Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Mooie site!
Michael heeft meerdere race auto’s alle opgebouwd uit ex straat auto’s
C Kadett’s heeft hij er 2.
ééntje met een normale 2 liter achtklepper
en ééntje met een 2 liter 16v (ex Georg Berlandy),dit wel zeggen een 2 liter blok met een kop van een ascona/manta 400.De GT heeft een 2 liter 8v motor en recent is hij met een a ascona gaan rijden met een 2 liter 8v querstrom motor.
Michael is in principe een one man show,bouwt en prepareerd alles in eigen beheer,zijn werkplaats puilt uit van de onderelen,body’s etc
@Andre_Ede wrote:
in een ander topic hadden we het over de zusterauto van deze RA39 die in Kenia achter bleef ben er nu achter dat dit de RA50 was.
Bovenstaande auto is niet RA39
Bovenstaande is de RA47RA39 is de Monte carlo auto uit 1982
RA50 is een Safari auto van 1983 (zuster auto van bovenstaande)En dan zag ik nog een lijstje voorbij komen met drie werkswagens die nog bestaan
De eerste twee zijn bekend,die groep 4 is nieuw voor mij.
Wel interessant! :D@JvV wrote:
@jethro wrote:
Heb het blad gevonden, oftewel de autorevue van september 1978.
Daar staat het verhaal over de DETT-C GTE in, met o.a. de DETT van Andre Jetten.
Let op deze DETT had het kenteken: 72-MR-95.
En nog een foto van een DETT in de 1000 serie uitvoering met het kenteken: 70-UK-49.
Met nog een DETT met het kenteken: 77-XG-19.
En wat JvV al repte: de DETT van Jetten is een groep 2 uitvoering, vanwege veranderingen per 01-01-1978.
Wij dachten dat het een groep 4 was vanwege: Getunde motor met dubbele 45 webers, ZF 5bak en ZF sper en 6 punts rolkooi.
Jan van der Marel was van de DETT overgestapt naar een CHEV.
Oftewel een VAUXHALL CHEVETTE.
Hij had toen september 1978 de S.L.S. rally gewonnen.
Henk Vossen op de derde plaats ook met een DETT.72-MR-95 & 77-XG-19 bestaan niet meer.
De UK staat er nog steeds zo bij. Van standaard eerste 1000ers (eerste 6-7 in nederland geleverd) is hij omgebouwd naar groep 2.
2.4 is natuurlijk omega motor (van origine) en in die tijd reden er alleen maar 1.9/2.0 mee.
De Chevette was toendertijd voor die klasse een lastige auto om te verslaan.77-XG-19 bestaat nog,niet alles is op VWE terug te vinden ;)
@JvV wrote:
@jethro wrote:
Over de C1 en 16V motoren………….
Jan van der Marel had ook een C1.
Dat waren de werkswagens, ene Walther Rorhl heeft daar ook nog mee gereden in…….1976 in de MC rally.
Heb dat nog in een Duits blad staan, ook met afbeelding van die 16V motor.
De ontsteking zat op voorzijde cilinderkop.Jah inderdaad dat was de eerste GG-DU 372 en de DRM wagens die op het circuit reden. Waren geen lang leven geschonken.
Altijd motorische problemen omdat er te weinig geld werd gestoken in de doorontwikkeling van de motoren.Oké!
Rohrl reed de Monte van 76 met een querstrom motor.
De 16v werd alleen gebruikt in de training voor de Monte
Enige succes wat Opel ooit heeft geboekt met een 16v Kadett was een overwinning voor Rohrl in de 24h van Ieper 1976
Andere pogingen de 16v in te zetten liepen vaak op niets uit16v motoren voor de rally auto’s werden aanvankelijk door Opel zelf gebouwd, de Motoren voor de DRM auto’s werden bij dr.Schrick gebouwd
Resultaat was feitelijk het zelfde,ze liepen vaak al snel kapot
Voor de Monte van 1977 werden dr.Schrick motoren gebruikt die slechts enkele uren voor de start arriveerde
Het was zelfs zo erg dat de motor van Rohrl voor de start van de 1e proef eerst nog moest worden afgesteld.
Enkele proeven later liep de V snaar eraf,geen koeling meer dus koppakking kapotWeet niet goed wat jvv met “de eerste GG-DU-372 bedoeld”
Monte 1976 was GG-DU 403
Monte 1977 was GG-DU 372 (oorspronkelijk GG-DU 403 RAC 1976)Budget was idd een groot probleem mede omdat de fabriek geen rally activiteiten mocht uitvoeren van GM
Het team werd gefinancieeerd door de Europese dealers vandaar ook de naam Opel Euro Handler Team
Alle auto’s waren dan ook geregistreerd als prototype’s zodat men deze in de boeken kon zetten van de ontwikkelingsafdelingDank u!
Daar gaan we aan werken! :thumb
Interessant topic! :D
-
AuteurBerichten