Zafira 1.6 motorproblemen

Forumindex Forums Techniek Ecotec Zafira 1.6 motorproblemen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352000
    enne.f
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 January 2018

      Beste heren en dames,

      Nieuw op dit forum wil ik jullie graag mijn probleem voorleggen.Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Zafira B, 1.6XEP. Tot juni zonder problemen gereden. Toen is de koppakking gaan lekken. Deze heb ik vervangen. Tijdens de proefrit is de nokkenas vastgelopen. Waarschijnlijk vuil in de olieleiding. Nieuwe kop op er gemonteerd, beide riemen gelijk vervangen. Motor liep weer goed. Tijdens de direct daaropvolgende reis naar Oostenrijk ging naar een paar honderd kilometer het motormanagment lampje branden. Foutcode p0420. Gereset maar foutcode komt een paar keer terug. Foutcode ontstaat wanneer de de motor op snelheid van belast naar onbelast gaat. In de bergen leek de motor trekkracht te missen.
      Op de terugreis reageert het gaspedaal niet meer wanneer we na de lunch weer verder willen. Van contact af en er weer starten, probleem weg. Later wel foutcode p0120.
      Van augustus tot december bijna probleemloos gereden. Wel valt op dat soms op de cruisecontrol op lage snelheid (50-70km) de snelheid een beetje schommelt. Vrouw geeft aan dat bij het inschakelen van de blower en verwarming de auto raar ging stotteren. Vlak voor kerst gaat het mis; bij het optrekken naar 120km/h op de snelweg merk ik weinig vermogen. Het benzineverbruik ligt hoog (9-10l/100km). Plots schiet dat omhoog en begint de auto heftig te bokken. Stationair loopt hij dan prima maar wil niet meer boven de 2000rpm. Een hele reeks foutcodes waaronder ‘knocking sensor’, de p0420 en de p0120 (throttle position /pedal position malfunction.)
      Nieuwe krukassensor geeft geen soelaas. MAP-sensor doorgemeten, deze lijkt goed te zijn. Garage op de hoek weet de zonder verder te kijken de diagnose: ECU kapot. Helaas is deze niet gelijk voorhanden. Wanneer ik zelf de ECU check blijkt de voorste stekker vol vocht te zitten. Na schoon en droogmaken kan ik weer boven de 2000rpm komen en rijdt de auto wel, maar met (te) hoog verbruik (vooral bij optrekken), gekke (39,8l/100km of 256l/100km) waardes bij het loslaten van het gas.  Dus toch een tweedehands ECU gekocht en gisteren met Opcom er in gezet.

      Helaas, klachten zijn het hetzelfde. Tijdens de tweede helft van de proefrit ook weer het fenomeen van het niet reageren op het gas. Het lijkt er op dat zodra de motor warm wordt de klachten steeds erger worden. Ik heb het nog niet aangedurfd om meer dan 30 km de de snelweg te rijden.

      Heeft iemand een idee? Zelf denk ik nu aan de lambdasondes. Dat kan echter de p0120 niet verklaren. Of is de tweede ECU ook stuk.

      #18352001
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Als je wilt komen naar Capelle a/d IJssel, kan ik ook kijken?

        #18352002
        enne.f
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 January 2018

          Dat zou ik graag willen, maar ik woon in Groningen. En dat is meer dan de 30km op de snelweg…. dus dat lukt/durf ik nog niet.

          Nog in aanvulling op bovenstaande. De auto ruikt sterk naar benzine. Toen ik per ongeluk het snoer van de voorste Lambda-sonde aanraakte ging het toerental ineens naar beneden. Draden zijn op het oog niet beschadigd maar het aanraken ervan (met rubberhandschoen) heeft invloed op toerental. Bij koude motor lijkt het uitlaatspruitstuk iets te lekken, maar dat is over bij warme motor.

          #18352028
          enne.f
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 January 2018

            Vandaag nog wat gegevens verzameld met de opcom. In de bijlage een plaatje van twee testloopjes. De eerste laat een 2e sensor zien die net zo hard fluctueert als de eerste. Dat lijkt me niet goed. De tweede loop is nog gekker. Deze is aansluitend gedaan op de eerste. Hier laat sensor 2 een waarde van ruim 1,5 V zien die langzaam oploopt.

            In de opname van een testrit gaf de 2e sensor in het begin enkele minuten een waarde van ruim 3V aan om dan plots te zakken tot 0V en daarna een analoog beeld aan de 1e sensor te laten zien.

            Mijn gedachten: sensor 2 niet goed meer, katalysator stuk….loop1Loop2

            #18352039
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              O2S1 is ok, O2S2 maak niet uit nu. Alleen voor APK.

              #18355968
              enne.f
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 January 2018

                <p style=”text-align: left;”>Ruim drie maanden later lijkt de oplossing gevonden. Allereerst de kat vervangen. Die was bijna geheel verbrand/gesmolten. Dat deed de motor goed, hij liep echter nog steeds niet lekker. EGR klep bleek vast te zitten maar niet de oorzaak van de rare problemen. Meest storende probleem was het voortdurend in noodloop gaan. Achtereenvolgens gasklephuis, ECU en bobine vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk viel me op dat bij het wisselen van ECU (ik heb er nu drie) de klachten toenamen. Dat bracht de ECU-stekker als verdachte naar voren. Deze geprobeerd te reinigen, met als gevolg nog meer problemen. Vervolgens gehele kabelbaum vervangen, en de motor loopt als nooit tevoren. Bleek dus een ernstig gecorrigeerde ECU stekker te zijn.</p>

                #18359296
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004
                  #18359297
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004
                    #18364560
                    enne.f
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 January 2018

                      Dik een half jaar verder en opnieuw een lastig probleem. De motor liep prima tot ik besloot om de vastzittende EGR-klep te vervangen door een nieuwe. Nadat ik dat gedaan heb bleek de auto onder halflast schokkerig te rijden. Bij accelereren gaat het prima, gas los ook. Zet je hem op de cuisecontrol tussen de 50 en de 90 dan bokt en schokt hij.

                      Wanneer ik EGR loskoppel is het over. Maar dan is hij lastig te starten en weg te rijden. Wanneer ik de MAP-sensor afkoppel doet het euvel zich ook niet voor. Nieuwe MAP-sensor geprobeert maar blijkt niet de oplossing. Afdoppen van huidige EGR-klep helpt ook niet.

                      Ligt ook niet aan de ecu, daar heb ik ook een andere van geprobeerd met dezelfde problemen.

                      Sinds het plaatsen van de EGR is er wel een fout bij gekomen, P0117 Engine Coolant Temperature Circuit Low Input.

                      Iemand enig idee wat de oorzaak en dus de oplossing zou kunnen zijn?  (motor z16XEP)

                      #18365302
                      enne.f
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 January 2018

                        Deel van het probleem is opgelost. Schokkerig rijden werd veroorzaakt door de nieuwe EGR-klep. Dit was er een van Chineese makelij. Een tweedehands Pierburg doet het wel goed. Nu nog kijken of daarmee de overige foutcodes ook verdwijnen.

                        #18365330
                        enne.f
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 January 2018

                          Foutcodes gewist en blijven nu ook weg. Dus deze werden waarschijnlijk ook veroorzaakt door de Chinese EGR-klep elektronica.

                          #18365337
                          john-opel
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 June 2012

                            Heel nuttig deze informatie bij het oplossen van frustrerende motorstoringen. Garage volgt meestal wel de goede diagnose, maar gaat uit van goed werkende kabels, stekkers, verbindingen en niet van storingen door ouderdom, corrosie, vocht, kabelbreuk etc. Dan krijg je inderdaad een duur advies als boordcomputer vervangen.

                            Corrosie en vocht leiden tot falende electronica en tot de meest fantastische foutmeldingen, noodloop, motormanagementlampje en frustratie.

                            Check zekeringen, haal stekkers los en vast, check op corrosie en vocht, meet kabels door.

                            Heb jij een idee waar dat vocht vandaan kwam? Door de lekkende koppakking? Of motor een keer schoongespoten met stoom/water?

                            Bedankt voor deze bijdrage, hopelijk blijft je auto nu prima rijden.

                            #18365340
                            enne.f
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 January 2018

                              De bescherming miste van de oude kabelboom. Geen idee waarom. Hierdoor was het mogelijk dat vocht van bovenaf er in liep. Ik denk dat het een proces van jaren is geweest dat verergert werd doordat ik de kabel meerdere keren vast en los heb gemaakt. Zo kwam ik er ook achter: het maakte niet uit welke ECU ik er op zette, het werd steeds erger.

                              Ik heb overigens nu wel twee goed werkende ECU’ s in de aanbieding ☺️.

                              Het EGR-klep verhaal vind ik nog frustrerender. Denk je iets te verbeteren, haal je je alleen maar meer ellende op de hals…..

                               

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.