ischiev

Aangemaakte reacties

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: CDTi EGR met Fiat toepassing + HOW 2 !!! #17549452
    ischiev
      Lid sinds:
      28 May 2010

      origineel gepost door speaker
      Je mag best wel koppig wezen, maar als je eenmaal weet welke sensor het is die je zoekt kan je er nog niks mee. De sensor kan je niet verwijderen, want dan gaat ie ook in storing.

      :hmmz Columbus had vrij veel tijd om na te denken. Ik ben niet zo een sloper, maar wil alles graag doorgronden. Ik heb niet het idee dat ik mijn probleem- een instabiele situatie naar aanleiding van een vuile EGR klep- oplos door brute maatregelen. Laten wij maar eens uitsluiten wat het niet kan zijn..

      quote][Dus… Columbus……. Fiat-pakkinkje er tussen , zodat je meer tijd hebt om alle eilanden te ondekken ( er liggen er nl. een stuk meer dan alleen Ameland ) :angel:jerry [/quote]

      Rustig aan met die pakking, houdt je ogen open voor die eilanden, het water, de kinderen en vooral de vakantie. Na Ameland komt vanzel;f de glorie.. voor Columbo.

      In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669452
      ischiev
        Lid sinds:
        28 May 2010

        De LMM meet de hoeveelheid lucht die van het luchtfilter naar de motor gaat, of eigenlijk de hoeveelheid lucht die naar de turbo gaat. Als de retourklep(EGR) open gaat zal die hoeveelheid wat minder worden omdat er een weerstand ontstaat. De retourklep gaat pas open wanneer de motor weinig vermogen- en dus ook brandstof vraagt, op die momenten is er een heel goede verbranding met veel lucht(zuurstof). De motor loopt eigenlijk heel goed. Zo goed dat door de hitte ook een deel stikstof( N, 80% van de lucht om ons heen, volledig onschadelijk) zich met zuurstof (O, 20% van de lucht om ons heen- wel een beetje gevaarlijk maar essentieel voor ons) verbindt.
        Het kan zijn dat de LMM bij het starten gelijk meldt dat er te veel lucht naar de motor gaat, maar een klein gat in de blokkade voor de retourklep(EGR) is naar mijn idee niet genoeg om veel tegendruk te veroorzaken die ook weer in de LMM te meten is en de foutmelding opheft.
        Echter, ik zal mijn best doen om mijzelf fout te bewijzen.
        Wim-v6 zegt dat ik eerst moet kijken of de sensor niet vast zit. De EGR op mijn motor bestaat uit een klep-gedeelte dat niet meer is dan een kraan en aluminium van kleur, en een besturing, een zwart motortje. Ik heb dit los gehaald. De klep kon ik niet bewegen maar zag er niet erg vuil uit, en ik hen niet erg hard op de plunjer gedrukt. het motortje was nieuw en helemaal los. Ik heb met WD 40 en koper spray alles ingespoten voor het monteren :hmmz, alsd ik nu heel veel tijd had zou ik stap voor stap alle mogelijke problemen uitproberen en kijken waar er een melding ontstaat.
        Ik houdt graag de discussie levend, ik ben een beetje druk de komende tijd en kan niet dagelijks reageren maar hoop op veel reacties.

        In reactie op: CDTi EGR met Fiat toepassing + HOW 2 !!! #17549448
        ischiev
          Lid sinds:
          28 May 2010

          origineel gepost door speaker
          omdat je sensor niks meet , zal ie deze storing blijven melden. Ook na resetten.

          Ik ben een beetje een koppige, maar ik lig wakker van de vraag welke sensor een melding geeft.
          (-offtopicAls ik Columbus was had ik niet Amerika ontdekt, maar wel Ameland, omdat ik vrij zeker wist dat Ameland daar lag. En dan was ik ook weer op tijd thuis.-offtopic)
          Zonder twijfel hebben meer mensen net als ik weleens de retourklep helemaal afgedopt. Is er iemand die daarna geen foutmelding kreeg?
          Wat is overigens het verschil tussen het motor symbooltje en de melding van de auto-met-sleutel?:vertag RTFM, dat staat vast in het boekje:hmmz ik zal eens zoeken.

          Ik stel de reacties en alle andere informatie erg op prijs overigens, ik doe niet zoveel op internet en fora, maar lees alle informatie met plezier!

          In reactie op: CDTi EGR met Fiat toepassing + HOW 2 !!! #17549445
          ischiev
            Lid sinds:
            28 May 2010

            Mmm, ik heb deze thread wat laat gevonden. Ik heb al een doe-het-zelf oplossing gemaakt en mijn EGR aan de kant van de uitlaat met een plaatje afgedopt, omdat ik problemen had met een hikkende motor tussen 2 en 2.5 duizend toeren. Ik heb echter een geheel dicht plaatje gebruikt en nu brand het motor lampje bij mijn tellers. Als dat aan mijn aanpassing ligt- die overigens uitstekend werkt, geen gehik meer- moet er een sensor zijn die een melding geeft dat er geen druk of doorstroom meer is bij de EGR klep.
            Dat kan niet van de stekker op de EGR komen, daar zit namelijk geen sensor aan. Is het mogelijk dat het lampje enkel betekend dat ik de computer moet resetten? Wat doet het updaten en resetten van de computer met een chiptuning?

            In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669449
            ischiev
              Lid sinds:
              28 May 2010

              origineel gepost door Spacejam
              Als je het goed doet krijg je geen storing (een pakking aan de inlaat kant met 4 gaten erin).

              Toch verbaast dat mij. Een motor heeft geen ogen en oren, maar wel sensoren. Er moet dan een sensor zijn die registreerd dat de EGR geblokkeerd is. Ik kan niet beredeneren welke sensor dat kan zijn. Het kan zijn in het uitlaattraject, dat geconstateerd wordt dat er geen doorstroming is- maar de melding kwam gelijk bij het opstarten terwijl de klep sowieso gesloten was. In de EGR zit geen sensor, enkel een aansturing van de klep, en daarna in de inlaat kan ik mij ook niets voorstellen van een sensor die de wijziging registreert. kan het niet zijn dat door het los halen van de stekkers en het schoonmaken van de EGR de melding is ontstaan en dat enkel de computer moet worden ge-reset?-offtopic
              On topic is wel de vraag, wat doet een cpu reset met een chiptuning?

              In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669445
              ischiev
                Lid sinds:
                28 May 2010

                Waar dop je de EGR af, aan de uitlaat- kant of aan de inlaat zijde? het maakt technisch natuurlijk geen verschil, ik heb het aan de uitlaat zijde gedaan, dus de uitlaat gassen komen nu niet meer bij de EGR klep. Ik heb wel nu het motor-lampje bij mijn tellers branden.
                Zelf begrijp ik niet welke sensor de aanpassing opmerkt. Wordt de druk in de EGR gemeten? of de doorstroom? Ik heb niets kunnen zien. Mischien heb ik een stekkertje niet goed aangedrukt.

                In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669443
                ischiev
                  Lid sinds:
                  28 May 2010

                  Ik rijdt heel vaak tegen de file in de andere kant op, maar ben geen hardrijder. Betrouwbaarheid en “lekker rijden” is mij veel waard en ik ben blij met mijn 8v.

                  Maar toch even langs de chip-tuner…een beetje extra vermogen is wel lekker toch.

                  In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669441
                  ischiev
                    Lid sinds:
                    28 May 2010

                    :o Ja, ik leer snel van dit forum, ik kan wellicht een andere kop op de motor zetten, met 16 kleppen maar dan ben ik er niet. Ik zie al dat er nog meer verschillen zijn, wervelkleppen en besturing, volgens mij een grotere intercooler. Waarschijnlijk is het de moeite niet waard, dan had ik maar een andere auto met 150 pk moeten kopen.

                    In reactie op: ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?! #17669438
                    ischiev
                      Lid sinds:
                      28 May 2010

                      Dus (vraag)-:wtf- Z19DTH is de 150pk versie, Z19DTJ is technisch identiek maar andere software en daardoor 120pk en de Z19DT is technisch anders- 8 kleppen. Zijn er ook andere technische verschillen, intercooler of turbo oid? Met andere woorden, mijn motor is een Z19DT, kan ik met beperkte aanpassingen daar 190 pk uit halen, of moet ik dat niet proberen?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)