Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als ik de zak transponder op de plek van het kontaktslot houd en ik duw op de start knop dan start de motor normaal.
Als ik de zak transponder in mijn zak laat zitten en ik duw op de start knop dan start de motor niet en het lampje van het slotje naast de kilometer teller gaat dan branden.De vraag is: Welk systeem zou ik dan moeten testen en hoe zou ik dat kunnen doen?
Als de deur wel (soms moeizaam) open gaat met de zaktransponder knopjes dan start de auto soms niet als je op de start knop naast het stuur drukt. Er verschijnt dan een slotje naast de kilometer teller om aan te geven dat er geen legale sleutel in de buurt is.
Als ik de zaktransponder dan houd bij de plek waar de mechanische sleutel normaal zit (in vorige post beschreven 3e toestand), dan start hij wel altijd. Volgens het handboek bij de Zafira is dit de manier die je moet gebruiken als de batterij van de zak transponder is uitgeput. Waarschijnlijk wordt de transponder dan dus magnetisch uitgelezen en is er geen batterij energie meer nodig.
Alles lijkt er dus op te wijzen dat er iets aan de sleuteltoegang mankeert en niet aan het slotmechanisme.Bij het “SYSTEME D’OUVERTURE ET DE DEMARRAGE SANS CLE ” (systeem voor toegang en verlaten zonder sleutel) staat de auto zender (nr 19) en de ontvangers (nr 20 en 21) duidelijk aangegeven. Ontvanger nr 20 zou er 2 keer in moeten zitten maar er staat niet getekend waar de 2e is gemonteerd.
Zoals je aangeeft heeft het systeem inderdaad niets met de dakantenne te maken.De zak transponder kan volgens mij op de volgende manieren werken:
1) De auto zend een bericht uit (via zender nr 19). De zak transponder antwoordt door de toegangscode terug te zenden.
2) Als de auto zender (nr 19) het niet doet, kan je de open/dicht knopjes op de transponder indrukken. Ook dit zorgt ervoor dat een toegangscode wordt uitgezonden. (de ontvangers 20 en 21 moeten het dan dus nog wel doen).
3) Als de ontvangers 20 en 21 het niet doen of de batterij in de zaktransponder is uitgeput, kan je met het kunststof sleuteltje (dit zit in de zaktransponder) toegang tot de auto krijgen. Door de transponder voor het sleutelgat te houden wordt de sleutel code uitgelezen. Uitlezen gaat waarschijnlijk vergelijkbaar als de beveiliging van artikelen in de winkel (als je door het poortje loopt).Soms opent de deur ook niet als ik een knopje indruk op de transponder (toestand nr 2). Misschien doet de ontvanger bij het middenconsole het niet altijd goed. De volgende keer als het probleem optreed, loop ik naar de achterklep (waar de 2e ontvanger zit) en kijk of er hier wel wordt gereageerd.
28 februari 2013 om 20:46 In reactie op: Zafira B werking deuropener en start/stop systeem #18105234Het lijkt mij dat de transponder niet constant een signaal uitzend. Dan zou de batterij zeer snel leeg zijn.
De eerste actie is de deurhandle bewegen en daarmee een schakelaar in de deurhandle. Hierna gaat (denk ik) de auto een sigaal uitzenden (zie volgorde in de eerste post).Volgens jou zou dat signaal via de radio antenne komen?
Kan je de antenne er niet afhalen voor het geval je door de wasstraat wil (of was dat vroeger en is dat nu niet meer nodig) ?
Als je de antenne eraf haalt dan zou hij het nooit meer doen?Ik denk eerder dat er ergens in het interieur (bv bij de achteruitkijkspiegel) een zender/ontvanger zit. De transponder moet het in de auto immers ook goed doen.
28 februari 2013 om 08:53 In reactie op: Zafira B werking deuropener en start/stop systeem #18105232Hallo,
het gaat over een Opel Zafira, 1.8 EASYTRONIC, Bouwjaar 2007.
Ik ben zelf technicus met de nodige electronische meetapparatuur. Vandaar dat ik vastgesteld heb dat de afstandbedieningen wel signaal uitzenden.Mijn vraag is eigenlijk of de (door mij) beschreven werking klopt.
Als de deur niet opengaat als de deurhandle wordt vastgepakt doen de open/dicht knopjes op de transponder het meestal (maar niet altijd) ook niet.
Mijn transponder zit in mijn portemonne. Ik heb hem dus altijd zelf bij mij.
Mijn vrouw heeft de tweede responder altijd bij zich.
Ik had er voornamelijk zelf last van dat de deur niet open ging maar nu had mijn vrouw er van de week ook last van. Dit lijkt te wijzen op een gemeenschappelijk deel: het gedeelte in de auto dus. -
AuteurBerichten