Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001 brandstofpomprelais gaat niet aan
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 november 2023om 17:08 door bandido.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2023 om 17:07 #18548041
Goedemiddag. Ik ben Ramon en ik heb een Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001.
Ik wou een stukje gaan rijden maar helaas kreeg ik de auto niet gestart. De motor draait wel rond, niet te licht en ook niet te zwaar.
De brandstofpomp maakt geen geluid bij contact en daarom heb ik de zekeringen maar ook het brandstofpomp relais nagekeken.
Het relais heb ik getest door er een externe voeding op aan te sluiten en de weerstand te meten. Ook heb ik dit relais vervangen door een ander werkend relais maar de brandstofpomp gaat niet aan.Als ik het brandstofpomprelais overbrug door een stukje draad in de klemmen te drukken van de zekeringkast dan draait de pomp prima maar krijg ik de auto niet gestart. Ik heb de pomp ook buiten de auto getest.
Ik heb wel een vonk en op advies van de garage heb ik een bus remmenreiniger meegenomen en de auto zo proberen te starten. Er werd gezegd dat ik niet te veel in moest spuiten.
Door mijn gebrek aan ervaring heb ik waarschijnlijk te weinig ingespoten (ongeveer 1 seconde spuiten) want de auto start niet, en mij lijkt het logisch dat er in ieder geval een sputter zou zijn om proberen te starten.De toerenteller op het dashboard werkt ook.
Ik ben natuurlijk op zoek naar de oplossing maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.
Ik kreeg overigens pas foutcodes te zien nadat ik het relais en de pomp etc. heb losgemaakt en weer heb aangesloten.
Dat zijn:
Brandstofpomp relais
Brandstofpomp
Brandstoftankinhoud(Linkje naar zekeringkast) https://fusesdiagram.com/wp-content/uploads/2017/02/ENCorsaC-blok-kapot-2.jpg
Volgens het internet (wat ik tot nu kan vinden) is relais R7 van de ECU en stuurt deze R10 aan maar volgens een filmpje op youtube, van een in mijn ogen zeer ervaren persoon, is R15 welke o.a. R10 (brandstofpomprelais) aan zou moeten sturen.
Dat is dit filmpje bij ongeveer ~14 minuten https://www.youtube.com/watch?v=pNwO8bI6-RYIk krijg ineens een flashback naar een easytronic die ik heb gehad met een losse stekker achter op de teller maar dat had volgens mij iets andere symptonen buiten niet starten en willekeurig uitvallen.
Kunnen jullie mij verder helpen?
26 oktober 2023 om 17:34 #18548044Heeft deze motor een distributieriem nog, of is lang geleden kapot?
26 oktober 2023 om 20:01 #18548056Hoi liviu2004 bedankt voor je reactie. Denk je dat de riem defect is en daardoor de remmenreiniger niet werkt?
Ik heb net even gekeken en het lijkt er op dat ik morgen eens de kap er af moet draaien, het is heel donker en krap aan die kant van de motor.26 oktober 2023 om 21:35 #18548059Heb je vonk, zeker lucht, zeker brandstof (spray), als uitlaat niet verstopt is, wat anders dan geen compressie (riem kapot).
3 november 2023 om 09:52 #18548280Wegens het slechte weer heb ik de afgelopen week plek gemaakt in de schuur zodat de auto er hopelijk dit weekend in geduwd kan worden.
Ik denk dat ik vandaag nog even de riem na kan kijken. Als deze goed is, is jouw advies om de uitlaat na te kijken voor verstopping.
Mocht de riem en uitlaat OK zijn, wat zou de volgende stap zijn?Heeft een OPCOM PIC18F458 V1.59 nog toegevoegde waarde of is dat weggegooid geld?
5 november 2023 om 11:17 #18548312Klinkt eerder dat de de injectoren en de bobine niet aangestuurd worden. Krijg je geen foutmelding in je scherm over dat de start onderbreker niet vrijgegeven wordt?
8 november 2023 om 13:03 #18548362Mijn hulpje heeft rugklachten, de auto staat nog buiten.
Een melding van de startonderbreker krijg ik niet. Ik heb twee sleutels getest.
Ik heb alleen deze foutmeldingen via het knipperende lampje doorgekregen:
Fuel Pump; Fuel Pump relay ; Fuel Level sensorAls ik je goed begrijp kan ik met een vonk een slechte aansturing hebben. Een nokkenas sensor die defect is, volgens internet weerstand 200 – 1000 ohm en hij is goed, klopt dat? Zou ik daar geen melding van krijgen?
De riem heb ik niet goed kunnen bekijken i.v.m. motorsteun die in de weg zit, ga ik nog even naar kijken.
8 november 2023 om 13:40 #18548363Ik kan mijn post niet bewerken in Firefox en in Edge heb ik geen bewerk knop.
Helaas heb ik geen fatsoenlijke gebogen torx ringsleutel (E8) maar ik heb het met een waterpomptang + dop + vingers los kunnen krijgen.
De riem ziet er prima uit. De timing staat nog aangegeven en daar zit geen wezenlijk groot verschil in.
8 november 2023 om 17:41 #18548374Toen ik mijn Opel corsa c kocht was er een kabel gelegd vanuit het relai van de brandstofpomp naar de brandstofpomp toe.
Als ik die los maakte liep de pomp ook niet en starte de opel niet meer.
Bleek dus dat de ecu kapot was. Liviu heeft mij toen een andere ecu ingebouwd en het was verholpen.
30 november 2023 om 07:37 #18548688Begrijp ik het goed dat je de auto met kabel wel kon starten? Dat kan ik (met draaiende pomp) namelijk niet.
30 november 2023 om 11:32 #18548693ik heb het vermoeden dat je start onderbreker de oorzaak is kijk eens op het dashboard tijdens het starten of het sleuteltje knippert tijdens het starten , wat ik zelf ook al eens heb gehad is dat als je een klap op de dashboard bekleding geeft dat hij het dan wel doed de mijne gaat soms onder het rijden uit dan geef ik daar een klap op dan slaat de motor weer aan.
30 november 2023 om 17:08 #18548704Ja met de kabel aan het railay kon ik hem starten en loopt de pomp ook op contact.
Met kabel los starte hij niet en liep de pomp niet en kreeg geen benzine.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.