Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9

@geenkennis,

Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9

Hallo geenkennis,

Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9

Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9

Lijkt of ik mijn antwoord niet met iedereen kan delen dus nog maar een poging.

Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

Gerda43
    Bijdrager
    • Topics 9
    • Reacties 13

Ook wij hebben dit probleem sinds kort met onze Meriva B uit 2015. Geen reparatie aan vooraf gegaan, wel een jaar terug ‘aanrijding’ gehad waardoor de versnellingsbak in puin lag en deze vervangen is.

De garage kon geen storing uitlezen en suggereerde een nieuwe accu, maar dat mocht niet baten. De storing komt wisselend voor dan 2 weken niet en dan om de dag. De accupool loshalen, minuut wachten reset de auto waardoor de diefstal beveiliging wordt opgeheven en de auto gewoon start.

Vind het een vervelende kwaal en overweeg de BCM te vervangen, maar ben bang dat het toch iets anders is en ik voor niets de BCM heb laten vervangen. Zal eerst eens een prijsopgave vragen aan de garage.

wim jansen
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 7

Bcm is oorzaak

Had ik ook bij mijn meriva

Gerrit Verberne
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 9

Voor mij nieuw te horen dat het willekeurig gebeurd. Lijkt dan toch anders dan het probleem wat ik heb omschreven. Bij mij is het een gevolg van een eerder can bus probleem wat al opgelost is. Misschien is dit bij jou nog niet het geval. Zijn je errors al uitgelezen en wat zeggen die.

groeten, Gerrit

johanopel
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 2

hallo, ik las bovenstaande reacties en heb dit nu zelf ook ondervonden.

Bij mij ook de melding “service diefstal alarmsysteem” met als resultaat dat je auto helemaal niets meer doet. de ANWB gebeld en zij hebben de + pool van de accu gehaald (waardoor je dus de BMC reset) waarna de auto het weer deed.

De Anwb gaf als advies de accu te vervangen en dit heb ik ook gedaan maar 2 weken later stond ik weer stil met hetzelfde probleem,  wederom de ANWB gebelt en omdat dit even duurde ondertussen zelf de tip om de connector op de BMC los te halen opgevolgd en dit werkte.

De anwb en Opel dealer hebben mijn auto uitgelezen en de foutmelding is: B101D-39 (hardware elektronische regelmodule interne storing)

ook heb ik nu 2 keer de melding gehad “accu bescherming actief”

Mijn auto weggebracht naar de Opel dealer met als resultaat dat de BMC vervangen moet worden (kosten 900 euro)

Mijn Opel meriva B is van Juni 2016 dus vind het wel een dure reparatie en het vervelendste is dat de BMC printen niet voorradig zijn en  zit nu al 6 weken hierop te wachten met een onbekende levertijd (GRRRR), andere oplossingen zijn er volgens opel niet maar hoe de print in storing is gekomen is onbekend.

Het resetten van de print na +/- 40 starts werkt gelukkig wel dus ik kan met de auto rijden maar het is wel heel vervelend.

Heeft er iemand al eerder de melding gehad: “accu bescherming actief” ? en/of heeft er nog iemand tips? is het vervangen van de BMC echt de oplossing?

genag
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 3

duurt het altijd zolang voordat een bericht gepubliceerd wordt?

genag
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 3

Ook ik ervaar hetzelfde probleem. Heb een Meriva -b op LPG uit 2015. Ook na ongeveer 40 keer starten geeft het scherm  “Service diefstal-alarmsysteem”. Ik maak dan ook de accukabel los en geeft het systeem een zogenaamde harde reset. De garage heeft de foutcode uitgelezen en die gaf aan dat het een fout was in de schakelaar van het koppelingspendaal, dus die is vervangen. Echter na een periode, ik denk 40 keer starten had ik weer hetzelfde probleem. Ze gaan nu inderdaad de aansluiting onder het koelstoftankje aanpakken, Ben benieuwd.

Ik heb wel een aantal vreemde zaken geconcludeerd te weten:

* Na elke harde reset wordt mijn kilometerteller teruggezet naar een kilimoterstand die steeds dezelfde is.

* Ik heb ook een aansluitng van de ANWB smartdriver in mijn auto zitten en die geeft wel het juiste kmtrage aan.

Ik krijg sterk de indruk dat er dus iets fout zit in de BMC, want hoe kan het dat hij blijkbaar wel via de aansluiting via de bus ( anwb smartdriver ) het juiste aantal km geeft en niet op de kilometerteller in mijn auto display. Ik denk dat er inderdaad iets niet in orde is in de software van de BMC. en dat dient Opel zich aan te trekken. Ik lees op verschillede gremia over ditzelfde probleem en dan kan Opel zich niet meer verschuilen achter het feit dat men er niet van op de hoogte is.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Geenkennis
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 6

hallo, ik las bovenstaande reacties en heb dit nu zelf ook ondervonden. Bij mij ook de melding “service diefstal alarmsysteem” met als resultaat dat je auto helemaal niets meer doet. de ANWB gebeld en zij hebben de + pool van de accu gehaald (waardoor je dus de BMC reset) waarna de auto het weer deed. De Anwb gaf als advies de accu te vervangen en dit heb ik ook gedaan maar 2 weken later stond ik weer stil met hetzelfde probleem, wederom de ANWB gebelt en omdat dit even duurde ondertussen zelf de tip om de connector op de BMC los te halen opgevolgd en dit werkte. De anwb en Opel dealer hebben mijn auto uitgelezen en de foutmelding is: B101D-39 (hardware elektronische regelmodule interne storing) ook heb ik nu 2 keer de melding gehad “accu bescherming actief” Mijn auto weggebracht naar de Opel dealer met als resultaat dat de BMC vervangen moet worden (kosten 900 euro) Mijn Opel meriva B is van Juni 2016 dus vind het wel een dure reparatie en het vervelendste is dat de BMC printen niet voorradig zijn en zit nu al 6 weken hierop te wachten met een onbekende levertijd (GRRRR), andere oplossingen zijn er volgens opel niet maar hoe de print in storing is gekomen is onbekend. Het resetten van de print na +/- 40 starts werkt gelukkig wel dus ik kan met de auto rijden maar het is wel heel vervelend. Heeft er iemand al eerder de melding gehad: “accu bescherming actief” ? en/of heeft er nog iemand tips? is het vervangen van de BMC echt de oplossing?

Ja, ik heb hier ook eerder gereageerd. Dat wij een zelfde soort probleem haddnen met een meriva uit 2015 van mijn moeder. Het vervangen van de bmc heeft het probleem opgelost. Kost wel iets van 1.000 euro. Wat moet er van zeggen ? Je zit er mee !

genag
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 3

Hierbij eeen update van mijn probleem met “Srvice diefstal Alarm”

Nadat het kontakt was schoongemaakt onder het koelstoftankje, probeerde ik weer de auto te starte, en hij gaf weer de melding. Het voordeel was dat ik nu bij de garage stond en ze de foutkode konden uitleze, en die gaf aan dat er iets niet in orde was in de BCM. Dus er is een nieuwe besteld, maar door het gebrek aan chips op de werelwijde markt kan dit nog wel even duren dus nu maar steeds om de 40 keer starten de accupool even 2 minuten loskopelen en dan weer starten. mijn km teller springt ook eleke keer bij deze reset weer terug naar dezefde beginstand , blijft vreemd terwijl de ANWB app wel de goede km stand doorgeeft. Kan iemad die thuis id in auto elektronica hier iest mee?

johanopel
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 2

Hoi Genag,

Ik zil al vanaf  Augustus op een nieuwe BCM te wachten, had jij al een nieuwe print ontvangen?

Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2440

Hoi Genag, Ik zil al vanaf Augustus op een nieuwe BCM te wachten, had jij al een nieuwe print ontvangen?

ze schijnen backorder te staan, wij hebben ook een meriva op de zaak staan waar er nog 1 in moet

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.