Gefreggelte

Aangemaakte reacties

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • Gefreggelte
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 October 2023

      Halloooooooooo! Daar ben ik weer. Na mijn hernia heb ik weer erge last gekregen van PTSS verschijnselen maar ik heb ondertussen wel de garage aan kant kunnen maken en de auto er in kunnen zetten, ondanks dat ik nog steeds rugklachten heb ga ik er toch af en toe aan sleutelen.

      De ECU is inderdaad defect en heeft een aardingsfout. Er zijn daarvoor twee oplossingen.

      Oplossing 1 heeft mijn voorkeur als geld niet zo’n probleem is. De ECU opsturen en laten reviseren. Ik had zoiets via ACtronics willen doen maar dat kan alleen via aangesloten dealers. Wellicht dat @liviu2004 daar nog een andere oplossing voor heeft? Ik kon dus geen prijzen zien en een tussenpersoon kost natuurlijk altijd extra.

      Oplossing 2 is een nieuwe “aarde” (min/negatief) aanleggen. Deze kun je als volgt aanleggen, zie foto van @bandido hier boven:
      De twee paarse relais zijn het EC(engine control) relais (links) en het brandstofpomp relais (rechts).

      Je probeert als eerste het rechter brandstofpomp relais, als dat niet werkt, doe je exact hetzelfde bij het linker relais.

      Contact moet dus uit staan. Officieel haal je de accu polen ook los.

      Haal alleen het brandstofpomp relais er uit – Maak een flexibele draad vast aan pin 85 door deze er omheen te wikkelen. Steek dan het relais terug. Let op dat je draad geen andere pinnen aan kan raken.
      Maak de andere kant van de draad vast aan het chassis als “aarde”, let daarbij op dat dit punt wel goed in verbinding staat met het chassis. Je kan hem ook aan je accu minpool vast maken, let daarbij goed op dat je niet blind vertrouwt op de kabelkleur en wellicht zou je in dat geval ook “fused wire” willen gebruiken, een steekzekering met draad heet zoiets volgens mij in het Nederlands.

      Bij mij blijft op deze manier de brandstofpomp constant draaien, ook alleen met het contact er op. Dit is potentieel gevaarlijk en slijtage gevoelig, indien je een ongeluk krijgt blijft de pomp dus draaien en bij een kapotte brandstofleiding heb je dus een verhoogd risico dat de boel in brand vliegt. Ik heb daar persoonlijk toch een probleem mee. Ook zal je waarschijnlijk wel eens hebben, dat je ergens stil staat met de radio aan en met een lege accu komt te staan omdat je pomp stieken blijft draaien.

      Probeer de auto te starten.

      Lukt dat niet dan probeer je hetzelfde bij het linker (EC) relais.
      Exact hetzelfde, draadje op 85 en op de min.

      Op de onderkant van het relais staan de nummers, mocht dat niet zo zijn dan is pin85 van boven gezien de linkerkant.

      Bij mij was oplossing 2 de daadwerkelijke oplossing.

      Ik hou zelf niet zo van draadjes die ergens omheen zijn gewikkeld en zo storingsgevoelig zijn dus ik heb het draadje boven aan de schroef bij de EC vast gemaakt met een eindhuls en aan de kabelboom bevestigd met taiwraps. In de zekeringkast zijde ga ik nog even kijken hoe ik het ga doen, waarschijnlijk de originele kabel samen met de frankenstein kabel in een nieuwe relais-klem zetten, of een beetje strippen en netjes solderen.

      Mijn foutcodes kwamen als volgt 0460 – 1230 – 0230 – 1230
      Gedetailleerde beschrijvingen:

      P0460 Fuel Level Sensor Circuit High Input C-14
      P0460 Fuel Level Sensor Circuit Low Input C-14
      P0460 Purge flow sensor circuit malfunction C-14
      P1230 Main Relay Circuit Voltage High C-03
      P1230 Main Relay Open Circuit C-03
      P0230 Fuel pump secondary circuit high C-07
      P0230 Fuel Pump Relay Open Circuit C-07
      P1230 Main Relay Circuit Voltage High C-03
      P1230 Main Relay Open Circuit C-03

       

       

      Gefreggelte
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 October 2023

        Begrijp ik het goed dat je de auto met kabel wel kon starten? Dat kan ik (met draaiende pomp) namelijk niet.

        Gefreggelte
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 October 2023

          Ik kan mijn post niet bewerken in Firefox en in Edge heb ik geen bewerk knop.

          Helaas heb ik geen fatsoenlijke gebogen torx ringsleutel (E8) maar ik heb het met een waterpomptang + dop + vingers los kunnen krijgen.

          De riem ziet er prima uit. De timing staat nog aangegeven en daar zit geen wezenlijk groot verschil in.

          Gefreggelte
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 October 2023

            Mijn hulpje heeft rugklachten, de auto staat nog buiten.

            Een melding van de startonderbreker krijg ik niet. Ik heb twee sleutels getest.

            Ik heb alleen deze foutmeldingen via het knipperende lampje doorgekregen:
            Fuel Pump; Fuel Pump relay ; Fuel Level sensor

            Als ik je goed begrijp kan ik met een vonk een slechte aansturing hebben. Een nokkenas sensor die defect is, volgens internet weerstand 200 – 1000 ohm en hij is goed, klopt dat? Zou ik daar geen melding van krijgen?

            De riem heb ik niet goed kunnen bekijken i.v.m. motorsteun die in de weg zit, ga ik nog even naar kijken.

            Gefreggelte
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 October 2023

              Wegens het slechte weer heb ik de afgelopen week plek gemaakt in de schuur zodat de auto er hopelijk dit weekend in geduwd kan worden.

              Ik denk dat ik vandaag nog even de riem na kan kijken. Als deze goed is, is jouw advies om de uitlaat na te kijken voor verstopping.
              Mocht de riem en uitlaat OK zijn, wat zou de volgende stap zijn?

              Heeft een OPCOM PIC18F458 V1.59 nog toegevoegde waarde of is dat weggegooid geld?

              Gefreggelte
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 October 2023

                Hoi liviu2004 bedankt voor je reactie. Denk je dat de riem defect is en daardoor de remmenreiniger niet werkt?
                Ik heb net even gekeken en het lijkt er op dat ik morgen eens de kap er af moet draaien, het is heel donker en krap aan die kant van de motor.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)