Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Voor mij nieuw te horen dat het willekeurig gebeurd. Lijkt dan toch anders dan het probleem wat ik heb omschreven. Bij mij is het een gevolg van een eerder can bus probleem wat al opgelost is. Misschien is dit bij jou nog niet het geval. Zijn je errors al uitgelezen en wat zeggen die.
groeten, Gerrit
Lijkt of ik mijn antwoord niet met iedereen kan delen dus nog maar een poging.
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op
Hallo geenkennis,
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.
Dag Aloo, Je zegt dat er niets aan vooraf ging, maar het zou ook kunnen dat dit nog niet geconstateerd is. Naar mijn mening is het altijd het gevolg van een verstoorde can bus. Deze bekabeling zit door heel de auto. Je kunt dat een beetje zien als de kerstverlichting thuis. Een stuk lampje verstoord de hele ketting. En de grootste kans is dat dit gebeurd bij de abs stekker die onder het expansie vat van het koelsysteem zit. Ik heb gelezen dat deze potjes vaak op de naad haarscheurtjes krijgen. Dit loopt dan langs het potje naar beneden en drupt net op deze can stekker. Bij mij was het zo dat de koelvloeistof nog boven minimaal stond, maar ik al wel het probleem had. Toen ik gelezen had over dit probleem had ik een majo dekseltje onder het expansie potje gemonteerd en zag na een paar dagen dat hier druppeltjes op lagen, en toen ik alles uit elkaar haalde was inderdaad deze stekken intern nat.
Wat ik op internet gelezen heb is dit een veel voorkomend probleem. En als dit potje het probleem is moet dat eerst opgelost anders gaat de nieuwe bcm denk ik uiteindelijk weer in de fout.
Hoor heel graag hoe het afloopt.
Dag Geenkennis, Super bedankt voor je verhaal. Dit maakt het erg aannemelijk dat mijn verhaal en conclusies wel kloppen. Zoals je in mijn verhaal leest verwacht ik ook dat het vervangen van mijn bmc het probleem oplost maar ben er niet van overtuigd dat deze op hardware kapot is. Met de software resetten moet dit volgens mij ook opgelost zijn maar dat blijkt niet te kunnen hebben ze mij verteld. Ga er toch weer eens achteraan.
Hoi, Mijn voorruit in inderdaad ook vervangen, maar ga er van uit dat dit het probleem bij mij niet veroorzaakt heeft. Mijn idee is dat het begint met storing of een slecht werkende can bus. Dit is de data verbinding tussen al de processors in de auto. De bcm constateert deze fout en zet dan een vlaggetje in zijn geheugen dat er onderhoud nodig is. Wel met een verwarrende error melding als je het uitleest. Dus als opel zegt dat eerst de oorzaak gevonden moet worden kan ik dat begrijpen, maar het is naar mijn mening allen maar mensen op kosten jagen dat de bmc vervangen moet worden om deze error van 40x er uit te kunnen halen. De bmc in mijn auto doet het na het probleem oplossen al bijna een jaar zonder problemen. Ik ben al bij verschillende opel dealers geweest, en geef bij hun aan dat die genen het probleem kent het op mag lossen. Als ik mijn verhaal vertel deden ze allemaal of ze nog nooit van het probleem gehoord hadden en dan heb ik niet het idee dat ze mij goed gaan helpen. Andere bedrijven zoals tuning bedrijven zeggen dat ze misschien wel konden helpen als opel de software niet zo zou beschermen. Het is niet anders. Ben blij dat ik dit bericht nu op het forum vindt. Met al wat ik lees moet opel hier nu toch meer van weten anders houden ze naar mijn mening toch wel dingen achter.
Ik ga er van uit dat de software wel een keer gekraakt gaat worden en zolang dus de accu af en toe maar even los maken.
Dag, Heb het zelfde probleem en rijd hier al bijna een jaar mee. Accu even los maken na 40 keer starten.
Bij mij is het probleem begonnen met een kapotte waterpomp. Is vervangen door de dealer. Daarna bleef hij een beetje ruiken naar koelvloeistof. Na een tijdje begon het probleem. Op internet gevonden dat een lekkend koelstof potje hiervan de oorzaak was. Deze drupt dan net op de can stekker van de abs unit.
Dat bleek inderdaad zo te zijn. Heel kleine lek op de naat van het potje en can stekker nat. Nieuw potje gemonteerd en alles droog gemaakt.
Ik denk dat het probleem is opgelost maar in de bmc blijft een vlaggetje actief dat ik niet kan resetten. Balen.
Zoek nog iemand die dat kan, want ik ben er niet van overtuigd dat de bmc echt stuk is, bmc is in deze staat gekomen door een tijdelijk slecht werkende can bus van toen.
Ben benieuwd of anderen ook een soortgelijke relatie zien.
-
AuteurBerichten