onregelmatig stationeer toerental

Forumindex Forums Techniek Ecotec onregelmatig stationeer toerental

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344608
    Profielfoto van jerommeke25
    jerommeke25
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    21 January 2016

    Hallo , weet iemand raad bij het volgende probleem ;

    als mijn zafira b stationeer draait dan is dat regelmatig zeer onregelmatig (niet altijd) . weet hier iemand eventuele oorzaken van ??

    OPEL ZAFIRA B 2008 MOTOR A17DTJ 1,7 115PK

    alvast bedankt

    #18344654
    Profielfoto van Extreme21355
    Extreme21355
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 26
    Lid sinds:
    6 April 2016

    Een vervuilde gasklep lijkt mij wel iets om naar te kijken, merk je er ook iets van tijdens het rijden?
    En wanneer je afremt en de koppeling intrapt voor een stoplicht o.i.d.?

    Als het alleen stationair is zou ik zeker het gasklephuis controleren :applause02:

    1999 Opel Astra G X1.8XE1 16V

    #18344665
    Profielfoto van jerommeke25
    jerommeke25
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    21 January 2016

    tas wel een diesel , die heeft geen gashuisklep denk ik ! hij rijd voor de rest normaal , alleen stationeer is een probleem .

    grt

    #18344673
    Profielfoto van Extreme21355
    Extreme21355
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 26
    Lid sinds:
    6 April 2016

    Aha, dat had ik even niet door.

    Aangezien er dan ook geen IACV zal zijn vermoed ik dat de EGR vervuild is, heb je hier al naar gekeken?

    1999 Opel Astra G X1.8XE1 16V

    #18344700
    Profielfoto van opelastrH
    opelastrH
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    12 February 2012

    Is dit het probleem:
    scv

    Suction control valve (SCV) vervangen achterop de dieselpomp. Is slechts 30 minuten-1 uur werk, 2 vijzen, een pakking en een afdichting vervangen. Dit is een vaak voorkomend probleem met denso dieselpompen (zitten op de 17DTJ/DTR). Symptomen zijn onregelmatig toerental (op en neer gaan van de naald) en spontaan uitslaan van de motor. Oorzaak is het inlopen van de klep waardoor deze slecht/traag reageert op de signalen van de ECM. Hierdoor wordt de brandstoftoevoer naar de dieselpomp te hard vernauwd waardoor de motor dreigt uit te vallen (toerental verlaagd). ECM detecteert dit en stuurt (te hard) bij waardoor toerental weer stijgt. Zo gaat die naald op en neer.

    Motor kan ook rauw klinken als je vanuit stationair ineens gas geeft. Je kan de kabel op de suction control valve ook uittrekken bij draaiende motor en dan gaat die lopen gelijk een tractor :yahoo:

    Klepje kost wel wat geld bij de dealer (>150 euro) maar je kan hem op ebay nieuw vinden voor zo’n 60 euro. Zie wel dat je de juiste besteld er zijn twee varianten. Een lange versie voor de oude 17DTH en een korte voor de 17DTJ/DTR.

    Greetz!!

    #18344703
    Profielfoto van jerommeke25
    jerommeke25
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    21 January 2016

    Hallo, bedankt voor je reactie.
    Is deze klep gemakkelijk toegankelijk?

    Je spreekt over een stekker los te halen van de klep , kan je zo weten of die klep stuk is ? Weet je toevallig een onlineshop waar je die kan bestellen , ik hou niet zo van ebay.
    Alvast bedankt.
    Grt :applause02:

    #18344704
    Profielfoto van Extreme21355
    Extreme21355
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 26
    Lid sinds:
    6 April 2016

    Is dit het probleem:
    scv

    Suction control valve (SCV) vervangen achterop de dieselpomp. Is slechts 30 minuten-1 uur werk, 2 vijzen, een pakking en een afdichting vervangen. Dit is een vaak voorkomend probleem met denso dieselpompen (zitten op de 17DTJ/DTR). Symptomen zijn onregelmatig toerental (op en neer gaan van de naald) en spontaan uitslaan van de motor. Oorzaak is het inlopen van de klep waardoor deze slecht/traag reageert op de signalen van de ECM. Hierdoor wordt de brandstoftoevoer naar de dieselpomp te hard vernauwd waardoor de motor dreigt uit te vallen (toerental verlaagd). ECM detecteert dit en stuurt (te hard) bij waardoor toerental weer stijgt. Zo gaat die naald op en neer.

    Motor kan ook rauw klinken als je vanuit stationair ineens gas geeft. Je kan de kabel op de suction control valve ook uittrekken bij draaiende motor en dan gaat die lopen gelijk een tractor :yahoo:

    Klepje kost wel wat geld bij de dealer (>150 euro) maar je kan hem op ebay nieuw vinden voor zo’n 60 euro. Zie wel dat je de juiste besteld er zijn twee varianten. Een lange versie voor de oude 17DTH en een korte voor de 17DTJ/DTR.

    Greetz!!

    Zo’n SCV wordt zeker alleen bij diesels gebruikt? En is het onderdeel dat dit bij benzine motoren regelt de IACV (Idle Air Control Valve)? Was hier even benieuwd naar aangezien ik nooit van een SCV gehoord had tot nu toe en ik zelf een benzine motor heb :P

    1999 Opel Astra G X1.8XE1 16V

    #18344708
    Profielfoto van opelastrH
    opelastrH
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    12 February 2012

    Inderdaad is alleen van toepassing op dieselmotoren. Onderdeelnummer GM 55582723 of 819173.

    #18344712
    Profielfoto van jerommeke25
    jerommeke25
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    21 January 2016

    Ik heb een filmpje gevonden voor vervanging van deze klep , er is sprake van dat die moet geprogrammeerd worden ! Weet iemand daar iets meer over ?
    Bedankt alvast :help:

    #18344716
    Profielfoto van opelastrH
    opelastrH
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    12 February 2012

    Denk niet dat er iets moet geprogrameerd worden zolang de hoge drukpomp niet vervangen wordt. Het is een vrij domme klep zonder feedback richting ecm. Ecm monitort het toerental en niet de positie van de klep.

    Een tijdelijke fix die vaak gebruikt wordt is de klep verwijderen, 180° roteren en terugplaatsen. Blijkbaar zou dit de problemen tijdelijk oplossen maar ooit zal je hem toch moeten vervangen.

    #18344719
    Profielfoto van jerommeke25
    jerommeke25
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    21 January 2016

    TOP , bedankt voor de feedback .

    Ik ga het zeker nakijken en die tijdelijke fix eens proberen :good:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.