Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hmm, zojuist nog eens even gezocht aan beide kanten… geen draden te vinden! :(
Het wordt steeds vager allemaal, haha!Die bedrading zou ‘van boven’ komen, zit er dan ergens een uitloop vanuit een kabelboom?
Of is het bij de GSi zo dat dat aparte bekabeling is?Roland.
Blijkbaar is er meer aan de hand. Ik was bezig met mijn bumper om deze te verwijderen en toen ik eenmaal wat ruimte had, heb ik geprobeerd één mistlicht er terug in de plaatsen. Dat ging wel lukken. Dus ik opzoek naar de bekabeling…
Juist… net na de koplamp zit een splitsing met een 3-polig stekkertje. Dit hing los, aan beide zijde.
Ik neem aan dat dit van de mistlichten is, die kwamen tenslotte ‘van boven’.
Nu blijkt dus dat dit draadje véél te kort is om de mistlichten op aan te sluiten.Kan het kloppen dat er nog een ‘verlengkabel’ zit tussen de kabelboom bij de koplampen en mistlampen?
Als dát zo is, dan kan ik er nog niks mee, want die ‘verlengkabel’ heb ik dus niet bij de mistlampen teruggekregen…Al met al flinke ellende van die beunhaas die mijn auto écht nooit meer te zien krijgt! :swear
Dankjewel Mac Kaamos, ik heb vanmiddag wat te doen! :thumb
Mistlampen heb ik inderdaad wel teruggekregen, maar ik vermoed dat hij er inderdaad iets mee gedaan heeft. Ook de lampenbolletjes waren er ineens uit en dat terwijl die het gewoon nog deden. Hele vage situatie dus.
Maargoed, ik ga vanmiddag (als het eindelijk eens droog is!), lekker prutsen.
Roland.
Nou, die mistlampen gaat me nóóit lukken.
De bumper moet er helemaal af, want de lampen passen er anders niet tussendoor via de onderzijde.
Zit een hoop staal en kunststof in de weg :)Heb al even zitten loeren welke bouten er los moeten, maar krijg het idee dat bijna de hele bumper ook uit delen bestaat. Geen idee welke bouten er allemaal los moeten, even afgezien van het feit of ik daar zo vanaf de grond (dus zonder brug/krik) bij kan.
Ik weet niet of er mensen zijn die me op weg kunnen helpen welke bouten er los moeten, anders hou ik toch het aanbod van ‘opelgteetje’ even achter de hand, Heerenveen is niet naast de deur, maar wel te doen eventueel.
Roland.
Heeeee super die foto! Even afgezien van de mooie bumper (kwijl!), handig om te weten waar ik moet zijn met de schroefjes.
De kabeltjes moet ik even opzoeken, dat heb ik nog niet gedaan, maar dat weet die klootviool me wel te vertellen, hi. ;)Ja, lulkoek of niet, ik heb geen idee. Ik heb vorig jaar een hert geschampt en daardoor zou één van de mistlichten niet goed staan of weet ik veel, dus was het ‘handiger’ om de mistlichten er voor de keurig uit te halen. Hij keurt overigens geen auto’s, ‘t is geen garage, wel’n automonteur met een eigen bedrijfje. Maar toen kreeg ik de auto terug en toen ik’m vroeg naar de mistlichten. Wat denk je? Hij was verbaasd dat ik ze er terug in wilde hebben!? :wtf
Ja, túúrlijk wil ik ze terug hebben, dit is geen gezicht nu met twee van die lege gaten in de bumper. :swear
En een afspraak maken is dus nu ineens moeilijk, want ja, dan moeten er wel twee hele mistlichten worden gemonteerd. Nou, dan laat ik het wel lekker zitten. Ik ben verhuisd sinds begin dit jaar en de beunhaas woont 25km verderop, en ik heb al gezien dat hier praktisch om de hoek een heel goed garagebedrijfje zit wat zéér schappelijke prijzen hanteert, daar ga ik dan wel naar toe. :thumbup
Hij mag de mistlichten klaar leggen, dan haal ik ze van de week wel op, hi.
Ik ga zelf wel kijken of het me lukt, zo te horen moet het kunnen en anders heb ik ook nog wel een aardige vriendin met iets kleinere handen dan dat ik heb, dan mag zij het proberen, hi.Dank in elk geval voor de antwoorden, ‘k heb weer wat meer vertrouwen erin dat het mijzelf gaat lukken, hi.
Roland.
Zo, hèhè, klaar!
Heb wasbenzine gebruikt om de ergste plekken eraf te halen. :???:
Dat ging prima. Een spons goed doordrenkt met wasbezine en boenen maar! :thumbup
Daarna de auto nog even voorzichtig met WD40 behandeld en wow, dat blinkt weer! :thumbup :thumbupMijn vriendin verklaarde me voor gek toen ze me bezig zag met WD40: :wtf
“WTF, wat doe JIJ nou????? Kruipolie????????? Ben je bang dat je klem komt te zitten in een steegje en denk je dat je er nu makkelijker uit gaat komen? En hé, is je auto nu ook brandgevaarlijker?”“Ja, ik ga straks met ADR-borden op m’n Corsa rijden” antwoordde ik. :fy1
Toen ze eenmaal het resultaat zag, mocht ik haar auto ook doen :D
Nou, ze weet waar de WD40 staat, dat mag ze zelf doen ;)Nogmaals dank voor de tips, ik rij nu weer blinkend door de stad heen :wors :wors :wors
Roland
Kijk aan, tips genoeg dus.
Ik heb geen idee wat voor zooi het precies is.
Volgens mij is het geen pure teer, maar een soort van lijm (zwart spul) om de steentjes aan te brengen (op te plakken) voor de slijtlaag. Omdat de helft van de steentjes is losgevroren afgelopen winter, ben ik bang dat ze binnenkort weer een laag aanbrengen of de boel gaan repareren en dan zitten we dus weer met het euvel. Voordat ik straks een zwarte in plaats van een blauwe Opel heb, wil ik toch proberen de boel een beetje bij te houden.Ik ga zometeen eens met wasbenzine aan de slag, dat heb ik staan en kan ik op een redelijk onopvallende plaats testen. Kreeg van iemand anders ook een tip om het eens met WD40 te proberen, ben alleen bang dat dat helemaal een plakbende geeft, hi.
Mijn bevindingen zet ik hier of vanavond of morgen neer.
Nogmaals dank voor de vele reacties!Roland.
Zo, na een flinke middag knutselen is het voor elkaar.
Ik had de schakelaars gedemonteerd en als zendamateur/elektronica-man was het niet moeilijk de oude kapotte draadlampjes eruit te solderen. Ik had nog draadlampjes liggen voor 12 Volt, dus die erin gezet en de boel getest. Werkte allemaal prima.Eerder deze middag heb ik de lichtschakelaar voorzien van een blauwe LED. Enige probleem was dat de door mij gebruikte LED niet fel genoeg was, dus ging ik op zoek naar een andere LED, liefst met kleine mini-weerstandjes.
Uiteindelijk vond ik deze LED in een B8.5D-behuizing. Hier zit een hele felle blauwe LED in met twee mini-weerstandjes van elk 280 Ohm. Maakt samen 560 Ohm en dus kan de LED zo op 12 Volt werken.
Die lichtschakelaar was al klaar en toen ik mijn mistlichtschakelaars zo eens bekeek met de normale witte draadlampjes, bedacht ik me dat het mooier zou staan als OOK in de mistlichtschakelaars van die blauwe LED’s zouden komen.
Dus, nog eens twee B8.5D fittingen uit elkaar gehaald, schakelaars open gemaakt en een beetje op goed geluk de LED’s erin gezet, ik wist niet wat de + en de – was op het aansluitblokje. De eerste schakelaar gedaan en wow, precies geluk gehad, de LED zat goed. De andere schakelaar ook nog even onder handen gehad en dit is nu het prachtige resultaat:
Het is best een k*twerk, maar het loont wel, eindelijk eens iets MET SUCCES kunnen afronden in de auto :D
Nu de lichtjes nog vervangen van de elektrische raambediening…Roland.
Het verhaal van Edje13 kan ik bevestigen.
Ben zelf geen held met klussen in de auto en zeker met de ventilatieroosters heb je het idee dat je enorme schade toebrengt, maar dat is helemaal niet het geval. De tip om het rooster dicht te zetten moet je wel doen, anders kunnen de schroeven in je ventilatiekanaal vallen.En kijk ook uit dat je de richt-klepjes met rust laat, voordat je die waaiertjes weer op hun plek hebt, ben je wel even bezig. Althans, in mijn geval was ik er een half uurtje zoet mee, hi.
Succes!
Hallo,
Beetje late reactie, maar heel erg bedankt voor de informatie.
Ik heb al besloten dat ik dit niet alleen ga doen, ik wil dit graag doen met iemand die kennis van zaken heeft.Nogmaals dank voor de tips, hier kan ik zeker wat mee!
Groet,
Roland.
Die blauwe verlichting, zijn dat LED’s?
In dat geval zou je diegene die het niet doet even om moeten draaien.
Led’s zijn geleidende diodes die in één richting de stroom doorlaten (en dus oplichten) en de andere kant op stroom blokkeren.Roland.
Net toch nog even bezig geweest aan de bijrijderskant.
Klein bouwlampje erbij en de garagedeur open voor nog meer licht.
Eén of andere plastic koker weggehaald, die zat in de weg.Ik had (of nee, heb) mooie blauwe LED-lampjes gehaald, ik zet er eentje in om te kijken en nee, hoewel ik er wel blij van werd (het zag er echt mooi uit), zal oom agent er niet zo blij mee zijn. Het jammere was dat het blauwe (stads)licht ook sterk naar voren kwam als het dimlicht brandde.
Beetje jammer dus, ik weet niet hoe hoog de bekeuring zal zijn, maar die waag ik er maar niet aan.
Tja, nu opzoek naar wat anders, hi.
Morgen eerst maar eens aan de slag met de verlichting in het tellerhuis, dat wordt ook blauw.Roland.
Ik zal morgen bij daglicht eens een foto maken.
Ik kan er echt bijna niet bij.Update; ‘k zie net dat er bijna tegelijk gereageerd is, ik heb dus inderdaad een GSI en blijkbaar ben ik dus niet de enige met gepiel aan de bestuurderszijde :) ‘k Ga morgen proberen om met een tangetje erbij te komen, hopelijk krijg ik het fittinkje er dan nog wel in.
Dank voor de reacties alvast, wordt nog vervolgd…
Roland.
Ja, heel simpel gezegd :)
Ik heb bij mijn Corsa B GSI het idee opgevat om de stadslichtjes te vervangen voor LED’s. “Doe ik even in 5 minuten” dacht ik… fout.
Ik zie wel waar ik moet zijn, alleen ik kom er nauwelijks bij. Ik heb al geprobeerd om de koplampunit eruit te halen, maar dat valt niet mee, want dan zitten er allerlei andere zaken in de weg zoals het plaatwerk aan de zijkant. Ook de grill/voorbumper zit in de weg.
Met name aan de bestuurderskant is het een ramp om erbij te komen, aan de passagierszijde zou ik er eventueel bij kunnen met een tangetje of iets dergelijks.
Heeft iemand dit ook gehad? Ben heel benieuwd.
Roland.
Even op de sloop kijken.
Had een embleem aan voor- en achterzijde nodig en die kreeg ik zo mee.
Nee, ‘k lijk wel gek, ‘k ga geen 100 Euro neertellen om iets uit te proberen en helaas werd mijn vermoeden al bevestigd. :hmmz
Ik lees het al wel, even snel een ongefilterd MPX-signaal op de TID zetten gaat me niet helpen dus… jammer…
Ja, nu ik dit weet, weet ik niet of het zin heeft om nog achter een TID aan te gaan, maar wellicht is het leuk om er toch mee te experimenteren.
Weet iemand iets van aansluitgegevens over zo’n adapter?
Kun je die zelf maken of is dat een complexe schakeling?
En ‘Aapje’, je hebt een PB :)Roland.
Hallo techneuten!
Met belangstelling dit topic helemaal doorgebladerd en vanmiddag de test gedaan in m’n Opel Corsa B door beide knopjes van de TID ingedrukt te houden voor de snelheid. Die wordt na ca. 3, 4 seconde weergegeven waarna het display een soort van reset uitvoerd waarbij álle karakters zichtbaar worden. Daarna komt de tijd, datum en temperatuur weer netjes in beeld.
Veel mensen zijn druk bezig om het huidige verbruik, oliedruk en dat soort zaken voor elkaar te krijgen. Ik heb echter een andere vraag.
De originele OPEL-radio’s hebben een aansluiting naar de TID toe om de RDS te laten zien, de frequentie weer te geven of om RDS-opties als AF en TA aan te duiden.
Blijkbaar is de vorige eigenaar van mijn auto al bezig geweest en die heeft een draad doorgeknipt van de TID zodat de datum altijd in het display blijft staan. De originele radio is daarbij vervangen voor een ander exemplaar die niet in staat is de TID aan te sturen.
Nu haak ik even in op een ander onderwerp om zo meteen op mijn vraag terug te komen.
Ik heb een losse RDS-ontvanger. Hierop moet een MPX-signaal worden aangesloten en daaruit kan de RDS-ontvanger zijn data halen en weergeven op het display. Om het MPX-signaal in een huiskamertuner te vinden, kun je het beste het ongefilterde FM-signaal van het IC afhalen en dit doorgeven aan de RDS-ontvanger.
Voor meer info, bezoek mijn website eens en kijk in de rubriek ‘zelfbouw’ op de pagina ‘RDS-monitor’.
Nu is mijn vraag, als ik in mijn autoradio hetzelfde zou doen, dus het ongefilterde FM-signaal aftappen van het IC, kan ik dit signaal dan aanbieden aan de TID zodat de RDS-functies het weer doen?
Of wordt een TID compleet anders aangestuurd en is dit onmogelijk?
Heb al even op marktplaats gekeken, maar voor een simpele TID wordt met gemak 100 euro gevraagd en dat is me veel te duur om als zijnde een test er achter te komen of dit gaat werken ja of nee.
Vandaar eerst maar eens de vraag of dit mogelijk is.
Ben benieuwd!Groet,
Roland.
29 oktober 2010 om 19:09 In reactie op: Schroefjes TID in ventilatiekanaal gevallen: help! #17750237Vandaag het autootje gewassen, gestofzuigd, van binnen gepoetst met allerlei spul, ramen schoongemaakt en tijdens het inbouwen van wat elektronica vindt ik opeens de twee schroeven van de TID!
Blijkbaar zijn ze dus niet in het ventilatiekanaal zelf gevallen, maar tussen het kanaal en het kachelfront wat ik gisteren even moest verwijderen.
Eind goed al goed dus, al moet ik nog wel even het filter nakijken.
Het autootje is 16 jaar oud en ik denk dat er alleen tijdens een onderhoudsbeurtje wat standaard dingen zijn nagekeken en/of vervangen en verder niet. t’Is wel een leuk knutselbakkie, je kan overal bij en zo niet, dan draai je wat schroeven los en lukt het alsnog.
Dat hoef je met de moderne auto’s niet te proberen, hi.
Roland.
29 oktober 2010 om 08:13 In reactie op: Schroefjes TID in ventilatiekanaal gevallen: help! #17750235Ok, gaan we doen!
Dank voor de tip!!!
29 oktober 2010 om 07:34 In reactie op: Schroefjes TID in ventilatiekanaal gevallen: help! #17750233Ohwww, ok, hier ga ik straks even mee aan de slag!
Zo te zien/lezen moet dit wel gaan lukken.Heel hartelijk dank voor de reacties, helemaal geweldig! :thumbup
Roland.
28 oktober 2010 om 22:12 In reactie op: Schroefjes TID in ventilatiekanaal gevallen: help! #17750230Ok, het interieur-filter…
Neem me niet kwalijk, ik ben nog niet zo handig met mijn autootje, heb hem pas sinds maandag, hi.
Zou je me een eindje op weg kunnen helpen hoe ik daar bij kan komen?
Welke schroeven moeten los en waar moet ik om denken met loshalen?Alvast heel hartelijk dank voor je reactie! :thumbup
Roland.
In het dashboardkastje zitten links- en rechtsboven twee houdertjes voor het instructieboekje en in het midden daarvan, stukje naar achteren, zit nog een schroefje. Kun je wel makkelijk bij, maar zit op een vreemde plek. Daaraan zit een houdertje wat beweegbaar is en wat schijnbaar de boel in de hoogte op zijn plek houdt.
Ik denk dat dat bedoeld is voor het geval je zware dingen erin legt en dat het kastje niet gaat doorzakken… geen idee, hi.
Roland.
Zo, gelukt! ;)
Het waren in mijn geval 5 schroeven, ook nog eentje IN het dashboardkastje zelf, bijna achterin. Daar zat een heel raar houdertje waar dus nog een schroefje in moest.
Inderdaad, heb voorzichtig met een botte schroevendraaier langs de kabelboom gestoken en toen de kabel eraan getaped en doorgetrokken.
Dashboardkastje er weer in, lampje aangesloten en klaar!
Heb niet in het rubber gesneden ofzo, dus hopelijk hebben we geen lekkage. ‘k Zag wel iets heel vreemds en dat is dat het water van de voorruit door de roosters en direct op de accu loopt… Vage constructie waarvan ik me afvraag of dat geen problemen oplevert. :hmmz
Anyway, als het straks wat mooier weer is (geen regen enzo) dan kan ik de boel gaan aansluiten. :)
Dank voor je reactie ‘joop1970’, helemaal super! :thumbup
Roland.
Heee, kijk aan, dat is snel! :o
Ja, ik zag al wel een kabelboompje de auto in gaan, maar ik kon niet achterhalen waar die nou uit kwam.
Straks even kijken, momenteel is mijn autootje even de weg op.
Je zegt het dashboardkastje verwijderen… Er zitten twee schroeven aan de zijkant die te bereiken zijn als je het portier open doet, bedoel je die, of zitten ze op een andere plek?
Ik ben niet zo heel erg bedreven in het ‘aan auto’s sleutelen’, dus vergeef me als ik simpele vragen stel, hi.
Alvast hartelijk dank voor de reactie! :thumbup
Roland.
-
AuteurBerichten