Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[quote quote=18340353]
Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
Dus jij kunt bij mijn type opel de EGR “eruit-programmeren”?
Mijn garage (geen Opel dealer maar wel Opel specialist) zegt dat niet voor elkaar te krijgen.Ik kan.
[/quote]Ok! Reuze bedankt voor je aanbod.
Echter woon ik in Uithuizen (prov. Groningen) ongeveer 290km van jouw vandaan:)Inmiddels heb ik kunnen achterhalen dat de klepspoel aangestuurd wordt met een PWM signaal van 12V
en de positiesensor (gewoon een potmeter) een signaal tussen 0 en 5V terug geeft.
Ik ben namelijk van plan om een EGR emulator schakeling te maken.
Zodoende hoef ik geen nieuwe (dure) EGR klep te kopen.De EGR uitzetten in de firmware is natuurlijk de meest elegante oplossing.
[quote quote=18340329]Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
[/quote]Dus jij kunt bij mijn type opel de EGR “eruit-programmeren”?
Mijn garage (geen Opel dealer maar wel Opel specialist) zegt dat niet voor elkaar te krijgen.[quote quote=18340319]Ik kan je vraag zo niet direct beantwoorden, maar je misschien wel van nuttige egr info voorzien;)
Ik heb zelf namelijk ook de Z16XE en had daarop ook een EGR klep.Op deze motor kun je de klep redelijk probleemloos afdoppen.
In de basis heb je geen problemen of foutcodes. Echter kan de klep nog wel werken en verslijten, hetgeen na jaren probleemloos afgedopt te hebben gefunctioneerd, is gebeurd. Dan zul je wel tot vervanging over moeten gaan.
[/quote]Klopt, ik heb mijn EGR klep ook al jaren geleden “afgedopt” met een blinde pakking om onverwachtse motorstoringen te voorkomen.
Echter, de ECU firmware blijft natuurlijk de EGR aansturen en uitlezen.
De klep is waarschijnlijk stuk gegaan en geeft nu foutieve positiewaarden terug aan de ECU die na een tijdje het motormanagement lampje laat branden.
Tevens heb ik het idee dat de motor dan ook in een soort noodloop gaat want de auto wordt ineens een stuk slomer.Ok, dynamo bij een online sloperij gekocht;
https://www.autodemontageateam.nl/onderdeel/Opel/Astra/Dynamo/0124415002/90561971/290/8411A05A20A10048037S32
30 + 10 eur verzendk.
Zaakje weer ingebouwd, draait weer perfect.
@bart-gsi, nogmaals bedankt voor alle hulp en tips![quote quote=18340030]kijk op onderdelenlijn.nl misschien dat daar wat opstaat..
[/quote]Ben ik net mee bezig:)
Trouwens,.. reuze bedankt voor je hulp![quote quote=18340028]ja die is geschikt voor je motor…
of de amperage goed is staat achter op je dynamo die je wil demonteren..[/quote]Aha, inderdaad heel vaag drukwerk op plastic kapje. Is dus 100A en ziet er zo uit;
https://www.auto24parts.com/en_GB/p/Alternator-OPEL-ASTRA-ZAFIRA-1.6-BOSCH-0-124-415-002,-0124415002,-90-561-971-TZ,-90561971,-100A-/96022
Nu nog 1 gebruikte uit NL zien te bestellen.[quote quote=18339973]qua formaat wel.. al zie ik niet of deze voor een z16xe geschikt is.. en is de amperage goed voor jouw astra?? niet dat je een 120 ampere dynamo nodig hebt.. want deze is 100 ampere..
[/quote]Eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel ampere de originele dynamo kan leveren.
Auto is een Astra G station bj 2001 benzine 1.6 16v met airco.
OPCOM en Opel TIS herkent de auto als Zafira met z16XE motor.Ik wil er niet teveel geld aan spenderen. Zou deze;
https://www.venauto.nl/dynamo-opel-000000112825.html
dan ook geschikt zijn?[quote quote=18339953]die dynamo van de link is voor een X14YFH.. dynamos van andere motor modellen gaan niet passen op een z16xe
ze moeten echt van een z16xe of een z16xep zijn.. dus ondanks het kenteken.. goed kijken bij de motorcode of de dynamo passend is..
andere motoren hebben de dynamo boven zitten of hebben andere bout patronen.. vandaar dat je de motorcode zoveel mogelijk moet aanhouden…[/quote]ok, dan zou deze ook passen;
http://www.mijnautoonderdelen.nl/alternator-dynamo-bosch-0986042740.htmlDeze Bosch
https://www.autodoc.nl/bosch/1158804
staat in hetzelfde selectie lijstje als de Stark dynamo.
Denk dat die stark in veel verschillende Opel modellen past.[quote quote=18339947]
Auto is van 2001 dus 16 jaar oud / 260.000km.
Voldoet zoiets niet? Ben ik voor ~80 euro klaar.
https://www.autodoc.nl/stark/7491287de link van je dynamo is voor een andere motor code.. namelijk een Z20LET
die ik je in de link gestuurd had is een originele dynamo die ooit op een andere z16xe(p) gezeten heeft en die toen gereviseerd is
[/quote]Vreemd, na invoer van mijn kenteken wordt die Stark als compatibel aangegeven.
Of zijn die sites onbetrouwbaar in dat opzicht?[quote quote=18339929]Volgende keur de beugel demonteren waar de pen in gaat.
[/quote]Is het onderste bevestigingspunt op het blok een demonteerbare beugel???
[quote quote=18339931]http://www.mijnautoonderdelen.nl/alternator-dynamo-bosch-0986046140.html
Dit is een bosch dynamo.. Let wel op dat dit een onderdeel van het bosch revisie programma is.. Dus hier zit statiegeld op..
Volgens de site zit er 121 euro statiegeld op als je je oude dynamo terug stuurt[/quote]Auto is van 2001 dus 16 jaar oud / 260.000km.
Voldoet zoiets niet? Ben ik voor ~80 euro klaar.
https://www.autodoc.nl/stark/7491287Bedankt voor je reactie.
Heb de bout maar doorgeslepen. Later bout van de andere kant erin.Ik ga nu eerst de “spanningsregelaar/koolborstel unit” vervangen.
Kan online geen originele Bosch F 00M 145 231 vinden.
Wel o.a deze; https://www.rexbo.nl/metzger/spanningsregelaar-2390002?c=100351
Zijn deze even betrouwbaar?@GSI Racer wrote:
deze zit in je uitlaat geschroefd, net zoals de lambda voor de kat.
denk toch echt dat je onder de auto moet kruipen…
ff vanaf je kat naar achteren de uitlaat na lopen, dan kom je de sensor vanzelf tegen ;)
Duidelijk. Reuze bedankt!
@wim-v6 wrote:
er zit geen onvalkte op de klep of voet??
Willem
Niet dat mij is opgevallen.
De oude pakking was trouwens ook helemaal plat geperst.
Ik heb de pakking er opgezet zoals op jou foto hier
viewtopic.php?f=150&t=157999&p=2031096&hilit=egr+torx#p2031096
te zien is. Dus met het “verzetje” richting voet.Trouwens;
Ik heb vandaag de Pierburg klep EGR binnengekregen, maar zat in doosje van DELPHI.
Verder geen merk op de klep zelf te vinden.
Klopt dit?Groet.
Misschien een domme vraag maar hoe moet de nieuwe EGR pakking geplaats worden?
Er zit namelijk een “verzetje” rondom de gaten in de pakking.
Moeten deze naar het spruitstuk of naar de EGR klep gekeerd worden?
Of maakt het niets uit?Gr.
@Juffer1 wrote:
245 incl BTW bij de dealer ?
Ik was destijds voor mijn EGR klep incl montage door de dealer 150 euro kwijt met inlevering van de oude.Dat was in jouw geval dan waarschijnlijk een revisieklep??
Ergens anders op dit forum las ik ook iemand die ca. 320 incl btw kwijt was voor een nwe egr klep + montage bij de dealer. Dus dan klopt mijn dealerprijs van 245 voor de klep ongeveer wel.
Groet.@the-duke wrote:
Of je laat hem eruit programmeren, dan kan je er nooit problemen meer mee krijgen..
Gr,
The DukeJa, dat las ik op dit forum. Iets van eur 70,- ofzo.
Ik probeer eerst maar eens een nieuwe klep met/zonder afdoppen.
Groet.@Corsa_GSi wrote:
En dan gelijk ff afdoppen, zodat hij niet meer kan vervuilen.
Hmm, ja, heb ik overwogen maar moet je dan niet telkens voor de APK de zaak weer tijdelijk terugzetten ivm uitlaatgasmetingen?
En trouwens, waar koop je die half-blinde pakking?
Gewoon bij de opeldealer?@wim-v6 wrote:
Pierburg is Origineel.
Willem
Aha! Mooi, dan ga ik in dit geval voor de Pierburg.
Heren, bedankt voor de snelle reactie!origineel gepost door astropel
Weet iemand trouwens welke bougies (origineel) opel er in moeten? Ik heb iets gehoord van longlife bougies en nu zitten er normale bougies in, misschien dat dat nog een optie is…..Ik dacht Bosch FLR 8 LDCU+
Deze gebruik ik voor m’n astra met z16xe motor.mvgr, Lex.
Edit:
Oeps, ik zie net dat jij wellicht geen z16xe hebt.Ja, vingers aan de zijkanten eronder en dan gewoon met de handen eraf trekken richting raam. (omhoog trekken/wippen dus)
gr. Lex.
origineel gepost door wim-v6
jupz, Spanrol lager word ook warm tijdens gebruik, Dynamo word warm. enz.Ok!
Ik hoop dat het idd daar iets mee te maken heeft en niet ergens uit het motorblok komt.Bedankt!
-
AuteurBerichten