Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 82)
  • Auteur
    Berichten
  • #18467436
    Gerrit Verberne
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 May 2022

      @geenkennis,

      Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

      Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

      In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

      Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

      Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

      Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

      #18467442
      Gerrit Verberne
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 May 2022

        Hallo geenkennis,

        Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

        Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

        In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

        Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

        Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

        Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.

        #18467448
        Gerrit Verberne
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 May 2022

           

          Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

          Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

          In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

          Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

          Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

          Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

          #18467464
          Gerrit Verberne
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 May 2022

            Lijkt of ik mijn antwoord niet met iedereen kan delen dus nog maar een poging.

            Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.

            Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.

            In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.

            Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet.  Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.

            Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.

            Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op

            #18468431
            Gerda43
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Ook wij hebben dit probleem sinds kort met onze Meriva B uit 2015. Geen reparatie aan vooraf gegaan, wel een jaar terug ‘aanrijding’ gehad waardoor de versnellingsbak in puin lag en deze vervangen is.

              De garage kon geen storing uitlezen en suggereerde een nieuwe accu, maar dat mocht niet baten. De storing komt wisselend voor dan 2 weken niet en dan om de dag. De accupool loshalen, minuut wachten reset de auto waardoor de diefstal beveiliging wordt opgeheven en de auto gewoon start.

              Vind het een vervelende kwaal en overweeg de BCM te vervangen, maar ben bang dat het toch iets anders is en ik voor niets de BCM heb laten vervangen. Zal eerst eens een prijsopgave vragen aan de garage.

              #18468592
              wim jansen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 August 2021

                Bcm is oorzaak

                Had ik ook bij mijn meriva

                #18468887
                Gerrit Verberne
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 May 2022

                  Voor mij nieuw te horen dat het willekeurig gebeurd. Lijkt dan toch anders dan het probleem wat ik heb omschreven. Bij mij is het een gevolg van een eerder can bus probleem wat al opgelost is. Misschien is dit bij jou nog niet het geval. Zijn je errors al uitgelezen en wat zeggen die.

                  groeten, Gerrit

                  #18477884
                  johanopel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 May 2013

                    hallo, ik las bovenstaande reacties en heb dit nu zelf ook ondervonden.

                    Bij mij ook de melding “service diefstal alarmsysteem” met als resultaat dat je auto helemaal niets meer doet. de ANWB gebeld en zij hebben de + pool van de accu gehaald (waardoor je dus de BMC reset) waarna de auto het weer deed.

                    De Anwb gaf als advies de accu te vervangen en dit heb ik ook gedaan maar 2 weken later stond ik weer stil met hetzelfde probleem,  wederom de ANWB gebelt en omdat dit even duurde ondertussen zelf de tip om de connector op de BMC los te halen opgevolgd en dit werkte.

                    De anwb en Opel dealer hebben mijn auto uitgelezen en de foutmelding is: B101D-39 (hardware elektronische regelmodule interne storing)

                    ook heb ik nu 2 keer de melding gehad “accu bescherming actief”

                    Mijn auto weggebracht naar de Opel dealer met als resultaat dat de BMC vervangen moet worden (kosten 900 euro)

                    Mijn Opel meriva B is van Juni 2016 dus vind het wel een dure reparatie en het vervelendste is dat de BMC printen niet voorradig zijn en  zit nu al 6 weken hierop te wachten met een onbekende levertijd (GRRRR), andere oplossingen zijn er volgens opel niet maar hoe de print in storing is gekomen is onbekend.

                    Het resetten van de print na +/- 40 starts werkt gelukkig wel dus ik kan met de auto rijden maar het is wel heel vervelend.

                    Heeft er iemand al eerder de melding gehad: “accu bescherming actief” ? en/of heeft er nog iemand tips? is het vervangen van de BMC echt de oplossing?

                     

                    #18474470
                    genag
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 July 2022

                      duurt het altijd zolang voordat een bericht gepubliceerd wordt?

                      #18472443
                      genag
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 July 2022

                        Ook ik ervaar hetzelfde probleem. Heb een Meriva -b op LPG uit 2015. Ook na ongeveer 40 keer starten geeft het scherm  “Service diefstal-alarmsysteem”. Ik maak dan ook de accukabel los en geeft het systeem een zogenaamde harde reset. De garage heeft de foutcode uitgelezen en die gaf aan dat het een fout was in de schakelaar van het koppelingspendaal, dus die is vervangen. Echter na een periode, ik denk 40 keer starten had ik weer hetzelfde probleem. Ze gaan nu inderdaad de aansluiting onder het koelstoftankje aanpakken, Ben benieuwd.

                        Ik heb wel een aantal vreemde zaken geconcludeerd te weten:

                        * Na elke harde reset wordt mijn kilometerteller teruggezet naar een kilimoterstand die steeds dezelfde is.

                        * Ik heb ook een aansluitng van de ANWB smartdriver in mijn auto zitten en die geeft wel het juiste kmtrage aan.

                        Ik krijg sterk de indruk dat er dus iets fout zit in de BMC, want hoe kan het dat hij blijkbaar wel via de aansluiting via de bus ( anwb smartdriver ) het juiste aantal km geeft en niet op de kilometerteller in mijn auto display. Ik denk dat er inderdaad iets niet in orde is in de software van de BMC. en dat dient Opel zich aan te trekken. Ik lees op verschillede gremia over ditzelfde probleem en dan kan Opel zich niet meer verschuilen achter het feit dat men er niet van op de hoogte is.

                        Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

                         

                         

                         

                         

                         

                        #18478642
                        Geenkennis
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 February 2022

                          [quote quote=18477884]hallo, ik las bovenstaande reacties en heb dit nu zelf ook ondervonden. Bij mij ook de melding “service diefstal alarmsysteem” met als resultaat dat je auto helemaal niets meer doet. de ANWB gebeld en zij hebben de + pool van de accu gehaald (waardoor je dus de BMC reset) waarna de auto het weer deed. De Anwb gaf als advies de accu te vervangen en dit heb ik ook gedaan maar 2 weken later stond ik weer stil met hetzelfde probleem, wederom de ANWB gebelt en omdat dit even duurde ondertussen zelf de tip om de connector op de BMC los te halen opgevolgd en dit werkte. De anwb en Opel dealer hebben mijn auto uitgelezen en de foutmelding is: B101D-39 (hardware elektronische regelmodule interne storing) ook heb ik nu 2 keer de melding gehad “accu bescherming actief” Mijn auto weggebracht naar de Opel dealer met als resultaat dat de BMC vervangen moet worden (kosten 900 euro) Mijn Opel meriva B is van Juni 2016 dus vind het wel een dure reparatie en het vervelendste is dat de BMC printen niet voorradig zijn en zit nu al 6 weken hierop te wachten met een onbekende levertijd (GRRRR), andere oplossingen zijn er volgens opel niet maar hoe de print in storing is gekomen is onbekend. Het resetten van de print na +/- 40 starts werkt gelukkig wel dus ik kan met de auto rijden maar het is wel heel vervelend. Heeft er iemand al eerder de melding gehad: “accu bescherming actief” ? en/of heeft er nog iemand tips? is het vervangen van de BMC echt de oplossing?[/quote]

                          Ja, ik heb hier ook eerder gereageerd. Dat wij een zelfde soort probleem haddnen met een meriva uit 2015 van mijn moeder. Het vervangen van de bmc heeft het probleem opgelost. Kost wel iets van 1.000 euro. Wat moet er van zeggen ? Je zit er mee !

                          #18479362
                          genag
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 July 2022

                            Hierbij eeen update van mijn probleem met “Srvice diefstal Alarm”

                            Nadat het kontakt was schoongemaakt onder het koelstoftankje, probeerde ik weer de auto te starte, en hij gaf weer de melding. Het voordeel was dat ik nu bij de garage stond en ze de foutkode konden uitleze, en die gaf aan dat er iets niet in orde was in de BCM. Dus er is een nieuwe besteld, maar door het gebrek aan chips op de werelwijde markt kan dit nog wel even duren dus nu maar steeds om de 40 keer starten de accupool even 2 minuten loskopelen en dan weer starten. mijn km teller springt ook eleke keer bij deze reset weer terug naar dezefde beginstand , blijft vreemd terwijl de ANWB app wel de goede km stand doorgeeft. Kan iemad die thuis id in auto elektronica hier iest mee?

                            #18487882
                            johanopel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 May 2013

                              Hoi Genag,

                              Ik zil al vanaf  Augustus op een nieuwe BCM te wachten, had jij al een nieuwe print ontvangen?

                               

                              #18488506
                              Nick-GSI
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                [quote quote=18487882]Hoi Genag, Ik zil al vanaf Augustus op een nieuwe BCM te wachten, had jij al een nieuwe print ontvangen?[/quote]

                                 

                                ze schijnen backorder te staan, wij hebben ook een meriva op de zaak staan waar er nog 1 in moet

                                #18491625
                                jos-man
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2022

                                  [quote quote=18477884]ook heb ik nu 2 keer de melding gehad “accu bescherming actief”[/quote]

                                  Ik heb een Meriva uit 2016 die ook lijdt aan “service anti diefstal beveiliging”.
                                  Mijn Meriva heeft sinds het begin ook af en toe de melding “accu bescherming actief”. In eerste instantie dacht ik deze melding kon negeren.

                                  Recent heb ik ANWB smart driver aangeschaft en de gratis auto check wist te melden: accu OK, oplaadsysteem OK, maar de accu moet opgeladen worden.
                                  De auto had evenwel 2 dagen eerder nog 250 km gereden en vlak voor de check nog meer dan een kwartier. Je zou zeggen dat de accu dan opgeladen moest zijn. De garage heeft aangeboden om de accu s’nachts op te laden met een langzame lader. Voor het opladen was de accutest nog in orde. Na het opladen waarbij een extra 80 A bijgeladen was, was het advies accu vervangen vanwege te hoge spanning. Een nieuwe accu lost dit probleem op.

                                  Ik had gehoopt met anwb smart driver het probleem met “service ante diefstal beveiliging” op te kunnen lossen. Helaas, als de Meriva deze melding geeft, zegt de app dat er geen problemen met de auto zijn. Niet kunnen starten lijkt mij evenwel wel degelijk een probleem. De anwb wegenwacht wist te melden dat dit met de sleutel te maken had; ik weet sinds enige tijd beter: sleutel is dik in orde.

                                  Voorlopig maar weer de stroomkabel naar de BCM eruit halen, even wachten, en stroomkabel er weer in en ik kan weer rijden.
                                  De magische kilometerstand na reset is 97209 bij mij.

                                  #18492228
                                  Geenkennis
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 February 2022

                                    bij ons was het ook ergens in de 90+duizend kilometers,, Is dat nog iets van belang..       ?

                                    #18492253
                                    jos-man
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2022

                                      Ik probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Ik denk namelijk dat de melding service anti diefstal systeem een software probleem is. Het is wel mogelijk dat dit een gevolg is van hardware falen. Tot op heden heb ik niemand gevonden die echt weet/wil zeggen wat er aan de had is.

                                      #18490066
                                      laurent.marleen@gmail.com
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 December 2022

                                        (Ps ik ben geen autokenner) Hier ook zelfde probleem, Meriva 2014.  Eerste keer op basis van jullie info, via accu, teru kunnen opstarten (waarvoor dank). Na 2 weken zelfde scenario. Afspraak opel garage. Fout kunnen uitlezen, maar oorzaak van fout valt niet te detecteren. Oplossing die ze geven: met try and error beginnen elementen te vervangen en dan zien of het opgelost is! En wie gaat dat betalen?! Als ik dan verwijs naar info die onder andere hier te vinden is, en vraag of er bij opel geen databank bestaat waar deze info van foutmeldingen en bijhorende reparaties/oplossingen kan geraadpleegd worden, dan zeggen ze dat dat niet bestaat. Dus elke garage gaat individueel te werk om naar oplossingen te zoeken, waar ze niet van weten of dit wel werkt! Ze gingen er dan van uit dat het iets met de sleutelring te maken had. Maar ook daaarvan zeiden ze dat ze dat in vele jaren nog niet zo veel hadden moeten vervangen. Ik was dus al wat wantrouwig. Toch reparatie laten doen. En wat blijkt .. 1,5 week later terug van dat! En ook hier km-stand teruggelopen.

                                        #18492379
                                        jos-man
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2022

                                          is het een idee om te proberen de defecte BCM te repareren? er schijnen verschillende modellen BCMs te zijn. zijn dat software verschillen of ook hardware verschillen? of in andere woorden: als je een nieuwe BCM moet hebben, heb je dat precies hetzelfde nr nodig in mijn geval 39013501

                                          #18493967
                                          johanopel
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 May 2013

                                            Hoi Jos, op mijn BCM staat ook 39013501 denk dat dit bij alle opel modellen hetzelfde is. ik wacht nu al 5 maanden op een nieuwe BCM en vind het flink balen.  als we hem kunnen repareren zou heel fijn zijn en denk dat het ook wel mogelijk is maar dat een slim iemand dit bij opel moet doen door een update te schrijven voor de BCM print maar Opel verkoopt liever een nieuwe print voor 1000 euro ;)

                                            mijn magische km stand is 84000 km.

                                            Je kan niet een BCM van de sloop in je auto zetten dat heb ik al nagevraagd, hij moet op je auto serienummer geprogrammeerd worden zeggen ze.

                                             

                                             

                                            #18494197
                                            liviu2004
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 April 2014

                                              Fout staat in de nec processor flash. Niemand kan eentje kopen en software is locked in de fabriek. Dus heeft geen zin verder te zoeken voor printplaat reparaties.

                                              #18503381
                                              IwanK
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 January 2023

                                                Goedendag, 

                                                Wij denken een oplossing te hebben. We hebben al een paar succesvol hersteld. Het is nog in testfase, maar de resultaten zien er goed uit. Mocht je intresse hebben. De reparatie kost €250 ex btw. Ik heb de auto een hele dag nodig incl alle sleutels. Je kunt me bereiken bij Autobedrijf Wout Bouman

                                                #18503385
                                                liviu2004
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 April 2014

                                                  Een betje hete lucht over de processor. Soms help soms niet.

                                                  tweedehands onderdelen zijn in de buurt, heesbeen maar ja, geen nieuwe.

                                                  #18503396
                                                  IwanK
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 January 2023

                                                    We vervangen geen bcm. Maar iedereen is welkom om het met een föhn te proberen

                                                    #18503428
                                                    johanopel
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 May 2013

                                                      Als het dan toch een software probleem blijkt te zijn dan zou Opel dat toch moeten kunnen oplossen? kunnen we niet met zijn allen hier een klacht mail of schrijven aan wagen en bij Opel melden. Dit is een oplosbare fout van Opel en daar gaan we dan toch geen 1000 Euro voor betalen?

                                                       

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 82)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.