Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001 brandstofpomprelais gaat niet aan

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001 brandstofpomprelais gaat niet aan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18548041
    Gefreggelte
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 October 2023

      Goedemiddag. Ik ben Ramon en ik heb een Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001.

      Ik wou een stukje gaan rijden maar helaas kreeg ik de auto niet gestart. De motor draait wel rond, niet te licht en ook niet te zwaar.
      De brandstofpomp maakt geen geluid bij contact en daarom heb ik de zekeringen maar ook het brandstofpomp relais nagekeken.
      Het relais heb ik getest door er een externe voeding op aan te sluiten en de weerstand te meten. Ook heb ik dit relais vervangen door een ander werkend relais maar de brandstofpomp gaat niet aan.

      Als ik het brandstofpomprelais overbrug door een stukje draad in de klemmen te drukken van de zekeringkast dan draait de pomp prima maar krijg ik de auto niet gestart. Ik heb de pomp ook buiten de auto getest.

      Ik heb wel een vonk en op advies van de garage heb ik een bus remmenreiniger meegenomen en de auto zo proberen te starten. Er werd gezegd dat ik niet te veel in moest spuiten.
      Door mijn gebrek aan ervaring heb ik waarschijnlijk te weinig ingespoten (ongeveer 1 seconde spuiten) want de auto start niet, en mij lijkt het logisch dat er in ieder geval een sputter zou zijn om proberen te starten.

      De toerenteller op het dashboard werkt ook.

      Ik ben natuurlijk op zoek naar de oplossing maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.
      Ik kreeg overigens pas foutcodes te zien nadat ik het relais en de pomp etc. heb losgemaakt en weer heb aangesloten.
      Dat zijn:
      Brandstofpomp relais
      Brandstofpomp
      Brandstoftankinhoud

      (Linkje naar zekeringkast) https://fusesdiagram.com/wp-content/uploads/2017/02/ENCorsaC-blok-kapot-2.jpg

      Volgens het internet (wat ik tot nu kan vinden) is relais R7 van de ECU en stuurt deze R10 aan maar volgens een filmpje op youtube, van een in mijn ogen zeer ervaren persoon, is R15 welke o.a. R10 (brandstofpomprelais) aan zou moeten sturen.
      Dat is dit filmpje bij ongeveer ~14 minuten https://www.youtube.com/watch?v=pNwO8bI6-RY

      Ik krijg ineens een flashback naar een easytronic die ik heb gehad met een losse stekker achter op de teller maar dat had volgens mij iets andere symptonen buiten niet starten en willekeurig uitvallen.

      Kunnen jullie mij verder helpen?

       

      #18548044
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Heeft deze motor een distributieriem nog, of is lang geleden kapot?

        #18548056
        Gefreggelte
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 October 2023

          Hoi liviu2004 bedankt voor je reactie. Denk je dat de riem defect is en daardoor de remmenreiniger niet werkt?
          Ik heb net even gekeken en het lijkt er op dat ik morgen eens de kap er af moet draaien, het is heel donker en krap aan die kant van de motor.

          #18548059
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Heb je vonk, zeker lucht, zeker brandstof (spray),  als uitlaat niet verstopt is, wat anders dan geen compressie (riem kapot).

            #18548280
            Gefreggelte
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 October 2023

              Wegens het slechte weer heb ik de afgelopen week plek gemaakt in de schuur zodat de auto er hopelijk dit weekend in geduwd kan worden.

              Ik denk dat ik vandaag nog even de riem na kan kijken. Als deze goed is, is jouw advies om de uitlaat na te kijken voor verstopping.
              Mocht de riem en uitlaat OK zijn, wat zou de volgende stap zijn?

              Heeft een OPCOM PIC18F458 V1.59 nog toegevoegde waarde of is dat weggegooid geld?

              #18548312
              DD1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2005

                Klinkt eerder dat de de injectoren en de bobine niet aangestuurd worden. Krijg je geen foutmelding in je scherm over dat de start onderbreker niet vrijgegeven wordt?

                #18548362
                Gefreggelte
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 October 2023

                  Mijn hulpje heeft rugklachten, de auto staat nog buiten.

                  Een melding van de startonderbreker krijg ik niet. Ik heb twee sleutels getest.

                  Ik heb alleen deze foutmeldingen via het knipperende lampje doorgekregen:
                  Fuel Pump; Fuel Pump relay ; Fuel Level sensor

                  Als ik je goed begrijp kan ik met een vonk een slechte aansturing hebben. Een nokkenas sensor die defect is, volgens internet weerstand 200 – 1000 ohm en hij is goed, klopt dat? Zou ik daar geen melding van krijgen?

                  De riem heb ik niet goed kunnen bekijken i.v.m. motorsteun die in de weg zit, ga ik nog even naar kijken.

                  #18548363
                  Gefreggelte
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 October 2023

                    Ik kan mijn post niet bewerken in Firefox en in Edge heb ik geen bewerk knop.

                    Helaas heb ik geen fatsoenlijke gebogen torx ringsleutel (E8) maar ik heb het met een waterpomptang + dop + vingers los kunnen krijgen.

                    De riem ziet er prima uit. De timing staat nog aangegeven en daar zit geen wezenlijk groot verschil in.

                    #18548374
                    bandido
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 February 2010

                      Toen ik mijn Opel corsa c kocht was er een kabel gelegd vanuit het relai van de brandstofpomp naar de brandstofpomp toe.

                      Als ik die los maakte liep de pomp ook niet en starte de opel niet meer.

                      Bleek dus dat de ecu kapot was. Liviu heeft mij toen een andere ecu ingebouwd en het was verholpen.

                       

                      IMG_20180127_091856

                      #18548688
                      Gefreggelte
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 October 2023

                        Begrijp ik het goed dat je de auto met kabel wel kon starten? Dat kan ik (met draaiende pomp) namelijk niet.

                        #18548693
                        Motormuis
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 March 2005

                          ik heb het vermoeden dat je start onderbreker de oorzaak is kijk eens op het dashboard tijdens het starten of het sleuteltje  knippert tijdens het starten , wat ik zelf ook al eens heb gehad is dat als je een klap op de dashboard bekleding geeft dat hij het dan wel doed de mijne gaat soms onder het rijden uit dan geef ik daar een klap op dan slaat de motor weer aan.

                          #18548704
                          bandido
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 February 2010

                            Ja met de kabel aan het railay kon ik hem starten en loopt de pomp ook op contact.

                            Met kabel los starte hij niet en liep de pomp niet en kreeg geen benzine.

                             

                             

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.