Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je kan er vanalles aan versleutelen, maar goedkoper is het om een complete 3.0 of 3.2 V6 te kopen en daarmee te rijden. In aanschafprijs zit namelijk weinig tot geen verschil: ze kosten allemaal vrijwel niks. ;)
Distributieriem heb je niks meer aan. Vervangingstermijn is 4 jaar of 60.000 km (hetgeen het eerst voorbij is). Deze is dus ruim 7 jaar oud en zul je dus direct moeten vervangen. Hoeveel dat kost ligt een beetje aan de plek waar je het laat vervangen. Duitse opel dealer zal het een euro of 600-700 zijn, kun je er weer een paar jaar en paar km tegenaan. Nederlandse opel dealer is doorgaans duurder (hogere BTW, hoger werkplaatstarief).
Verbruik: ligt voornamelijk aan je rechtervoet, waar en hoeveel je rijdt. Stadsverkeer, regionale wegen of snelwegen maakt een groot verschil. Ik rij bijvoorbeeld steevast 1:13. Kan zuiniger, kan ook onzuiniger. V6 met 4 traps bak zou ik gokken op 1:9 – 1:10 gemiddeld.
Tja, Omega’s. Ik heb heel veel spookverhalen gehoord over roest, olieverbruik, matige ophanging, hoge onderhouds- en reparatiekosten maar ‘t is mij tot nog toe allemaal heel erg meegevallen. Auto is in onderhoud en reparaties stukken goedkoper dan de Vectra A en B die ik had. *afkloppen* Heb nu een 2.2 waar ik in iets meer dan 2 jaar 85.000km heb gereden. Zo’n 40.000km terug ging de waterpomp kapot (onder garantie vervangen) en een CV motortje en that’s it. Verbruik 1:12-13 gemiddeld met flink doorrijden op de snelweg. Wel altijd netjes eens per 10.000km oliewissel en gaan met de banaan! Laat je dat laatste achterwege, dan gaat ‘t ook rap lekken en kapot. De VOD ziet me dan ook amper…
Bij inspectie even letten op roest en zoek er bij voorkeur een ZONDER trekhaak. Als ie of roest, of een trekhaak heeft gewoon laten staan. Trekhaak is 90% van de tijd een werkpaard geweest en da’s funest voor blok, koppeling, bak en aandrijflijn. Ik had geluk dat ik een (nog altijd) roestloze Omega heb (zonder trekhaak) dus ik heb nergens omkijken naar. Voor de rest even kijken of er geen olie vebrand wordt en er niks rammelt. Hoor je t diff achter niet gieren: kun je er nog minstens 3 ton op de klok bij zetten. ‘t Zijn niet zo’n exotische auto’s. Goedkoop in aanschaf en onderhoud, niet in vebruik als je een 6 pitter wil.
Kijk je ook niet scheel op NAP. Lees de voorwaarden goed en je zal zien dat er net zo makkelijk mee gesjoemeld kan worden. Men denkt alleen dat het iets is dat betrouwbaar is en fraude volledig uitbant. Ik heb een paar maandjes terug een Omega gekocht, zat ook NAP bij. Enige dat men vermeld is standaard data. Zodra tussen data een verschil van 100 km in km stand is terug te vinden, wordt dit aangemerkt als ‘logisch’. NAP is leuk, maar niet meer dan dat. Lage en logische km standen zeggen niet altijd alles. Onderhoud doet veel meer. Je hebt auto’s die na 60.000km volledig afgetrapt zijn. Voor minder haal je een kar met 2,5 ton op de teller die prima onderhouden is.
Voor de rest: bijgeleverde rekeningen geloof ik ook nooit. Zorg eerder dat je wat extra budget achter de hand hebt om zelf een oliewissel te doen, distri + waterpomp vervangen en eventueel andere dingen. Zo weet je zeker dat het gebeurd is. Zeker bij 2e hands auto’s in de prijsklasse tot € 5000 wordt er vaak maar eens met een doekje over het oliefilter gegaan en dan is ie ‘ververst’.
Lage km standen kom je vooral ook in Duitsland nog tegen. 70-80.000 km is geen uitzondering. Nadeel: vaak opa auto’s geweest die enige tijd stil hebben gestaan en je zit nog met import. Alles heeft z’n voor en nadelen. Zelf denk ik dat ‘t geen punt is eentje met 150-160.000 km op de teller te kopen. Dat zijn in ieder geval gezonde km standen voor zo’n auto met dito leeftijd.
Zelf heb ik in het begin ook gekeken voor een 2.5 of 3.0 maar daar kon ik destijds geen goede van vinden. Ik liep toen tegen een nog zgan 2.2 aan met net geen 82.000 km op de teller voor een redelijk prijsje. Het is geen racemonster, dat wist ik van te voren. Desondanks rijdt ie voor mijn doen prima. Voer het onderhoud met beleid uit, doe het goed en je hebt aan zo’n kar een prima auto.
Distributieriem met waterpomp en multiriem vervangen voor een 2.2 kostte me bij de Opel dealer € 435. Die kosten zijn wat dat betreft nog te overzien. Enig nadeel is dat ik 40.000 km per jaar rij, dus ben al redelijk snel weer aan de beurt. ;)
Jep, dat klopt inderdaad. Ben dan ook bijzonder blij dat m’n auto geen trekhaak heeft, en er ook (zoals het er naar uitziet) ook nooit een gehad heeft, èn nooit een zal krijgen. Ondanks de km stand heeft ie wel nog wat aandacht nodig maar dat komt met en met. Bijna 3000 km verder in een maand en nog altijd tevreden. ‘t Is geen racemonster maar net genoeg pit om op de snelweg mee te komen.
Qua interieur moet je er natuurlijk van houden, heb nu weer een met hout-look aan de binnenzijde. Ik stoor me er zelf niet aan, ondanks dat menigeen het bestempeld als een seniorenbak. ;)
Thanks! ;)
Inmiddels afscheid genomen van m’n oude trouwe Vectra. Na 9,5 jaar Vectra gereden te hebben is dat tijdperk voorbij en ging ie toch bij 220.000km al naar de sloop. Helaas was ie niet zo goedkoop als m’n eerste Vectra (die reed bijna voor niets…), toch aardig wat plezier en km’s van gehad.
Nu overgestapt naar een Omega B2 uit 2001. Zit nog wat werk aan, maar hoop deze met z’n km stand van bijna 85.000 nog een tijdje te kunnen rijden. Over rotondes scheuren zoals dat met de Vectra’s ging, gaat dat nu (nog) niet, maar ik rij weer comfortabel door ‘t land. ;)
Sinds een maandje eigenaar van een Omega 2.2 uit 2001 nadat m’n Vectra economisch niet meer zo rendabel bleek. Inmiddels heeft dit beestje bijna 85.000km op de teller. ;) Alleen nog even nieuwe zomerbanden, uitlijnen, distributieriem + waterpomp, aircoservice, nieuwe voorremmen, ruitenwissers, goeie schoonmaakbeurt, oliewissel, remvloeistof, setje extra LM velgen voor winterbanden en dan zijn we even klaar.
Bij mijn Vectra stopt het klokje bij 220.500. Einde oefening. Blok loopt als een naaimachientje maar ergens een defect aan een koelslang, geen klap meer waard dus komende zaterdag naar de sloop ermee. Even nog een paar onderdelen eruit halen en dat was einde Vectra tijdperk!
Helaas helaas (?), ‘t is geen V6 geworden maar een 2.2. Heb er een aantal proefgereden waarvan de meeste met rond de 140 dkm op de teller. Compleet afgetrapt en wel. Motorisch en carrosserie-technisch geen verbetering ten opzichte van de Vectra. Veelal lak slecht, gierende achterdiffjes, kapotte interieurs, niet werkende elektronica, krokante bodemplaten… Dat ging ‘m niet worden. Inmiddels in bezit van een muisgrijze 2.2 met sinds vandaag 82.000 km op de teller. Zit wel nog werk aan maar dat neem ik even voor lief. Rijdt vooralsnog zaliger dan de Vectra. Lange duurtest moet nog blijken de komende jaren! Nog even getwijfeld over een dieseltje, maar daar kon ik totaal niks vinden dat maar enigszins aan m’n eisen voldeed…
Top! Dank voor de input! :D
Tja, ‘t is doorgaans geen geweldige kwaliteit die insteekdingen en ook absoluut geen goede vervanger voor halogeen peren. Lichtopbrengst is gewoon niet genoeg en je complete lichtbeeld is weg. Puur omdat de bron van het licht op een andere plek zit dan de (relatief) geconcentreerde lichtbron van een halogeen peer. Met een halogeen lens krijg je het lichtbeeld dus ook nooit van z’n leven goed. De lichtopbrengst is dan nog het tweede punt. Als je LED koplampen wil, kun je eens zoeken op JWspeaker koplampen. Da’s goed spul, lamp en strooilens in één. Nadeel: je hebt wel een setje Xenon koplampen nodig om de boel erin te bouwen zodat het ook fatsoenlijk uitziet. 2e nadeel: een kleine hoeveelheid geld is ook niet onbelangrijk. Familielid heeft LED koplampen (geen dagrijlampen dus) in een paar ‘Opel gerelateerde sportwagentjes’ zitten. Reken op een paar honderd euro per set minimaal. Goedkoop is duurkoop wat lampjes betreft. ;)
Klopt de naafdiameter trouwens wel…?
29 september 2014 om 10:53 In reactie op: Vectra C 10 Jaar oud en 200.000 km en continue problemen #18255070Je kan inderdaad pech hebben dat net een aantal dingen achter elkaar komen. Soms heb je geluk. Ik heb met m’n huidige Vectra ook relatief méér kosten dan met de vorige. Die heb ik voor € 2700 6,5 jaar lang gereden (aanschaf, onderhoud + reparaties, gewoon all-in prijs). Dat waren auto’s die zo goedkoop en dankbaar zijn, dat krijg je met nieuwere generaties gewoon niet voor elkaar door grote hoeveelheden elektronica en toegenomen gewicht. Vergeet alleen even niet ‘t toegenomen comfort… ;)
@Igor wrote:
…Symptomen die wellicht kunnen komen door een niet goed werkende koppeling (veren, oid)
– Als ik mijn gas loslaat tijdens het rijden en vervolgens weer gas geef (niet te voorzichtig) schokt de auto 1 keer.…
Dat zou ook een kapotte motorsteun kunnen zijn. Is niet automatisch de koppeling die dan defect is. Hoeveel heeft ie inmiddels gelopen? Heb je trouwens ook al geprobeerd of ie slipt of niet? Even op 80 km/h in de 5 terug laten zakken naar de 50 en dan plankgas. Als ‘t toerental dan niet evenredig met je snelheid stijgt is de koppeling inderdaad echt op.
Van de Vectra’s B1 zijn dat met de 1.6 8 klepper, 1.6 16 klepper en de 1.8 16 klepper. B2 heeft altijd 5 gaats velgen.
Qua bandenmaat is er ook nog een verschil: Zo zijn 175/70 R14 (ja echt!), 185/70 R14, 195/65 R15 en 205/55 R16 geleverd op de B1. Dit afhankelijk van de uitvoering icm met basismotorisering. Hoe dat verder zit met KM tellers en afwijkingen, geen idee…
De 16″ velgen hebben dan voor zover ik weet weer een ET waarde van 45 ipv de veelgebruikte 49.
EGR afdoppen hoeft niet bij een X18XE, geeft eigenlijk nooit problemen. Gewoon laten zitten als ‘t functioneert. Nodeloos klooien aan een blok wordt ‘t nooit beter van.
Motortje in de achterklep kan zijn dat ie het soms wel/soms niet doet. Werkt ie ook niet mee op de CV als je ‘m een kwartslag gedraaid hebt? Zoniet: dan even kijken of je geen draadbreuk in de kabelboom kan ontdekken. Die kun je in de achterklep redelijk goed volgen en ook erbij.
Dat geklapper bij de achteras komt nog wel eens voor en is niet heel ernstig, maar moet wel even vervangen worden. Mocht je het zelf willen doen dan zijn er hier vast how-to’s te vinden.
21 augustus 2014 om 12:25 In reactie op: Vectra 1.6i stationair gaat van laag naar hoger toerental #18249569Dat is inderdaad een vacuümslang en die moet wel goed erop zitten anders loopt ie niet goed. Afhankelijk van het slangetje wil het wel eens voorkomen dat de aansluiting aan het einde afbreekt of niet goed afdicht. Dan krijg je (al dan niet minder) dezelfde problemen. Als ‘t slangetje verder nog goed lijkt, gewoon even testritje maken en kijken of er dan nog problemen zijn.
Voor de torx zit er inderdaad een uitsparing voor een rubberen ring. Die zien er zo uit: http://pic1.aldoc.eu/Picdata/PicData-3/00311/04572.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mocht je ‘m willen wisselen voor een gewone bout dan heb je een koperen ring nodig voor de afdichting omdat ‘t boutje gewoon plat is.
Voor de carterplug is dat T40. Origineel zit daar een torx plug op, maar je kan ‘m gewoon vervangen voor een normale bout (wel een koperen ring gebruiken). Past ook en gaat bij de volgende oliewissel zònder gevloek los.
Heb je als ‘t goed is een 24-er dop voor nodig. Heb ‘t zelf met een ringsleutel losgedraaid bij een andere Vectra. Ging prima en lekt niet *klopt af*. Als ie eenmaal los is wel even goed de schroefdraad bekijken en het dekseltje schoonmaken + schroefdraad in het oliefilterhuis. Daar wil soms wat troep tussen gaan zitten waardoor de schroefdraad uiteindelijk naar de knoppen gaat. Daarna met de hand terugdraaien en een beetje natrekken. Komt dat allemaal goed.
Had nog altijd meer ruzie met die verdomde torx-aflaatplug (inmiddels verwijderd van ALLE opels in mijn directe omgeving). Laatst weer 1,5 uur onder een Vectra gelegen om dat verdomde ding zo te verbouwen dat ie los wilde… :swear
Meestal zitten die geklikt met pennetjes. Je kan even een papiertje erachter steken om te achterhalen waar de pennetjes precies zitten. Vervolgens vlak naast de pinnetjes de strip subtiel met een platte schroevendraaier naar voren wippen en dan komt ie vanzelf los. Eraf halen kost wel wat kracht maar je kan de strips altijd nog terugbuigen (been there, done that). Hoe minder geweld, des te beter natuurlijk. ;) Terugzetten kan soms wat lastig zijn. In dat geval kun je ‘m soms nog wel over de pinnetjes schuiven of met een rubber hamer voorzichtig terugkloppen.
Weer een Vectra verlost van het meest nutteloze onderdeel: torx olie aflaatplug. Na 2 uur vijlen, kloppen, raggen, rammen en klooien is dat verdomde ding eronderuit. Nu vervangen door een hele simpele ouderwetse bout zodat een oliewissel in het vervolg een kwartiertje duurt…! Blijven ondingen, torx heeft niks te zoeken in een motorruimte. Eens ellende, altijd ellende. :???:
@-DOMI- wrote:
@Lemmens wrote:
Nee, alles standaard B1, alleen de lampen van een B2 erin gezet. Maar daar zal het niet aan liggen (zit immers alleen stelmotor in). Wel handig, ‘t staat nu allemaal perfect recht.
Dan moet je bij je rechter voor en achteras de schakelaars hebben van auto hoogte verstelling.
Kruip maar eens onder je auto.Volgens mij heeft alleen een b2 met ori xenon dat.
Volgens mij hebben jouw koplampen zichzelf op hun nulpunt gezet.
Ga eens op de trekhaak staan, zakt je lichtbeeld dan??Geen sensor op/bij de assen te vinden. Neem aan dat dat het is aangezien automatische èn handmatige hoogteregeling samen een beetje overbodig is. Ze staan ze in ieder geval goed. Maar ach, ‘t zag er even leuk uit bij het aanzetten. ;)
Nee, alles standaard B1, alleen de lampen van een B2 erin gezet. Maar daar zal het niet aan liggen (zit immers alleen stelmotor in). Wel handig, ‘t staat nu allemaal perfect recht.
-
AuteurBerichten