Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Meriva B (2015) Service diefstal-alarmsysteem
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 juni 2022om 10:13 door
Gerrit Verberne.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2022 om 13:12 #18467436
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.
27 mei 2022 om 13:40 #18467442Hallo geenkennis,
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op.
27 mei 2022 om 13:44 #18467448Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op
27 mei 2022 om 13:50 #18467464Lijkt of ik mijn antwoord niet met iedereen kan delen dus nog maar een poging.
Ik ben ook geen automonteur, maar werk wel met can bus systemen.
Ik denk dat het zo zit, maar is natuurlijk afhankelijk van hoe de software door opel is ontwikkeld en dat wordt niet gedeeld.
In een auto zitten verschillende processors die via deze can bus communiseren, de bcm controleert het functioneren van deze can bus en constateert problemen op deze can bus. Deze zet in zijn geheugen een vlaggetje op dat dit moet worden opgelost.
Heb zelf een uitlees unit gekocht dus kan deze errors uitlezen. De meeste errors kun je ook resetten, maar deze niet. Waarom dat ze dat zo ontwikkeld hebben weet ik niet. Misschien een software fout of bewust zo gemaakt. In de bcm wordt als dit vlaggetje op staat bij het koppelen van de accu een teller gestart die optelt bij elke keer dat de auto op contact gezet wordt en als deze op 40 komt blokkeert de bcm het starten.
Ik weet het natuurlijk allemaal niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat de hardware van de bcm stuk is, dus ik weiger tot nu toe deze bcm te vervangen. Naar mijn stellige mening zou het opnieuw programmeren van deze bcm alles moeten kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, ik rijdt al bijna een jaar met dit probleem ga er mee op vakantie en alles en je merk er verder niets aan. Ik geef dus nog niet op
7 juni 2022 om 19:03 #18468431Ook wij hebben dit probleem sinds kort met onze Meriva B uit 2015. Geen reparatie aan vooraf gegaan, wel een jaar terug ‘aanrijding’ gehad waardoor de versnellingsbak in puin lag en deze vervangen is.
De garage kon geen storing uitlezen en suggereerde een nieuwe accu, maar dat mocht niet baten. De storing komt wisselend voor dan 2 weken niet en dan om de dag. De accupool loshalen, minuut wachten reset de auto waardoor de diefstal beveiliging wordt opgeheven en de auto gewoon start.
Vind het een vervelende kwaal en overweeg de BCM te vervangen, maar ben bang dat het toch iets anders is en ik voor niets de BCM heb laten vervangen. Zal eerst eens een prijsopgave vragen aan de garage.
8 juni 2022 om 13:09 #18468592Bcm is oorzaak
Had ik ook bij mijn meriva
10 juni 2022 om 10:13 #18468887Voor mij nieuw te horen dat het willekeurig gebeurd. Lijkt dan toch anders dan het probleem wat ik heb omschreven. Bij mij is het een gevolg van een eerder can bus probleem wat al opgelost is. Misschien is dit bij jou nog niet het geval. Zijn je errors al uitgelezen en wat zeggen die.
groeten, Gerrit
15 juli 2022 om 19:27 #18472443(Awaiting moderation)
1 augustus 2022 om 16:06 #18474470(Awaiting moderation)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.