Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[quote quote=18344700]Is dit het probleem:
scvSuction control valve (SCV) vervangen achterop de dieselpomp. Is slechts 30 minuten-1 uur werk, 2 vijzen, een pakking en een afdichting vervangen. Dit is een vaak voorkomend probleem met denso dieselpompen (zitten op de 17DTJ/DTR). Symptomen zijn onregelmatig toerental (op en neer gaan van de naald) en spontaan uitslaan van de motor. Oorzaak is het inlopen van de klep waardoor deze slecht/traag reageert op de signalen van de ECM. Hierdoor wordt de brandstoftoevoer naar de dieselpomp te hard vernauwd waardoor de motor dreigt uit te vallen (toerental verlaagd). ECM detecteert dit en stuurt (te hard) bij waardoor toerental weer stijgt. Zo gaat die naald op en neer.
Motor kan ook rauw klinken als je vanuit stationair ineens gas geeft. Je kan de kabel op de suction control valve ook uittrekken bij draaiende motor en dan gaat die lopen gelijk een tractor
Klepje kost wel wat geld bij de dealer (>150 euro) maar je kan hem op ebay nieuw vinden voor zo’n 60 euro. Zie wel dat je de juiste besteld er zijn twee varianten. Een lange versie voor de oude 17DTH en een korte voor de 17DTJ/DTR.
Greetz!!
[/quote]
Zo’n SCV wordt zeker alleen bij diesels gebruikt? En is het onderdeel dat dit bij benzine motoren regelt de IACV (Idle Air Control Valve)? Was hier even benieuwd naar aangezien ik nooit van een SCV gehoord had tot nu toe en ik zelf een benzine motor heb :P
Aha, dat had ik even niet door.
Aangezien er dan ook geen IACV zal zijn vermoed ik dat de EGR vervuild is, heb je hier al naar gekeken?
Een vervuilde gasklep lijkt mij wel iets om naar te kijken, merk je er ook iets van tijdens het rijden?
En wanneer je afremt en de koppeling intrapt voor een stoplicht o.i.d.?Als het alleen stationair is zou ik zeker het gasklephuis controleren :applause02:
[quote quote=18336367]Ik heb met mijn oude g 2 jaar stotter problemen gehad. Het begon met 1 keer per kwartaal naar 1 keer per maand tot ik het elke dag had. Veel kleine dingen vernieuwd en onderhoud gedaan. Bleek toch een slechte bobine te zijn. Met een uitlees computer aangesloten gaan rijden tot het stotteren zich voordeed en ja misfire was de fout.
Helaas slaat de ECU deze fout niet op dus kan het alleen tijdens het rijden worden gecheckt. Nieuwe bobine en de auto heeft tot de verkoop altijd als een zonnetje gelopen.[/quote]
Aangezien ik geen geregistreerde foutcodes van misfires in de ECU heb:
Hoe zou ik deze kunnen monitoren tijdens het rijden?
Ik heb een OPCOM, maar vraag me af waar ik realtime de foutcodes kan uitlezen.Bedankt voor alle reacties!
Zijn er punten waar ik met een 2e hands op moet gaan letten (buiten motortype)?
Was hier namelijk net ook naar opzoek, haha.Zat zelf hier naar te kijken:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/kenteken/zlpv73/modeltype/6196/onderdeel/bobine/onderdeelid/7075140/Bedankt voor de reactie
Update:
zelfs na de motor flush en de nieuwe vol synthetische olie blijft het probleem bestaan.
Hoe kan ik uitsluiten dat het de bobine niet is? Iemand nog ideeën?Momenteel is de EGR (nieuw) afgedopt, met een nieuwe pakking die ik van de week gehaald heb.
Er zijn geen foutcodes, het hikken bij een laag RPM is wel weg maar blijft bij het optrekken aanwezig.Op het oude forum had ik een update geschreven dat het stotteren weer terug is gekomen.
Achteraf heb ik een tijdje terug een nieuwe EGR aangeschaft, en afgedopt.
Vreemd genoeg lijkt de auto elke keer dat ik de EGR er af gehad heb een week goed te rijden,
Vervolgens steeds weer berg afwaards gaat tot ik het process herhaal (zonder de EGR schoon te maken).Ik zou bijna zeggen dat er ergens iets verstopt zou kunnen zitten, ik weet het niet.
Iemand enig idee wat ik eventueel zou kunnen proberen (los van de bovenstaande berichten) ?In januari zal ik de motor laten flushen & vullen met synthetische olie, zou dit enigzins effect hebben?
Tevens zal ik de bougies vervangen maar deze zien er momenteel nog goed uit. Er zijn geen fout codes meer,
ook de foutcode van de EGR is verholpen na het vervangen (en is afgedopt).Haha, dit gaan jullie vast geweldig vinden ;)
Wat er allemaal gedaan is aan mijn astra sinds de laatste update op dit forum
—————————————————————————–
Done:
– tussendemper vervangen, bedankt pa.
– linksachter remklauw vervangen
– rechtsachter remklauw vervangen
– handremkabel vervangen
– ruitensproei motor vervangen
– remleidingen opschuren en tectyleren
– koplamp links gerepareerd (zat los)
– koplamp verlichting links en rechts vervangen (gingen de zelfde week kapot)
– EGR vervangen en afgedopt
– koppakking check, bleek in orde te zijn
– vloeistoffen aangevuld
– Injectie reiniger i.c.m. 98 SUPER
– 8000 km toegevoegd aan de teller
– radio aansluiting gerepareerd
– ~25 wasbeurten en 3 keer de wasstraat, m’n pa zou zeggen dat ik de lak er af poets.Vorige week eindelijk het wonderlijke antwoord gekregen dat mijn auto door de keuring gekomen is, dus kan weer tot 14 januari 2018 door!
Update 6 januari 2017:
– Oliehuis lekt, is vervangen (olie filter meegenomen)
– Olie flush, afvullen met de correcte synthetische olie
– Wasstraat, auto glimt weer als een hele tijd terugTodo:
– Olieverbruik in de gate houden i.v.m. flush.
– Nieuwe bougies liggen klaar, die zal ik later vervangen.
– Uitlaat zien te monteren zodat deze niet meer rammelt.Mocht het tevens in het vervolg nodig zijn, als ervaren programmeur & database ontwikkelaar bied ik mij vrijwillig aan om in het vervolg eventueel te kunnen helpen bij toekomstige upgrades, problemen of het ontwikkelen van nieuwe features.
Hoef hier geen vergoeding voor, jullie doen ook zat voor de bezoekers van opel-forum.nl, dus mocht het nodig zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen!
[quote quote=18335088]
@extreme21355 wrote:
Hee mensen!
Ik woon in Etten-Leur en ben op zoek naar iemand met een opcom om mijn meldingen te resetten na gereden te hebben met een losgekoppelde EGR. Nu dat probleem verholpen is, zou het mooi zijn als het motermanagement lampje ook weer uit zou staan :D.
Breda en Roosendaal makkelijk bereikbaar, ook plaatsen in de buurt hiervan :thumb.
Ik woon in omg v breda als je wilt stuur maar berichtje Mvgr Pjotter
[/quote]
Helaas is mijn laatste bericht niet meegekomen na de forum upgrade, maar inmiddels bezit ik zelf ook al enige tijd een OP-COM.
Mochten er mensen interesse hebben, ik ben te vinden in Etten-Leur (tussen Roosendaal en Breda).
Hee mensen!
Ik woon in Etten-Leur en ben op zoek naar iemand met een opcom om mijn meldingen te resetten na gereden te hebben met een losgekoppelde EGR. Nu dat probleem verholpen is, zou het mooi zijn als het motermanagement lampje ook weer uit zou staan :D.
Breda en Roosendaal makkelijk bereikbaar, ook plaatsen in de buurt hiervan :thumb.
Het zou top zijn als iemand mij hier mee kan helpen, alvast bedankt!
Kleine update over dit probleem, vandaag heb ik de bougies en EGR gecontroleerd.
De auto had de zelfde maand dat ik hem gekocht had een grote beurt gehad, filters en bougies waren dus allemaal nieuw en er was geen olie op te zien :wors.
Tot slot zag de bobine er ook goed uit en zijn we tot slot bij de EGR gekomen. Ik had al vaker getest of het daar aan lag door te rijden met de kabel uit de EGR, maar ahteraf nu het stotteren opgelost is na het reinigen van de EGR (en een pakking van karton) kan ik zeggen dat dat geen manier was om het uit te sluiten.
Ik heb de EGR schoon gemaakt met wasbenzine en de oude Silicon resten verwijderd.
Rijd nu als een zonnetje! :agent
Afgelopen woensdag en donderdag de auto laten uitlijnen en balanceren i.v.m. hevige trillingen op de snelweg > 110 km/h is door de garage opgelost en mijn stuur staat weer recht.
Vandaag heb ik samen met mijn pa de bougies gecontroleerd en de EGR gereinigd, tot slot heb ik (weer) de ontluchtingsslang gelijmd king:.
Ik kan weer stotterloos en snel rijden :D.
Hoeveel gaat het compleet verversen van de olie (flushen) kosten?
Kan het kwaad als ik zo blijf rijden tot aan het eind van het jaar?Bedankt voor jullie reacties :D
Kleine update aangezien mijn lange afwezigheid:
Ik ben zelf niet meer echt bezig geweest met het olie-probleem aangezien dit enorm verminderd is sinds ik dikkere olie gebruik.
Voor ik hem kocht had hij namelijk een grote beurt gehad met volle synthetische olie 5W40 (waar ik ook over gelezen heb dat veel auto’s hier veel meer verbruik mee hebben). Ik had het toen niet wetend van wat er precies in zat aangevuld met half synthetische olie 15W40.
Sinds dien verbruikt hij veel minder en heb ik geen vreemde dingen gehad.Kan het kwaad dat deze 2 oliën door elkaar gemengd zijn?
En hoe zit dat met vol synthetisch en half synthetisch, ik lees hier verschillende verhalen over?Tot slot overweeg ik ergens later dit jaar de motor te laten reinigen door een garage, is dit aanbevolen?
@littlebird wrote:
@Extreme21355 wrote:
Donderdag had ik de KM-teller dashboard vervangen omdat de teller het begaf.
Zo kan ik nu weer de KM-stand met licht zien :P was wel heel veel vloeken aangezien het montage deel waar het dashboard aan hangt in het cockpit niet goed wilde aansluiten..
Fun fact: mijn auto was na het vervangen weer 80.000 km jonger, hoera! (Wel doorgegeven om NAP te behouden).
—
Vrijdag heb ik de hele auto van binnen schoon gemaakt, toch weer een ander gevoel – totdat ik met mijn vriendin een boswandeling gemaakt hadden en de matten weer uiterst smerig waren :|
—
Gisteren heb ik los hangende kabels vast gemaakt en overige kleine dingen opgelost zoals loshangende beschermertjes etc.
Omdat ik tijdens het rijden met mijn raam open vreemde getik en ratelende geluiden voorbij hoorde komen. Morgen toch even kijken of dat nu opgelost is 8-)Tot slot had ik injectie reiniger gehaald en een nieuwe brandstof filter, morgen maar even knutselen denk ik :lol:
Je had ook met opcom de originele stand terug kunnen zetten.
Wel leuk brandweer rode astra! Eentje die niet roze is geworden in de jarenVerstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Haha, wist niet dat dat kon (kan altijd later nog). En bedankt :D ben er erg zuinig op haha
Donderdag had ik de KM-teller dashboard vervangen omdat de teller het begaf.
Zo kan ik nu weer de KM-stand met licht zien :P was wel heel veel vloeken aangezien het montage deel waar het dashboard aan hangt in het cockpit niet goed wilde aansluiten..
Fun fact: mijn auto was na het vervangen weer 80.000 km jonger, hoera! (Wel doorgegeven om NAP te behouden).
—
Vrijdag heb ik de hele auto van binnen schoon gemaakt, toch weer een ander gevoel – totdat ik met mijn vriendin een boswandeling gemaakt hadden en de matten weer uiterst smerig waren :|
—
Gisteren heb ik los hangende kabels vast gemaakt en overige kleine dingen opgelost zoals loshangende beschermertjes etc.
Omdat ik tijdens het rijden met mijn raam open vreemde getik en ratelende geluiden voorbij hoorde komen. Morgen toch even kijken of dat nu opgelost is 8-)Tot slot had ik injectie reiniger gehaald en een nieuwe brandstof filter, morgen maar even knutselen denk ik :lol:
@bart-gsi wrote:
Eerst de brandstof reiniger er door.. Dan de filter daarna de injectoren reiniger.. Dan werk je van de tank naar de motor…
Ontluchten is niet nodig.. De pomp duwt de benzine door de leidingen..
Blauwe rookwolken is bij een ernstig hoog verbruik.. Zoals 1 liter olie bij iedere tankbeurt
Dan moet je kijken hoe je bougies eruit zien daar kun je vaak aan aflezen hoe de conditie van de verbranding isIk ben vanochtend langs een onderdelen winkel geweest en had injectoren reiniger gehaald en een nieuw filter. (Brandstof reiniger vergeten dus, is dit erg?).
Ik zal aan het eind van de week de bougies controleren.
Bedankt voor de vele reacties, top! :)
@bart-gsi wrote:
Als je heel je brandstof systeem wil reinigen inclusief injectoren kun je van forte fuel system cleaner ( als dit spul zo heet) en forte injector cleaner gebruiken en je brandstof filter vervangen…
Als je je bougies eruit haalt en er zit olie in de cilinders ,wil dat zeggen dat olie je motor binnenkomt via de kleppenseals o.a. en dus verbrand wordt en door je uitlaat naar buiten gaat , vandaar dus ook de blauwe rook…
Ik heb opgezocht hoe een brandstoffilter vervangen moet worden, dit zal mij wel lukken haha.
Ontluchten is niet nodig wanneer heel het filter vervangen wordt?
Is er een specifieke volgorde? Bijvoorbeeld eerst de cleaners gebruiken en dan het filter vervangen of andersom? Of staat dat er los van?
Ik heb nooit echt blauwe rook gezien, ook niet wanneer ik 5 min stil sta na een tijd gereden te hebben (of is het alleen stationair na stil gestaan te hebben?).
Nogmaals dank
@bart-gsi wrote:
heb je blauwe rookwolkjes uit je uitlaat bij een minuutje stationair draaien?? dan kun je waarnemen of hij veel stookt.. , bougies eruit draaien en kijken of die zwart zijn en onder de olie drap zitten anders kijken voor lekkages…
vervuild inlaatspruitstuk zou eventueel wel kunnen… inlaat bestaat volgens mij uit 4 delen.. 2x buiten helft en 2x binnenwerk
Zover ik weet heb ik geen blauwe rook (ook niet na een minuut als het goed is, zou het eens moeten proberen).
Wat zou het beteken als de bougies onder de olie zitten?
En wat kan dit te maken hebben met de injectoren? En terug komend op de vraag, werken die algemene injector cleaners?
Bedankt voor de reactie!
@Speedswitch wrote:
Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
Ik heb de laatste paar dagen even flink lopen testen (dan wel aangesloten, en daarna weer niet).
Soms had ik het gevoel dat hij beter bleek te lopen, maar dat was achteraf waarschijnlijk een placebo effect.Zo heb ik dus ook gereden met iemand anders naast mij en kwam ik tot de conclusie dat dat het niet was.
Ik ben verder gaan zoeken en kwam 2 mogelijkheden tegemoet.Ergens had ik gelezen dat het inlaat spruitstuk vervuild kan zijn of er een klep niet goed opent/sluit.
Later (wat mij logischer leek, en al eerder aan gedacht had) kwam ik op het onderwerp om mijn injectoren te reinigen.Zo merkte ik dat ik sinds dat ik de auto heb lekker door mijn benzine heen trek, het voornamelijk bij het optrekken is en er niet met volledig vermogen gereden word.
Zou dit het kunnen zijn? En zou zo’n fuel injector cleaner dit kunnen oplossen? Ik heb hier meerdere goede dingen over gelezen?—
tevens heb ik ook gelezen dat slecht werkende injectoren voor een verhoogd olie verbruik kunnen zorgen, momenteel heb ik ook een hoog olie verbruik; kan dit een rol spelen?
@midnight black wrote:
Ik weet niet wat je olieverbruik is maar veel van alleen dat lekje aan de onderkant kan het niet zijn, zeker niet als er nog geen leksporen op de grond zijn. Ik zou gelijk eens kijken of er ook wat olie wordt verbrand.
Hoe zou ik dit kunnen controleren? — ik heb geen blauw rook.
Ik merkte de laatste tijd wel dat er meer olie geur was na het rijden wanneer ik de motorklep open deed.Exact verbruik kan ik niet echt zeggen, ik heb pas 1250 km met de auto gereden.
Wel heb ik sinds aankoop (waar verteld werd dat het op pijl gezet was) rond de 900 km bij moeten vullen.Ik weet niet precies hoeveel 1 van de 3 streepjes op mijn pijlstok inhoud, maar aangezien ik toen een andere kwaal had en niet kon rijden heeft dat mijn auto gered.
bleek dat ik namelijk aan de bodem van het 1e streepje zat.Ik had hem toen tot de bovenkant van het 2e streepje gevuld.
Momenteel 350 km verder lijkt het verbruik minder te zijn (tenminste, ik weet zeker dat hij op nu op pijl stond), ongeveer een kwart van 1 streepje.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik momenteel geen dure olie gebruik, zal later eens specifieker zijn als dat nodig is.Tevens heb ik wel gelezen dat de 16 klepper die ik heb bekend staat als een olie zuiplap, dat heb ik ook kunnen linken met mijn kenteken met ZL begint king: .
@Speedswitch wrote:
Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
Ik zat hier van de week naar te kijken inderdaad maar kon nergens op internet vinden of ik kon rijden met de EGR stekker er uit.
Distributieriem is pas vervangen en die voor mijn gevoel wel goed vast.Ik wacht even tot ik morgen mijn vervangende dashboard binnen krijg en laat het dan even weten, bedankt voor de reactie :D .
@bart-gsi wrote:
je kunt er het beste bij als de auto in de lucht is… dus een brug bij een doe het zelf garage huren of een bekende met een garage hebben
dan de olie eruit ,het dekseltje van het oliehuisje af draaien, de filter eruit in het oliehuisje hebje een banjo bout zitten ( bout met een gaatje waar olie doorheen komt)
die moet je los halen en dan kun je het oliehuisje los halen en de seal vervangen
dan je blok schoonmaken waar het oliehuisje zit zodat de seal een goede afdichting heeft, een nieuwe filter erin, een nieuwe seal ( zit bij de oliefilter) om het dekseltje en die met 15 NM vast draaien aan het huisje ( wordt vaak te vast gedraaid waardoor je hem later niet meer in makkelijk los krijgt)
en dan de juiste hoeveelheid olie in je motor gietenhet is best veel tekst maar is best wel een makkelijk werkje voor 1 persoon en een brug met het juiste gereedschap.. enige wat tegen kan zitten is als ze in het verleden bij een onderhoudsbeurt het dekseltje te vast gedraait hebben zoals ze een keer bij mij gedaan hebben dan sta je met 2 man te vloeken en te tieren om dat dekseltje los te krijgen.. ( de een hield het huisje met een stevige tang vast en de ander met 2 ringsleutels in elkaar gestoken het dekseltje los halen..
Tof, bedankt!
Ik ga hier over 1 – 2 weken even naar kijken, ben pas bij een DIY garage geweest dus moet wel lukken met de hulp van mijn pa als ik het zo lees.
Ik zal deze topic op de hoogte houden!@bart-gsi wrote:
je kan er wel mee doorrijden… maar ik denk dat het simpelste is om de seal van je oliehuisje te vervangen… kost een paar euro zo`n pakking en dan is de lekkage weg…
neem contact op via de chat op http://www.fsrs-opelwebshop.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; en vraag naar een pakking/rubber seal voor het oliehuis en bestel ook een kan olie en olie filter want het is wel aan te raden om dan ook je olie filter te verversen en je olie zal er uit moeten om het oliehuisje los te halen zonder dat de olie eruit looptmisschien om het wat netjes te maken wat remreiniger gebruiken om de olie plek van je blok te halen.. dat kan anders een tijdje gaan roken en stinken…
Is dit erg lastig om te doen of is het iets wat je het beste bij een garage kan laten doen?
Wat zijn ongeveer de dingen die moeten gebeuren voor je de seal kan vervangen?Thanks!
-
AuteurBerichten