Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Om het verhaal compleet te maken. De voorkatalysator van bank 1 was de boosdoener. Deze was helemaal verstopt. De auto rijdt nu weer en beter dan tevoren. Met een gerust hart op vakantie?
Gisteren de eerste lambdasonde van bank 1 verwijderd zodat de uitlaatgassen kunnen wegstromen. Daarna testrit en lijkt hij goed te lopen. Ook is er een groot verschil in de hoeveelheid lucht die er uit spruitstuk 1 en 2 komt. Probleem lijkt dan toch echt een verstopte voorkatalysator. Hij zit er ook wat scheef in er er zijn stalen honingraten losgekomen. Ook de kleur is wat vreemd. Van de week de kat leegmaken en dan verder kijken.
<p style=”text-align: left;”> Niemand nog een idee?</p>
Lmm vervangen en ik merk geen verschil. Wil nu de kat er onder vandaag halen en testrit maken. Daarna dacht ik beide lambdasondes van bank 1 naar bank 2 te verplaatsen. Kijken of het probleem ook verplaatst naar cilinder 2-4-6. Dat kan toch gewoon? Anders nog andere opties?
Gisteren een lmm op de sloop gehaald, maar deze was defect. Zelfde resultaat als wanneer ik de stekker loshaal, totaal geen fut en alleen versnelling 2 en 5. Gelukkig mag ik hem terug brengen. Automaterialenhandel gebeld, onderdeel moet speciaal besteld worden en is 350 ex btw, das veel geld voor een gok. Toch maar nog een gebruikte testen. Hoop deze morgen binnen te krijgen maar denk dat het na het weekend wordt.
Na het loshalen van de LMM gaf hij foutmelding P0700-00 Malfunction indicator request from Transmission control module (TCM). Ook gooide de auto de automaat gelijk in zijn 5 met het wegrijden. Handmatig kon ik hem alleen in zijn 5 of in zijn 2 krijgen. Probleem was niet over, maar geen Cylinder Misfires gehad.
Versnellingsbak geeft P1895-71 Engine torque signal range/performance als foutmelding
Na loshalen nokkenassensor geen verschil, na loshalen klopsensor 2, geen verschil.
Alles weer aangesloten en foutcodes gewist, daarna nogmaals in zijn vrij een paar keer veel gas gegeven (6000 toeren) en dan komen de P0300 en P0301 t/ 305 cylinder misfire weer terug. Dus echt 1 bank die problemen geeft. geen andere foutmeldingen. Zodra de foutmelding komt, hoor je het blok ook heel duidelijk knetteren, neem aan dat dit te maken heeft met de foute ontsteking.
Zal hem vanavond weer even uitlezen. Heb nog even de lmm los gehaald. Dan heeft hij weinig koppel, maar lijkt het probleem iets minder. Ook nogmaals in zijn vrij gas gegeven, dan doet hij normaal, maar bij een paar keer achter elkaar gas geven rommelt hij wel wat. Duid dit dan toch op die nokkenassensor? Benzinefilter nogmaals nagekeken, maar die is schoon en loopt lekker door
Als ik de LMM eraf haal dat doet hij bijna niets meer, loopt hij heel onrustig en kan ik amper gas geven. De waarden van de garage heb ik niet. De foutcodes die ik zelf uitgelezen heb zijn
P0300 – random/multiple cylinder misfire detected
(01) – not present
P0301 – Cylinder 1 misfire detected
(01) – not present
P0303 – Cylinder 3 misfire detected
(01) – present
P0304 – Cylinder 4 misfire detected
(01) – not present
P0305 – Cylinder 5 misfire detected
(01) – not present
Die bedoelde ik. De distributie hebben ze goed gezet. Mogelijk heeft de vorige eigenaar die verkeerd gezet met het vervangen van de riem.
Hij heeft 2 weken bij een hier in de buurt gerenommeerde garage gestaan die gespecialiseerd is in opel. Hij probeerde een opel met hetzelfde blok te krijgen zodat hij kon gaan uitwisselen. Volgens hem geeft hij veel storingen, op beide bobines, lambda, lmm en nog meer. Probleem is dat er zo weinig 3.2 blokken zijn
p.s. Ik heb de auto uitgelezen met OBD2, maar ik kan geen foutcodes ontdekken.
-
AuteurBerichten