fransbelgie

Aangemaakte reacties

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Terugroep actie Cascada #18300926
    fransbelgie
      Lid sinds:
      20 November 2015

      @LodewijkVKVL wrote:

      Beste forumleden,

      Enkele dagen geleden heb ik de modificatie ’15-R-084′ laten uitvoeren op een Cascada 1.6 200pk versie.
      Tot nu toe heb ik nog geen verandering kunnen vaststellen aangaande rijgedrag of -prestaties.
      Moest dit in de nabije toekomst wel het geval zijn, dan zal ik dit op het forum zo vlug mogelijk laten weten.
      Voor ik de aanpassing heb laten uitvoeren heb ik wel wat opzoekingswerk verricht en meen ik te kunnen opmaken dat deze wereldwijd wordt uitgevoerd op al de nieuwe SIDI motoren. Met andere woorden, niet enkel op de Cascada.
      Indien U op het internet zoekt naar ‘Opel 15-R-084’ zal U enkele pagina’s vinden die het probleem behandelen, spijtig genoeg enkel in vreemde talen, vooral dan duits en oost-europees.
      Indien ik het goed begrepen heb zou het probleem er in bestaan dat de bougies te heet worden waardoor de isolator kan barsten en gedeeltelijk in de cylinder terecht komt. Hierdoor zouden, vooral in Rusland dan, enkele motoren zwaar beschadigd zijn.
      Dit zou de reden zijn dat er ‘koudere’ bougies geplaatst worden en dat het motormanagement via de ECU aangepast wordt.

      Lodewijk, bedankt voor de verduidelijking, komt overigens ook overeen met wat ik zelf gehoord had.
      Dankzij uw referentie, heb ik mij door enkele Duitstalige fora geploegd, en daar komen krek dezelfde bedenkingen terug die hier al stonden of die ik zelf al gemaakt had:

      1. Vrij algemene irritatie omtrent de gebrekkige toelichting van Opel zelf, eerder een stilzwijgen, wat wantrouwen en speculaties in de hand werkt.
      2. Er wordt hier en daar gesuggereerd dat Opel het vermogen uit veiligheidsoverwegingen zou hebben teruggeschroefd (let op de voorwaardelijke wijs)
      3. Een aantal klanten zouden na de modificatie subjectief een verminderd vermogen hebben vastgesteld, anderen dan weer niet.
      4. Volgens mij zijn er onvoldoende objectieve data om conclusies te trekken. Het zou bv best kunnen dat de 170 pk en de 200 pk motoren verschillend reageren. Of dat de automatische bakken anders reageren dan de manuele – ik vermoed immers dat de software van de automaten eigenlijk ook is of had moeten aangepast worden.
      5. Ik wacht nog altijd op een vervangstuk van de olieleiding naar de automaat, maar zal ondertussen mijn Cascada op mijn kosten op de bank laten zetten.
      6. Mocht de vermogens-of koppelcurve beneden de fabrieksopgave liggen, dan ga ik door en vraag ik de terugbetaling van de aankoopprijs.

      Wordt vervolgd …..

      In reactie op: Terugroep actie Cascada #18300923
      fransbelgie
        Lid sinds:
        20 November 2015

        @maks wrote:

        Ik had het gedacht dat het zo ging lopen!
        Zelf ben ik nog niet bij m’n dealer geweest om de bougies te laten veranderen maar als ik zou weten dat er een update zou worden op uitgevoerd dan weiger ik dit gewoon , ik wil m’n 200pk behouden !!!

        Wat ik in uw plaats zou doen (en wat ik had horen te doen)

        1. Vraag aan uw dealer wat de software update juist doet en waarom hij blijkbaar noodzakelijk is
        2. Vraag hem wat de gevolgen zijn als je de update weigert (verlies garantie ?)
        3. Vraag schriftelijke garantie dat na de update, de koppel-en vermogenscurve niet noemenswaardig gewijzigd zijn tov origineel en dit met behoud van de verbruikscijfers
        4. Vraag dat hij voor en na de wagen op de vermogensbank zet in jouw aanwezigheid en de curves uitprint

        Zoniet zit je in mijn situatie, en heb je geen poot om op te staan (ik weet immers perfect wat er zal gebeuren als ik blijf emmeren – niks aan de hand mijnheer en bewijs ons het tegendeel)

        succes en hou mij op de hoogte aub

        In reactie op: Terugroep actie Cascada #18300922
        fransbelgie
          Lid sinds:
          20 November 2015

          @Andre_Ede wrote:

          Kan het me ook haast niet voorstellen dat dit zo gaat, want het lekt toch we uit dat zie je nu hier maar,
          en dan is er echt een probleem bij Opel en dat kunnen ze niet hebben.
          En als je dit niet hard kunt maken kun jij ook een probleem hebben.

          Zou zeggen zet de auto op de rollen bank en laat hem op van alles testen.

          Voor mij een geruststelling dat jijzelf en Simple Face, duidelijk Opel kenners, er zo over denken.
          Anderzijds is mijn probleem daarmee natuurlijk niet opgelost.
          Ik vroeg eigenlijk alleen maar terugzetten van de oude software, niets meer of minder – wat blijkbaar niet meer mogelijk is. Reden van softwarewijziging en onmogelijkheid tot terugplaatsen mij onbekend en ook geen verdere verduidelijking van Opel uit. Geef je als constructeur natuurlijk zelf voer tot wilde en/of ongewenste speculaties.
          En hoe mijn wagen dan wél terug goed komt, is mij nog meer onduidelijk. De dealer zegt zelf dat hij – mocht er niets mis zijn met de olieleiding hij ‘al het mogelijke gedaan heeft’. Daar schiet ik niet echt mee op natuurlijk, want olieleiding lijkt mij vrijwel uitgesloten vermits voordien geen problemen
          Soit, ik zie wel, zei de blinde ….

          In reactie op: Terugroep actie Cascada #18300918
          fransbelgie
            Lid sinds:
            20 November 2015

            Even een kleine (nou ja) update.
            Eerst en vooral vermelden dat er een fout geslopen is in mijn originele bericht. Aankoopdatum was februari 2015 en niet 2014.
            Ondertussen ben ik dus met mijn wagen 2x binnen geweest.

            De eerste maal voor nieuwe bougies end ‘updaten’ van de software. De 2de maal na een klacht van mij aan dealer en Opel klantenafdeling.
            Ook na deze 2de maal geen oplossing.

            Wat bleek immers:

            Na de software-aanpassing rijdt de wagen gewoon een stuk minder goed(zie mijn post hierboven).

            Ik signaleerde dit aan de dealer en vroeg hem de originele software terug te plaatsen. Dit kon en mocht hij niet van Opel, hij verwees mij naar de hoofdzetel.
            Daarop stuurde ik een klacht naar de klantenafdeling, die verwees mij naar de dealer (sic).

            Bon, en nu maak ik een lang verhaal heel kort – ik denk ondertussen te weten wat er aan de hand is (informeel)

            De bougies van de 170 pk uitvoering (quid dan die van 200pk??) kunnen te warm worden, smelten, barsten en de koppen vallen in de cilinders. Niet erg interessant natuurlijk, er zijn er al een paar gepasseerd bij Opel met een kapotte motor.

            Opel heeft er wat op gevonden, nieuwe bougies (vermoedelijk met een hogere warmtegeleiding) en – nu komt het –
            aanpassing van de software

            En wat dacht u dat die aanpassing inhoudt en waarover zo weinig communicatie is?

            Juist: een terugschroeven van vermogen en koppel – zo meen ik althans informeel begrepen te hebben.

            U kunt ook die aanpassing weigeren. Maar dan zou Opel niet langer garantie willen geven, ook weer informele informatie.

            Nu, als bovenstaande zaken kloppen, en mijn gevoelen is sterk van ja(de puzzelstukjes vallen dan op hun plaatst), dan is Opel hier wel erg stiekem een vuil spelletje aan het spelen. Een spelletje waarvoor VW in de media komt en processen aan zijn been krijgt.

            Ik heb nu immers een andere (mindere) wagen dan deze waarvoor ik betaald heb. Benieuwd wat mijn advocaat daarover te vertellen heeft en benieuwd wat de 200 pk motoren dan wel zullen te verduren krijgen.

            Voorlopig geef ik Opel nog het voordeel van de twijfel omdat er nog altijd een waterkans is dat de oorzaak bij een te sterk geplooide olieleiding naar de versnellingsbank zou liggen. Een nieuwe leiding is besteld en ik wacht de resultaten af (alhoewel ik persoonlijk niet inzie waarom diezelfde leiding dan voordien geen problemen gaf).

            Als er daarentegen geen oplossing komt, dan is Opel nog niet van mij af en wordt één ander ongetwijfeld vervolgd.

            Waarom heb ik in godsnaam mijn Bmw ingeruild voor een Opel?

            In reactie op: Terugroep actie Cascada #18300916
            fransbelgie
              Lid sinds:
              20 November 2015

              Ik heb verleden jaar (feb 2014) een nieuwe Cascada gekocht, en kreeg verleden week ook zo’n brief in de bus.
              Cascada 1.6 170 pk automaat.
              Ondertussen ben ik bij de garage langsgeweest.
              Ze zouden nieuwe bougies gestoken hebben en de software aangepast.
              Vooral dat laatste vertrouw ik voor geen cent, ik heb zeer beslist de indruk dat de auto nu veel minder goed aan het gas hangt.
              Reageert lomer op de automaat en bij nijdig het gas intrappen (omdat er niet veel directe respons komt), schakelt hij brutaler terug dan vroeger – hoger toerental dat dan snel weer terug valt. Auto rijdt een stuk minder soepel dan voorheen, en laat dit nu net één van zijn sterke punten zijn.
              6 jaar met Bmw 3 cabrio gereden, niet vergelijkbaar natuurlijk, maar als Opel op 1 vlak beter was, was het wel de respons op de automaat
              Ik ben benieuwd naar de koppelkromme, die ziet er volgens mij heel anders uit dan origineel.
              Zat Opel met sjoemelsoftware en lossen ze dat wat handiger op dan bepaalde concurrentie? Laat ons hopen van niet, maar ik voel wat ik voel….

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)