ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?!

Forumindex Forums Modellen Astra ik wil m'n 1.9 cdti (120ps/16v) chippen?!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221026
    Paul Diesel-Power
      Lid sinds:
      10 May 2010

      Ik heb na 9 trouwe dienstjaren mijn oude vectra b(1.6/16v/286.000 km’s ingeruild) voor een astra H (1.9 cdti/120 ps/16V/6-2005) met nog geen 80.000 km’s. Anyway..

      Het schijnt dat m’n motorblok(Fiat-makelij) ook in de AlfaRomeo 159 1.9 jtd zit… en via (betrouwbare?..) bronnen vernomen dat ze en-fabriek 150 pk-tjes meekrijgen en sommige zelfs 190.

      Mijn astraatje rijdt wel erg lekker, maar kan altijd nog beter.
      Is er iemand die in de provincie Brabant een goede Tuner weet; met goed technisch(lees: Eerlijk!) advies! Groetjes:afro

      #17669431
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Indien je motorcode Z19DTJ is heb je een 16V, de Z19DT 120pk is een 8V.

        De techniek van de 120pk 16V is gelijk aan de 150pk.

        150pk pregramma erop is niet mogenlijk.

        Laten Chippen naar een 190pk gaat wel, bij EDS in duitsland, dan programmeren ze ook gelijk de EGR weg.

        Willem

        #17669432
        Raynbow6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 July 2007

          In Nederland kun je eventueel bij Mtec terecht. Zie banner op de forum site. Doen alleen de egr niet weg programeren.

          #17669433
          Paul Diesel-Power
            Lid sinds:
            10 May 2010

            Motorcode is idd z19dtj, maar nog een vraagje:
            Blijft die egr-klep dan altijd dicht of in een bepaalde stand staan?

            Als ik het goed begrijp is de 120pk de ‘geknepen’ versie…
            Maar er moet toch ergens een mechanisch verschil zijn omdat je niet het 150 pk-prog. kan laden. Naar dat verschil ben ik erg benieuwt omdat graag wil dat alles de “extra Oempf” kan doorstaan. gr Paulus

            #17669434
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Zoals ik begrepen heb van een Opel monteur is het verschil tussen de 120PK en 150PK dat er bij de 150PK versie een stangetje ergens tussen zit zodat een een soort variable timing krijgt. Ik zag het waarschijnlijk niet helemaal goed. Maar hoop dat je hier wat aan hebt het is dus inderdaad toch verschil tussen de 120PK en 150PK.

              De Opel monteur die ik ken rade mij aan om een 120PK te kopen omdat er met de 150PK veel kleine probleempjes zijn met dat staafje wat ik probeerde te beschijven.

              Groetjes,

              Jos.

              #17669435
              Spacejam
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 November 2006

                de z19dtj en z19dth zijn fysiek EXACT hetzelfde, bij de z19dtj staat ook gewoon z19dth op het blok. Enkel de software is anders.

                Ze hebben dan ook beide dezelfde kwaaltjes (wervelkleppen / egr / vliegwiel). Het is helaas niet de beste motor van opel.

                de j in de motorcode betekend ook “afgeknepen” (hier op het forum is ergens een tabel te vinden).

                #17669436
                Paul Diesel-Power
                  Lid sinds:
                  10 May 2010

                  origineel gepost door Raynbow6
                  In Nederland kun je eventueel bij Mtec terecht. Zie banner op de forum site. Doen alleen de egr niet weg programeren.

                  Supercoulant bedrijfje… dat Mtech. Ik een afspraak gemaakt voor Juni.

                  Bedankt voor de tip,{operation:flashpoint K.A.}

                  DIESELPOWER TO ALL!!!:afro

                  #17669437
                  Raynbow6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 July 2007

                    Supercoulant bedrijfje… dat Mtech. Ik een afspraak gemaakt voor Juni.

                    Bedankt voor de tip,{operation:flashpoint K.A.}

                    DIESELPOWER TO ALL!!!:afro

                    Je moet eens vragen aan hun of het waar is, dat als ze bij de opeldealer een reset doen, dat je dan opnieuw kan laten chippen. Dat ben ik wel tegengekomen, maar weet niet of het waar is.

                    #17669438
                    ischiev
                      Lid sinds:
                      28 May 2010

                      Dus (vraag)-:wtf- Z19DTH is de 150pk versie, Z19DTJ is technisch identiek maar andere software en daardoor 120pk en de Z19DT is technisch anders- 8 kleppen. Zijn er ook andere technische verschillen, intercooler of turbo oid? Met andere woorden, mijn motor is een Z19DT, kan ik met beperkte aanpassingen daar 190 pk uit halen, of moet ik dat niet proberen?

                      #17669439
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        origineel gepost door ischiev
                        Dus (vraag)-:wtf- Z19DTH is de 150pk versie, Z19DTJ is technisch identiek maar andere software en daardoor 120pk en de Z19DT is technisch anders- 8 kleppen. Zijn er ook andere technische verschillen, intercooler of turbo oid? Met andere woorden, mijn motor is een Z19DT, kan ik met beperkte aanpassingen daar 190 pk uit halen, of moet ik dat niet proberen?

                        nope, je komt sowieso al 8 kleppen te kort:P

                        #17669440
                        theunm
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          weet niet of je van plan bent veel km te gaan maken.

                          Persoonlijk niet zo te spreken over de 150 pk cdti van de baas.

                          de kleine probleempjes als egr en inlaatspruitstuk.

                          de wat grotere vliegwiel en de lagers van de bak.
                          en dat alles met maar 150k op de klok.

                          in gun iedereen 250 pk uit zijn diesel.
                          laatst iemand gesproken die in de ex lease auto’s zit.
                          rijd een stukje mee zegt mooie auto welke motor zit er in.
                          Blijkt dat mijn ervaring niet uniek is.

                          Ik wil je niks aan praten rijdt zelf 5k in de maand.
                          Dan kom je die “kleine ” dingetje wat eerder tegen.

                          theun

                          #17669441
                          ischiev
                            Lid sinds:
                            28 May 2010

                            :o Ja, ik leer snel van dit forum, ik kan wellicht een andere kop op de motor zetten, met 16 kleppen maar dan ben ik er niet. Ik zie al dat er nog meer verschillen zijn, wervelkleppen en besturing, volgens mij een grotere intercooler. Waarschijnlijk is het de moeite niet waard, dan had ik maar een andere auto met 150 pk moeten kopen.

                            #17669442
                            theunm
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              laatst als leen fiets een 17cdti mee gehad.
                              loopt een tandje minder hard maar zeker niet verkeerd.

                              ik denk dat en 8v of een 17cdti eerder betrouwbaarder zijn.

                              dat grotere vermogen kun je in ieder geval niks mee in de spits.

                              theun

                              #17669443
                              ischiev
                                Lid sinds:
                                28 May 2010

                                Ik rijdt heel vaak tegen de file in de andere kant op, maar ben geen hardrijder. Betrouwbaarheid en “lekker rijden” is mij veel waard en ik ben blij met mijn 8v.

                                Maar toch even langs de chip-tuner…een beetje extra vermogen is wel lekker toch.

                                #17669444
                                Spacejam
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 November 2006

                                  origineel gepost door theunm
                                  weet niet of je van plan bent veel km te gaan maken.

                                  Persoonlijk niet zo te spreken over de 150 pk cdti van de baas.

                                  de kleine probleempjes als egr en inlaatspruitstuk.

                                  de wat grotere vliegwiel en de lagers van de bak.
                                  en dat alles met maar 150k op de klok.

                                  in gun iedereen 250 pk uit zijn diesel.
                                  laatst iemand gesproken die in de ex lease auto’s zit.
                                  rijd een stukje mee zegt mooie auto welke motor zit er in.
                                  Blijkt dat mijn ervaring niet uniek is.

                                  Ik wil je niks aan praten rijdt zelf 5k in de maand.
                                  Dan kom je die “kleine ” dingetje wat eerder tegen.

                                  theun

                                  De z19dtj/dth is inderdaad een behoorlijk gevoelige motor maar de meeste problemen worden eigenlijk veroorzaakt door de egr klep (inlaat kapot, turbo sensor snel vuil, egr zelf kapot etc). Het afdoppen van je egr (of laten uitprogrammeren door eds) zorgt ervoor dat de meeste problemen niet voorkomen.

                                  #17669445
                                  ischiev
                                    Lid sinds:
                                    28 May 2010

                                    Waar dop je de EGR af, aan de uitlaat- kant of aan de inlaat zijde? het maakt technisch natuurlijk geen verschil, ik heb het aan de uitlaat zijde gedaan, dus de uitlaat gassen komen nu niet meer bij de EGR klep. Ik heb wel nu het motor-lampje bij mijn tellers branden.
                                    Zelf begrijp ik niet welke sensor de aanpassing opmerkt. Wordt de druk in de EGR gemeten? of de doorstroom? Ik heb niets kunnen zien. Mischien heb ik een stekkertje niet goed aangedrukt.

                                    #17669446
                                    Spacejam
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 November 2006

                                      ergens hier op het forum staat een how-to

                                      zoeken op egr fiat ofzo dan vind je hem wel. Als je het goed doet krijg je geen storing (een pakking aan de inlaat kant met 4 gaten erin).

                                      #17669447
                                      Paul Diesel-Power
                                        Lid sinds:
                                        10 May 2010

                                        Heren, autoliefhebbers…

                                        Aanstaande zaterdag wordt er in oirschot een andere ECU in mijn astraatje gezet…
                                        185ps/400Nm:o

                                        Ik zal er even aan moeten wennen en elke week even een kijkje nemen onder mijn motorkap. Misschien is een klein digitaal metertje voor olie- en koelwater temperatuur slim… om in de gaten te houden?
                                        Misschien dat iemand weet of er turbolagerolie of turbouitlaattemp te meten is en die weet waar ik de bijbehorende toleranties kan opzoeken?

                                        Ik laat wel weten hoe dit project verloopt!

                                        #17669448
                                        Spacejam
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 November 2006

                                          houd wel rekening met extra slijtage van je versnellingsbak aangezien die maar gemaakt is tot 320nm (M32). In de vectra gaat het wel makkelijker aangezien die bak wel tot 400nm kan (F40).

                                          #17669449
                                          ischiev
                                            Lid sinds:
                                            28 May 2010

                                            origineel gepost door Spacejam
                                            Als je het goed doet krijg je geen storing (een pakking aan de inlaat kant met 4 gaten erin).

                                            Toch verbaast dat mij. Een motor heeft geen ogen en oren, maar wel sensoren. Er moet dan een sensor zijn die registreerd dat de EGR geblokkeerd is. Ik kan niet beredeneren welke sensor dat kan zijn. Het kan zijn in het uitlaattraject, dat geconstateerd wordt dat er geen doorstroming is- maar de melding kwam gelijk bij het opstarten terwijl de klep sowieso gesloten was. In de EGR zit geen sensor, enkel een aansturing van de klep, en daarna in de inlaat kan ik mij ook niets voorstellen van een sensor die de wijziging registreert. kan het niet zijn dat door het los halen van de stekkers en het schoonmaken van de EGR de melding is ontstaan en dat enkel de computer moet worden ge-reset?-offtopic
                                            On topic is wel de vraag, wat doet een cpu reset met een chiptuning?

                                            #17669450
                                            erwin78
                                              Lid sinds:
                                              23 May 2009

                                              De luchtmassa meter kan registreren dat de egr niet werkt!!!!

                                              #17669451
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                inderdaad door Flow te meten kan de storing gegeven worden.

                                                maar ook als de sensor zelf vast zit en niet beweegd zal dit ook geconstateerd worden..

                                                Willem

                                                #17669452
                                                ischiev
                                                  Lid sinds:
                                                  28 May 2010

                                                  De LMM meet de hoeveelheid lucht die van het luchtfilter naar de motor gaat, of eigenlijk de hoeveelheid lucht die naar de turbo gaat. Als de retourklep(EGR) open gaat zal die hoeveelheid wat minder worden omdat er een weerstand ontstaat. De retourklep gaat pas open wanneer de motor weinig vermogen- en dus ook brandstof vraagt, op die momenten is er een heel goede verbranding met veel lucht(zuurstof). De motor loopt eigenlijk heel goed. Zo goed dat door de hitte ook een deel stikstof( N, 80% van de lucht om ons heen, volledig onschadelijk) zich met zuurstof (O, 20% van de lucht om ons heen- wel een beetje gevaarlijk maar essentieel voor ons) verbindt.
                                                  Het kan zijn dat de LMM bij het starten gelijk meldt dat er te veel lucht naar de motor gaat, maar een klein gat in de blokkade voor de retourklep(EGR) is naar mijn idee niet genoeg om veel tegendruk te veroorzaken die ook weer in de LMM te meten is en de foutmelding opheft.
                                                  Echter, ik zal mijn best doen om mijzelf fout te bewijzen.
                                                  Wim-v6 zegt dat ik eerst moet kijken of de sensor niet vast zit. De EGR op mijn motor bestaat uit een klep-gedeelte dat niet meer is dan een kraan en aluminium van kleur, en een besturing, een zwart motortje. Ik heb dit los gehaald. De klep kon ik niet bewegen maar zag er niet erg vuil uit, en ik hen niet erg hard op de plunjer gedrukt. het motortje was nieuw en helemaal los. Ik heb met WD 40 en koper spray alles ingespoten voor het monteren :hmmz, alsd ik nu heel veel tijd had zou ik stap voor stap alle mogelijke problemen uitproberen en kijken waar er een melding ontstaat.
                                                  Ik houdt graag de discussie levend, ik ben een beetje druk de komende tijd en kan niet dagelijks reageren maar hoop op veel reacties.

                                                  #17669453
                                                  Spacejam
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    21 November 2006

                                                    eindelijk is mijn ipf geupdate door EDS en als het goed is kan ik mijn z19dtj vanmiddag chippen naar 160PK/340nm :)

                                                    #17669454
                                                    Spacejam
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 November 2006

                                                      en nu is hij gechipt :agent

                                                      Toch een bult extra power en op zich valt het redelijk binnen de marges van wat de auto aankan.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.