Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bovenstaande verhalen komen mij bekend voor. Vanaf oktober 2013 tot en met februari 2017 reed ik een 1,6 cdti. Vullen met AdBlue was een crime, maar het verbruik was minimaal. Ik heb er 210.000 km mee gereden en totaal 4 of 5x AdBlue mee getankt.
Nu rij ik sinds februari 2017 een 2.0 cdti (170 PK). Nou, die slurpt AdBlue. Elke 4000 km begint hij op het display te mekkeren dat ik er nog 1700 km mee kan rijden. En zojuist teruggekeerd van vakantie met de sleurhut er achter nog méér! En inderdaad, bij Opel blijven ze maar zeggen dat er geen magneetje in de vulhals hoeft te zitten We moeten “gewoon” wachten is op langzame vulpompen. Gewoon gelul allemaal. Dus lang de snelweg is het telkens weer behoedzaam ietsie-pietsie het pistool inknijpen opdat ‘ie net niet afslaat. Maar onlangs ontdekte ik een takstation waar de eigenaar die beveiliging er heeft afgehaald en vullen gaat nu als de brandweer. (Die beveiliging is er om te voorkomen dat vrachtwagens het vulpistool per ongeluk in de dieseltank steken, wat in het begin vaak voor kwam).
Inmiddels heeft een andere pomp waar ik regelmatig kom een adapter besteld. Die schuif je over de mond van het vulpistool en dan steekt er nog net 2 cm van vultuit voorbij die adapter en gaat het vullen ook zonder gedoe. Helaas kun je nooit zien hoever je gevuld hebt. Dus soms gaat er wel een gulpje overheen. Maar gewoon afspoelen met water en dan is er niks aan de hand (voor de lak en eventueel je handen).
Oh ja, de prijs aan de pomp is 31-08-2017 ca, € 0,63. Dat is dus voor 5 liter € 3,15. En dit sommetje wil ik meegeven dat het kopen van een 5 liter plastic jerrycan met schenktuit à € 12,- tot € 15,- grof geld is maar wel de realiteit van nu. Kortom, wanhoop niet maar knijp met heel veel geduld of zoek een pomp met adapter of een uitgeschakelde beveiliging.Ik zit met dezelfde vraag. Hoe haal je ze eruit? Ik wil er nl. een LED-strip op maken t.b.v. DRL.
Mijn Zafira B 1.9CDTi van maart 2010 is geoptimaliseerd door http://www.digitune.nl. Eerst wordt via de OBD het bestaande programma gedownload en vervolgens worden alle kernvelden specifiek aangepast. Daarna wordt het aangepaste programma weer via de OBD erin geschoten. Dit heeft Digitune nu bij twee auto’s van mij gedaan en ben daar nog steeds erg tevreden over.
Zelfs na een software update van de Opeldealer heeft hij onder “garantie” alles weer opnieuw gedaan. En daar moet jij bij anderen vaak de knip weer trekken!Doe eens een beetje vasaline op de “klikpunten”, of een lik Dubro. Goedkoper glijmiddel is er niet! En dan niet “beetje bij beetje” drukken, maar de kap correct in positie plaatsen en met een krachtige gelijke druk in één keer doordrukken. Succes.
Het “smoelt” i.d.d goed!! Kijk, zoiets zoek ik nou ook. Maar dan voor een Zafira B. Heb je info hoe je dit klusje geklaard hebt? De mijne heeft geen mistlampen, maar mogelijk heb jij een adres waarmee je de plastic roosters vervangt voor iets dergelijks?
Dan die van mij er ook maar bij
Ik berijd dezelfde Zafira 1.9 CDTI als twistam, maar dan met automaat. Heb hem sinds 3 maart en bij km-stand 5000 heb ik hem laten tunen bij Digitune in Nunspeet/Hulshorst. Verbruik bij 120 km op de autosnelweg ca. 6.3 l/100 km. Draait dan in de 6 ca. 2100 toeren.
Schakelt soepel en fijner dan vóór het tunen en uiteraard, als je er flink aan “trekt”, dan gaat ‘ie als een speer en loopt vlot net over de 200 km (op de teller)! Maar dan stijgt ook het verbruik. Ben nu op vakantie in Noorwegen en heb een 1200 kg sleurhut er achter. Verbruik na 1.000 km met sleurhut ca. 10 l/100km. Ook met caravan doet deze Zaf met 6-traps automaat het prima naar mijn zin. In Duitsland even “stiekum” doorgetrapt en dat vond ‘ie best fijn.:DKan i.d.d. bij de dealer. En als hij je de auto nieuw geleverd heeft, dan doet hij het vast wel voor nop. Zo ook de blokkering opheffen van de navigatie om deze onder het rijden te kunnen instellen. Althans, de mijne wel.
Maar m.b.t. de verlichting ervaar ik een dan wel een nadeel: je CID is òf altijd donker (nachtstand) òf altijd helder (dagstand). Via je BC kun je kiezen voor Autom., dag of nacht. Volgens de werkplaatschef kun je helaas niet het CID op automatisch programmeren en de verlichting altijd aan (dus los van elkaar). Zo ook de gevoeligheid van de lichtsensor, volgens hem.
Misschien iemand uit de dagelijkse praktijk die zegt dat het wel kan… (Hoop doet leven, nietwaar?:D)Wat jij omschrijft heb ik gedaan en ik krijg wel 5 schermen. Maar heeft iemand ook weet van alle gebruikte afkortingen? Bijv. “TC” en “RC”?
Groet, Giso
-
AuteurBerichten