Oliedop trilt steeds los (Opel Corsa B GSi X16XE)

Forumindex Forums Modellen Corsa Oliedop trilt steeds los (Opel Corsa B GSi X16XE)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206373
    Kallisto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 September 2012

      Hoi mede-forumgebruikers,

      Ik heb een probleem met mijn Corsa B GSI (X16XE) uit 1999. De oliedop is er namelijk al 2x afgeschoten/afgetrilt, of hoe dan ook.
      De eerste keer was ergens eind november (2014) en de tweede keer was vandaag (8 januari 2015 rond 08:00u).
      De eerste keer heb ik ca. 20-30km zonder oliedop gereden (toen ik ging kijken wat er aan de hand was, lag de oliedop op het blok).
      De tweede keer heb ik ca. 10km zonder oliedop gereden (wederom lag de oliedop op het blok toen ik ging kijken wat er aan de hand was).

      Handig om te weten:

      • 01. Ik heb zowel een acceleratie-probleem (klik hier voor het topic) als een startprobleem (klik hier voor het topic).
      • 02. De Corsa is voorzien van een ander inlaatspruitstuk (of: powerbox) van Crooke Tuning en is voorzien van een spaghetti uitlaatspruitstuk.
      • 03. Bij mijn vorige Corsa B GSI (standaard X16XE) had ik dit probleem niet.
      • 04. De motor-afdekplaat vervangen heeft geen zin (zie onder het kopje “Wat ik reeds heb gedaan” voor een toelichting).
      • 05. De oliedop zit erg los en kan heel (echt heel erg) simpel worden losgedraaid. Zó simpel, je kunt de dop simpel met je pink losdraaien.
      • 06. De afdekplaat zorgde (bij mijn vorige Corsa) voor extra druk op de dop, hierdoor klemde deze ook beter.

      Wat ik reeds heb gedaan:

      • 01. De oliedop 2x vervangen (dus in totaal 3 verschillende oliedoppen getest).
      • 02. De motor-afdekplaat 2x vervangen, maar dit was – achteraf gezien – zinloos (zie hieronder voor een toelichting).

      Pas na 2x kwam ik erachter dat de bevestigingspunten op het kleppendeksel (zie foto) niet voor de afdekplaat waren.
      De rood omcirkelde bevestigingspunten op de foto zijn voor het originele inlaatspruitstuk.
      Op het originele inlaatspruitstuk (nou ja, het “voorste” gedeelte ervan) zitten weer bevestigingen voor de afdekplaat.
      Op deze foto van een origineel inlaatspruitstuk is te zien waar de bouten voor de afdekplaat zitten (rood omcirkeld).
      Dit komt niet overeen met de bevestigingspunten op het kleppendeksel.
      Dit zal waarschijnlijk voor de meerderheid van de lezers wel bekend zijn, maar ik kwam hier pas later achter. Kan handig zijn voor de mensen met wat minder verstand van deze auto’s (zoals ik).

      Mogelijk gerelateerde topics/onderwerpen:
      Topic #1: oliedruk te hoog (afgezien het feit dat ik een X16XE heb en geen X12XE)

      Topic #2: Voorstellen en uitlezen X12XE foutcodes Leeuwarden (en dan met name de onderstaande berichten)
      Bericht #1 (van Haasje17): viewtopic.php?p=2324195#p2324195
      Bericht #2 (van wim-v6): viewtopic.php?p=2324231#p2324231
      Bericht #3 (van McKaamos): viewtopic.php?p=2324266#p2324266
      Bericht #4 (van McKaamos): viewtopic.php?p=2324370#p2324370
      Bericht #5 (van wim-v6): viewtopic.php?p=2324415#p2324415
      Bericht #6 (van wim-v6): viewtopic.php?p=2324637#2324637

      Foto’s:
      Klik hier voor de foto-gallerij met de foto’s (in totaal 8 foto’s).

      Of als je liever directe links naar de foto’s hebt:

      Resultaat: bumper
      Resultaat: onderkant motorkap
      Resultaat: blok
      Blok met oliedop
      Oliedop zelf
      Opening kleppendeksel
      Bevestigingspunten origineel inlaatspruitstuk (rood omcirkeld)
      Motor-afdekplaat zoals ’t hoort (rood omcirkeld, niet mijn eigen foto)

      Mijn vragen:

      • 01. Zijn er rubbertjes o.i.d. voor de oliedop te verkrijgen (zodat de dop beter sluit)?
      • 02. Wat kan ik doen om de oliedop beter te laten klemmen?
      • 03. Hebben mensen met een dergelijke set-up (X16XE + inlaatspruitstuk en/of spaghetti uitlaatspruitstuk) dit probleem? Zo ja, hoe is dit opgelost?
      • 04. Kan dit te maken hebben met de carter-ventilatie?

      Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
      Dit probleem heb ik ook beschreven in een ander topic van mij (klik hier voor dit topic) dus daar kunnen misschien ook antwoorden worden gegeven.
      Ik zal mijn best doen om de reacties/antwoorden van beide topics gelijk te houden (synchroniseren, zeg maar).

      Gr. Kevin

      #17371245
      theunm
        Lid sinds:
        29 June 2004

        ga eens naar de dealer en vraag eens wat een nieuwe dop kost.

        dat kon best eens meevallen en je moet je datum even controleren die ligt nu in de toekomst.

        #17371246
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Het is wellicht een beetje een beun-idee, maar als je een klein gaatje boort in het ‘handvat’ van je oliedop en je steekt er ijzerdraad doorheen op de juiste manier, kun je ‘m ‘beveiligen’ tegen losdraaien, zoals op de bouten hieronder in het plaatje.
          Je kunt bijv. naar het hijspunt van het motorplok of een boutje wat in de buurt zit.

          #17371244
          Kallisto
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 September 2012

            @theunm wrote:

            ga eens naar de dealer en vraag eens wat een nieuwe dop kost.

            dat kon best eens meevallen en je moet je datum even controleren die ligt nu in de toekomst.

            Allereerst bedankt voor jouw reactie.
            Ik ben 1x naar een Opel garage/dealer geweest, maar die kon die doppen niet (binnen 3 weken) krijgen. Weet zo niet meer welke garage/dealer dit was. Maar ik zal eens contact opnemen met andere garages/dealers.
            De datum was inderdaad incorrect, deze heb ik inmiddels aangepast.

            @RISL wrote:

            Het is wellicht een beetje een beun-idee, maar als je een klein gaatje boort in het ‘handvat’ van je oliedop en je steekt er ijzerdraad doorheen op de juiste manier, kun je ‘m ‘beveiligen’ tegen losdraaien, zoals op de bouten hieronder in het plaatje.
            Je kunt bijv. naar het hijspunt van het motorplok of een boutje wat in de buurt zit.

            RISL, bedankt voor je reactie.
            Een dergelijke oplossing heb ik nog niet eerder gezien, maar dit kan wel de uitkomst bieden. Eerst ga ik eens navragen of er doppen te bestellen zijn en of hier dan ook rubbertjes o.i.d. bij zitten.
            Dat is een betere oplossing, lijkt me. Ik heb er ook al aan gedacht om bijvoorbeeld het “schroefdraad” (of hoe je dat ook noemt) van de dop aan te passen.
            Misschien door het materiaal de verwarmen en te verbuigen, als dat überhaupt mogelijk is.

            Ik hoop eigenlijk (stiekem :angel) dat iemand met dezelfde (of een soortgelijke) set-up zich meldt, en me kan vertellen of dit probleem vaker voor komt.

            Beide bedankt voor het meedenken :thumb

            #17371247
            pascal1109
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 November 2007

              Misschien gekke gedachte hoor, maar als je verschillende oliedoppen geprobeerd hebt…ligt het dan niet aan je kleppendeksel?
              Daar draai je hem toch op vast?

              Overigens kan je de rubber ring die in je oliedop zit, los bestellen, maar of je hier iets aan hebt…

              #17371248
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                @Kallisto, met dat ijzerdraad is één van de manieren om bouten te borgen in de werktuigbouw.
                Hier zijn zelfs speciale bouten voor te koop met de gaten al in de kop. Je kunt deze borgwijze kopiëren als een soort laatste redmiddel.

                #17371249
                TedMechanic
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2007

                  @RISL wrote:

                  Je kunt deze borgwijze kopiëren als een soort laatste redmiddel.

                  Of juist als eerste redmiddel, zodat je gewoon kunt rijden terwijl je zoekt naar de echte oplossing ;)

                  #17371250
                  kiyamizio
                    Lid sinds:
                    5 February 2010

                    laatst nog een olie dop bestelt was volgende dag in huis was in purmerend,
                    ging om zo’n gele olie dop die je met een kwart slag draaien vast zet,
                    daarna nooit meer lekkage gehad koste mijn een 12 euro!

                    #17371251
                    Tommy666
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 July 2007
                      #17371252
                      TWA
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 June 2010

                        Gister zelf mn oliedop van de Vec 1.6 vervangen. Zat ook al redelijk los, maar nog niet zo erg als bij jouw. Dop bij de dealer was “slechts” €8,-. Verder heb je je afdekkap wel nodig. Deze klemt de dop namelijk ook vast. Zorg ervoor dat de rubbertjes waar deze kap op rust, op de punten boven je uitlaatspruitstuk op je kleppendeksel, ook heel zijn. Deze zetten weer je afdekkap op druk, waardoor deze weer de oliedop goed vast houd.

                        Greetz Emiel

                        #17371253
                        Kallisto
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 September 2012

                          @TWA wrote:

                          Gister zelf mn oliedop van de Vec 1.6 vervangen. Zat ook al redelijk los, maar nog niet zo erg als bij jouw. Dop bij de dealer was “slechts” €8,-. Verder heb je je afdekkap wel nodig. Deze klemt de dop namelijk ook vast. Zorg ervoor dat de rubbertjes waar deze kap op rust, op de punten boven je uitlaatspruitstuk op je kleppendeksel, ook heel zijn. Deze zetten weer je afdekkap op druk, waardoor deze weer de oliedop goed vast houd.

                          Greetz Emiel

                          Ik heb meerdere doppen gehad en geprobeerd, maar ze sluiten gewoon niet goed aan omdat ik geen afdekplaat meer heb. Een dop van een webshop of een Opel-dealer is niets anders dan de doppen die ik heb gehad. Ook is er geen rubbertje voor te bestellen, want (precies zoals je zegt, TWA) de dop sluit wél goed mét zo’n afdekplaat.

                          Misschien ga ik wel gewoon een origineel inlaatspruitstuk kopen en monteren. Met mijn vorige B GSI (met origineel in- en uitlaatspruitstuk) hield ik mijn huidige GSI aardig bij. Dus qua vermogenswinst valt het ook nog wel mee. Als ik een origineel inlaatspruitstuk heb vind ik het er netter uitzien (qua kabels enzo) én heb ik geen problemen met de oliedop. Het extra vermogen weegt niet op tegen de minpunten, zeg maar. Althans, niet voor mij.

                          Dus als je nog een origineel inlaatspruitstuk (compleet) te koop hebt (en/of eventueel wil ruilen), dan hoor ik het graag via PM.

                          #17371254
                          theunm
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            een afdekkap modificeren geen optie ?

                            #17371255
                            TWA
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 June 2010

                              @theunm wrote:

                              een afdekkap modificeren geen optie ?

                              +1

                              Denk dat je toch best wel wat gaat missen :hmmz

                              #17371256
                              ivartje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 December 2010

                                bij mijn is de auto ook voorzien van spaghetti spruitstuk en een powerbox en dus ook geen afdekkap maar bij mijn zit de dop gewoon muurvast,je zou misschien een ander kleppendeksel kunnen proberen misschien ligt het daaraan

                                #17371257
                                joop1970
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 September 2010

                                  Je carterdruk wel eens gecontroleerd?

                                  #17371258
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Ring op de oliedop of oliedop al vervangen??
                                    Dan zou ik me druk gaan maken om carterdruk en dergelijke.

                                    De oliedoppen gaan vaker los liggen bij deze motortypen.

                                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                    #18343145
                                    Corsa-GT
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 September 2014

                                      Beetje late reactie misschien maar topics worden nog wel eens gelezen dus hier mijn 2 cent.

                                      Had zelfde probleem met de X16XE en heb dat opgelost door een 2e rubber van eenzelfde soort dop erop te wringen.
                                      Deze schuif je dan iets verder dan de normale rubber ring en dat sloot bij mij prima af dan.

                                      #18343149
                                      Safira16v
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        10 March 2017

                                        Same problem gehad bij mn zafira 1.8 16v nieuwe dop gehaald bij opel in capelle koste 4,65€ ex…bleek gewoon het rubber versleten te zijn…..

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.