Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2014 om 23:14 In reactie op: Zafira A: aircopomp vervangen, maar nog geen werkende airco. #18240239
Beste allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie reacties. We zijn inmiddels even verder, het is een heel verhaal geworden maar ik wilde het toch graag delen en waar mogelijk om advies vragen.
De Zafira staat momenteel in Frankrijk, omdat de auto zo onbetrouwbaar was geworden dat we hem hebben laten afslepen. Gelukkig, door ANWB Europaservice worden de kosten gedekt en hebben we vervangend vervoer naar Nederland gekregen. Ik ben nu net thuis.
Wat is het probleem en waar kan het begonnen zijn?
Eigenlijk begon het misschien al met ‘loze’ controlelampjes. Zo geeft de computer al sinds 180.000 km geregeld een motormanagement storing, terwijl de auto prima rijdt. De cruise control is ook rond die tijd uitgevallen. Echter, tot 248.000 km ging alles goed. De auto is om de 12.000 kilometer onderhouden (wisselend kleine beurt, grote beurt) en deed het altijd perfect.
248.000 km: grote beurt, airco vervangen. Airco werkt echter nog steeds niet, garagist zegt: mogelijk elektronisch probleem, kan dagen zoeken worden.
Op advies van een collega langs een specialist geweest op het gebied van auto elektronica. Die kon de storing naar ik uit zijn verhaal begreep niet meteen detecteren, maar heeft de bekabeling enigszins omgelegd waardoor de airco nu (als ik het goed begrijp) buiten de computer om aangezet kan worden. Er zit nu ook een extra schakelaar op het dashboard die ook aan moet staan.
Hier heb ik een dag mee gereden en dat ging goed, het werkte naar behoren.
Nog een dag later ging ik op vakantie. ‘s Nachts gereden, gangetje 150 naar het zuiden. Pas in de buurt van Marseille (en 2 uur na het aanzetten van de airco) begon het beestje te haperen bij stilstand. Dat wil zeggen: totaal vermogensverlies, alleen nog stationair kunnen draaien. De auto hebben wij toen af laten slepen en we hebben voor 400 euro een nieuw gaspedaal laten plaatsen. Daar gaf de computer een storing bij aan.
Na dat dit geplaatst was weer op pad gegaan. Nog geen 20 km verder, in Marseille: zelfde probleem. Godzijdank niet tegen een heuvel of in een tunnel, hebben we de auto veilig kunnen parkeren.
Garagisten die een ‘foutieve’ diagnose hadden gesteld (aan de andere kant, je gaat uit van zo’n computer..) zijn er weer bij gekomen. Vastgesteld (ze vermoedden) dat de computer dan niet goed meer was. Volgens mij hebben ze wat contactjes schoongemaakt, maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk…
Enfin, we zijn hierna weer weggereden en hebben besloten de verwarming op max. (warm en blazer op 4) te zetten. Het bleek namelijk dat de fan die de motor moet koelen bij stilstand of lage snelheid, er ook mee opgehouden was.
Op deze manier hebben we nog gedurende het grootste deel van de vakantie kunnen rijden (dan maar ramen open). Echter, op de laatste dag hield de auto ook op deze manier, er mee op. We hebben hem toen nogmaals laten afslepen voor diagnose. De Franse monteurs gaven gelukkig aan dat ze dit probleem niet snel konden oplossen, wat de ANWB ertoe bracht om deze auto per trailer naar Nederland te laten brengen. Wij kregen een leenauto en zijn dus thuisgekomen.
De feiten:
– Meerdere autotechnici denken dat de computer zijn beste tijd heeft gehad
– De fan die de motor/radiateur koelt draait niet meer;
– De bekabeling is ten behoeve van de airco enigszins verlegd. Het is mijns inziens wel erg toevallig dat we hierna dit probleem hebben gekregen en ik vraag me ook openlijk af of dit misschien de druppel geweest kan zijn die de computer van slag heeft gebracht.
– Voordat het probleem optreedt, merk je dat de auto vermogen verliest. Kort daarna valt het hele vermogen weg en kun je alleen nog stationair rijden.Ik wil erbij vermelden: de auto heeft nu 250.800 kilometer gelopen. Er zitten veel goede onderdelen op, hij reed goed.. Maar je gaat je toch afvragen of het nog de moeite waard is dit te diagnostiseren en op te lossen.
Ik hoor graag jullie reactie
27 juni 2014 om 14:56 In reactie op: Zafira A: aircopomp vervangen, maar nog geen werkende airco. #18240226Bedankt voor jullie reacties.
De pomp was daadwerkelijk stuk en de magneetkoppeling was verbrand.
Er zit nu dus een nieuwe pomp in, die gewoon afgevuld is. De garage is gecertificeerd om aan airco’s te sleutelen.
Probleem is dat de pomp niet aanslaat zo gauw je het aircoknopje indrukt. Sporadisch doet hij het, maar valt ook weer weg.
Gaat hier trouwens om een Opel Zafira A (Comfort) 1.6 16v uit 2003
Iemand?
Groetjes,
JanBeste Willem,
Dankjewel voor je antwoord. De ET-Waarde van de velgen is 41. Het zijn originele Opel 16 inch lichtmetalen velgen.
Groet,
JanHet gaat om een 1.6 16v benzineversie uit december 2003. Kmstand: 190.000
Ik merk helemaal niets aan een verminderde rijkwaliteit van de auto, volgens het boekje zou de auto in een noodloop moeten slaan bij oplichten van dit lampje, maar niets merkbaar. Toch maar teruggaan?Middelste kachelknop (die van de aanjager 1/2/3/4) lostrekken, daaronder zit een lampje, die zijn beste tijd gehad heeft. Lampje kun je bij een autozaak kopen à €0,20. Als je een heel dun tangetje hebt moet je hem er zo uit kunnen trekken en de nieuwe kunnen plaatsen, anders moet je het dashboard gedeeltelijk uitbouwen. (Vervelende klus met al dat ‘krakende’ plastic)
Het gaat trouwens om één lampje, die verlicht de hele middenconsole.
Ik ben er al achter. De koelventilator slaat onder geen enkele omstandigheid aan, terwijl hij dit vroeger netjes deed bij 90 graden. Is dit een dure reparatie?
Lampje is waarschijnlijk kapot. Middelste draaiknop eraf trekken, als het goed is lukt dat met twee duimen en wijsvingers wel. Nu zie je een lampje, met een dun tangetje o.i.d. uit de fitting halen, en op dezelfde wijze een nieuwe monteren. Pas wel op dat je ‘m niet in de console zelf laat vallen, want dan kun je het hele kapje demonteren.
[rquote=1849121&tid=141010&author=dutch]Probeer eerst eens iets veeeel makkelijkers: duw eens een paar keer redelijk stevig (niet echt hard, net even wat harder dan nodig om gewoon aan te zetten) op de knop van de recirculatie en/of van de airco (als je die hebt). Onze ’99 had er ook last van, door even wat met die knoppen te pielen hebben we de verlichting altijd weer aan de praat gekregen.
Geen idee wat de achterliggende oorzaak was, maar in elk geval geen kapot lampje.[/rquote]
Omdat ik zelf ook de afgelopen tijd dit probleem had reageer ik even. Waarschijnlijk betreft het in vrijwel alle gevallen wèl het lampje. Ik heb mijn garagehouder er namelijk over gebeld, die zei 9 van de 10 x is het lampje ‘kapot’. Zelf had ik ook het probleem dat het niet werkte, en als je er een klap tegen aan gaf dat ‘ie weer aanschoot. Eerst dacht ik nog even dat het een contactje zou zijn, maar na het vervangen van het lampje (€0,70) is het probleem helemaal opgelost!
Om ‘m te vervangen: met beide handen duim en wijsvinger flink aan de middelste knop trekken, en voìla, lampje. Met een klein tangetje o.i.d. eruit halen en een nieuwe erin zetten.
Maar als ik deze als zomersetje zou gebruiken zou het geen problemen mogen opleveren? wordt de wegligging er ook niet slechter van?
Alvast bedankt voor je reactie,
Jan -
AuteurBerichten