kleppen stellen 1.2

Forumindex Forums Techniek Overige motor types kleppen stellen 1.2

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275210
    aad102
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 February 2005

      Inmiddels alweer ruim 8 jaar gelden dat ik voor het laatst mijn kleppen heb gesteld ( lange restauratie geweest), maar hoe ging het ook alweer…

      Klopt de info van onderstaande link viewtopic.php?f=4&t=187264

      Meen me te herinneren dat ik hem in zijn versnelling zette, kleppendeksel eraf en dan de auto naar voren trok totdat 1 van de kleppen tuimelde, vervolgens kon je dan de .. afstellen. Trok je de auto weer naar voren tot de volgende tuimelde kon je de .. afstellen.
      Uiteraard was de motor eerst warm gereden.

      Uit de informatie van de link mis ik het feit dat je de krukas nog tussentijds moet verdraaien en welke je kunt afstellen als 1 klep tuimeld.

      Draaiende motor nooit geprobeerd vanwege de omschreven olie- knoeizooi.

      Wie kan het me vertellen?

      #18309363
      kadscona
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 April 2005

        Hier is mijn simpele manier van kleppen stellen. Kleppendeksel eraf, met sleutel 15 op de krukaspoeliemoer MET de klok meedraaien, tegen de klok in draai je de moer los. Terwijl je draait moet je goed opletten bij welke cilinder je de compressieslag maakt want als de zuiger bovenin staat zijn alle twee de kleppen gesloten, dit zou je al kunnen voelen aan de tuimelaars die losjes op de klepstelen zouden moeten zitten. Afstellen met 0,15 voor de inlaat en 0,25 voor de uitlaat. Ik heb zelf een sleutel 15 doormidden geslepen en er een strip ijzer aan laten lassen zodat het makkelijker is om de krukaspoeliemoer te verdraaien, in een D Kadett heb je niet zoveel ruimte.
        Nog een tip: Met het stationair toerental wat hoger dan voorgeschreven loopt het blokje veel soepeler.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.