Terugroep actie Cascada

Forumindex Forums Modellen Cascada Terugroep actie Cascada

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274085
    maks
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 February 2013

      Vandaag bericht gekregen dat m’n Cascada terug geroepen wordt voor het vervangen van de Bougies (kaarsen)?
      Zijn er hier nog mensen van betroffen?

      Mvg Maks

      #18300911
      Zongenieter
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 March 2013

        Ook ik heb ook een brief ontvangen van Opel, om een afspraak te maken om en check te laten uitvoeren op de bougies.
        Daarvoor heb ik een brief ontvangen om een softwarecheck te laten uitvoeren op de elektrische handrem.

        Dan kunnen ze mooi eens goed kijken naar de binnenbekleding van het dak rechtsachter. Dit gaat aan de onderkant dubbelzitten :cry bij het sluiten van het dak.

        #18300912
        maks
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 February 2013

          @Zongenieter wrote:

          Ook ik heb ook een brief ontvangen van Opel, om een afspraak te maken om en check te laten uitvoeren op de bougies.
          Daarvoor heb ik een brief ontvangen om een softwarecheck te laten uitvoeren op de elektrische handrem.

          Dan kunnen ze mooi eens goed kijken naar de binnenbekleding van het dak rechtsachter. Dit gaat aan de onderkant dubbelzitten :cry bij het sluiten van het dak.

          Van welk jaar is uw Cascada en wat voor km heb je?

          #18300913
          Zongenieter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 March 2013

            Is van bouwjaar (juli) 2013.
            Ik denk zo 18.000 km.

            #18300914
            maks
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2013

              @Zongenieter wrote:

              Is van bouwjaar (juli) 2013.
              Ik denk zo 18.000 km.

              Bedankt , hopelijk komt alles goed !

              #18300915
              Zongenieter
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 March 2013

                Daar ga ik wel vanuit!!

                Bedankt maks en voor jou ook veel succes.

                #18300916
                fransbelgie
                  Lid sinds:
                  20 November 2015

                  Ik heb verleden jaar (feb 2014) een nieuwe Cascada gekocht, en kreeg verleden week ook zo’n brief in de bus.
                  Cascada 1.6 170 pk automaat.
                  Ondertussen ben ik bij de garage langsgeweest.
                  Ze zouden nieuwe bougies gestoken hebben en de software aangepast.
                  Vooral dat laatste vertrouw ik voor geen cent, ik heb zeer beslist de indruk dat de auto nu veel minder goed aan het gas hangt.
                  Reageert lomer op de automaat en bij nijdig het gas intrappen (omdat er niet veel directe respons komt), schakelt hij brutaler terug dan vroeger – hoger toerental dat dan snel weer terug valt. Auto rijdt een stuk minder soepel dan voorheen, en laat dit nu net één van zijn sterke punten zijn.
                  6 jaar met Bmw 3 cabrio gereden, niet vergelijkbaar natuurlijk, maar als Opel op 1 vlak beter was, was het wel de respons op de automaat
                  Ik ben benieuwd naar de koppelkromme, die ziet er volgens mij heel anders uit dan origineel.
                  Zat Opel met sjoemelsoftware en lossen ze dat wat handiger op dan bepaalde concurrentie? Laat ons hopen van niet, maar ik voel wat ik voel….

                  #18300917
                  SimpleFace
                    Lid sinds:
                    14 July 2014

                    Kan ook zijn dat de computer nog in regelstand zit en dat het na verloop van tijd weer als vanouds gaat.

                    #18300918
                    fransbelgie
                      Lid sinds:
                      20 November 2015

                      Even een kleine (nou ja) update.
                      Eerst en vooral vermelden dat er een fout geslopen is in mijn originele bericht. Aankoopdatum was februari 2015 en niet 2014.
                      Ondertussen ben ik dus met mijn wagen 2x binnen geweest.

                      De eerste maal voor nieuwe bougies end ‘updaten’ van de software. De 2de maal na een klacht van mij aan dealer en Opel klantenafdeling.
                      Ook na deze 2de maal geen oplossing.

                      Wat bleek immers:

                      Na de software-aanpassing rijdt de wagen gewoon een stuk minder goed(zie mijn post hierboven).

                      Ik signaleerde dit aan de dealer en vroeg hem de originele software terug te plaatsen. Dit kon en mocht hij niet van Opel, hij verwees mij naar de hoofdzetel.
                      Daarop stuurde ik een klacht naar de klantenafdeling, die verwees mij naar de dealer (sic).

                      Bon, en nu maak ik een lang verhaal heel kort – ik denk ondertussen te weten wat er aan de hand is (informeel)

                      De bougies van de 170 pk uitvoering (quid dan die van 200pk??) kunnen te warm worden, smelten, barsten en de koppen vallen in de cilinders. Niet erg interessant natuurlijk, er zijn er al een paar gepasseerd bij Opel met een kapotte motor.

                      Opel heeft er wat op gevonden, nieuwe bougies (vermoedelijk met een hogere warmtegeleiding) en – nu komt het –
                      aanpassing van de software

                      En wat dacht u dat die aanpassing inhoudt en waarover zo weinig communicatie is?

                      Juist: een terugschroeven van vermogen en koppel – zo meen ik althans informeel begrepen te hebben.

                      U kunt ook die aanpassing weigeren. Maar dan zou Opel niet langer garantie willen geven, ook weer informele informatie.

                      Nu, als bovenstaande zaken kloppen, en mijn gevoelen is sterk van ja(de puzzelstukjes vallen dan op hun plaatst), dan is Opel hier wel erg stiekem een vuil spelletje aan het spelen. Een spelletje waarvoor VW in de media komt en processen aan zijn been krijgt.

                      Ik heb nu immers een andere (mindere) wagen dan deze waarvoor ik betaald heb. Benieuwd wat mijn advocaat daarover te vertellen heeft en benieuwd wat de 200 pk motoren dan wel zullen te verduren krijgen.

                      Voorlopig geef ik Opel nog het voordeel van de twijfel omdat er nog altijd een waterkans is dat de oorzaak bij een te sterk geplooide olieleiding naar de versnellingsbank zou liggen. Een nieuwe leiding is besteld en ik wacht de resultaten af (alhoewel ik persoonlijk niet inzie waarom diezelfde leiding dan voordien geen problemen gaf).

                      Als er daarentegen geen oplossing komt, dan is Opel nog niet van mij af en wordt één ander ongetwijfeld vervolgd.

                      Waarom heb ik in godsnaam mijn Bmw ingeruild voor een Opel?

                      #18300919
                      SimpleFace
                        Lid sinds:
                        14 July 2014

                        Lijkt me sterk dat ze vermogens gaan terugschroeven tot onder opgegeven waarden. Daar krijgen ze namelijk enorm veel gezeik mee, en dit stil houden is gewoon niet mogelijk.
                        Informeel en via via informatie is leuk voor borrelpraat. Maar zonder echte metingen kan je er niks over zeggen. Jij weet zelf het beste waarom je je BMW hebt ingeruild, dat kan ik je helaas niet vertellen.

                        #18300920
                        Andre_Ede
                          Lid sinds:
                          16 June 2006

                          Kan het me ook haast niet voorstellen dat dit zo gaat, want het lekt toch we uit dat zie je nu hier maar,
                          en dan is er echt een probleem bij Opel en dat kunnen ze niet hebben.
                          En als je dit niet hard kunt maken kun jij ook een probleem hebben.

                          Zou zeggen zet de auto op de rollen bank en laat hem op van alles testen.

                          #18300921
                          maks
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 February 2013

                            Ik had het gedacht dat het zo ging lopen!
                            Zelf ben ik nog niet bij m’n dealer geweest om de bougies te laten veranderen maar als ik zou weten dat er een update zou worden op uitgevoerd dan weiger ik dit gewoon , ik wil m’n 200pk behouden !!!

                            #18300922
                            fransbelgie
                              Lid sinds:
                              20 November 2015

                              @Andre_Ede wrote:

                              Kan het me ook haast niet voorstellen dat dit zo gaat, want het lekt toch we uit dat zie je nu hier maar,
                              en dan is er echt een probleem bij Opel en dat kunnen ze niet hebben.
                              En als je dit niet hard kunt maken kun jij ook een probleem hebben.

                              Zou zeggen zet de auto op de rollen bank en laat hem op van alles testen.

                              Voor mij een geruststelling dat jijzelf en Simple Face, duidelijk Opel kenners, er zo over denken.
                              Anderzijds is mijn probleem daarmee natuurlijk niet opgelost.
                              Ik vroeg eigenlijk alleen maar terugzetten van de oude software, niets meer of minder – wat blijkbaar niet meer mogelijk is. Reden van softwarewijziging en onmogelijkheid tot terugplaatsen mij onbekend en ook geen verdere verduidelijking van Opel uit. Geef je als constructeur natuurlijk zelf voer tot wilde en/of ongewenste speculaties.
                              En hoe mijn wagen dan wél terug goed komt, is mij nog meer onduidelijk. De dealer zegt zelf dat hij – mocht er niets mis zijn met de olieleiding hij ‘al het mogelijke gedaan heeft’. Daar schiet ik niet echt mee op natuurlijk, want olieleiding lijkt mij vrijwel uitgesloten vermits voordien geen problemen
                              Soit, ik zie wel, zei de blinde ….

                              #18300923
                              fransbelgie
                                Lid sinds:
                                20 November 2015

                                @maks wrote:

                                Ik had het gedacht dat het zo ging lopen!
                                Zelf ben ik nog niet bij m’n dealer geweest om de bougies te laten veranderen maar als ik zou weten dat er een update zou worden op uitgevoerd dan weiger ik dit gewoon , ik wil m’n 200pk behouden !!!

                                Wat ik in uw plaats zou doen (en wat ik had horen te doen)

                                1. Vraag aan uw dealer wat de software update juist doet en waarom hij blijkbaar noodzakelijk is
                                2. Vraag hem wat de gevolgen zijn als je de update weigert (verlies garantie ?)
                                3. Vraag schriftelijke garantie dat na de update, de koppel-en vermogenscurve niet noemenswaardig gewijzigd zijn tov origineel en dit met behoud van de verbruikscijfers
                                4. Vraag dat hij voor en na de wagen op de vermogensbank zet in jouw aanwezigheid en de curves uitprint

                                Zoniet zit je in mijn situatie, en heb je geen poot om op te staan (ik weet immers perfect wat er zal gebeuren als ik blijf emmeren – niks aan de hand mijnheer en bewijs ons het tegendeel)

                                succes en hou mij op de hoogte aub

                                #18300924
                                Zongenieter
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 March 2013

                                  Beste forumleden.

                                  Ik maak mij toch lichterlijk zorgen voor de software update als ik dit zo lees. Ik ben nog niet langs geweest om een afspraak te maken.

                                  Vermogensverlies zou niet mogen, maar ik kijk nergens van op als we de laatste tijd het nieuws moeten geloven. Denk hierbij maar even aan VW.
                                  Op de vermogensbank zetten kan een oplossing zijn, al denk ik niet dat de dealer dat betaald, alleen als blijkt dat er vemogensverlies is door de nieuwe software kan de deater hier op aangesproken worden en dient hij de kosten te betalen voor het ‘bewijsmateriaal’.

                                  Als het vermogen een van de reden was voor de aanschaf, kan je de koop ontbinden als de auto niet meer het vermogen levert als bij aflevering, of zoals vermeld bij de aankoop. De dealer moet door jou wel in staat zijn gesteld het ‘probleem’ op te lossen.

                                  Ik heb een een discussiepunt gehad met de dealer over het instellen van flexride op mijn geleverde Insignia. Dit was niet conform specificaties bij aankoop. Na ruim een half jaar heb ik aangegeven de koop te ontbinden omdat ze niet aan de specificaties konden voldoen. Hierbij is de importeur ingeschakeld en zijn wij een schikking overeengekomen. Dit functioneerd op mijn Cascade overigens zoals het hoort.

                                  Leg zo veel mogelijk alle correspondentie tussen de dealer en jou vast (mail). Dit heb ik ook gedaan bij mij Insignia. Dit gaf de importeur goed inzicht in mijn ‘probleem’. Al dient niet de importeur het probleem op te lossen, maar de dealer. Jij hebt de auto bij hem gekocht.
                                  De dealer kan de importeur wel vragen / eisen dat hij hem ondersteunt om het ‘probleem’ op te lossen.

                                  Vervangen van de bougies is volgens mijn geen discussiepunt met het oog op het mogelijke risico.

                                  #18300925
                                  LodewijkVKVL
                                    Lid sinds:
                                    12 January 2015

                                    Beste forumleden,

                                    Enkele dagen geleden heb ik de modificatie ’15-R-084′ laten uitvoeren op een Cascada 1.6 200pk versie.
                                    Tot nu toe heb ik nog geen verandering kunnen vaststellen aangaande rijgedrag of -prestaties.
                                    Moest dit in de nabije toekomst wel het geval zijn, dan zal ik dit op het forum zo vlug mogelijk laten weten.
                                    Voor ik de aanpassing heb laten uitvoeren heb ik wel wat opzoekingswerk verricht en meen ik te kunnen opmaken dat deze wereldwijd wordt uitgevoerd op al de nieuwe SIDI motoren. Met andere woorden, niet enkel op de Cascada.
                                    Indien U op het internet zoekt naar ‘Opel 15-R-084′ zal U enkele pagina’s vinden die het probleem behandelen, spijtig genoeg enkel in vreemde talen, vooral dan duits en oost-europees.
                                    Indien ik het goed begrepen heb zou het probleem er in bestaan dat de bougies te heet worden waardoor de isolator kan barsten en gedeeltelijk in de cylinder terecht komt. Hierdoor zouden, vooral in Rusland dan, enkele motoren zwaar beschadigd zijn.
                                    Dit zou de reden zijn dat er ‘koudere’ bougies geplaatst worden en dat het motormanagement via de ECU aangepast wordt.

                                    #18300926
                                    fransbelgie
                                      Lid sinds:
                                      20 November 2015

                                      @LodewijkVKVL wrote:

                                      Beste forumleden,

                                      Enkele dagen geleden heb ik de modificatie ’15-R-084′ laten uitvoeren op een Cascada 1.6 200pk versie.
                                      Tot nu toe heb ik nog geen verandering kunnen vaststellen aangaande rijgedrag of -prestaties.
                                      Moest dit in de nabije toekomst wel het geval zijn, dan zal ik dit op het forum zo vlug mogelijk laten weten.
                                      Voor ik de aanpassing heb laten uitvoeren heb ik wel wat opzoekingswerk verricht en meen ik te kunnen opmaken dat deze wereldwijd wordt uitgevoerd op al de nieuwe SIDI motoren. Met andere woorden, niet enkel op de Cascada.
                                      Indien U op het internet zoekt naar ‘Opel 15-R-084′ zal U enkele pagina’s vinden die het probleem behandelen, spijtig genoeg enkel in vreemde talen, vooral dan duits en oost-europees.
                                      Indien ik het goed begrepen heb zou het probleem er in bestaan dat de bougies te heet worden waardoor de isolator kan barsten en gedeeltelijk in de cylinder terecht komt. Hierdoor zouden, vooral in Rusland dan, enkele motoren zwaar beschadigd zijn.
                                      Dit zou de reden zijn dat er ‘koudere’ bougies geplaatst worden en dat het motormanagement via de ECU aangepast wordt.

                                      Lodewijk, bedankt voor de verduidelijking, komt overigens ook overeen met wat ik zelf gehoord had.
                                      Dankzij uw referentie, heb ik mij door enkele Duitstalige fora geploegd, en daar komen krek dezelfde bedenkingen terug die hier al stonden of die ik zelf al gemaakt had:

                                      1. Vrij algemene irritatie omtrent de gebrekkige toelichting van Opel zelf, eerder een stilzwijgen, wat wantrouwen en speculaties in de hand werkt.
                                      2. Er wordt hier en daar gesuggereerd dat Opel het vermogen uit veiligheidsoverwegingen zou hebben teruggeschroefd (let op de voorwaardelijke wijs)
                                      3. Een aantal klanten zouden na de modificatie subjectief een verminderd vermogen hebben vastgesteld, anderen dan weer niet.
                                      4. Volgens mij zijn er onvoldoende objectieve data om conclusies te trekken. Het zou bv best kunnen dat de 170 pk en de 200 pk motoren verschillend reageren. Of dat de automatische bakken anders reageren dan de manuele – ik vermoed immers dat de software van de automaten eigenlijk ook is of had moeten aangepast worden.
                                      5. Ik wacht nog altijd op een vervangstuk van de olieleiding naar de automaat, maar zal ondertussen mijn Cascada op mijn kosten op de bank laten zetten.
                                      6. Mocht de vermogens-of koppelcurve beneden de fabrieksopgave liggen, dan ga ik door en vraag ik de terugbetaling van de aankoopprijs.

                                      Wordt vervolgd …..

                                      #18300927
                                      LodewijkVKVL
                                        Lid sinds:
                                        12 January 2015

                                        Ben erg nieuwsgierig naar het vervolg.
                                        Ondertussen heb ik een reisje gemaakt van een 800 kilometer en heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik minder vermogen heb. Het is natuurlijk heel moeilijk om dit objectief te beoordelen op gevoel en daarbij bestaat de mogelijkheid dat het huidige “VW dieselgate” onze geest vertroebeld. ;)
                                        Graag zou ik het vermogen laten meten maar ik heb hier in de omgeving nog geen geschikte testbank gevonden.
                                        Van de dealer zelf echter geen slecht woord, klaarblijkelijk heeft hij zelf niet veel meer informatie dan dat we nu weten en heeft hij stipt uitgevoerd wat moest uitgevoerd worden. Beiden waren we wel verwonderd dat de verwijderde bougies in een nog perfecte staat verkeerden.
                                        Over de service van Opel en de betrouwbaarheid van het merk kan ik verder niets zinnigs zeggen omdat het in 43 jaar autorijden mijn eerste Opel is, ben overstapt van Saab cabrio.
                                        De modificatie niet laten uitvoeren was voor mij geen oplossing omdat ik dan de vijfjarige garantie op de motor zou verliezen.
                                        Hopelijk komt voor U vooralsnog alles in orde,

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.