Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De bescherming miste van de oude kabelboom. Geen idee waarom. Hierdoor was het mogelijk dat vocht van bovenaf er in liep. Ik denk dat het een proces van jaren is geweest dat verergert werd doordat ik de kabel meerdere keren vast en los heb gemaakt. Zo kwam ik er ook achter: het maakte niet uit welke ECU ik er op zette, het werd steeds erger.
Ik heb overigens nu wel twee goed werkende ECU’ s in de aanbieding ☺️.
Het EGR-klep verhaal vind ik nog frustrerender. Denk je iets te verbeteren, haal je je alleen maar meer ellende op de hals…..
Foutcodes gewist en blijven nu ook weg. Dus deze werden waarschijnlijk ook veroorzaakt door de Chinese EGR-klep elektronica.
Deel van het probleem is opgelost. Schokkerig rijden werd veroorzaakt door de nieuwe EGR-klep. Dit was er een van Chineese makelij. Een tweedehands Pierburg doet het wel goed. Nu nog kijken of daarmee de overige foutcodes ook verdwijnen.
Dik een half jaar verder en opnieuw een lastig probleem. De motor liep prima tot ik besloot om de vastzittende EGR-klep te vervangen door een nieuwe. Nadat ik dat gedaan heb bleek de auto onder halflast schokkerig te rijden. Bij accelereren gaat het prima, gas los ook. Zet je hem op de cuisecontrol tussen de 50 en de 90 dan bokt en schokt hij.
Wanneer ik EGR loskoppel is het over. Maar dan is hij lastig te starten en weg te rijden. Wanneer ik de MAP-sensor afkoppel doet het euvel zich ook niet voor. Nieuwe MAP-sensor geprobeert maar blijkt niet de oplossing. Afdoppen van huidige EGR-klep helpt ook niet.
Ligt ook niet aan de ecu, daar heb ik ook een andere van geprobeerd met dezelfde problemen.
Sinds het plaatsen van de EGR is er wel een fout bij gekomen, P0117 Engine Coolant Temperature Circuit Low Input.
Iemand enig idee wat de oorzaak en dus de oplossing zou kunnen zijn? (motor z16XEP)
<p style=”text-align: left;”>Ruim drie maanden later lijkt de oplossing gevonden. Allereerst de kat vervangen. Die was bijna geheel verbrand/gesmolten. Dat deed de motor goed, hij liep echter nog steeds niet lekker. EGR klep bleek vast te zitten maar niet de oorzaak van de rare problemen. Meest storende probleem was het voortdurend in noodloop gaan. Achtereenvolgens gasklephuis, ECU en bobine vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk viel me op dat bij het wisselen van ECU (ik heb er nu drie) de klachten toenamen. Dat bracht de ECU-stekker als verdachte naar voren. Deze geprobeerd te reinigen, met als gevolg nog meer problemen. Vervolgens gehele kabelbaum vervangen, en de motor loopt als nooit tevoren. Bleek dus een ernstig gecorrigeerde ECU stekker te zijn.</p>
Vandaag nog wat gegevens verzameld met de opcom. In de bijlage een plaatje van twee testloopjes. De eerste laat een 2e sensor zien die net zo hard fluctueert als de eerste. Dat lijkt me niet goed. De tweede loop is nog gekker. Deze is aansluitend gedaan op de eerste. Hier laat sensor 2 een waarde van ruim 1,5 V zien die langzaam oploopt.
In de opname van een testrit gaf de 2e sensor in het begin enkele minuten een waarde van ruim 3V aan om dan plots te zakken tot 0V en daarna een analoog beeld aan de 1e sensor te laten zien.
Mijn gedachten: sensor 2 niet goed meer, katalysator stuk….
Dat zou ik graag willen, maar ik woon in Groningen. En dat is meer dan de 30km op de snelweg…. dus dat lukt/durf ik nog niet.
Nog in aanvulling op bovenstaande. De auto ruikt sterk naar benzine. Toen ik per ongeluk het snoer van de voorste Lambda-sonde aanraakte ging het toerental ineens naar beneden. Draden zijn op het oog niet beschadigd maar het aanraken ervan (met rubberhandschoen) heeft invloed op toerental. Bij koude motor lijkt het uitlaatspruitstuk iets te lekken, maar dat is over bij warme motor.
-
AuteurBerichten