Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[rquote=1918368&tid=145612&author=Dolby]Wat een dikke pech zeg. pfffff. Een DTR 2.2 is niet makkelijk te vinden helaas. Veel succes met de zoektocht. [/rquote]
Pech is mijn bijnaam geworden denk… :swear :mad: :cry
Na scheiding, wegvallen gezin, verliezen baan, verhuis terug naar NL, inleveren inkomen / goederen aan ex
enkel nog mijn Zaffie overgebleven…. en dan dit… zucht…Nu met handen in het haar, weet niet wat te doen, denk dat ik hem in de verkoop ga zetten.
[rquote=1918380&tid=145612&author=Fearless]Hoe is de kettinggeleider en de ketting?
Ik heb het een keer gehad bij een diesel 2.2. De eigenaar deed volgens zeggen zelf de beurtjes.
Maar verving nooit het oliefiltertje. Gevolg was een gebroken kettinggeleider en de kop in puin. Was een hoop werk om dat weer klaar te krijgen.[/rquote]Auto is dealer onderhouden geweest, dus ga er van uit dat er ook daadwerkelijk is uitgevoerd wat er op de bonnen staat.
Dus ook olie, mazout (diesel) en interieur filters vervangen ieder jaar.De ketting is nagezien, geen beschadigingen of wat dan ook, even als de geleider, ziet er allemaal pico bello uit.
[rquote=1918384&tid=145612&author=2000]Ik ben toch wel heel benieuwd wat de oorzaak is. Wat zijn al die afgebroken stukken staal?[/rquote]
Ook ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is, maar daar zullen we denk ik niet achter komen.
Volgens monteur stond alles nog “op tijd”.Die afgebroken stukjes metaal zijn (weet niet de juiste benaming) die plaatjes onder de nokken as.
1 zo’n plaatje valt over 2 kleppen heen.
Van alle plaatjes (8 stuks) waren ze allemaal op 1 na kapot.Hier in het bakje helemaal links ligt de enige die heel was, maar wel beschadigd.
Door tijd gebrek van de monteur en geld te kort mijn kant (door andere tegenslagen),
besloten om maar samen met mijn overbuurman de motor stukje bij beetje te demonteren.De kop:
onder de nokkenas zitten nog een aantal stukken metaal vastgeklemt welke pas na verwijderen nokkenas
weggehaald kunnen worden
De wervel kleppen zichtbaar na verwijderen deksel inlaat en EGR.
Paar maanden voordat de auto gestald werd nog gereinigd, dus echt vuil van aanslag zijn ze niet.
Maar de meest rechtste klepje op de foto zit muur vast, lijkt wel vastgeslagen door tegendruk ofzo ?!?!
Na verwijderen nokkenas nog rest stukjes metaal verwijderd.
Zijn dit klepstoters of nokken of ??? weet niet precies de juiste benamingen… :hmmz
Na beetje schoonmaken de kop duidelijk zichtbaar
Een aantal zitten muurvast, geen beweging in te krijgen :o
Sterker nog, op een aantal zitten er minuscule barstjes :hmmzNa loshalen kop is het nog duidelijker te zien dat de kleppen niets meer waard zijn.
De cilinders zichtbaar
Op elke cilinder zijn afdrukken te zien van de kleppen.
De monteur was ook even komen kijken en heeft gekeken of de ketting in orde was en of alles wel “op tijd” stond.
Gelukkig was dat het geval, op advies de cilinders testen.
Deze nu schoongemaakt en gelijk gezet, gevuld met benzine en wachten tot de volgende morgen.
Hopen dat er geen benzine is weggelopen.Het onderblok zou in principe in orde moeten zijn.
De turbo is verder in orde na controle.
Ook kwamen we er achter dat mijn ashoezen zijn gescheurd.
Vermoedelijk door het lange stil staan.
Dus al met al K*T :swear
Nu op zoek naar een andere kop want met deze kan ik helemaal niets meer aldus de monteur.
Hey Gianni62,
Voorzijde :
Bandje er af – 2 Bouten onder bij je demper los halen – Boven (in je motorcompartiment) je demper los draaien
en hij is los, waarschijnlijk wel ff de kunststof kap verwijderen. (tussen ruitenwissers/motorruimte)
Dan de demper in zijn geheel met veer verwijderen.Let op bij verwijderen van je veer af je demper dat je je veer goed strak samen perst/houd en vast zet.
Voor je het weet lanceer je de veer door je ruimte heen met alle gevolgen van dien.Achter :
Bandje er af – 1 bout los halen van je demper – as naar beneden drukken en je haalt de veer er zo tussen uit.
Mocht het niet per zijde gaan dan ff aan beide zijden te gelijk de auto omhoog en de dempers los halen.Zo is het mij gelukt bij mijn Zaf A met het plaatsen van een Weitec dempers + veren set.
Suc6.
Je kunt het niet exact laten uitlezen….
Soms geeft ie een code zoals P0400 (egr) of een andere (bijv P0234) waarin vermeld word dat je druk te laag of te hoog is…
Maar exact aangeven niet…. (althans niet die keren bij mij)Op zo’n computer liet de monteur zien dat mijn druk op 0 kP bleef staan, dus dacht men aan 2 dingen.
Ten eerste aan de sensor net voor je EGR, de … map sensor meen ik.
En anders het vacuum/onderdruk circuit.Een lek slangetje, een gescheurd rubbertje of een defecte klep.
Nadat we de turbo direct op de vacuum/onderdrukpomp hadden aangesloten was er meteen power te ervaren.
Zo kun je dan stap voor stap zoeken naar het lek/defect.Proberen kan zo geen kwaad.
Zijn leuke velgen met goede banden en als je er blij en tevreden mee bent moet je het zo houden.
[img] Uploaded with ImageShack.us
Ken het probleem, tevens vele anderen hier op het forum hebben gelijkwaardige problemen gehad.
Bij verlies aan vermogen is vaak als oorzaak de EGR of de LMM de schuldige.
Toch een simpel iets als je vacuum/onderdruk circuit kan ook deze situatie geven.
Dit was bij mijn Zafira 2.2 DTI na vervangen van EGR vorig jaar en dit jaar de LMM blijkbaar de boosdoener.
Misschien zelfs toen ook… dat is helaas niet te achterhalen.Dus controleer je slangetjes op lekkages / scheurtjes, of je klepjes/pompjes, mss zit daar je probleem.
Suc6
[rquote=1904743&tid=145612&author=Dolby]Wat een dikke pech zeg. Heel erg vervelend. Hoop dat de schade mee zal vallen. [/rquote]
Tja…. baal als een stekker, na zeer lange periode zonder auto d8 ik eindelijk weer te kunnen gaan genieten van mijn bolide….
NOT dussss… ben bang dat we nog ergere dingen gaan zien.[rquote=1904749&tid=145612&author=Erwin1987]das ziet er niet best uit.
Erwin[/rquote]
En dan te weten dat er eerst enkel een probleem was met power na zeer lang stil staan.
Dus eerst de EGR gereinigd en gecontroleerd, nieuwe LMM er in gestoken, koelvloeistof vervangen en olie gecontroleerd.Bleek vacuum/onderdruk niet optimaal te zijn na uitlezen met Tech2 en controle door een zeer technische (Opel) service monteur.
Auto zou de woensdag naar de Opel dealer gaan voor groot onderhoud, controle en APK…..
Dus dacht dat ik er met die paar honderd euro weer een geweldig goed rijdende auto te hebben……
Nice cruising on the highway voorlopig no way :swear
[rquote=1883423&tid=143846&author=GtsAlmere]
Dit is de EGR die ik vandaag heb besteld, Opel Dealer= 586,08 euro en een tussenhandelaar= 302,00 euro.
[/rquote]
Helaas moet ik er ook aan geloven…..
idd via tussenhandel 248 excl de btw en bij de Opeldealer 586 inclusief.Belachelijk eigenlijk dat ze bij de dealer zoveel meer rekenen.
Oke, iedereen mag zijn brood verdienen, maar dit enorme verschil voor het zelfde product is in mijn ogen “oplichten”.Wat is de status nu ? inmiddels alle problemen opgelost ?
Een diesel of een benzine ?
origineel gepost door harryastra
tis geen opc, een 1.8 ff rdw gecheckt:PHaha ja ik ook…. maar toch….
Als ie word afgeschreven wil ik zijn bumperts etc wel hebben.
Tja over de bumper… de een likes it, de ander not.
Tis niet mijn smaak en ik vind de voorkant zo veel lijken op die van de Sintra op een of andere manier.
origineel gepost door tijgetje57
Veren zijn iets stugger en hij is als het goed is 2 cm lager.Thanx voor je reactie :thumbup
2cm lager… das wel balen eigenlijk…..
Kan voor een leuk bedrag een nieuwe set sportdempers en veren halen met een verlaging van 35mm (v/a),
dat gaat dan maar 1,5 cm lager dan nu…. das nie veel.Kun je eventueel een set verlagings veerschotels zomaar
1 op 1 uitwisselen met de bestaande ?
(uiteraard wel bedoeld voor mijn auto)
Dan kan ik nog eens max 1,5cm zakken.@ MSJX leuke dvd speler aan dat plafond kost dat?? [typisch nederlands]
Blijven nog altijd zeer mooie bolides die Zafira B :thumbup
Anyway, ik weet niet wat het systeem toen gekost heeft, wel was het toen heel duur !:swear
Het systeem is van AutoVision en door Opel in het assortie opgenomen. (en later pas door VW in Touran)Enkel een DVD/CD speler, geen divx, mp3 of mpeg etc.
Werkt wel perfect , de kinderen houden hun kanis mooi dicht als er een lange rit gereden moet worden :thumbupVolgens mij is het al lang niet meer leverbaar…….
Wel meen ik dat toen ik voor mijn nieuwe Lease Astra H ging informeren (januari 2006),
ook de Zaf bekeken en meen dat er ook voor de B nu een nieuw daksysteem verkrijgbaar is.Er zijn nu modellen in plattere mooiere stijlen, grotere schermen en ongelooflijk veel meer mogelijkheden
voor een fractie van de prijs toen.Tis misschien een beetje patserig maar voor de kindjes ideaal.
-
AuteurBerichten