Aankoopadvies Omega B2 X30XE

Forumindex Forums Modellen Omega Aankoopadvies Omega B2 X30XE

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343482
    GooneyBird
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2010

      Hallo allen. Na een jaartje of wat geleden met volle tevredenheid een Astra G te hebben gehad, gevolgd door een paar andere niet-Opels, ben ik in de markt voor een grotere, comfortabele auto. Gezien hoe happy ik was met de Astra, ging mijn gedachte meteen uit naar de Omega.

      Ik heb [url=https://link.marktplaats.nl/m1165086497]hier[/url] een mooi exemplaar gevonden, waar ik zaterdag zeker even naar wil kijken. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er bekende pijnpunten van de auto cq. motor, buiten de gebruikelijke ‘probeer alle knopjes en luister voor rare geluiden’?

      De auto lijkt van een oudere bestuurder te zijn geweest, dus ik vermoed dat deze, mocht ik ‘m kopen natuurlijk, eerst even voorzichtig los gereden moet worden. Maar kan het weinige rijden kwaad? Ik ben ook niet van plan er enorme afstanden mee af te leggen (zo’n 10.000 tot 12.000 per jaar), maar wel meer dan wat er tot nu toe mee gereden is.

      Qua verbruik reken ik op zo’n 1:10. Is dat redelijk? Hoe zit het met onderhoud? Is dit merkbaar duurder dan een 4 cilinder?

      #18343487
      warhamstr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 August 2009

        Welk bouwjaar? Persoonlijk zou ik voorkeur hebben voor de 2.6 of 3.2, puur omdat dat iets modernere motoren zijn.
        Maak een proefrit. Let op uitlaat geluiden, katalysatoren willen wel gaan lekken/stuk zijn. Rem een paar keer flink en kijk wat het stuur dan doet, de draagarmrubbers zijn een (heel) gevoelig puntje bij de Omega. Verder alle andere dingen waar je op zou letten bij het kopen van een 2e hands auto (lampjes op dashboard, infotainment systeem (BOSE speakers?) overmatige slijtage interieur/exterieur, roest (achterwielkasten! Onderkant voor en achter portieren!).

        Maak je over het verbruik geen illussies, dat zal eerder rond de 1:7 liggen. Wegenbelasting is ook duur, en onderhoud is ook duur.

        (betaal er vooral niet teveel voor bij aanschaf, hoe mooi de auto er ook bij staat, ze zijn geen rochel waard)

        #18343512
        GooneyBird
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 February 2010

          Het is een auto uit januari 2001. Wat is het voordeel van de 2.6 of 3.2? Qua vermogen zitten ze dicht bij de 3.0 in de buurt.
          Bedankt voor de aandachtspunten. Ik zal erop letten.

          Verbruik: spritzmonitor heeft het rond de 1:9~1:10.

          Kosten: Sja, het is een dure auto, dat realizeer ik me ook. Staat tegenover dat ie qua aanschaf niet zo duur is. Degene waar ik naar gelinkt heb heeft 86.000 km erop, met een vraagprijs van 4450. Ik heb geen inruil, dus in een ideale wereld krijg ik ‘m mee voor 3500 of zo. Dat houdt me in mijn budget wat ruimte voor de maandelijkse kosten, en eventuele reparaties door de lage km-stand (en dus het vele stilstaan).

          #18343519
          warhamstr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 August 2009

            €3500,- is echt heel veel geld voor zo’n auto, lage kmstand of niet.

            #18343527
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              Idd.. Ik zou niet hoger gaan dan 1500 a 2000 euro als je een diamant sport hebt ( luxe en sportief) zols hierboven staat.. Ze zijn geen drol waard.. Zowel als metaalprijs bij de sloop als gewone verkoop niet..
              Een goede 2.2 b omega facelift heb je vanaf 500 euro namelijk.. Dus laat je geen oor aan naaien..

              Let bij aankoop op met het remmen of de auto zenuwachtig is.. Dit kunnen versleten draagarmrubbers zijn en kunnen banden vreten.. Goedkoopste oplossing hiervoor is de complete draagarm te vervangen waar de rubbers al ingeperst zitten..

              Klappen/bonken/speling in de aandrijflijn.. Na een aantal jaar kan er speling op komen.. Check de aandrijfassen op speling in de homokineten en de hardischijf

              En zoals gezegd.. ze roesten.. Ook op plekken waar je het niet verwacht.. En door de lage waarde is het voor veel mensen niet meer waard om het te repareren…

              #18343652
              Lemmens
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 October 2005

                Tja, Omega’s. Ik heb heel veel spookverhalen gehoord over roest, olieverbruik, matige ophanging, hoge onderhouds- en reparatiekosten maar ’t is mij tot nog toe allemaal heel erg meegevallen. Auto is in onderhoud en reparaties stukken goedkoper dan de Vectra A en B die ik had. *afkloppen* Heb nu een 2.2 waar ik in iets meer dan 2 jaar 85.000km heb gereden. Zo’n 40.000km terug ging de waterpomp kapot (onder garantie vervangen) en een CV motortje en that’s it. Verbruik 1:12-13 gemiddeld met flink doorrijden op de snelweg. Wel altijd netjes eens per 10.000km oliewissel en gaan met de banaan! Laat je dat laatste achterwege, dan gaat ’t ook rap lekken en kapot. De VOD ziet me dan ook amper…

                Bij inspectie even letten op roest en zoek er bij voorkeur een ZONDER trekhaak. Als ie of roest, of een trekhaak heeft gewoon laten staan. Trekhaak is 90% van de tijd een werkpaard geweest en da’s funest voor blok, koppeling, bak en aandrijflijn. Ik had geluk dat ik een (nog altijd) roestloze Omega heb (zonder trekhaak) dus ik heb nergens omkijken naar. Voor de rest even kijken of er geen olie vebrand wordt en er niks rammelt. Hoor je t diff achter niet gieren: kun je er nog minstens 3 ton op de klok bij zetten. ’t Zijn niet zo’n exotische auto’s. Goedkoop in aanschaf en onderhoud, niet in vebruik als je een 6 pitter wil.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.