Zafira 1.6 motorproblemen

Forumindex Forums Techniek Ecotec Zafira 1.6 motorproblemen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352000

    enne.f
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      17 January 2018

    Beste heren en dames,

    Nieuw op dit forum wil ik jullie graag mijn probleem voorleggen.Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Zafira B, 1.6XEP. Tot juni zonder problemen gereden. Toen is de koppakking gaan lekken. Deze heb ik vervangen. Tijdens de proefrit is de nokkenas vastgelopen. Waarschijnlijk vuil in de olieleiding. Nieuwe kop op er gemonteerd, beide riemen gelijk vervangen. Motor liep weer goed. Tijdens de direct daaropvolgende reis naar Oostenrijk ging naar een paar honderd kilometer het motormanagment lampje branden. Foutcode p0420. Gereset maar foutcode komt een paar keer terug. Foutcode ontstaat wanneer de de motor op snelheid van belast naar onbelast gaat. In de bergen leek de motor trekkracht te missen.
    Op de terugreis reageert het gaspedaal niet meer wanneer we na de lunch weer verder willen. Van contact af en er weer starten, probleem weg. Later wel foutcode p0120.
    Van augustus tot december bijna probleemloos gereden. Wel valt op dat soms op de cruisecontrol op lage snelheid (50-70km) de snelheid een beetje schommelt. Vrouw geeft aan dat bij het inschakelen van de blower en verwarming de auto raar ging stotteren. Vlak voor kerst gaat het mis; bij het optrekken naar 120km/h op de snelweg merk ik weinig vermogen. Het benzineverbruik ligt hoog (9-10l/100km). Plots schiet dat omhoog en begint de auto heftig te bokken. Stationair loopt hij dan prima maar wil niet meer boven de 2000rpm. Een hele reeks foutcodes waaronder ‘knocking sensor’, de p0420 en de p0120 (throttle position /pedal position malfunction.)
    Nieuwe krukassensor geeft geen soelaas. MAP-sensor doorgemeten, deze lijkt goed te zijn. Garage op de hoek weet de zonder verder te kijken de diagnose: ECU kapot. Helaas is deze niet gelijk voorhanden. Wanneer ik zelf de ECU check blijkt de voorste stekker vol vocht te zitten. Na schoon en droogmaken kan ik weer boven de 2000rpm komen en rijdt de auto wel, maar met (te) hoog verbruik (vooral bij optrekken), gekke (39,8l/100km of 256l/100km) waardes bij het loslaten van het gas.  Dus toch een tweedehands ECU gekocht en gisteren met Opcom er in gezet.

    Helaas, klachten zijn het hetzelfde. Tijdens de tweede helft van de proefrit ook weer het fenomeen van het niet reageren op het gas. Het lijkt er op dat zodra de motor warm wordt de klachten steeds erger worden. Ik heb het nog niet aangedurfd om meer dan 30 km de de snelweg te rijden.

    Heeft iemand een idee? Zelf denk ik nu aan de lambdasondes. Dat kan echter de p0120 niet verklaren. Of is de tweede ECU ook stuk.

    #18352001

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2287
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    Als je wilt komen naar Capelle a/d IJssel, kan ik ook kijken?

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

    #18352002

    enne.f
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      17 January 2018

    Dat zou ik graag willen, maar ik woon in Groningen. En dat is meer dan de 30km op de snelweg…. dus dat lukt/durf ik nog niet.

    Nog in aanvulling op bovenstaande. De auto ruikt sterk naar benzine. Toen ik per ongeluk het snoer van de voorste Lambda-sonde aanraakte ging het toerental ineens naar beneden. Draden zijn op het oog niet beschadigd maar het aanraken ervan (met rubberhandschoen) heeft invloed op toerental. Bij koude motor lijkt het uitlaatspruitstuk iets te lekken, maar dat is over bij warme motor.

    #18352028

    enne.f
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      17 January 2018

    Vandaag nog wat gegevens verzameld met de opcom. In de bijlage een plaatje van twee testloopjes. De eerste laat een 2e sensor zien die net zo hard fluctueert als de eerste. Dat lijkt me niet goed. De tweede loop is nog gekker. Deze is aansluitend gedaan op de eerste. Hier laat sensor 2 een waarde van ruim 1,5 V zien die langzaam oploopt.

    In de opname van een testrit gaf de 2e sensor in het begin enkele minuten een waarde van ruim 3V aan om dan plots te zakken tot 0V en daarna een analoog beeld aan de 1e sensor te laten zien.

    Mijn gedachten: sensor 2 niet goed meer, katalysator stuk….loop1Loop2

    #18352039

    liviu2004
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 2287
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2014

    O2S1 is ok, O2S2 maak niet uit nu. Alleen voor APK.

    ------------------------------------------------------
    Clearing the Fault Memory fixes Nothing

    #18355968

    enne.f
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      17 January 2018

    <p style=”text-align: left;”>Ruim drie maanden later lijkt de oplossing gevonden. Allereerst de kat vervangen. Die was bijna geheel verbrand/gesmolten. Dat deed de motor goed, hij liep echter nog steeds niet lekker. EGR klep bleek vast te zitten maar niet de oorzaak van de rare problemen. Meest storende probleem was het voortdurend in noodloop gaan. Achtereenvolgens gasklephuis, ECU en bobine vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk viel me op dat bij het wisselen van ECU (ik heb er nu drie) de klachten toenamen. Dat bracht de ECU-stekker als verdachte naar voren. Deze geprobeerd te reinigen, met als gevolg nog meer problemen. Vervolgens gehele kabelbaum vervangen, en de motor loopt als nooit tevoren. Bleek dus een ernstig gecorrigeerde ECU stekker te zijn.</p>

    #18359296

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3922
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004
    #18359297

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3922
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.