Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
klopt 2 koppelingen zitten tegen schutbord gaan onderdoor naar de achter wielen.
Ik zie de koppelingen maar er bij komen is een ander verhaal.
de 3de leiding gaat door naar r- voorwieldeze Vectra B station is nu voor 250€ te koop
inclusief reserve ABS en extra wiel speed ring
als die remleidingen zijn vervangen rijd hij gewoon weer
maar dat is voor mij te moeilijkbedankt voor lezen en de tips
vervolg..
OPEL VECTRA B stationwagen (31_)
1.6 i 16V (100Pk) benzineDe Opel staat nog steeds in de schuur geschorst
De ABS werkte weer goed . Remmen oké ontlucht met ontluchting tankje
De slang naar dit tankje word onder op de ontluchting dopjes bij de wielen geplaatst.
En de rem olie met lucht word in het tankje gezogen door onderdruk.
Simpel principe Je zou zoiets zelf kunnen maken met vacuum dat op het brandstof invoer deel zit.Echter na wat extra hard remmen sprong er een remleiding lek.
Het lek zit op een zeer lastig bereikbare plek achter de motor tegen het cabine schot.
Het is een standaard euvel van dit type Opel.
Precies waar de 3 remleidingen onder zadelklem zitten roest het.
Een koppeling ertussen zetten maar je komt er gewoon niet bij zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen.
hoe doet men dat in een garage?Hallo het gaat gestaag vooruit.
Inmiddels ABS fout opgelost
En beide parkeerrem remschoenen vervangen.
Lastige constructie met die 4 tegenstribbelende veren.
Vooral die 2 drukveren die met een haakje met plat uiteinde in een sleuf op het busje op die veer moeten gedrukt.
En dan de veer + dopje een kwart slag draaien… dat stond nu juist niet duidelijk in het Vectra “So wirds gemacht” boek..
Dat haakje aan de achterkant eerst vast zien te drukken met iets.. anders lukt het zeker niet.
En bij de Vectra zitten deze ook nog lekker half achter de lager flensring..
Die 2 veerhaakjes zijn wel erg fragiel toch braken ze verroest en al niet eens af
Het is wel goed staal…
Petje af voor een monteur die dat in een 1/2 uurtje doet..De trommel/schijf was dusdanig ingelopen dat deze pas met heel veel geworstel en gehamer loskwam.
Wat geflexed zodat het terug monteren geen probleem geeft.
Een remkabel zat vast in het eindblok bij het wiel vlot gemaakt maar loopt nog steeds zwaar. De parkeerrem komt aan die kant niet goed los. Ik zal er een extra veer aan hangen zodat de kabel weer terug komt.
Met WD40 geprobeerd de binnen kabel is niet verroest die is geplastificeerd
De trommelremmen moesten aan beide zijden vervangen geen pakking meer en bij demontage brak de remvoering wat er van over was ook nog af. Een set van 4 trommelremmen koste slechts ca 10 € + 5€ verzendkosten dat zijn echt de kosten niet.
Een goede parkeerrem is geen luxe en ook APK vereist.De remblokken handig, met die pennen de remklauw kan blijven zitten om de blokken te vervangen.
Maar die pennen zijn natuurlijk ook verroest.
Bij mijn Tucson moet de klauw wel los.Nu heb ik lucht in het systeem dat was allemaal niet nodig geweest als ik de ABS niet had vervangen natuurlijk.
Ik zag ergens iemand schrijven over een “ontluchter” hoe ziet zoiets eruit.
Ik vermoed dat lucht in de ABS unit zit.Heb zelf een soort ontluchtings systeem gemaakt door bij de hoofdremcylinder de drukleiding te onderbreken
aan de hoge kant van de hoofdremcylinder de uitgaande kant
door deze 2 leidingen via een potje te laten lopen pompte ik met de rem het vaatje leeg en de lucht uit de ABS ontsnapt.
De rem voelt nu weer stevig aan met wel een stukje vrijloop over het eerste stuk maakt de cylinder een zuigend geluid.
Is dat normaal ? Ik had er nog niet zo opgelet als de motor uit is hoor ik dat.
Ik had 2 stukjes leiding met passende knelkoppeling van een oude rem cylinder.
Ik dacht de olie via dit potje rond te pompen zodat de lucht kon ontsnappen maar de olie werd alleen maar uit het vulvaatje weg gepompt en niet aangezogen met draaiende motor voor rembekrachtiging
Zo lijkt het ook te werken.Een goede knelkoppel sleutel is haast onmisbaar ik heb me nu gered met een 3/8″ die ik er op hamer.
Een 10mm sleutel past niet goed genoeg.
Een ontluchter gemaakt met 1 extra drukleidingen met passende knelkoppel moer.
Moer op de remcilinder is dikker dan die op de ABS regelaar ! om het nog wat moeilijker te maken.De grootste problemen behalve natuurlijk gebrek aan ervaring en vakkennis zijn:
Geen passend speciaal gereedschap alles zit vast geroest en is haast onbereikbaarHet is dat ik dit als een uitdaging zie en om wat auto reparatie ervaring op te doen en dat ik de auto niet direct nodig heb.
Maar anders zou hij naar de sloop moeten gaan.schijven voor en achter
de remschijf/trommel zat vast op de trommel remmen door de vastgeroeste kabel kwamen die niet meer los:thumb
ABS fout opgelostNa vervangen van sensor ring links voor
Blijft het ABS lampje uit
Was wel even een lastige klus.
Vooral het weer vast zetten van de stuurstang fussee koste me veel tijd
De moer draaide te zwaar en dan gaat de pen meedraaien
Lastige constructie vooral geen vet op die verbinding doendie sensor ring of reluctor ring koste slechts 10€ 2 stuks inclusief verzenden uit UK en BTW
J&R U.K. duurde wel 2 weekik zag ook ringen van 45€ per stuk
Maar deze 2€ ringen zien er prima uit!
https://drive.google.com/open?id=0B6kjXCGZuZpId3ZPd002ZG5hTFE&authuser=0
https://drive.google.com/open?id=0B6kjXCGZuZpIV3hqR0ZQMkpjdjA&authuser=0
geen antie roest behandeling? prijs verschil is enormNu nog l.a. handrem voering / schoen vervangen
daarvan zat de kabel vast en is de pakking geheel versleten.
Ik heb geen haast.OBD plug gevonden
Tussen h-rem en pook gevonden tussenstuk kan afgenomen worden
bedankt voor de tip..
fusee pen en stelbout zijn losmet geïmproviseerde poelie trekker as eruit
de sensor ring viel er gewoon af
de WSS lijkt nog oke 2 magnetische stripjes zijn zichtbaar dwars op de ring
ik weet niet of die eerst geheel onder het kunststof huis zaten
ik ga nog eens metenali baba heeft tone rings maar minimaal 100 stuks …
tnx
hoi Bas bedankt voor lezen en advies!
Ja idd veel werk had ik me kunnen besparen
Maar de ABS unit die ik heb is KH-13039901
Heeft wel een bodem deksel met torx boutjes echter als die los zijn
En uiteraard des auto’s zijn er altijd een paar die te vastgeroest zijn..
ben je er nog niet want dat deksel is met een super compound rubber volledig dicht gekit
En deze unit is één aluminium blok controller en hydraulic deel zijn één
Bovendien het deksel zit onder en daar kom je alleen bij als de ABS unit eruit is….afbeelding
https://www.dropbox.com/s/5ohzby0or4pgutv/IMAG1086.jpg?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;Als ik de computer aansluiting had kunnen vinden ja dan had ik misschien wel gezien dat de WSS linksvoor de fout veroorzaakt
ik wist ook wel dat het ABS lampje een algemene storing aangeeft van het ABS systeem
Maar dat kan een of meer WSS zijn of de unit zelf
Daarom ben ik eerst gaan meten aan die sensoren WSS en die leken in orde
Leken dus maar die ene niet dat zag ik te laat
Wat ik het eerste had moeten doe achteraf was het precies controleren van de aandrijfassen met de sensorringen
en die zien er verschrikkelijk slecht uit totaal verroest want onbeschermd zitten deze toch wel gevoelige delen onde rDe computer uitlezen dat zou handig zijn maar ik kan dus geen OBD plug in deze auto vinden die is te goed verstopt?
De boeken die ik van deze 1997 Vectra bevatten electrische schema’s van de auto maar van de OBD / computer geen spoor
Ik ben gisteren bezig gegaan om de linksvoor as te verwijderen
Bouten los van de wielophanging lukte
echter de onderste fusee? pen krijg ik er nog niet uit het klemt op het laatste stuk lastig lastig
geprobeerd met wat schuurband de top van de pen gladder te maken hij beweegt omlaag zonder veel probleem maar dus het laatste stukje niet.En dan zal ik ook de grote lager moer met splitpen even losdraaien…
Moer helemaal gaaf en RVS geen roest toch geen beweging in te krijgen dopsleutel erop geen beweging
misschien locktite?De as moet er toch uit om die ring te kunnen vervangen
Na een avond wurgen eerst gestopt.
Mogelijk hier ook een trucje of speciaal gereedschap nodigAls ik een onderhouds tip mag geven als beginner..
controleer behalve de de schijfremmen ook de ABS sensorring ontroest hem en tectiel erop spuiten!
Als deze ring door roest losknapt dan ben je nog niet klaar…
Een adres voor losse tone-rings heb ik nog niet kunnen vinden een roestige prijzige van de sloper misschienJaap
-
AuteurBerichten