Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #18467436
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    23 May 2022

    @geenkennis,

    Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

    Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

    In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

    Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

    Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

    Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

    #18467442
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    23 May 2022

    Hallo geenkennis,

    Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

    Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

    In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

    Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

    Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

    Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

    #18467448
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    23 May 2022

     

    Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

    Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

    In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

    Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

    Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

    Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

    #18467464
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    23 May 2022

    Lijkt of ik mijn antwoord niet met iedereen kan delen dus nog maar een poging.

    Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

    Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

    In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

    Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

    Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

    Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

    #18468431
    Gerda43
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 13
    Lid sinds:
    24 July 2010

    Ook wij hebben dit probleem sinds kort met onze Meriva B uit 2015. Geen reparatie aan vooraf gegaan, wel een jaar terug ‘aanrijding’ gehad waardoor de versnellingsbak in puin lag en deze vervangen is.

    De garage kon geen storing uitlezen en suggereerde een nieuwe accu, maar dat mocht niet baten. De storing komt wisselend voor dan 2 weken niet en dan om de dag. De accupool loshalen, minuut wachten reset de auto waardoor de diefstal beveiliging wordt opgeheven en de auto gewoon start.

    Vind het een vervelende kwaal en overweeg de BCM te vervangen, maar ben bang dat het toch iets anders is en ik voor niets de BCM heb laten vervangen. Zal eerst eens een prijsopgave vragen aan de garage.

    #18468592
    wim jansen
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 7
    Lid sinds:
    6 August 2021

    Bcm is oorzaak

    Had ik ook bij mijn meriva

    #18468887
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    23 May 2022

    Voor mij nieuw te horen dat het willekeurig gebeurd. Lijkt dan toch anders dan het probleem wat ik heb omschreven. Bij mij is het een gevolg van een eerder can bus probleem wat al opgelost is. Misschien is dit bij jou nog niet het geval. Zijn je errors al uitgelezen en wat zeggen die.

    groeten, Gerrit

    #18472443
    genag
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 0
    Lid sinds:
    15 July 2022

    (Awaiting moderation)

    #18474470
    genag
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 0
    Lid sinds:
    15 July 2022

    (Awaiting moderation)

9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.