Zafira B werking deuropener en start/stop systeem

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B werking deuropener en start/stop systeem

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255275
    DolfS
      Lid sinds:
      27 February 2013

      Ik heb soms een probleem met de deuropener en het startstop systeem. Omdat de werking niet geheel duidelijk is, is het ook lastig om zaken uit te sluiten.

      Ik heb hetvolgende reeds uitgevoerd:
      – ik heb de batterijen in de afstandbediening vernieuwd.
      – beide afstandbedieningen lijken aan dezelfde kwaal te lijden maar dit is niet 100% zeker.
      – Ik heb een spectrum analyser en kan zien dat de transponders een signaal van 433 MHz uitzenden als je op een knopje drukt.

      Vraag: Als de deur wordt bediend, moet deze automatisch ontsluiten. Dit werkt niet altijd. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

      Volgens mij werkt dit systeem als volgt:
      – Als je de deurhandle grijpt, wordt er een schakelaar bediend.
      – Deze schakelaar zorgt ervoor dat er een signaal wordt uitgezonden door de auto.
      – Dit signaal wordt door je transponder (die bijvoorbeeld in je zak zit) ontvangen.
      – Deze transponder zendt een bericht terug met de toegangscode voor je auto.
      – De sloten worden nu geopend door het systeem in de auto.

      Mijn eerste vraag is eigenlijk: klopt bovenstaande

      #18105231
      GRSBK
        Lid sinds:
        12 January 2011

        Hallo,

        Stel je eerst even voor.

        Hoe oud is je auto en dus sleutel.
        Deze kwaaltjes heb ik wel eens vaker gehoord al zijn de batterije vervangen.
        Je signaal kan ook verstoord worden door bijvoorbeeld hoogspanningsmasten

        #18105232
        DolfS
          Lid sinds:
          27 February 2013

          Hallo,
          het gaat over een Opel Zafira, 1.8 EASYTRONIC, Bouwjaar 2007.
          Ik ben zelf technicus met de nodige electronische meetapparatuur. Vandaar dat ik vastgesteld heb dat de afstandbedieningen wel signaal uitzenden.

          Mijn vraag is eigenlijk of de (door mij) beschreven werking klopt.

          Als de deur niet opengaat als de deurhandle wordt vastgepakt doen de open/dicht knopjes op de transponder het meestal (maar niet altijd) ook niet.

          Mijn transponder zit in mijn portemonne. Ik heb hem dus altijd zelf bij mij.
          Mijn vrouw heeft de tweede responder altijd bij zich.
          Ik had er voornamelijk zelf last van dat de deur niet open ging maar nu had mijn vrouw er van de week ook last van. Dit lijkt te wijzen op een gemeenschappelijk deel: het gedeelte in de auto dus.

          #18105233
          gerben rsv
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 October 2011

            Bijna goed

            Antenne van de auto registreerd dat de sleutel in de buurt is
            Als je dan de handgreep vastpakt gaat auto van het slot
            Vervolgens kun je instappen en starten

            Het lijkt mij dat het probleem in de ontvanger zit!

            Ik werk zelf bij een BMW dealer en daar zie ik dit probleem bij bepaalde types wel vaker meestal is de ontvanger dan kapot als gevolg vocht of zit er ergens een kabelbreuk!

            Succes met zoeken

            #18105234
            DolfS
              Lid sinds:
              27 February 2013

              Het lijkt mij dat de transponder niet constant een signaal uitzend. Dan zou de batterij zeer snel leeg zijn.
              De eerste actie is de deurhandle bewegen en daarmee een schakelaar in de deurhandle. Hierna gaat (denk ik) de auto een sigaal uitzenden (zie volgorde in de eerste post).

              Volgens jou zou dat signaal via de radio antenne komen?
              Kan je de antenne er niet afhalen voor het geval je door de wasstraat wil (of was dat vroeger en is dat nu niet meer nodig) ?
              Als je de antenne eraf haalt dan zou hij het nooit meer doen?

              Ik denk eerder dat er ergens in het interieur (bv bij de achteruitkijkspiegel) een zender/ontvanger zit. De transponder moet het in de auto immers ook goed doen.

              #18105235
              gerben rsv
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 October 2011

                Ik zal het anders zeggen er zitten in de auto diverse ontvangers om het signaal van de sleutel te ontvangen dat bedoelde ik met antenne.Als je hier kijkt kun je zien wat en waar http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/44/582/218/2579,2578,2581/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                De antenne staaf op het dak is voor de radio en misschien voor navi en dus niet voor het open en start systeem.

                De transponder is een klein chippie in de sleutel en word al sinds 1995 ongeveer gebruikt en deze heeft geen batterij nodig!!!! En volgens mij is het dan ook nog zo dat de transponder word gebruikt voor de startonderbreking en niet voor het open en start systeem.

                Bij BMW gaan de batterijen ongeveer 3 jaar mee dit is dan de CR2032!

                De volgorde zoals door mij omschreven is de volgorde zoals het bij een BMW werkt maar het lijkt mij dat dit voor Opel ook zo werkt ,misschien dat je op Duitse of Engelse forums nog info kunt vinden.

                #18105236
                DolfS
                  Lid sinds:
                  27 February 2013

                  Bij het “SYSTEME D’OUVERTURE ET DE DEMARRAGE SANS CLE ” (systeem voor toegang en verlaten zonder sleutel) staat de auto zender (nr 19) en de ontvangers (nr 20 en 21) duidelijk aangegeven. Ontvanger nr 20 zou er 2 keer in moeten zitten maar er staat niet getekend waar de 2e is gemonteerd.
                  Zoals je aangeeft heeft het systeem inderdaad niets met de dakantenne te maken.

                  De zak transponder kan volgens mij op de volgende manieren werken:
                  1) De auto zend een bericht uit (via zender nr 19). De zak transponder antwoordt door de toegangscode terug te zenden.
                  2) Als de auto zender (nr 19) het niet doet, kan je de open/dicht knopjes op de transponder indrukken. Ook dit zorgt ervoor dat een toegangscode wordt uitgezonden. (de ontvangers 20 en 21 moeten het dan dus nog wel doen).
                  3) Als de ontvangers 20 en 21 het niet doen of de batterij in de zaktransponder is uitgeput, kan je met het kunststof sleuteltje (dit zit in de zaktransponder) toegang tot de auto krijgen. Door de transponder voor het sleutelgat te houden wordt de sleutel code uitgelezen. Uitlezen gaat waarschijnlijk vergelijkbaar als de beveiliging van artikelen in de winkel (als je door het poortje loopt).

                  Soms opent de deur ook niet als ik een knopje indruk op de transponder (toestand nr 2). Misschien doet de ontvanger bij het middenconsole het niet altijd goed. De volgende keer als het probleem optreed, loop ik naar de achterklep (waar de 2e ontvanger zit) en kijk of er hier wel wordt gereageerd.

                  #18105237
                  gerben rsv
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 October 2011

                    Bij de link staat rechtsbovenin diverse afkortingen mijn technisch frans is niet heel goed maar engels en duits gaan wel dus zet ik hem meestal op GB :thumb

                    Verder is het volgens mij zo (althans zo lees ik het) dat er in de tunnelconsole 2 ontvangers zitten eentje vooraan en eentje achteraan.

                    Het is wel vreemd idd dat de afstandbediening het ook niet doet want het lijkt mij dat dit op de normale manier werkt zoals bij een auto zonder keyless entry.

                    Check anders eens of de binnenverlichting wel aangaat als de deuren niet opengaan het kan natuurlijk zijn dat de storing in de centrale portier vergrendeling zit en niet zozeer in het Keyless-entry deel! (binnenverlichting aan en deuren niet open,signaal word wel ontvangen maar centrale vergrendeling werkt niet!)

                    #18105239
                    DolfS
                      Lid sinds:
                      27 February 2013

                      Als de deur wel (soms moeizaam) open gaat met de zaktransponder knopjes dan start de auto soms niet als je op de start knop naast het stuur drukt. Er verschijnt dan een slotje naast de kilometer teller om aan te geven dat er geen legale sleutel in de buurt is.
                      Als ik de zaktransponder dan houd bij de plek waar de mechanische sleutel normaal zit (in vorige post beschreven 3e toestand), dan start hij wel altijd. Volgens het handboek bij de Zafira is dit de manier die je moet gebruiken als de batterij van de zak transponder is uitgeput. Waarschijnlijk wordt de transponder dan dus magnetisch uitgelezen en is er geen batterij energie meer nodig.
                      Alles lijkt er dus op te wijzen dat er iets aan de sleuteltoegang mankeert en niet aan het slotmechanisme.

                      #18105240
                      gerben rsv
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 October 2011

                        Zoals al eerder vermeld maakt Opel al sinds ongeveer 1995 gebruik van een startonderbreking mbv een transponder chip die in de sleutel zit en een ring rond het contactslot welke als ontvanger fungeert. In jouw sleutel zit ook nog steeds die transponder en de ontvanger zit er dus ook nog steeds.Bij een storing in het Keyless entry systeem cq een lege batterij moet je dus de sleutel (transponderchip) bij de ontvanger houden zodat de auto weet dat de juiste sleutel in de auto aanwezig is!Komen we dus weer terug op mijn conclusie dat er iets mis is met de antenne cq ontvanger van het Keyless entry systeem!!

                        Ik denk dat je de diverse systemen ook los van elkaar moet zien dus de centrale portiervergrendeling,de startonderbreking en het Keyless entry systeem apart van elkaar controleren.

                        #18105238
                        DolfS
                          Lid sinds:
                          27 February 2013

                          Als ik de zak transponder op de plek van het kontaktslot houd en ik duw op de start knop dan start de motor normaal.
                          Als ik de zak transponder in mijn zak laat zitten en ik duw op de start knop dan start de motor niet en het lampje van het slotje naast de kilometer teller gaat dan branden.

                          De vraag is: Welk systeem zou ik dan moeten testen en hoe zou ik dat kunnen doen?

                          #18105241
                          gerben rsv
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 October 2011

                            Als je zoekt via Google op Keyless entry Opel Zafira blijkt er nog een topic hierover te bestaan op dit forum misschien dat je hier wat aan hebt.
                            Het zou weleens in de ontvanger kunnen zitten (nr 19 !)
                            Ikzelf heb geen beschikking over schema’s e.d. Dus daar kan ik je niet mee helpen.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.