Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Helaas moet ik zeggen dat de auto toch niet volledig loopt zoals het hoort…
Starten doet ie perfect, slaat direct aan, loopt als een klokje. Geen vreemd gesputter o.i.d.
Nu komt het: als ik ‘s morgens weg rijd, doet hij het super zonder enig probleem, maar enkele 100m verder begint hij plots serieus in te houden in 2de versnelling tegen de ca 2800 toeren op deellast. Net of iemand me achteruit probeert te trekken.
In 3de trekt ie weer mooi op tot ca 2800 toeren maar begint dan serieus te schommelen. echt schokken kan je zeggen, dan lijkt ‘t net of de helft van de cilinders uitvalt en schommelt de motor tussen 2800 en 3200 toeren, ofwant je zeer snel tikjes gas ligt te geven, je wordt dan echt door mekaar geshaked :hmmz
Laten we zeggen dat hij dit 2 a 3 versnellingen doet, daarna is het probleem totaal weg en merk je er de hele dag niets meer van.
Geef je volgas (wat ik niet erg graag doe bij koude motor) dan merk je er totaal niets van en heeft hij alle 170 paarden ter beschikking.
Bobine lijkt me sterk, aangezien hij voor de rest niet sputtert of moeilijk loopt.
Ondertussen al heel wat onderdelen vervangen om dit euvel weg te krijgen.
=> LMM, heeft op de donorauto altijd goed gelopen
=> fiche van de bobine
=> bougies, kabels
=> temperatuursensor van de ecu
=> EGR-klep, puur omdat ik radeloos begin te worden
=> gasklep is gereinigd en sensor gasklep lijkt goed te zijn adhv de parameters
=> krukassensor (niet origineel, van EPS)
=> Distributieriem op timing gecontroleerd, was goed, maar had dit al verwacht aangezien hij voor de rest naar behoren functioneert..
Iemand die nog raad heeft? of moet ik toch maar de bobine eens vervangen?Hey allen! Al een tijdje geleden, niet echt veel tijd gehad om er naar te kijken, ook wel een beetje de moed die ontbrak vanwege de plezante locatie van de bobine..
Vorig weekend toch maar even alle moed bij elkaar gesprokkeld en toch maar eens begonnen eraan! Het viel eigenlijk nog wel mee, als je de ruitenwissermotor ook even demonteert zo blijkt (2.5 uurtje was het gefixt). Ik had vorig jaar zomer een nieuwe aircopomp geplaatst, daarvoor moet je het subframe 10cm laten zakken, wat blijkbaar te veel was voor de bekabeling van de bobine waardoor de kabels half uit de stekker waren getrokken. Even een nieuwe stekker gesoldeert, aangezien opel me deze niet apart kon leveren heb ik er eentje van een lambasonde op gezet uit een Z10XE. Dat bleek hetzelfde te zijn als de ovale fiche die er origineel op zat, enkel wat dunnere kabeltjes, maar verwacht hier niet echt problemen mee. De bobine heb ik ook nagekeken maar buiten dat de kern wat bruin geoxideert was (kan je zien omdat er kleine gaatjes in de behuizing zitten) zag deze er nog perfect uit, dus vervangen is overbodig lijkt me ;)Rest me alleen nog jullie allen te bedanken voor het meedenken! :thumb
Groetjes
Jonas
zeker dat het geen toeval is dat hij het wel goed doet na de sleutel niet volledig te hebben terug gedraaid??
Ik weet namelijk dat de 1.6 16V motoren (Z16XE) veel problemen hebben met de ECU, die tegen de motor aan staat…
Kan natuurlijk iets anders zijn, maar het lijkt me zoiets te zijn..
Voor betere hulp best eens uitlezen en DTC’s posten.Waar de retourleiding op de rail zit. Wat parameters krijg je eigenlijk qua raildruk etc?
Ik heb ooit iets gelezen van een moertje op de brandstofrail hier zou een klepje in zitten zodat de brandstof niet afloopt ofzoiets maar heb t nooit los moeten halen dus weet niet of dat klopt…. heb je ook de dichting die over t boutje van t filterhuis erop zitten? Oftewel misschien de brandstofpomp stuk… als er een geribbeld dekseltje op de achterkant van de pomp zit kan deze soms wel stuk gaan, maar ook dat is erg uitzonderlijk
welke foutcodes bevat deze motor? de Z14XE en Z16XE blokjes hebben namelijk het probleem dat de ECU die tegen de motor zit problemen geeft als ze het te warm krijgen, er zit binnen in deze ecu een hoop kleine draadjes welke naar de massa gaan, deze worden op hun plaats gehouden door een soort gel, maar eenmaal te warm wordt de gel wat soepel en kunnen deze draadjes bewegen.
Bij de ene werkt de gaspedaal niet meer, anderen vallen stil, fout op de nokkenassensor, etc etc…
Moest deze stuk zijn, NIET openmaken maar opsturen naar een herstelbedrijfhuh? ik heb overlaatst ook dergelijk probleem gehad met een Astra van 2005, hiervan heb ik toen de brandstoftank open gehaald en daar zat bij mij toen helemaal geen opvoerpomp in… hoeveel kabeltjes zitten er in de stekker op de deksel v/d brandstoftank? afgaande van je verklaring (stuk/geen voeding) heb je blijkbaar dus nog niet gemeten of er spanning aan komt?
uiteindelijk was bij mij de krukassensor de boosdoener, maar omdat deze heeeel af en toe wel signaal maakte, maar niet genoeg voor te starten, of “bijna” te starten, bleef de foutcode dus uit.De zekering al een keertje nagekeken?
moest dit gebeurt zijn, check dan zeker eens de bedrading in de rubberen darm van je deur naar de carrosserie.
het slot aan de bestuurdersdeur geeft namelijk signaal voor de andere deuren.
Wel heb ik een keer meegemaakt bij een vectra B dat het slot/de module aan de bestuurdersdeur kortsluiting had gemaakt waarna de andere sloten ook allemaal verbrand waren.kan ook het vaccuumdoosje op het inlaatspruitstuk zijn, deze bevindt zich aan de linkerkant als je voor de auto staat (dus passagierszijde), ook kan een solenoïdeklep het geval zijn. Alleszins ook aan te raden zoals hiervoor al vermeld: de ijzeren buis van EGR naar inlaatspruitstuk en EGR goed vrijmaken. Ik reinig deze meestal met een krachtige velgenreiniger :) niet bang zijn om daarna goed uit te spoelen met water, alleen goed drogen dmv perslucht dan ;)
24 april 2015 om 18:43 In reactie op: Astra 1.7 cdti maakt vreend geluid onder de kap (met filmpje #18280723check het oog eens waar je de motor mee uit de auto kan tillen, deze willen namelijk wel eens loskomen en zorgt voor zo’n vreselijk gerammel.. gewoon je plastic kap op de motor losklikken en eens aan dat oog voelen of dit nog vast zit! 99% dat deze niet meer vast zit!
idd, volgens mij worden de 2 “kanten” van de motor nl. apart bekeken door de ECU. De sonde die je gaat afsluiten van de ECU en bij de ander gaat voegen gaat namelijk een waarde sturen terwijl de ECU dit niet verwacht. en gaat aan deze kant dus zijn brandstof/lucht verhouding alleen afstellen, terwijl de andere kant enkel rijk gaat lopen.
Ok, afgelopen zondag de juiste bougietjes geplaatst en er is al een merkbare verbetering, het overslaan is niet meer zo heftig, maar toch doet hij dit nog steeds op momenten wanneer ik deellast vraag. Zou ik dan toch maar gokken op de bobine? Of misschien nog andere dingen die de oorzaak kunnen hebben van dit euvel?
Goed, dan flikker ik voor te beginnen die BKR5EK erin.
Op 6 bougietjes steekt t nou ook weer niet :)
Een van deze dagen zal ik het resultaat posten!Alvast bedankt!
Hey wim,
Nee er zitten gewone bougies in de motor. Ze hebben me daar wel voor gevraagd maar zeiden dat ie op gewone ook goed loopt.. maar je denkt dus wel richting ontsteking?
Wat ik wel heb gemerkt.. voordat ie binnen ging had ie bougies met 2 pinnen aan de elektrode, zij hebben deze nu vervangen door bougies met 1 pinnetje, kan het zijn dat een slechte bobine daardoor volledig door de mand valt aangezien er maar 1 vonk ipv 2 zijn?
Ik woon in maaseik.. dus is wel een eindje :hmmz
Alvast bedabkt voor je reactie!
Groetjes
JonasHeb al enige tijd deze leuke omega 2.5 V6, handgeschakeld CD-uitvoering.
Auto gekocht in april 2010 met 161000km op de teller.
Auto had een olielek, abs/TC bleef branden, roest aan raam RA-deur, en nog wel wat mankementen waar ik nu niet op kom :)
Foto’s hieronder had ik hem net afgehaald.
het olielek was de cilinderkoppakkingen, dan maar direct elke dichting in de blok vervangen..
Abs was de module aan de pomp, deze ook maar vervangen en sindsdien al 4 jaar lekker aan het karren met mijn omega!in 2012 klein ongeval gehad, achter op een andere wagen gereden…
met wat kleine herstellingen en hier en daar wat uittrekken van voorfront toch weer tot een volwaardige auto kunnen komen!
Auto is volledig opnieuw herspoten, elk roestplekje/deuk/kras werd weg gewerkt, wielranden behandeld tegen roesten, raamkozijn van voorruit is volledig voorzien van een hamerite onderlaag tegen roesten.en heden de dag heb ik de front lip verwijderd en terug een originele grill wegens aanrijden van een ree, 1 maand na de herstelling! -_-
Zonde voor het oog, maar ergens wel blij dat ik nu niet meer hoef op te letten met drempels, hoge opstandjes kwestie de front lip :DVoila, bij deze is mijn auto voorgesteld :)
Al 4.5 jaar rijplezier en hopelijk nog enkele jaren te gaan! :D
-
AuteurBerichten