Kallisto

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 118)
  • Auteur
    Berichten
  • Kallisto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 September 2012

      @axel wrote:

      Houdt hij nog in nadat je bij Marcel op visite ben geweest?

      Helaas was dit op de snelweg nog wel te merken :(
      Gelukkig was dit op 70-/80-wegen niet het geval :D

      Kallisto
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 September 2012

        @ivartje wrote:

        komt toch zeker wel een opel terug he ! ? :vertag :argue

        Misschien in de verdere toekomst wel. Eerstvolgende auto zal geen Opel worden, sorry :jerry
        Ik ben door de probleempjes met deze Corsa niet gelijk anti-Opel, hoor :) Ondanks veel betweters, ben ik erg positief over “slopel” :thumb :)

        Overigens handig om te weten: de onderkant van deze Corsa is nagenoeg perfect, roestvrij! Bijna opmerkelijk goed. Dus wellicht een goede, solide basis voor een motor-ombouw :hmmz Km-stand: 166.xxx

        Kallisto
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 September 2012

          Let op:

          Deze Corsa mag verkocht worden. Ik zet de Corsa binnenkort op advertentie-sites, maar ik wil jullie eerst de mogelijkheid geven.
          Reden van verkoop: ik ben al te lang bezig met het verhelpen van het technisch mankementje en ik heb al iets anders op het oog.
          Als je wilt weten wat er gedaan/vervangen is, dan raad ik je aan dit topic helemaal door te lezen.
          Ik heb ook nog extra onderdelen (zie hier en hier).
          De velgen (Ronal Turbo’s) zijn inmiddels verkocht, de Corsa staat nu op stalen velgen.
          Proefrit is uiteraard mogelijk.

          Lederen interieur
          Het volledig lederen interieur (origineel Corsa B 3drs) mag ook los verkocht/verruild worden, onder voorwaarde dat ik een degelijk interieur terug krijg.

          Op de foto’s is te zien dat het onderste gedeelte van deur ook van leer is. Dit is destijds bekleed en – naar mijn mening – slecht afgewerkt.
          Daarnaast is het niet meer origineel. Dus tegenwoordig zitten hier gewoon zwarte deurbakken in.

          Klik hier voor foto’s van de Corsa.

          Opties en bijzonderheden

          • 01. Het origineel inlaatspruitstuk is vervangen door een van Crooke Tuning.
          • 02. Het origineel uitlaatspruitstuk is vervangen door een spaghetti uitlaatspruitstuk (goedkoop “tsjoening” merk).
          • 03. Volledig lederen interieur, origineel uit een Opel Corsa B (uniek!).
          • 04. De Corsa is voorzien van een schroefset van Weitec (vrij prijzig!).
          • 05. De remmen hebben een upgrade gehad (ik vroeg om de remmerij van een 2L, maar ik weet niet zeker of deze van een 2L afkomstig zijn).
          • 06. Verlichting van het dashboard is vervangen door blauwe LEDs.

          Vernieuwde/vervangen onderdelen

          • 01. Middendemper, katalysator en uitlaatpijp (nieuw).
          • 02. Bougies (Bosch FR6DC+, nieuw).
          • 03. Standaard luchtfilter (nieuw).
          • 04. Standaard brandstoffilter (nieuw).
          • 05. Standaard oliefilter (nieuw).
          • 06. Kleppendekselpakking (nieuw).
          • 07. Bobine (gebruikt).
          • 08. Nieuwe remschrijven, nieuwe remblokken en gebruikte remklauwen.
          • 09. TID (gebruikt).
          • 10. Dashboard-verlichting (door LEDs, nieuw).

          Graag PB als je interesse en/of vragen hebt.
          Biedingen zijn ook welkom. Graag wel naar waarde (ook even aangeven of dit mét of zónder het interieur is).
          Een richtprijs heb ik (nog) niet, jullie weten waarschijnlijk beter wat alles waard is.
          Ik hoef niet de hoofdprijs voor, ik verkoop ‘m liever iets sneller voor iets minder.
          Dan bespaar ik maandelijkse kosten (wegenbelasting, verzekering, beetje brandstof) en kan ik eerder een andere auto kopen.

          Ergens deze week plaats ik even een uitgebreid verkoop-topic, niet veel later zet ik ‘m op advertentie-sites.

          Kallisto
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 September 2012

            @corsaboy wrote:

            ok,
            ik wil je het volgende voorstellen.

            Aangezien de corsa van 1999 is moet deze voorzien zijn van een 16polige uitleesstekker.
            Je komt binnenkort even langs bij onze werkplaats, neemt een kratje grolsch mee.

            We gaan dan even de volgende zaken nalopen:

            – Compressietest;
            – Controle bougies;
            – andere bougiekabel erop;
            – aansluiten aan de laptop dmv mijn opcom, stuk rijden met datalogging actief;

            Zorg ervoor dat je remmen goed zijn, en dan bedoel ik echt goed dus geen remblokken die bijna versleten zijn ofzo.
            Anders kan ik de motor niet echt belasten op de weg. Door deze echt te belasten kunnen we aan de hand van de waardes die we kunnen loggen met de opcom zien of er wat geks gebeurt.

            Laat maar weten of het je wat lijkt.

            Normaal doe ik dit niet snel maar je maakt best veel werk van dit topic dat ik er wel een keer naar wil kijken..
            king:

            Bedankt voor jouw reactie, corsaboy.
            De Corsa is inderdaad voorzien van een 16-polige uitleesstekker.
            Ik heb de remmerij eind 2014 laten vervangen (klauwen, schijven en blokken), deze zijn nog prima.
            Klinkt goed, ik accepteer het aanbod daarom graag!
            Heel erg bedankt alvast! :wors :thumb

            Kallisto
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 September 2012

              @Haasje17 wrote:

              Wat corsaboy bedoel is zet hem op de rollerbank, laat lamda waarde meten en dan zie je precies waar die te arm en te rijk loopt en laat hem dan chippen. Oja ga niet naar Unlimited Tuning, maar een echte tuner die weet wat die doet! Dus ook kennis van motoren heeft en niet enkel van mapjes aanpassen.

              Begrijp ik het goed? Ik moet ‘m dus laten chippen om het probleem op te lossen?

              Is er iemand in (de buurt van) Overijssel die mijn Corsa op de bank kan zetten en deze waarde(n) uitlezen? Of iemand die kan achterhalen wat de mogelijke oorzaak van dit probleem is? Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Opel-liefhebber of kenner (al dan niet via dit forum).

              Ik zou het jammer vinden als ik de Corsa moet verkopen.

              Overigens gaat de Corsa vanavond weer op de brug, aandrijfas is inmiddels twee keer losgeraakt waardoor ik niet meer kon rijden. Na de eerste keer hebben we deze hoes provisorisch met tie-wraps vastgemaakt. Dat gaat vaak aardig lang goed, maar hij is kort daarna toch weer losgeraakt. Zo’n montage-set (hoes, vet enz.) is inmiddels binnen en wordt vanavond gemonteerd.

              Kallisto
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 September 2012

                Deze monteur heeft door omstandigheden helaas geen tijd om naar de auto te kijken :(

                Kallisto
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 September 2012

                  @corsaboy wrote:

                  Andere software op een x16xe ECU vanuit de dealer waardoor de EGR eruit wordt geprogrammeerd.

                  In al die jaren nog nooit van gehoord.
                  Maar goed als jij het nog steeds op je EGR wilt gooien :shock:

                  Witte bougies is gewoon niet goed.
                  Ze moeten gewoon koffie bruin te zijn..

                  Je bent van alles aan het proberen en vervangen, maar een fatsoenlijke mapping is nog steeds niet gebeurd met deze motor.
                  Op de bank met dat ding om te zien wat er gebeurd..

                  Ik gooi het niet op de EGR, als deze eruit kan worden geprogrammeerd (op welke manier boeit me niet), dan heb ik wat foutcodes minder. Simpel.

                  Deze monteur gaat ‘m uitlezen en testen, geen idee of ‘ie op de bank gaat daarvoor. Maar als deze jongen er niet uit komt, wil jij me dan niet helpen? Je klinkt erg zeker van je zaak (positief) en je woont in Twente :hmmz Dat kan uiteraard tegen betaling (en/of een kratje Grolsch ;))

                  Kallisto
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 September 2012

                    Update:
                    Samen met Astra_R ben ik bij een Opel-monteur geweest. Deze heeft even snel (doch goed) gekeken wat de mogelijke oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Deze jongen kwam goed en betrouwbaar over. Hij kan de Corsa waarschijnlijk volgende week even meenemen naar zijn werk (een Opel-garage dus). Daar kan hij enkele punten nakijken, de auto uitlezen met een Tech2 en (hopelijk) mogelijke oorzaken uitsluiten en/of het probleem oplossen.
                    Hij gaf tevens aan dat het misschien wel mogelijk is om de EGR-functionaliteit uit de ECU te programmeren (door er andere software op te zetten, meen ik). Maar dat wist hij niet zeker en dus kon hij dit niet garanderen. Het zou een hele leuke “bonus” zijn als dit mogelijk is. Vandaag komt hij misschien met meer informatie over de EGR.

                    Kallisto
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 September 2012

                      Hoi,

                      Ik heb inmiddels wat foto’s gemaakt, met name van de slang van de carterventilatie.

                      Klik hier voor de foto’s.

                      Gr. Kevin

                      Edit: ook is op de foto’s te zien hoe de dop nu (tijdelijk) vast blijft zitten. Dat is met het elastiekje van mijn broodtrommel :angel

                      In reactie op: Oliedop trilt steeds los (Opel Corsa B GSi X16XE) #17371253
                      Kallisto
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 September 2012

                        @TWA wrote:

                        Gister zelf mn oliedop van de Vec 1.6 vervangen. Zat ook al redelijk los, maar nog niet zo erg als bij jouw. Dop bij de dealer was “slechts” €8,-. Verder heb je je afdekkap wel nodig. Deze klemt de dop namelijk ook vast. Zorg ervoor dat de rubbertjes waar deze kap op rust, op de punten boven je uitlaatspruitstuk op je kleppendeksel, ook heel zijn. Deze zetten weer je afdekkap op druk, waardoor deze weer de oliedop goed vast houd.

                        Greetz Emiel

                        Ik heb meerdere doppen gehad en geprobeerd, maar ze sluiten gewoon niet goed aan omdat ik geen afdekplaat meer heb. Een dop van een webshop of een Opel-dealer is niets anders dan de doppen die ik heb gehad. Ook is er geen rubbertje voor te bestellen, want (precies zoals je zegt, TWA) de dop sluit wél goed mét zo’n afdekplaat.

                        Misschien ga ik wel gewoon een origineel inlaatspruitstuk kopen en monteren. Met mijn vorige B GSI (met origineel in- en uitlaatspruitstuk) hield ik mijn huidige GSI aardig bij. Dus qua vermogenswinst valt het ook nog wel mee. Als ik een origineel inlaatspruitstuk heb vind ik het er netter uitzien (qua kabels enzo) én heb ik geen problemen met de oliedop. Het extra vermogen weegt niet op tegen de minpunten, zeg maar. Althans, niet voor mij.

                        Dus als je nog een origineel inlaatspruitstuk (compleet) te koop hebt (en/of eventueel wil ruilen), dan hoor ik het graag via PM.

                        Kallisto
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 September 2012

                          @pascal1109 wrote:

                          @Haasje17 wrote:

                          Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.

                          Zal wel meevallen. Een oliedop hoor je niet zo met je pinkje eraf te kunnen draaien toch?

                          Aan de topicstarter: denk er wel bij na, dat als je al je verschillende problemen benoemt, de meeste mensen denken dat het bij elkaar hoort.
                          Het kan zomaar zijn, dat het alle 3 NIETS met elkaar te maken heeft ;)

                          Wat betreft je acceleratie-probleem, ga maar eens een volledige data-check laten maken bij de dealer of iemand met een TECH. Dan zie je gelijk welke waardes er allemaal niet goed zijn en met een beetje geluk ga je dat dan de goede richting op zoeken :D

                          Ik ben al wel bij Opel dealer/garage Hartgerink geweest en zij hebben de Corsa uitgelezen. Ik heb zelf de waarden niet gezien, maar die monteur zei dat er geen vreemde waarden waren (behalve de fouten voor de EGR).

                          Kallisto
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 September 2012

                            @theunm wrote:

                            die zijn best wel wit motor loopt te arm.

                            http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/diagnose/mogelijke-beschadigingen/

                            misschien wel ergens valse lucht.
                            niet veel mee rijden kan je uitlaat kleppen kosten !!

                            De slang van de luchtfilterbak naar het inlaatspruitstuk is ooit een beetje lek geweest, hier is toen (door de vorige eigenaar) stevige tape overheen geplakt. Ik zal zo even snel kijken of die slang toch nog ergens lekt. Die lek zit overigens de inlaatluchttemperatuursensor, op de plek waar de slang “over” het inlaatspruitstuk gaat. Klik hier voor een oude foto waar de slang op te zien is. Ook is op de foto een kleine “knik” in de slang te zien, ook die “knik” zit ná de inlaatluchttemperatuursensor.

                            Edit: Ik heb mijn vorige reactie ook aangepast, maar mocht het ontgaan zijn:
                            Ik weet niet of ik het eerder al heb vermeld, maar ik zag dit topic (klik hier) en de genoemde “symptonen” komen allemaal overeen met de mijne. In dat topic wordt aangegeven dat de bougiekabels mogelijk het probleem veroorzaken. Zal dat het probleem bij mij kunnen zijn? Ik heb het dusver uitgesteld omdat ik eerst goedkopere mogelijke oplossingen wilde proberen, maar als de bougiekabels (hoogst)waarschijnlijk het probleem zijn, dan regel ik ze vandaag nog.

                            Kallisto
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 September 2012

                              @Haasje17 wrote:

                              afgeknipt werkt die dus ook niet. Maak eens een foto van dat blok en loshangende slang enzo. Volgensmij is er heel wat mis met dat blok.

                              Je kunt er een beetje lastig bij met een foto-camera, maar ik zal zometeen even wat foto’s proberen te maken.
                              Ik weet ook niet of het mogelijk is, maar ik zal eens kijken of ik een complete “uitdraai” van de Op-Com kan maken. Dus dat ik alle gemeten gegevens/waarden kan opslaan en hier even posten. Want ik weet niet waar ik precies op moet letten en wat de waarden (zouden) moeten zijn.

                              @theunm wrote:

                              de kleur is prima :hmmz

                              nou vraag ik zijn ze wit koffie bruin of zwart.

                              dat jij niet weet wat dit inhoud ok maar geef dan antwoord op de vraag.
                              je rijd met een motor waar het nodige aan veranderd is en denkt dat dit met een standaard programma goed draait.

                              mijn 16v met nokkenassen lexmaul en uitlaat wilde ook niet op een standaard computer draaien.
                              ik heb er een dta aan gehangen :D

                              Oké, laat ik het zo zeggen: bij aankoop en het vervangen waren de bougies wit, ik heb ze nadien niet meer gecontroleerd. Hoe de oude bougies eruit zagen toen ik ze ging vervangen, kun je terug zien op de foto’s die ik eerder heb geplaatst (klik hier voor die foto’s). Volgens mij zagen die oude bougies er nog wel oké uit, maar ik weet niet precies wat voor kleur ze moeten hebben.
                              De motor is inderdaad niet helemaal standaard, deze aanpassingen zijn gedaan door de vorige eigenaar. Echter, de problemen deden zich pas voor ná aankoop. De vorige eigenaar (een vriend) heeft geen (soortgelijke/gerelateerde) problemen gehad.

                              Edit: Ik weet niet of ik het eerder al heb vermeld, maar ik zag dit topic (klik hier) en de genoemde “symptonen” komen allemaal overeen met de mijne. In dat topic wordt aangegeven dat de bougiekabels mogelijk het probleem veroorzaken. Zal dat het probleem bij mij kunnen zijn? Ik heb het dusver uitgesteld omdat ik eerst goedkopere mogelijke oplossingen wilde proberen, maar als de bougiekabels (hoogst)waarschijnlijk het probleem zijn, dan regel ik ze vandaag nog.

                              Kallisto
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 September 2012

                                @theunm wrote:

                                en kleur van de bougies ?
                                kan je wat vertellen over de verbranding

                                De kleur van de bougies zijn prima, ik heb 19 december het volgende vervangen: bougies, oliefilter, olie, brandstoffilter, luchtfilter, bobine en kleppendekselpakking.
                                Wat ik kan vertellen over de verbranding? Geen idee. Ik vermoed dat het met de verbranding/ontsteking heeft te maken, maar ik weet niet wat het precies is.
                                Zijn er bepaalde waarden/gegevens (die een Op-Com kan weergeven) die ik moet nakijken? En wat zouden de waarden moeten zijn? Want dan kan ik dat misschien nakijken met Astra_R.

                                @Haasje17 wrote:

                                Volgensmij heb je verstopte carter ontluchting als je oliedop er steends af vliegt. Zou dat eerst maar eens controleren.

                                De carterontluchting is toch die dikkere slang aan de rechterkant van het blok/kleppendeksel (bij de bobine en peilstok in de buurt), die eigenlijk naar de inlaat moet?
                                Zo ja, dan is deze bij mij afgeknipt en hangt deze los (naar beneden gericht) aan het blok. Die slang is aan het uiteinde (aan de binnenkant van de slang) een beetje nat van de olie.
                                Hoe kan ik dit controleren en eventueel reinigen/ontstoppen?

                                In reactie op: Oliedop trilt steeds los (Opel Corsa B GSi X16XE) #17371244
                                Kallisto
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 September 2012

                                  @theunm wrote:

                                  ga eens naar de dealer en vraag eens wat een nieuwe dop kost.

                                  dat kon best eens meevallen en je moet je datum even controleren die ligt nu in de toekomst.

                                  Allereerst bedankt voor jouw reactie.
                                  Ik ben 1x naar een Opel garage/dealer geweest, maar die kon die doppen niet (binnen 3 weken) krijgen. Weet zo niet meer welke garage/dealer dit was. Maar ik zal eens contact opnemen met andere garages/dealers.
                                  De datum was inderdaad incorrect, deze heb ik inmiddels aangepast.

                                  @RISL wrote:

                                  Het is wellicht een beetje een beun-idee, maar als je een klein gaatje boort in het ‘handvat’ van je oliedop en je steekt er ijzerdraad doorheen op de juiste manier, kun je ‘m ‘beveiligen’ tegen losdraaien, zoals op de bouten hieronder in het plaatje.
                                  Je kunt bijv. naar het hijspunt van het motorplok of een boutje wat in de buurt zit.

                                  RISL, bedankt voor je reactie.
                                  Een dergelijke oplossing heb ik nog niet eerder gezien, maar dit kan wel de uitkomst bieden. Eerst ga ik eens navragen of er doppen te bestellen zijn en of hier dan ook rubbertjes o.i.d. bij zitten.
                                  Dat is een betere oplossing, lijkt me. Ik heb er ook al aan gedacht om bijvoorbeeld het “schroefdraad” (of hoe je dat ook noemt) van de dop aan te passen.
                                  Misschien door het materiaal de verwarmen en te verbuigen, als dat überhaupt mogelijk is.

                                  Ik hoop eigenlijk (stiekem :angel) dat iemand met dezelfde (of een soortgelijke) set-up zich meldt, en me kan vertellen of dit probleem vaker voor komt.

                                  Beide bedankt voor het meedenken :thumb

                                  Kallisto
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 September 2012

                                    Update: ik heb de startpost aangepast.

                                    01. Gisteren (07-01-2015) hebben we de uitlaat nagekeken op lekkages, we hebben niets gevonden.

                                    02. Onderweg naar het werk is mijn oliedop alweer losgeraakt. Omdat dit inmiddels vaker is voorgekomen, heb ik besloten hiervoor een topic aan te maken. Klik hier voor dit topic.

                                    03. Enkele dagen geleden wilde de Corsa wéér niet in éen keer starten, dus het startprobleem (beschreven in dit topic) doet zich weer voor.

                                    Gr. Kevin

                                    Kallisto
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 September 2012

                                      Op dit moment ligt het nog een beetje stil, ik heb ook wat andere bezigheden die me druk houden.. Maar ik haal waarschijnlijk zaterdag (maar sowieso deze week) mijn DBilas FlowMaster op bij de poedercoater. Waarschijnlijk ga ik dan zaterdag ook even kijken naar een lambdasonde van de sloperij.
                                      Ik ga eerst de uitlaat nogmaals controleren op lekken, dan vervang ik de lambdasonde, dan de bekabeling (misschien is er een kabeltje stuk), vervolgens de inlaatluchttemperatuursensor en tot slot de FlowMaster vervangen. Als ik ergens nog een setje bougiekabels op de kop kan tikken, dan probeer ik dat ook nog. Maar dat laatste lijkt me niet het probleem, de bougiekabels zijn vrij nieuw.

                                      Edit: een beetje laat, maar ik wens iedereen nog het beste voor 2015! :D

                                      Kallisto
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 September 2012

                                        Ja, sorry. Helemaal vergeten te melden *schaam*

                                        Heeft helaas geen effect gehad. Ik ga nu voor de lambda, denk ik. Ik moet nog steeds wachten op mijn luchtfilter (DBilas Flowmaster), dat ga ik daarna doen. Intussen loop ik de gratis controles doen (uitlaat controleren op lekken enz).

                                        Kallisto
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 September 2012

                                          Dan ga ik de bougiekabels even goed nakijken/testen en anderen regelen :thumb

                                          Kallisto
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 September 2012

                                            Alles is met de (grote) beurt vervangen, dus ook de bougies (zoals eerder aangegeven). De bougies zijn inderdaad die wat axel aangaf, de Bosch FR6DC(+) voor de winter, de FR7DC voor in de zomer. Lekkages heb ik nog niet kunnen ontdekken, dit zal ik nog even beter uitzoeken.

                                            Kan het niet de gaskleppositiesensor zijn? Kabeltje die slecht is aangelegd/verlegd?

                                            Kallisto
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 September 2012

                                              Aan dat kastje zaten geen slangetjes, alleen draadjes.

                                              De bougiekabels zijn getest met een simpele tester, maar ik zal dit nog even uitgebreider laten testen. De volgorde is juist, kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit verkeerd zit. Want de jongen die dit voor me doet is zelf automonteur en dagelijks bezig – zowel hobby als op het werk – bezig met auto’s.

                                              Ik heb wel verwarmde spiegels (en verstelbaar), maar dat is standaard (volgens mij). Dit had ik ook in mijn vorige B Corsa. Er is qua electra wel een en ander gedaan, want we hebben een tijdje geleden ook een zwart plastic doosje verwijderd. Ik kan me niet herinneren of dat die losse kabels verklaart (helaas).

                                              Eerst bougiekabels testen en vervangen, vervolgens de lambda goed nakijken en eventueel vervangen? Is dat de meest logische volgorde?

                                              Bedankt voor jullie reacties :thumbup


                                              @BlackDevil
                                              : dankje king: :thumb

                                              Kallisto
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 September 2012

                                                Update: startpost aangepast (update toegevoegd).

                                                De auto heeft z’n beurt gehad en (zelfs) een nieuw kleppendekselpakking gekregen. Ook hebben we de bobine vervangen door een gebruikt exemplaar. Niets hiervan heeft geholpen, maar hiermee wel wat mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten.

                                                Ik heb ook foto’s gemaakt van de onderdelen (sommige wat minder relevant dan de andere). Ook heb ik meerdere foto’s gemaakt van de lambdasonde. Voor het gemak heb ik hiervoor even een simpele pagina gemaakt met daarop de foto’s. Klik hier voor de foto’s.

                                                Nu heb ik wat vraagjes:

                                                1. Kan de lambda in de huidige staat (zie foto’s) het acceleratie-probleem veroorzaken?

                                                2. Tussen de foto’s staat ook een foto van een smerige (geöliede) stekker, vlak bij de krukaspositiesensor volgens mij. Wat is dat? En kan dat kwaad? Klik hier voor een directe link naar deze foto. Foto is van onder de auto genomen.

                                                3. Wellicht een domme vraag, maar ik stel ‘m toch voor de zekerheid: heb ik nou wél een LMM of niet? Ik heb begrepen dat ik op de luchtslang van de inlaat een inlaatluchttemperatuursensor heb, geen LMM. Echter, hier (op corsa-novatuning.nl) wordt aangegeven dat ik een LMM moet loskoppelen bij het monteren van een powerbox.

                                                4. Tussen de foto’s staan er ook een paar van wat stroomkabeltjes. De laatste foto (waarop duidelijk de witte hendel voor de motorkap te zien is) is genomen aan de bestuurderskant. De andere foto’s zijn van de passagierskant. Weet iemand zo (toevallig) wat dat voor kabels kunnen zijn en of ze niet vast horen te zitten? Note: aan de passagierskant heb ik (vlak na aankoop) één of ander zwart plastic kastje verwijderd. Hier zaten ook stroomdraadjes aan en liepen ook richting het stuur, volgens mij. Dit heb ik in een ander topic (klik hier) ook beschreven.

                                                Alvast (en wederom) bedankt voor het meedenken :thumb

                                                Gr. Kevin

                                                Kallisto
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 September 2012

                                                  Lambda zit niet helemaal lekker, maar een “lekkage” o.i.d. is me (nog) niet opgevallen. Ik zal even kijken of ik ergens een lambda kan regelen. Dan kan ik het eerst testen alvorens ik dit nieuw ga kopen.

                                                  Kallisto
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 September 2012

                                                    @Haasje17 wrote:

                                                    Overigens, is dit gedoe begonnen na montage van katalysator en demper? Uitlaat lengte en diameter maakt ook verschil.

                                                    Nee, de katalysator + middendemper heb ik eronder laten monteren omdat dit voor de APK moest. Daarvoor (dus vóór de APK) had ik dit probleem al. De katalysator + einddemper lijken weinig tot geen effect te hebben op het acceleratie-probleem. Verder zijn het standaard onderdelen met standaard maten, geen sport-onderdelen o.i.d.

                                                    Nogmaals wil ik even aangeven dat het uitlaatspruitstuk (spaghetti) van één of ander “tsjoening”-merk is en dus wellicht van slechte kwaliteit is. Ik las in een PDF-bestand van autodiagnose.be een soortgelijk probleem en daar zat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk. Misschien is de bevestiging voor de lambda niet helemaal goed, het is tenslotte een B-merk uitlaatspruitstuk, maar de lamda zit ook niet echt heel vast bevestigd. Hij zal niet zo 1-2-3 losschieten, maar je kunt de lambda eenvoudig draaien in de bevestiging.

                                                    PS. De auto is afgekeurd vanwege de uitstoot, deze voldeed niet aan de eisen. Logisch, want er zat geen katalysator noch middendemper gemonteerd. Om achteraf gedoe te besparen heb ik besloten om deze onderdelen er wél onder te monteren. Enfin, tijdens de keuring probeerde ik dit goed te praten door aan te geven dat de EGR niet werkt (tja, wist ik veel). Ze hebben aangegeven dat ze de waarden ook ergens bij de lambda hebben gemeten en dat was wél in orde. Dus mijn verhaaltje van de EGR was ook “busted”, want bij het uitlaatspruitstuk was het in orde, maar bij de einddemper niet.

                                                    @joop1970 wrote:

                                                    X16xe distrubutie kan toch geen tand verkeerd staan dacht ik?

                                                    Dat weet ik helaas niet.

                                                    Kallisto
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 September 2012

                                                      @Haasje17 wrote:

                                                      Ik zou het zoeken in de ontsteking, dus bobine, bougies of een van de toerental sensoren.
                                                      Of distributie een tand verkeerd. Maar dan loopt die vaak onderin beroerd.

                                                      De bobine wordt morgen vervangen door een andere (gebruikte). Ook worden morgen de bougies en andere (minder relevante) onderdelen vervangen door nieuwe. De bougiekabels zijn nog niet zo heel lang (sowieso langer dan 1 jaar) geleden vervangen. En deze heb ik ook getest (in hoeverre dat mogelijk is) met een bougiekabeltester (klik hier voor een voorbeeld van zo’n ding).

                                                      En stationair loopt ‘ie ook niet heel lekker, dat bevestigen meerdere personen. Het inhouden is ook het ergst bij lagere toerentallen (tussen de 2000 en 5000). Aan het einde van zijn toerenbereik, vlak voor het overschakelen, houdt de auto niet meer in. Dit duurt dus maximaal één seconde (per versnelling), maar wel een seconde waar ik van kan genieten.

                                                      Ik ben tegenwoordig al geneigd om elke keer vlak vóór het overschakelen te zeggen “VTEC kicked in yo” :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 118)