dimi_v

Aangemaakte reacties

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729558
    dimi_v
      Lid sinds:
      14 July 2010

      We zijn inmiddels een hele tijd verder. Er is inmiddels behoorlijk wat tijd aan gespendeerd, ook door de verkoper (en dat voor dat bedrag king: )

      Hij is uitgelezen: ondanks dat er geen MM lampje ging branden was er een melding over ‘weerstand bougies’ om die reden zijn de bougies vernieuwd en leek het goed, maar dat is wel vaker. Computer geeft ook geen fout meer zeggen ze.

      Omdat lucht en brandstoffilter nog vervangen moesten worden afgesproken dat ze dat ook nog zouden doen, daarmee is alles vers. Maar we gingen hem halen en helaas, eenmaal er even mee gereden (‘niet meer koud’, warm is teveel gezegd) was het weer pet. Daarop hebben we hem een paar dagen laten staan en hebben ze oa (weer) een reiniginsgmiddel in de olie gegooid omdat er vuilafzetting op de kleppen kan zitten. Ze zijn er mee naar een Opel specialist geweest en die kwam met dat verhaal. Ik had dus al hetzelfde gehoord bij een Opel garage.

      Wat we hadden geconstateerd bij de handelaar toen hij slecht startte was dat de motor 500 rpm draait, heel schokkerig. Ga je gas geven (bv 2000 rpm) ploft het en bokt ie dat het een lieve lust is, en opeens na ong 1-2 minuten is “ineens” niets meer aan de hand en draait de motor als een zonnetje, start goed.

      Ondanks alle inspanningen en geen resultaat met uitlezen, denk ik toch haast aan een slecht contact ergens. Ik heb gemeten of er problemen zijn met de massaverbinden maar kan niks comstateren (minder dan 1 ohm tussen centraal aardpunt bij koelvloeistoftank, blok op diverse punten en de minpool van de accu).

      Iemand een idee welke stekkers verdacht zijn met bv slecht contact en die de moeite (en mogelijkheid) waard zijn om naar te kijken? Iemand uit de omg. Oosterhout/Breda die wellicht weet waar het kan zitten en mij kan helpen, desnoods tegen een vergoeding? Het is een leuk bakkie maar dit verziekt het plezier!:cry

      In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729557
      dimi_v
        Lid sinds:
        14 July 2010

        ook als er geen MM lampje brandt?

        In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729554
        dimi_v
          Lid sinds:
          14 July 2010

          Nou mensen, het is er nauwelijks beter op geworden. Koude start gaat goed (zij het soms wat schommelend toerental) maar het lukt. Warm stationair soms ook schommelend (vriendin bang dat ie afslaat) en inmiddels is zo’n beetje de helft van de tijd de auto zeer lastig te starten als tussen de 5-45 minuten na de laatste rit, zo erg dat als ze ergens even wat moet oppikken de motor maar laat draaien…

          Ik wil in ieder geval even het gasklephuis en de stappenmotor reinigen, ik las dat daar een how-to van is maar ik kan hem niet vinden? Ik zag dat je de stappenmotor op een bepaalde manier moet terugplaatsen (palletje uitgetrokken) en je nieuwe pakkingen nodig hebt.

          Kan iemand de link geven:D

          In reactie op: Paar kleine vraagjes en probleempjes #17647835
          dimi_v
            Lid sinds:
            14 July 2010

            enig idee als de slang kennelijk al doorgesneden is hoe je de einden weer aan elkaar krijgt? De vloeistof loopt onder uit de klep en ik zag geen slang door de thule heen lopen….

            Is er een handigheidje waarmee je de slang weer naar boven kunt vissen?

            In reactie op: Probleem met led achterlicht bij corsa #17733897
            dimi_v
              Lid sinds:
              14 July 2010

              misschien gewoon kapot? Ook led’s gaan weleens stuk, ook als ze nieuw zijn (lang leve China-kwaliteit!). Passen de stekkers van de linkerkant niet ook toevallig in de rechterlamp? Zoja, even kijken wat er dan gebeurt.

              In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729551
              dimi_v
                Lid sinds:
                14 July 2010

                Als ie eenmaal loopt dan is (was, hopelijk) er ook niks aan de hand.

                Nouja, misschien bedoelde de man dat er koolafzetting op de zittingen oid zit waardoor ze niet 100% sluiten en er compressieverlies langs stroomt. Ik mag aannemen dat er wel enkele ruimte tussen ‘niet sluiten’ en het raken van de zuiger zit.

                Ik heb er iig ook nieuwe olie in gedaan om even flink te kunnen trappen, werd me afgeraden om dat met olie te doen waarvan je niet weet hoe en wat, dus dat maar gedaan. Ik zal de komende week afwachten wat m’n vriendin meldt en als het dan nog ruk is dan ga ik hem laten uitlezen, maar eerst werd me geadviseerd om dit te proberen.

                In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729546
                dimi_v
                  Lid sinds:
                  14 July 2010

                  ik heb vandaag de motorolie ververst (eerst engine flush erbij gedaan om de motor te reinigen) en op aanraden van de garage 5W30 volsyntheet erin, en flink gassen zodat ie schoon brandt. Kans is groot dat de kleppen af en toe blijven hangen. Komt schijnt vaker voor omdat men er eigenlijk te ‘netjes’ mee rijdt.

                  Ik ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.

                  In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729543
                  dimi_v
                    Lid sinds:
                    14 July 2010

                    Bedankt voor de reacties.

                    Onderhoudsstaat weet ik niet, goedkoop tweedehandsje, alleen complete distributie laten vernieuwen. Daarvoor 1 keer gehad dat de auto bijna niet te starten was, was ook al mee gereden toen en pruttelde en met veel moeite en gas geven en proberen sloeg ie aan. Kan een keer gebeuren denk je dan.

                    Nadat de distributie vervangen is is het ook nog paar weken probleemloos gegaan, het is de laatste 2 weken opeens lastig. Ik zou denken dat als de bougiekabels slechts zijn, brandstoffilter nio is, etc de motor ook regelmatig slecht zou trekken, stotteren/inhouden of slecht stationair lopen. Dat is dus allemaal niet het geval. Koude start en stationair (ook warm) is prima, ALS je hem gestart krijgt als de motor al warm is gaat ook goed.

                    Er moet dus iets zijn wat de start beïnvloedt in koud en niet met warm of net andersom wat er voor zorgt dat de motor opeens lastig aanslaat. De stappenmotor zal dan waarschijnlijk wel goed zijn als koude start lukt (staat de gasklep wat verder open neem ik aan?). Je zou verwachten dat tijdens de startfase (ook warm) de klep ook wat opengaat voor iets verhoogd stationair met dito extra brandstofinspuiting. Gaat de klep misschien wat moeilijk open in het gebied tussen ‘gas los’ en net een beetje open (door egr vervuiling?)? Als de motortempsensor voor de ecu slecht is, zou de motor dan ook juist niet verhoogd stationair moeten blijven lopen of is dit mechanisch geregeld mbv klep die opent/sluit aan de hand van de koelvloeistof die er door stroom?

                    Blijft vreemd, hoop dat ik het kan vinden.

                    In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729540
                    dimi_v
                      Lid sinds:
                      14 July 2010

                      Kan echt niemand iets zinnigs zeggen? Starten gaat steeds lastiger begreep ik net (zal straks eens kijken als ze weg moet) en ‘er brandt een oranje lampje’ volgens m’n vriendin…

                      EDIT ik heb zojuist de stekker van de EGR losgegooid. Motor start koud goed en loopt zo’, 1200 rpm. Stukkie mee gereden (2km), getankt en start wel maar aarzelend. Nog een paar minuten gereden en gaat steeds aarzelender starten. Kwartier later amper aan de praat te krijgen! Pruttelend en hoesten met gas geven en een keer of 3 proberen slaat ie aan! EGR klep kan dan de boosoenener niet meer zijn, die zit nu automatisch dicht en als ie zou blijven hangen op half open/half dicht, dan zou de auto daarvoor net zo slecht gestart moeten hebben?! Ik vraag me echt af wat het is, ik heb beloofd dit weekend er naar te kijken maar ga me toch afvragen wat het is!!

                      In reactie op: heel af en toe niet te starten #17729539
                      dimi_v
                        Lid sinds:
                        14 July 2010

                        Niemand een idee? Het begint nu een beetje vervelend te worden want na het starten (koud) loopt de motor denk ik 20-30 sec wat verhoogd stationair (gok 1300-1400 rpm) en begint daarna ritmisch hoger-lager te ‘regelen’? Misschien een temperatuursensor?

                        Zijn zaken makkelijk uit te sluiten door bv de stekker van de EGR los te koppelen? Loopt je blok dan nog mooi door? Of bv motortemp? Hoe wordt de koude start geregeld, aan de hand van welke sensoren en wanneer gaan egr en lambda sensor werken?

                        In reactie op: Kosten distributieriem #17716384
                        dimi_v
                          Lid sinds:
                          14 July 2010

                          En toen was ook nog de nokkenaskeerring lek:thumbdown Kwam er weer een paar tientjes bij. Al met al 385 euro kwijt voor de hele mikmak laten vervangen bij een universele garage, zucht…

                          In reactie op: Kosten distributieriem #17716383
                          dimi_v
                            Lid sinds:
                            14 July 2010

                            ik laat van de week de distributie van de X14XE volledig (dus met rollen/pomp, etc) vervangen bij een universele garage voor 325 incl. alles:o Das geld zat maar dan is het wel goed gedaan. Kan er tenminste niks geks gebeuren en anders issie meteen helemaal total loss, is ook weer een plus als ie weer de verkoop in gaat.

                            De man die daar werkt heeft altijd bij het Opel Centrum gewerkt hier, herkende hem nog van mijn tijd dat ik Astra reed:puke Nouja, das overdreven, maar echt warm kreeg (krijg) ik het niet van de Astra G station, die nieuwe is wel :thumbup Das wel een leuke vervanger voor mijn huidige auto denk (Ik ga-offtopic)

                            Maargoed, die zei dat een X14XE één van de lastigste distributies is om te vervangen (nadat ik aangaf er zelf geen tijd voor te hebben maar toch wel aardig kan sleutelen). Staat makkelijk verkeerd schijnt. Het zal wel, als het maar gebeurt is dan rijdt dat weer een stuk zekerder!

                            In reactie op: corsa heeft geen vermogen #17717297
                            dimi_v
                              Lid sinds:
                              14 July 2010

                              origineel gepost door robin31289
                              zelf heb ik met een paperclip de auto uitgelezen. hierbij kwam de luchtmassa sensor naar voor. deze vervangen maar heeft geen invloed gehad.

                              En de bekabeling van sensor naar computer niks mis mee? Bv doorgesleten op scherpe rand of nog ergers: langs een poelie (als daar langs gaat). Meet anders eens of er (nog) wel spanning op staat?

                              In reactie op: x16xe stationair probleem #17482877
                              dimi_v
                                Lid sinds:
                                14 July 2010

                                origineel gepost door opeltechniek
                                Ik denk dat je inlaatspruitstukpakking lekt.
                                ff met wat remmenreiniger of i.d. eromheen en kijken wat ie doet anders ff aan de viergastester om te kijken naar je hc dan kun je gelijk een diagnose stellen.

                                Ik moest ook aan valse lucht denken, kan dus vanaf LMM t/m inlaatspruitstuk zijn. Als auto verder gewoon goed loopt kan een relatief klein lek alleen met stationair problemen geven. Niet specifiek Opel, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat inlaatspruitstuk-pakking lekt, tenzij hij er (recent) af is geweest.

                                Wel even benieuwd hoe je dat met remmenreiniger kunt checken??

                                In reactie op: op zoek naar corsa b #17712497
                                dimi_v
                                  Lid sinds:
                                  14 July 2010

                                  lulverhaal, hebben zich gewoon bedacht of een betere prijs gekregen. Heb je natuurlijk niks aan, maar dat denk ik.

                                  Gewoon een beetje rondkijken, wij hebben een tijdelijke Corsa Sport 1.4 16V uit 96 gekocht voor 1000 euro met verse APK. Alleen moet de distributie vervangen worden, verder top wagentje! Airco, ABS, stuurbekrachtiging, dubbele airbags, 15 icnch velgen en volgens mij ook nog verlaagd, gaaf hoor voor dat geld. Welliswaar wat deukjes en plekken, maar belangrijkst is dat ie goed en lekker rijdt!

                                  In reactie op: dis. riem geknapt. #17712142
                                  dimi_v
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2010

                                    geen idee of ik het mag vragen, maar iemand interesse om onze Corsa met X14XE in de omg. Oosterhout/Breda te doen?

                                    In reactie op: corsa b gsi turbo #17711520
                                    dimi_v
                                      Lid sinds:
                                      14 July 2010

                                      Weet je wat ik het mooist vind van dit soort wagens/projecten? Dat je het zelf gemaakt heb. De uitdaging om iets te bouwen dat niet bestaat, soms zelfs de eerste bent met een probeersel (kan goed/slecht uitpakken). Je leert er ontzettend veel van als je interesse en kijk op techniek hebt.

                                      Is het dan gelukt, misschien wat beter of minder goed dan verwacht, ben je echt trots. Is het eenmaal af dan is het een tijdje leuk (de kick tijdens rijden, duurdere wagens verrassen, etc.) en de aandacht en interesse van andere liefhebbers en op het net (forum zoals deze). Jammergenoeg went bijna alles, ook een (extreem) snelle wagen.

                                      Mijn moeder zij altijd: Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak en ik constateer bij mezelf dat dat nog vaak zo is. Het uitzoeken van een nieuwe TV/auto/laptop etc. etc. (ik noem het maar de voorpret) is soms nog leuker dan de aanschaf zelf doen. Heb je het even dan is het ‘normaal’.

                                      Zelf bouwen dus!:wors

                                      In reactie op: Show hier je corsa #17294186
                                      dimi_v
                                        Lid sinds:
                                        14 July 2010

                                        Tijdelijke auto van m’n vriendin totdat ze volgend jaar de Corsa C Comfort 1.2 van haar moeder over neemt. Voor een prikkie gekocht omdat de motorkap dof is en er wat deukjes/beschadigingen op zitten. Volgend jaar inruilen op een setje mooie velgen denk ik:D




                                        In reactie op: Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport water pomp vervangen #17701094
                                        dimi_v
                                          Lid sinds:
                                          14 July 2010

                                          ok, duidelijk dan weten we dat:afro Hoeveel uur staat er voor het vervangen van een distributieset bij deze motor? Ik heb zelf weinig zin en tijd. Dan weet ik waar ik op kan rekenen als ik de klus uitbesteed.

                                          In reactie op: corsa b gsi turbo #17711513
                                          dimi_v
                                            Lid sinds:
                                            14 July 2010

                                            als ik in de verkooptopic lees dat auto niet omgekeurd is, zou ik er vanaf blijven. Beetje tuning kan geen kwaad, maar dit is wel andere koek. Leuke wagen voor het circuit, dat wel:P Even serieus, je moet er niet aan denken dat je gezeik krijgt bij een controle, laat staan aansprakelijkheid bij een ongeval.

                                            In reactie op: Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport water pomp vervangen #17701091
                                            dimi_v
                                              Lid sinds:
                                              14 July 2010

                                              Zo, mijn eerste bijdrage hier, hopelijk zinvol :)

                                              Waarom meteen de hele distributieset vervangen? Ik lees dat bij het vervangen van de riem wel wordt aangeraden om de pomp meteen te doen, maar misschien is dit niet gebeurt en/of heeft hij pech. De riem kun je cht wel weer terug leggen en gebruiken als ‘ie niet oud is.

                                              Als de riem nog nieteens over de helft van zijn levensuur zit, zou ik lekker alleen de pomp vervangen. En advies over olie en bougies etc. is allemaal afhankelijk van de staat en wanneer dit voor het laatst gedaan is, is mijn mening. Kun je ook wel meteen de bakolie of de remblokken, etc. etc. vervangen, “als je toch bezig bent”.

                                              Ik heb ook genoeg gesleuteld aan motorbokken om dit te adviseren. Een hele distributieset is 140 euro als ik zo op onderdelen sites kijk, een pomp zal misschien paar tientjes zijn. Als het niet nodig is, is het niet nodig…

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)