Y22DTR in de soep….. reportage met foto's

Forumindex Forums Techniek Ecotec Y22DTR in de soep….. reportage met foto's

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235027
    Gommanski
      Lid sinds:
      11 August 2007

      Auto afgelopen maandag bij RDW ingevoerd (BE>NL) na zeer veel maanden van stilstaan.
      Woensdag naar de belastingdienst willen rijden voor BPM aangifte, dus stap ik de woensdag ochtend in de auto en start hem…….

      De startmotor gooit hem een enkele keer rond, de motor lijkt te willen gaan draaien,
      plots veranderd het gebruikelijke start geluid in een hoop herrie van metaal gekling + traktor sounds en valt de motor uit.
      Dit allemaal in een fractie van een paar tellen, uit de motor ruimte hoor ik nog wat gezoem en dan is het stil.

      Doe de motorkap open en zie nix, helemaal nix.
      Vervolgens durf ik niets meer te doen en bel mijn monteur.
      Die vervolgens na het komen kijken concludeert dat er iets goed fout zit….. tja … duh…. en laat mij zien dat er stukjes metaal
      los liggen daar waar ik normaal mijn olie in gooi.

      Dus maar even het deksel verwijderen :

      En wat vinden we daar ?!

      Alle metalen plaatjes gebroken ! hier enkele in een bakkie.

      Ook de binnenkant van het deksel is beschadigd.

      Vandaag gaan we verder met het demonteren van de motor
      om te zien wat er nog meer kapot is en wat de oorzaak kan zijn.

      De ketting is heel, geen olie bij koelvloeistof of lek van koelvloeistof.
      Ook lijkt het er op dat er geen diesel bij de olie is terecht gekomen.

      Wordt vervolgt !

      #17847684
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Wat een dikke pech zeg. Heel erg vervelend. Hoop dat de schade mee zal vallen.

        #17847685
        Erwin1987
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 September 2009

          das ziet er niet best uit.

          Erwin

          #17847686
          Gommanski
            Lid sinds:
            11 August 2007

            [rquote=1904743&tid=145612&author=Dolby]Wat een dikke pech zeg. Heel erg vervelend. Hoop dat de schade mee zal vallen. [/rquote]

            Tja…. baal als een stekker, na zeer lange periode zonder auto d8 ik eindelijk weer te kunnen gaan genieten van mijn bolide….
            NOT dussss… ben bang dat we nog ergere dingen gaan zien.

            [rquote=1904749&tid=145612&author=Erwin1987]das ziet er niet best uit.

            Erwin[/rquote]

            En dan te weten dat er eerst enkel een probleem was met power na zeer lang stil staan.
            Dus eerst de EGR gereinigd en gecontroleerd, nieuwe LMM er in gestoken, koelvloeistof vervangen en olie gecontroleerd.

            Bleek vacuum/onderdruk niet optimaal te zijn na uitlezen met Tech2 en controle door een zeer technische (Opel) service monteur.

            Auto zou de woensdag naar de Opel dealer gaan voor groot onderhoud, controle en APK…..

            Dus dacht dat ik er met die paar honderd euro weer een geweldig goed rijdende auto te hebben……

            Nice cruising on the highway voorlopig no way :swear

            #17847687
            Gommanski
              Lid sinds:
              11 August 2007

              Door tijd gebrek van de monteur en geld te kort mijn kant (door andere tegenslagen),
              besloten om maar samen met mijn overbuurman de motor stukje bij beetje te demonteren.

              De kop:
              onder de nokkenas zitten nog een aantal stukken metaal vastgeklemt welke pas na verwijderen nokkenas
              weggehaald kunnen worden

              De wervel kleppen zichtbaar na verwijderen deksel inlaat en EGR.
              Paar maanden voordat de auto gestald werd nog gereinigd, dus echt vuil van aanslag zijn ze niet.
              Maar de meest rechtste klepje op de foto zit muur vast, lijkt wel vastgeslagen door tegendruk ofzo ?!?!

              Na verwijderen nokkenas nog rest stukjes metaal verwijderd.
              Zijn dit klepstoters of nokken of ??? weet niet precies de juiste benamingen… :hmmz

              Na beetje schoonmaken de kop duidelijk zichtbaar

              Een aantal zitten muurvast, geen beweging in te krijgen :o
              Sterker nog, op een aantal zitten er minuscule barstjes :hmmz

              Na loshalen kop is het nog duidelijker te zien dat de kleppen niets meer waard zijn.

              De cilinders zichtbaar

              Op elke cilinder zijn afdrukken te zien van de kleppen.



              De monteur was ook even komen kijken en heeft gekeken of de ketting in orde was en of alles wel “op tijd” stond.
              Gelukkig was dat het geval, op advies de cilinders testen.
              Deze nu schoongemaakt en gelijk gezet, gevuld met benzine en wachten tot de volgende morgen.
              Hopen dat er geen benzine is weggelopen.

              Het onderblok zou in principe in orde moeten zijn.

              De turbo is verder in orde na controle.

              Ook kwamen we er achter dat mijn ashoezen zijn gescheurd.
              Vermoedelijk door het lange stil staan.

              Dus al met al K*T :swear

              Nu op zoek naar een andere kop want met deze kan ik helemaal niets meer aldus de monteur.

              #17847688
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Wat een dikke pech zeg. pfffff. Een DTR 2.2 is niet makkelijk te vinden helaas. Veel succes met de zoektocht.

                #17847689
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Hoe is de kettinggeleider en de ketting?
                  Ik heb het een keer gehad bij een diesel 2.2. De eigenaar deed volgens zeggen zelf de beurtjes.
                  Maar verving nooit het oliefiltertje. Gevolg was een gebroken kettinggeleider en de kop in puin. Was een hoop werk om dat weer klaar te krijgen.

                  #17847690
                  2000
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Ik ben toch wel heel benieuwd wat de oorzaak is. Wat zijn al die afgebroken stukken staal?

                    #17847691
                    Gommanski
                      Lid sinds:
                      11 August 2007

                      [rquote=1918368&tid=145612&author=Dolby]Wat een dikke pech zeg. pfffff. Een DTR 2.2 is niet makkelijk te vinden helaas. Veel succes met de zoektocht. [/rquote]

                      Pech is mijn bijnaam geworden denk… :swear :mad: :cry

                      Na scheiding, wegvallen gezin, verliezen baan, verhuis terug naar NL, inleveren inkomen / goederen aan ex
                      enkel nog mijn Zaffie overgebleven…. en dan dit… zucht…

                      Nu met handen in het haar, weet niet wat te doen, denk dat ik hem in de verkoop ga zetten.

                      [rquote=1918380&tid=145612&author=Fearless]Hoe is de kettinggeleider en de ketting?
                      Ik heb het een keer gehad bij een diesel 2.2. De eigenaar deed volgens zeggen zelf de beurtjes.
                      Maar verving nooit het oliefiltertje. Gevolg was een gebroken kettinggeleider en de kop in puin. Was een hoop werk om dat weer klaar te krijgen.[/rquote]

                      Auto is dealer onderhouden geweest, dus ga er van uit dat er ook daadwerkelijk is uitgevoerd wat er op de bonnen staat.
                      Dus ook olie, mazout (diesel) en interieur filters vervangen ieder jaar.

                      De ketting is nagezien, geen beschadigingen of wat dan ook, even als de geleider, ziet er allemaal pico bello uit.

                      [rquote=1918384&tid=145612&author=2000]Ik ben toch wel heel benieuwd wat de oorzaak is. Wat zijn al die afgebroken stukken staal?[/rquote]

                      Ook ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is, maar daar zullen we denk ik niet achter komen.
                      Volgens monteur stond alles nog “op tijd”.

                      Die afgebroken stukjes metaal zijn (weet niet de juiste benaming) die plaatjes onder de nokken as.
                      1 zo’n plaatje valt over 2 kleppen heen.
                      Van alle plaatjes (8 stuks) waren ze allemaal op 1 na kapot.

                      Hier in het bakje helemaal links ligt de enige die heel was, maar wel beschadigd.

                      #17847692
                      frederik1980
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 April 2011

                        sterkte

                        #17847693
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          in het bakje zijn tuimelaars.

                          de 4 rondjes per cilinder in de kop zijn de klepstoters

                          de afdrukken in de zuiger staan er normaal ook in.

                          willem

                          #17847694
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            Wim, ik denk dat hij bedoelt dat je in elke zuiger wel langs de randjes van die inkepingen kan zien dat de klep daar geraakt heeft en een krasje achtergelaten heeft.
                            Ik zie bij een aantal wel een paar hele schone plekken daar, alsof het dus gekrast is.

                            #17847695
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              ja dat had ik ook wel gezien inderdaad, maar daar moet je je niet te druk om maken.

                              dat er een andere kop / of deze kop gereviseerd dient te worden is ook wel duidelijk.

                              Willem

                              #17847696
                              Corsa_GSi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Weet het niet hoor, maar aan die zuigers is bijna niets te zien hoor.
                                Kijk maar is naar deze foto:
                                http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQTEPUIJ.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                En hopelijk heb je de verstuivers en gloeispiralen er nu wel uitgehaald voordat je de kop op de klepzijde hebt gezet, want anders kan je die ook weg doen… :hmmz

                                #17847697
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Valt zeker mee, de schade aan de zuigers, die op de foto van Corsa_Gsi hebben een grotere doodsmak gemaakt.

                                  Willem

                                  #17847698
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    En zo zien ze er alle 4 uit bij mij, voor de diesel van de TS zou ik zeggen:
                                    Schoonmaken en hergebruiken!

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.