Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Opel Vectra B Station Dakspoiler Zwart *NIEUW*
http://link.marktplaats.nl/773763555″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Nou jongens, het probleem is bij deze na een jaar definitief opgelost!
Ik heb een vriend van me (werkzaam bij een Volvo garage) bereid gevonden om mijn auto een paar dagen mee te nemen en hem voor zolang aan de computer te hangen. In eerste instantie was er weinig vreemds aan te merken op de uitgelezen waardes totdat hij er voor langere tijd mee ging rijden. Hij kwam erachter dat de MAF sensor af en toe dood sloeg wat volgens hem het stotteren en misfires veroorzaakte.
Uiteindelijk de MAF sensor vervangen en heb nergens last meer van. Het is zelfs zo dat het koppel moment compleet veranderd is en dat ie veel meer power heeft.
Uiteindelijk heeft me dit € 80,- gekost, heel wat anders dan de Opel Dealer in Groningen mij afhandig wilde maken ( € 900,- voor een nieuwe ECU). Mijn vertrouwen in een officiële dealer is bij deze opgezegd!
In dat geval zou ik inderdaad maar van het ergste uitgaan. Ik blijf in ieder geval nog hoop houden bij mijn auto :P.
De VOD waar ik geweest ben wilde mijn ECU ook wel laten repareren. Dat zou een stuk duurder uitpakken dan € 275,- Dat is nog te overzien.
Moet je die ECU via een garage op laten sturen of helpen ze je ook particulier?
Ik lijk precies hetzelfde probleem te hebben (cilinderoverslag terwijl de bougies, bobine en nokkenassensor vervangen zijn, gashuisklep schoongemaakt is, de injectoren getest, compressie getest en de waardes verder normaal zijn). De enige melding die ik krijg is P302 Cilinder 2 misfire (zie ook mijn topic hierover). De VOD heeft (zonder het zeker te weten) geconstateerd dat de ECU kapot is. Ik zou dan op de gok een nieuwe moeten kopen en hopen dat het goed is.
Het gekke is dat het zich alleen voordoet als het buiten kouder is dan 10 graden. Ik rijd namelijk al sinds het weer boven de 10 graden is buiten zonder problemen rond en nu het weer kouder wordt begint ie weer te haperen.
Nu is mijn vraag of het probleem zich ook alleen bij jou voordoet als het kouder weer is?
Nu lees ik iets interessants in jou mailwisseling met Motor-ecu.be wat ik elders ook al tegen ben gekomen namelijk, hangende kleppen door vervuiling (schijnt volgens zeggen een bekend probleem te zijn bij Opel motoren). Toen ik daar wat meer research in ging doen kwam ik uit bij Forte Motor Flush. Een product dat je motor van binnenuit reinigt. Wat in veel gevallen erin resulteert dat de onverklaarbare misfires ineens verdwijnen omdat de kleppen weer schoon zijn.
Volgende week ga ik naar mijn vaste garage en ga voorstellen om deze behandeling op mijn auto los te laten. Misschien is dit ook iets voor jou om te proberen? Aangezien dit een stuk goedkoper is dan een nieuwe of gereviseerde ECU plus dat het nooit kwaad kan om dit sowieso te doen.
Nee nog niet gedaan. Overigens denk ik dat massa en klepspeling niet aan de orde is. Dan zou de auto altijd problemen moeten geven lijkt mij? Dit is dus alleen het geval als het kouder is dan 10 graden.
Heeft iemand trouwens ervaring met het gebruik van Forte Motor Flush? Ik zit eraan te denken om deze behandeling op mijn auto los te laten. Ik lees namelijk veel goede berichten over dit product in combinatie met de problemen die ik heb met mijn motorblok.
@Dr.Ed wrote:
Alle massaverbindingen en de bougiekabels/ontsteking al gecheckt?
Alles wat ook maar met de ontsteking te maken heeft is al vervangen. De massa zou ik nog wel even kunnen laten nakijken.
@Haasje17 wrote:
Had de dealer bobine op vooraad? Zoja gewoon nog eens vervangen of ruilen. want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je gewoon een defect exemplaar kreeg wat ze op de plank hadden liggen wat al eens eerder was terug gekomen.
Anders zou ik zeggen hij ruikt naar benzine als de injector lekt en een straal in plaats van nevelt ruik je het ook en loopt die ook niet goed.
De nieuwe bobine gaf precies dezelfde problemen als de oude. Gelukkig heb ik em nog in kunnen leveren en heb toen me oude er weer op gezet. Deze deed vervolgens ook weer hetzelfde. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat daar het probleem niet zit.
Injectoren zijn ook getest. Daar schijnt ook niets mis mee te zijn.
Beste Opelvrienden,
We zijn nu bijna een half jaar verder en de temperatuur begint weer te dalen. Heel toevallig begint de auto ook weer slechter te rijden. Precies dezelfde symptomen als een half jaar geleden. Rond 10 graden begint ie eerst af en toe te schokken net als vorig jaar. Ook als ik het gas loslaat tijdens het rijden schokt ie ineens weer een aantal keer totdat ie zakt ik toeren. Stationair weet ie ook niet helemaal wat ie wil. Af en toe hangt ie wat rond de 1000 rpm en na een een kort ritje weer rond de 800 rpm.
Nu zal de eerste nachtvorst wel niet heel ver weg zijn en ik vermoed dat ik weer dezelfde problemen ga krijgen als toen ik dit topic begon.
Toch wel vreemd om te weten dat deze problemen zich alleen voordoen als het kouder wordt.
De garage zei destijds dat mijn ECU naar de klote was. Dit weiger ik te geloven aangezien de auto een half jaar lang als een zonnetje heeft gereden en de problemen zich alleen voordoen als het weer ook een probleem wordt.
Nu vraag ik mij af of het niet 1 of andere sensor is of wellicht iets anders wat gevoelig is voor het weer?
Advies is zeer welkom!
Blijft toch een vreemde bedoeling! We zijn nu een maand verder en ik heb nooit weer ergens last van gehad.
Is het misschien dan toch een vocht probleem, dat alleen storing veroorzaakt wanneer het vriest?
Same here!
Heb een week geleden de pakking van de EGR vervangen omdat ie daar valse lucht weg trok. Storing was weer een tijdje verdwenen totdat ie vandaag weer op 3 cilinders ging lopen. Dit keer duurde het gelukkig maar 1 ritje. Als ik vervolgens een warme motor uitzet en daarna weer aan, lijkt het net alsof die storing er nooit in heeft gezeten.
Hele vreemde bedoeling! Ik kan rustig een week kan rijden zonder problemen en de week daarop de hele week storing.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad waarbij de bougies de oorzaak waren.
Vandaag bij de VOD geweest en die hebben geconstateerd dat de ECU inderdaad z’n beste tijd heeft gehad. Nieuwe ECU gaat me € 900,- kosten.
Ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om aan een andere ECU te komen, bijv. een tweedehands ECU?
Iemand suggesties?
Welke aarding hebben we het hier dan over? Oftewel, waar zit deze? Ik wil dit namelijk bij mijn auto ook eens proberen, aangezien mijn auto dezelfde symptomen heeft.
Heb je de deurrubbers wel eens bekeken? Het is goed mogelijk dat die de oorzaak zijn.
Ik heb nu ook nergens last meer van sinds het kwik weer boven de 5 graden komt.
Blijft toch een vreemde bedoeling!
Is het dan de bedoeling dat je de ECU eruit haalt en los opstuurt? En hoe lang ben je em dan kwijt?
Ik begrijp het Willem. Was ook meer voor danny bedoeld.
Ik vermoed het ook. Dat gaat me weer handenvol met klauwen kosten! :(
Wil nog wel even proberen de EGR na te kijken omdat ik ook ergens gelezen heb dat dat nog een oorzaak kan zijn. Ook ga ik nog de kabelboom aan een grondige inspectie onderwerpen, maar daarvoor moet het weer wat beter weer zijn. Heb namelijk niet de luxe van een garage tot mijn beschikking.
Deze heb ik 1,5 jaar geleden al schoongemaakt en opgeboord. Heb in de tussentijd ongeveer 20.000 km gereden en stationair staat de wijzer altijd strak op de plus minus 700 r/pm
Lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat dit het probleem is.
Toch te vroeg gejuicht. Na pak en beet 200 km verder begint de ellende weer!
Nu nog maar proberen de EGR af te doppen en de kabelboom te vervangen. Als dat niet werkt wens ik iemand anders er veel geluk mee en koop ik een andere.
Ik merk nu trouwens wel dat als je de auto rustig warm rijdt dat het probleem vrijwel niet voorkomt. Als ik met een koude motor boven de 50 km/u kom, is het lopen op 3 cilinders vrijwel constant, zowel tijdens het rijden, als stationair.
@D.J.R. wrote:
@GRLWBNL wrote:
Ik lees toch akelig veel berichten met dezelfde problemen. Ik heb er ook last van.
Krijg steeds een melding van cilinder 2 die niet meewerkt. Ik heb vervolgens ook de bougies vervangen, bobine vervangen, compressie test gedaan, injectoren laten checken, valve cleaner in de tank gedaan en de kabelboom nagelopen en de connectors ingespoten met contactpray. Nog steeds dezelfde storing.
Aangezien er weinig over blijft ben ik ook bang dat er een nieuwe ECU in moet.
Overigens is het allemaal begonnen op het moment dat het begon te vriezen. Meer mensen die hetzelfde hebben?
Bij mij is het ook begonnen tijdens de vorst periode.
Heb vandaag m’n oude bobiene terug geplaatst kijken wat die nu doet.
Als het is wat Wim zeg dan doe ik er verders niks aan en gaat de Vec eruit.Dirkjan
Ik denk dat die bobine terug plaatsen weinig zin heeft.
Zit er zelf aan te denken om de kabelboom eerst te laten vervangen zodat ik dit nog uit kan sluiten. Ook wil ik de EGR af doppen. Ik lees ook steeds vaker dat dit er ook mee te maken kan hebben, vanwege veel kleine ritjes die ik rijd.
Als het uiteindelijk bij de ECU uitkomt dan gaat ie van mij ook weg. Ik heb weinig zin om nog pak en beet € 1200 uit te geven aan een nieuwe ECU.
Welke melding krijg jij precies als je em uitleest?
Ik lees toch akelig veel berichten met dezelfde problemen. Ik heb er ook last van.
Krijg steeds een melding van cilinder 2 die niet meewerkt. Ik heb vervolgens ook de bougies vervangen, bobine vervangen, compressie test gedaan, injectoren laten checken, valve cleaner in de tank gedaan en de kabelboom nagelopen en de connectors ingespoten met contactpray. Nog steeds dezelfde storing.
Aangezien er weinig over blijft ben ik ook bang dat er een nieuwe ECU in moet.
Overigens is het allemaal begonnen op het moment dat het begon te vriezen. Meer mensen die hetzelfde hebben?
Gereset in de zin van de accupol er 15 min afgehaald hebben.
Ik weet nu niet of het komt doordat ik de ECU gereset heb, de kleppenreiniger of de contactspray op de aansluitingen van de ECU en gashuisklep, maar het lijkt er in ieder geval op dat het probleem verholpen is.
Heb vandaag ca. 40 km met verschillende snelheden gereden, tot dusver zonder problemen. Dit was alweer twee weken niet gelukt. Ik juich nog maar niet te vroeg maar ik denk stiekem dat het probleem opgelost is.
Na wat research op internet was dat inderdaad in de meeste gevallen de oorzaak. Gelukkig maar, want de beelden van een lekker koppakking schoten alweer door m’n hoofd.
Heb tot dusver trouwens geen storing meer gekregen. Wellicht dat het komt doordat ik vanwege de weersomstandigheden niet harder kon rijden dan 50km/u. Ben dus nog niet in de gelegenheid geweest om em goed in te trappen.
Hierbij de foto van mij oliedop;
Vandaag weer nieuwe ontwikkelingen. Heb de ECU eens gereset en alle stekkers ingespoten met contactspray. Nu is het zo dat de auto weer normaal rijdt tenzij je boven de 50 km/u komt. Boven de 50 km/u begint het lampje weer te knipperen en loopt ie weer op drie cilinders. Wanneer ik nu onder de 50 km/u komt gaat et lampje weer uit en lijkt de auto weer normaal te lopen.
Toen ik trouwens de oliedop eraf haalde om de beschermkap eraf te halen, zag ik wat witte aanslag op de dop zitten. Foto volgt later. Ik heb eens gelezen dat dat ook iets betekent.
-
AuteurBerichten