Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dit is een 1.2S deluxe automaat vierdeurs, toen het op een na duurste model, alleen de GTE was duurder. In Nederland zal precies dit type zeldzaam zijn geweest vanwege de prijs want voor minder kocht je een standaard Ascona. Aangezien de Dett uit Duitsland is ingevoerd, verschild de uitvoering wat van de Nederlandse types. Er zat bijvoorbeeld geen klep voor het handschoenenvakje en geen tijd klokje. Dat klepje is er voor een meerprijs wel opgezet. Wat deze wel heeft is geluidsisolatie en dat is merkbaar. Van alle C Dettjes die ik gehad heb, is deze de stilste. Ook heeft de tweede of derde (duitse) eigenaar er een toerenteller in gebouwd, deze hangt onder het dashboard en je moet door het stuur heen kijken om de toeren te zien. Is niet echt nodig bij een automaat, maar wel handig om eventueel het stationaire toerental af te stellen.
De techniek is als nieuw. Het motortje loopt perfect, zelfs als die met de automaat in D maar 500 toeren loopt, dan loopt ie nog mooi zonder veel schudden of bijna afslaan. Alleen de chokeklep gaat niet meer helemaal dicht en starten gaat met wat pompen van het gaspedaal. Als die loopt dan loopt ie ook met koude motor gelijk heel mooi. De kachel werkt ook nog perfect, van lekker warm tot rijdende sauna. Ook de termostaat werkt nog perfect, het motortje komt heel snel op temperatuur en de temperatuurmeter staat bij warme motor bij het eerste streepje naast het blauwe gebied. De radiateur lijkt nog origineel met de zwarte verf die wat afbladdert van de koperen top. Ook een groot voordeel is de benzineleidingen die voor het grootste deel van metaal zijn, met wat kleine rubberen slangetjes. Moderne benzine vreet rubber dus dat scheelt.
De carosserie is helemaal strak en opnieuw gespoten door de derde eigenaar. Ik denk dat er nieuwe voorschermen en kofferbak klep opgezet zijn, vooral de klep ziet er gloednieuw uit en heeft ook geen naamplaatjes. De motorkap is of origineel of daar zit ook een andere op. Aan de binnenschermen is duidelijk zichtbaar gelast en is er zwart spul op gespoten. Ook op andere plekken is dit zwarte spul te zien in de motorruimte, ik hoop dat het een soort roestwerende menie is of zoiets. Aan de onderkant van de hele carosserie is een zwarte steenslaglaag aangebracht. Wat wel vreemd is, boven de beide koplampen zitten rotte plekken. Waarom zijn die niet gedaan? Deze plekken worden ergens in februari alsnog gelast, het zijn maar kleine plekjes, maar aan de bestuurderskant is het al wel doorgerot. De a stijlen lijken hard, ook de buitendorpels, maar de binnendorpels hebben roest. Uiteraard lekken de voorruitrubbers, dus komt er water naar binnen, vooral aan de passagierskant waar de vloer nat is. De bestuurderskant is vrij droog. Verder geen zichtbare roest aan de bodem.
Bij de aankoop kreeg ik er een nieuw kofferbak rubber bij omdat de oude gescheurd was, deze zit er inmiddels al op. De vorige eigenaar heeft er ook een gloednieuwe eind demper voor de uitlaat opgezet, na een lange zoektocht in Duitsland. Dat is mooi, want die einddempers zijn in Nederland al twintig jaar niet meer leverbaar.
Bij de onderdelen die ik er bij kreeg zit ook alles voor de ontsteking, alleen dat is van Delco, dus met schroefjes, op de Dett zit Bosch, met klemmetjes. Ik heb dus niks aan de verdelerkap en ik weet niet of de condensator past, want bij de ene zit de condensator buiten, bij de ander zit die binnenin de verdeelkap.
Ik ben van plan deze Dett zo te houden en waar nodig te verbeteren. De algehele staat is goed dus eenvoudig zo te houden maar dit vergt wel aandacht, de Dett is ook al 49 jaar oud. De accubak is nog goed en die heb ik dik in de vaseline gezet, zo blijft die hoop ik hard. De holle ruimten zijn zo te zien ook vet, hopelijk zijn alle holle ruimtes tegen roest behandeld. Er zijn wel wat plekken waar zo te zien de roest is behandelt met een roestomvormer met de oranje lak er overheen. Hier zal ik in het voorjaar of zomer mee aan de gang, vooral de plekken op de keienvanger. Ook in de koffebak zit zo’n plek. Maar de reservewielbak is nog roestvrij! De bumpers konden ook wel nieuw zijn, ook aan de binnenkant zie ik geen roest, maar wel een zwarte laag van misschien dezelfde menie. De strippen waar de voorbumper aan hangt zijn buiten de motorruimte mooi zwart in de lak, maar binnenin de motorruimte wat roestig. Ook dat ga ik aanpakken.
En verder lekker rijden met de Kadett.
Het ligt er ook aan wat de kilometerstand is, vooral bij de 2.0S. Dit blok is niet het meest duurzame Opel blok. Hoe is de staat van de achteras? Bij weinig kilometers heb je voorlopig geen problemen, maar als deze het klokje al een keer (of twee) rond is geweest komen de problemen. De buitenkant ziet er heel mooi uit, maar hoe is die onderhuids? Mijn oranje c Kadett ziet er aan de buitenkant ook heel goed uit, maar er zit wel degelijk roest aan de binnenkant. De bodem is ook erg roestgevoelig als er geen goede anti roestbehandeling is geweest in het verleden. Dus ja, is de Ascona puntgaaf dan kun je er makkelijk 6000 euro voor vragen. Bij een hoge kilometerstand (voor zover dit bekend is) wat lager. Verkoop de Ascona aan een liefhebber en niet aan een handelaar. Een handelaar poetst hem dan weer op alsof die nog nieuw is, zeggen dat het een uniek exemplaar is en zetten er een prijs op van 12000 tot 15000 euro, terwijl ze dan tegen jou zeggen dat het maar een oud beestje is die niet meer dan 4000 euro waard is.
Welkom, het is een beetje stil hier. Hier in Nederland zijn ook webshops die de remcilinders hebben van de Kadett A en niet te duur in mijn ogen. Google is je vriend.
Dan neem ik aan dat ie als “cabriolet” op kenteken staat, maar anders zou het kentekenbewijs de beste plek wezen om te zien wat het originele type is. Je kunt natuurlijk ook zelf een keuze maken welke uitvoering je het mooiste vind.
Niet meer dan 3700 toeren bij 120? Dan ben je al heel erg vooruit gegaan ten opzichte van de 1.2! Als je het niet gewent bent lijkt het veel. Ik zou ook voor de 3:44 kiezen, anders ben je echt veel trekkracht kwijt.
Kan ook speling van de krukas wezen, ook hier, v snaar eraf en kijken of je de krukaspoelie kunt bewegen. Wat voor soort geluid maakt ie en wanneer?
Hier vind je waarschijnlijk wat meer info:
Hier is een link naar de Vauxhall owners club in Nederland:
http://www.vauxhallclub.nl/website/site/
Misschien wil iemand daar je wel helpen. Hier op het forum zit niet zo veel kennis van de oude Vauxhalls.
Als de ventilator piept dan is dat slijtage van het asje. Als het goed is kun je nog steeds nieuwe ventilators kopen, dan ben je er vanaf voor de komende 25 jaar.
Hier is mijn simpele manier van kleppen stellen. Kleppendeksel eraf, met sleutel 15 op de krukaspoeliemoer MET de klok meedraaien, tegen de klok in draai je de moer los. Terwijl je draait moet je goed opletten bij welke cilinder je de compressieslag maakt want als de zuiger bovenin staat zijn alle twee de kleppen gesloten, dit zou je al kunnen voelen aan de tuimelaars die losjes op de klepstelen zouden moeten zitten. Afstellen met 0,15 voor de inlaat en 0,25 voor de uitlaat. Ik heb zelf een sleutel 15 doormidden geslepen en er een strip ijzer aan laten lassen zodat het makkelijker is om de krukaspoeliemoer te verdraaien, in een D Kadett heb je niet zoveel ruimte.
Nog een tip: Met het stationair toerental wat hoger dan voorgeschreven loopt het blokje veel soepeler.Mooie kleur! :thumbup
Waarom heb je de ramen er niet uitgehaald, ze willen best wel roesten onder de rubbers.Voor die prijs moet er wel goud in die Kadett verwerkt zijn.
Als verder alles goed staat afgesteld, kijk dan eens naar het asje van de rotor van de ontsteking. Voel eens aan het asje of er ook speling op zit, zo ja, dan is het bronzen busje waar het asje in draaid uitgesleten wat een onregelmatige ontstekingstijdstip veroorzaakt. Dan nieuwe ontsteking of busje er op en hij zou weer mooi rond moeten draaien.
18 oktober 2015 om 03:59 In reactie op: Opel kadett E 1989 motor lampje gaat elke keer branden #18294777Hier in het dorp zit iemand met een grote voorraad Opel onderdelen waaronder een bak vol computers, allemaal van 80er en 90er jaren. Het is goed spul, ik heb er gister nog een ontsteking voor mijn Kadett gehaald.
Als je die man even belt wil die het vast wel even voor je opzoeken, hij wil het graag kwijt.
Als je echt zuinig wilt rijden, blokje onder het gaspedaal. Hoe minder ver je het gaspedaal intrapt, hoe zuiniger je rijdt. Of gewoon schijt hebben aan anderen en langzaam optrekken en nooit boven de 60kmu komen.
Maar meer realistischer, gewoon met het overige verkeer meegaan maar fel accelereren voorkomen en vooruit zien, en dan eerder van het gas voordat je gaat remmen. Dit scheelt al een hoop.En stationair in z’n 5 rijden vind de motor niet leuk, beter in z’n 3 laten.
Diegene die het juiste antwoord geeft mag het lampje hebben. Komt uit een hele verzameling oude Opel onderdelen.
Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, gewoon een goede doorslag om de scharnierpennen eruit te tikken.
Bedenk wel dat je een oude auto hebt, geluidjes die je eerst nooit hoorde zullen altijd verschijnen, maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mijn oude Kadett borrelt ook een beetje met koude motor en doet dat al jaren. Ik heb dit jaar de koelvloeistof laten testen en die is nog brandschoon, dus is er niks mis met de koppakking i.i.g. De kachel doet het ook nog perfekt dus ik maak me geen zorgen. Het hoort erbij.
Dat is inderdaad de v snaar, drijft de dynamo en de waterpomp in het koelsysteem aan.
Heb je gekeken of de bougies vonken? Krijgt hij benzine? Een 1.2 motor zou zeker moeten aanslaan zelfs na een half jaar stilstaan.
O ja, ik wil niet lullig doen, maar je weet dat er een choke op zit en hoe die te gebruiken? Ik ben er mee opgegroeid, maar jongere mensen zijn alleen computergestuurde injektie motoren gewend.Als ik de stationair sproeier aan de zijkant, een beetje losschroef blijft de motor stationair mooi regelmatig draaien, regelschroeven co en lucht hebben invloed als ik hier aan draai. Draai ik deze vast zoals het hoort valt de motor stil.
Dus geen probleem, stationair een beetje losschroeven en klaar. Het maakt niet uit wat er hoort, het is een oudje dus kan het anders wezen dan wat hoort. Gewoon datgene doen waardoor hij mooi loopt.
Dat is nog een aardige Ascona, zeker waard om op te knappen. En mazzel dat je nog een Ascona op die sloop kon vinden. Staan er nog meer oude Opels?
Ook bij de achterwielkasten goed kijken. Als je in de kofferbak kijkt naar de rand waar de carrosserie aansluit op het binnenscherm kan er roest zijn. Kijk ook naar de ontluchtingsslang van de benzinetank, is geen groot probleem maar bij het tanken kan er benzine morsen als het slangetje rot is. Beste motor is de 1.2, verder geen commentaar. king:
Daar zit echt veel werk in, de motor ruimte is zowat de schoonste meest blinkende die ik ooit gezien heb! De verbrede wielkasten zien er ook heel goed uit, heel subtiel. :thumbup
Om maar weer on topic te gaan, ik moet niks van nieuwe auto’s hebben.
Punt 1: naar mijn smaak zijn ze niet mooi om te zien, ik heb er niks mee.
Punt 2: eigen ervaring. Ooit een 2e hands Astra F station gehad, gewoon een 1.6i achtklepper maar van de tweede gefacelifte generatie. De benzinetank was lek maar zou onder garantie vervangen worden. Het heeft de garage (Opel dealer) heel veel moeite gekost om er 1 te vinden, die van mijn Astra bleek een zeldzaam type benzinetank te zijn. Maar na vele maanden had ik dan toch weer een nieuwe tank. Toen dacht ik er over om een andere Opel te kopen. Ik kon een Vectra b kopen, maar die had ook een lekke tank. Gelijk op marktplaats gaan kijken of er geen mooie oude Kadett of Ascona ergens te koop stond.
Maar ook met het oude spul problemen gehad, namelijk een Ascona met 2.0S uit een Rekord met 5 bak en Manta GSE achteras. Het duurde niet lang of dat alles kon vervangen/gereviseerd worden. Ook de nieuwe 2.0S had problemen, de elektronische ontsteking deed het wel/niet. Later nog een D Rekord gehad met ook weer een latere 2.0S en 5 bak, ook hier weer onstekingsproblemen.
Nu alweer 5 jaar zonder problemen met mijn DKadett 1.2S rondgereden. Onderhoud doe ik zelf, vooral ook omdat bijna niemand meer contactpuntjes en kleppen kan stellen. Dit blokje is zelfs zo goed dat ik in die 5 jaar bijna nooit aan de kleppen hoefde te stellen, en zelfs met totaal versleten contactpuntjes is het nog steeds starten en lopen, het loopt alleen wat minder. En de olie blijft ook mooi schoon. Geen overbodige elektra, lekker simpele prehistorische techniek en het blijft eeuwig rijden.En dan nog wat over Opel kwaliteit. De B, C, D en E Kadett waren onafgebroken de best verkochte auto’s van Nederland, iets wat daarna nooit weer gebeurd is met enig ander merk. Dit kwam vooral door die simpele oerdegelijke techniek. Het was algemeen bekend, een Kadett laat je nooit staan. Tegenwoordig sluit Opel de ene na de andere fabriek en zijn de verkoopcijfers veel lager dan andere merken. Als Opel weer bovenaan de verkooplijsten wil staan moeten ze weer simpele oerdegelijke Kadettjes verkopen.
-
AuteurBerichten