onregelmatig stationeer toerental

Forumindex Forums Techniek Ecotec onregelmatig stationeer toerental

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344608
    jerommeke25
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2016

      Hallo , weet iemand raad bij het volgende probleem ;

      als mijn zafira b stationeer draait dan is dat regelmatig zeer onregelmatig (niet altijd) . weet hier iemand eventuele oorzaken van ??

      OPEL ZAFIRA B 2008 MOTOR A17DTJ 1,7 115PK

      alvast bedankt

      #18344654
      Extreme21355
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2016

        Een vervuilde gasklep lijkt mij wel iets om naar te kijken, merk je er ook iets van tijdens het rijden?
        En wanneer je afremt en de koppeling intrapt voor een stoplicht o.i.d.?

        Als het alleen stationair is zou ik zeker het gasklephuis controleren :applause02:

        #18344665
        jerommeke25
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2016

          tas wel een diesel , die heeft geen gashuisklep denk ik ! hij rijd voor de rest normaal , alleen stationeer is een probleem .

          grt

          #18344673
          Extreme21355
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2016

            Aha, dat had ik even niet door.

            Aangezien er dan ook geen IACV zal zijn vermoed ik dat de EGR vervuild is, heb je hier al naar gekeken?

            #18344700
            opelastrH
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 February 2012

              Is dit het probleem:
              scv

              Suction control valve (SCV) vervangen achterop de dieselpomp. Is slechts 30 minuten-1 uur werk, 2 vijzen, een pakking en een afdichting vervangen. Dit is een vaak voorkomend probleem met denso dieselpompen (zitten op de 17DTJ/DTR). Symptomen zijn onregelmatig toerental (op en neer gaan van de naald) en spontaan uitslaan van de motor. Oorzaak is het inlopen van de klep waardoor deze slecht/traag reageert op de signalen van de ECM. Hierdoor wordt de brandstoftoevoer naar de dieselpomp te hard vernauwd waardoor de motor dreigt uit te vallen (toerental verlaagd). ECM detecteert dit en stuurt (te hard) bij waardoor toerental weer stijgt. Zo gaat die naald op en neer.

              Motor kan ook rauw klinken als je vanuit stationair ineens gas geeft. Je kan de kabel op de suction control valve ook uittrekken bij draaiende motor en dan gaat die lopen gelijk een tractor :yahoo:

              Klepje kost wel wat geld bij de dealer (>150 euro) maar je kan hem op ebay nieuw vinden voor zo’n 60 euro. Zie wel dat je de juiste besteld er zijn twee varianten. Een lange versie voor de oude 17DTH en een korte voor de 17DTJ/DTR.

              Greetz!!

              #18344703
              jerommeke25
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 January 2016

                Hallo, bedankt voor je reactie.
                Is deze klep gemakkelijk toegankelijk?

                Je spreekt over een stekker los te halen van de klep , kan je zo weten of die klep stuk is ? Weet je toevallig een onlineshop waar je die kan bestellen , ik hou niet zo van ebay.
                Alvast bedankt.
                Grt :applause02:

                #18344704
                Extreme21355
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2016

                  [quote quote=18344700]Is dit het probleem:
                  scv

                  Suction control valve (SCV) vervangen achterop de dieselpomp. Is slechts 30 minuten-1 uur werk, 2 vijzen, een pakking en een afdichting vervangen. Dit is een vaak voorkomend probleem met denso dieselpompen (zitten op de 17DTJ/DTR). Symptomen zijn onregelmatig toerental (op en neer gaan van de naald) en spontaan uitslaan van de motor. Oorzaak is het inlopen van de klep waardoor deze slecht/traag reageert op de signalen van de ECM. Hierdoor wordt de brandstoftoevoer naar de dieselpomp te hard vernauwd waardoor de motor dreigt uit te vallen (toerental verlaagd). ECM detecteert dit en stuurt (te hard) bij waardoor toerental weer stijgt. Zo gaat die naald op en neer.

                  Motor kan ook rauw klinken als je vanuit stationair ineens gas geeft. Je kan de kabel op de suction control valve ook uittrekken bij draaiende motor en dan gaat die lopen gelijk een tractor :yahoo:

                  Klepje kost wel wat geld bij de dealer (>150 euro) maar je kan hem op ebay nieuw vinden voor zo’n 60 euro. Zie wel dat je de juiste besteld er zijn twee varianten. Een lange versie voor de oude 17DTH en een korte voor de 17DTJ/DTR.

                  Greetz!!

                  [/quote]

                  Zo’n SCV wordt zeker alleen bij diesels gebruikt? En is het onderdeel dat dit bij benzine motoren regelt de IACV (Idle Air Control Valve)? Was hier even benieuwd naar aangezien ik nooit van een SCV gehoord had tot nu toe en ik zelf een benzine motor heb :P

                  #18344708
                  opelastrH
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 February 2012

                    Inderdaad is alleen van toepassing op dieselmotoren. Onderdeelnummer GM 55582723 of 819173.

                    #18344712
                    jerommeke25
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 January 2016

                      Ik heb een filmpje gevonden voor vervanging van deze klep , er is sprake van dat die moet geprogrammeerd worden ! Weet iemand daar iets meer over ?
                      Bedankt alvast :help:

                      #18344716
                      opelastrH
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 February 2012

                        Denk niet dat er iets moet geprogrameerd worden zolang de hoge drukpomp niet vervangen wordt. Het is een vrij domme klep zonder feedback richting ecm. Ecm monitort het toerental en niet de positie van de klep.

                        Een tijdelijke fix die vaak gebruikt wordt is de klep verwijderen, 180° roteren en terugplaatsen. Blijkbaar zou dit de problemen tijdelijk oplossen maar ooit zal je hem toch moeten vervangen.

                        #18344719
                        jerommeke25
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 January 2016

                          TOP , bedankt voor de feedback .

                          Ik ga het zeker nakijken en die tijdelijke fix eens proberen :good:

                          #18345224
                          jerommeke25
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 January 2016

                            toch maar scv klep vervangen ! probleem opgelost !! :dank-u:

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.