Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Beste Danny, Ik woon in Den Bosch.
Vandaag brengt als het goed is iemand mij een gebruikte bobine uit de sloop.
Die ga ik zo en zo proberen.Wat ik al wel getest heb is het volgende:
nr 4 vonkt niet. Om uit te sluiten dat het de bougiekabel is, heb ik dezelfde kabel op een andere uitgang op de bobineblok geplugged. Op nr 3. Dan vonkt deze wel.
Er is dus iets mis met uitgang nr 4 op de bobine blok.Nr 2 en 3 vonken prima. Alleen nr 1 iets minder. Nr 4 dus helemaal niet.
Een andere test:
Als ik nr 1 t/m 3 uit de cilinderkop trek terwijl mijn auto stationair draait, merk je dit meteen aan de motor. Je hoort dat de motor dan moeite heeft. Stop je hem terug, loopt hij weer goed.
Ditzelfde effect heb ik niet op cilinder 4. Uiteraard stop ik dan een kabel die wel vonkt in de opening van cilinder 4, de motor reageert daar niet op. Ook niet als je hem er weer uithaalt.Dus behalve dat de bobine stuk is waardoor nr 4 niet vonkt, is er toch iets anders aan de hand. Ik ga vanavond een andere bobine proberen met een nieuwe bougie op nr 4. Deze bougie heeft het namelijk zwaar te verduren gehad, omdat een tijd lang olie lekte op cilinder 4. Hij is ook helemaal zwart geworden.
Hopen dat het de bobine is icm bougie. Ik zou het raar vinden, want de bobine is 6 weken oud.
Ik laat het wel weten.ECU vervangen, maar auto loopt nog steeds op 3 cilinders.
Oude ECU er weer in laten zetten, de andere leeglaten maken in de hoop dat ik hem kan doorverkopen via markplaats, ik heb er namelijk 300 euro voor betaald en nu zit ik er mee.
Opel monteur geeft aan dat als de revisie goed gedaan is en alles aan de bovenkant vervangen (bougies, bougiekabels, bobine, nokkenassensor) dat het dan nog alleen een scheurtje in het onderblok kan zijn. Dat kan blijkbaar niet gemaakt worden, dan moet er een nieuwe blok in. Dus alle moeite en geld om eea te reviseren mooi weggegooid geld.
Ik heb nog even gekeken of de bougie nr 4 wel goed vonkt. Vergeleken met andere bougies vonkt hij niet of nauwelijks.
Ik ben bang dat het toch gewoon iets simpels is. Bobine is nieuw, maar wel een goedkope merk. Kan het toch zijn dat de bobine niet goed is?Zelf uitleze op mijn astra G doe ik door rempedaal en gas tegelijkertijd in te trappen en dan pas de contact op 2 te zetten.
Vervolgens begint je storingslampje te knipperen. Tel hoe vaak deze achterelkaar knippert. 10 x knipperen wil zeggen 0.
Dan stopt het knippere voor 3 seconden en dan begint hij opnieuw. Dan gaat hij bijvoorbeeld 3 keer knipperen. Dan knippert hij weer 10 keer en daarna 4 keer. Dan heb ik dus 0+3+0+4 = P0304 = P0304 Code – Cylinder #4 Misfire (volgens http://www.obd-codes.com).Ik vraag mij wel af of ik nog eventueel met een andere truucje ik de code kan verwijderen (resetten). Weet iemand dat?
Bij de Opel dealer in Den Bosch uit laten lezen.
P0300 en P0304, maar dat ik had ik zelf ook al uitgevonden door het gaspedaal truukje in de auto en dan het knipperen van het onderhoud lampje tellen. Voor diegene die het niest wisten, best grappig dat je dus zomaar je auto op storingscodes kan uitlezen op die manier. VErvolgens op internet zoeken naar wat ze betekenen.Maar goed.. De opel dealer heeft behalve het uitlezen een compressie test gedaan, resultaat was goed. Bougiekabels omgewisseld, maar nog steeds storing op cilinder 4, dus ligt het ook niet aan de bougie kabels. Ook de bougie is nagekeken, die is ook goed.
+
Daarna zijn ze natuurlijk gestopt, voor meer onderzoek hebben ze meer tijd nodig, dus moet er meer afgerekend worden. Ik was al blij dat het bovenstaande allemaal gedaan hebben voor de prijs van 40 euro.Of het de ECU is kunnen ze dus niet met zekerheid zeggen. Toch ga ik het proberen. Ik heb een 2e hands ECU gevonden. Die is netjes eerst leeggemaakt. Het leegmaken (zeg maar formatteren) moet gebeuren terwijl deze nog op de (vorige) auto gemonteerd was. Ik rijd met deze ECU naar de Opel Garage, die kunnen namelijk mbv mijn security code, deze niewe ecu programmeren op maat voor mijn auto, nu weer mbv mijn security code.
Een hele gedoe dus. 1100 ben ik kwijt aan reparatie van de motor. Ecu gaat mij 300 kosten 2e hands. programmeren e.d. rond de 100.
Ik laat het resultaat wel weten.
Staat bij de Opel garage.
Ze zijn hem aan het uitlezen, ik ga hem straks ophalen.De Foutcode’s zijn P0300 en P0304.
In het engels:
P0304 (?) Cylinder 4 Misfire DetectedBeste Blue-Dragon. De Krukkenassensor is niet vervangen.
Ik heb het voorgesteld aan mijn monteur maar die zegt dat als er iets met de krukenassensor aan de hand zou zijn, dat het probleem in de ontsteking niet alleen zou voordoen op enkel cilinder 4.Het speelt echt op alleen nr 4. Als je hem utleest geeft hij ook alleen maar fouten aan op deze cilinder.
1) De foutcode’s waren gewist, ik heb nu weer een constant brandende storing lampje, ik denk dat als wij deze nu weer uitlezen, dat ik de foutcodes hier wel kan opnoemen.
2) Een andere vraag van mij, kan er iets mis zijn met de temp sensor? Ik lees dat als de temp sensor niet in orde is dat je motor dan ook raar kan doen. De aturo trilt, motor loopt bij mij dus niet lekker op het moment door die klote probleem op cilinder 4.
3) Een andere vraag, men leest mijn auto uit met universele uitleessoftware. Het is geen opeldealer. Mijn monteur is ook een beetje radeloos. Hij geeft nu aan dat de ECU stuk kan zijn. Mijn vraag aan jullie, als de ECU stuk is waardoor het onsteken op cilinder 4 niet goed is, moet hij dan ook niet tijdens het uitlezen een melding geven over de ECU? Ik heb geen zin om nu een paar honderd euro aan de ECU uit te geven, terwijl het daar niet aan ligt.
Iedereen bedankt voor het reageren!!
Hier en daar lees ik dat door een kapotte temperatuursensor of iets aan de bedrading van deze sensor, de brandstoftoever in de war kan brengen.
kan het misschien aan deze sensor liggen dat op 1 cilinderde inspuiting ontregeld wordt?
Als ik het gaspedaal en de rem tegelijk intrap en dan contact aanzet, gaat het onderhuidslampje even knipperen, maar daarna verdwijnt die weer.
Dus niet echt veel wijzer. Geen code oid.De foutcode is gistern doo de monteur gewist.
Ik had hem voorgesteld om mbv de foutcode’s hulp te zoeken hier op het forum, maar was net te laat. Hij heeft ze gewist. LAter geprobeerd door wat flink gas te geven de storingslampje weer aan te laten springen, maar ws niet gelukt.
Vanochten weer naar het werk, van Den Bosch naar Eindhoven, en idd na een paar km begint het storings-lampje weer te knipperen. EVen contact uit en weer aan, terwijl ik aan het rijden ben, en het knipperen is weg.Ik zal roberen om vanavond langs de monteur te rijden, die hem nogmaals uitleest voor de precieze foutcode’s.
@ haasje17: geen koelvloeistof verbruik geconstateerd. Olie verbruik was altijd al hoog bij mijn Astra. Ik ben de 2e eigenaar, tik heb hem op 70.000 km gekocht, maar altijd wel ongeveer om de 4000 km 1 liter oliebijgevuld.
Of olievebruik nu na alles wat vervangen is (kleppen, koppaking, kop laten vlakken en er is 1 zuigerveer) weet ik niet. Ik rijdt er sinds gisteren mee. Revisie bedrijf in Den Bosch, mijn monteur en iemand van een opel sloop, niemand weet 100% zeker meer waar het dan nog aan kan liggen. Ze gokken gewoon op de ECU.
Is er iemand op deze forum die dezelfde auto heeft, waarvan de ECU even op mijn auto geplaatst kan worden, om te testen of het wel aan de ECU ligt? Tegen vergoeding uiteraard. Ik woon in noord-brabant, Den Bosch, maar wil er best wel een eindje voor rijden.
Bougies zijn trouwens ook vervangen. Het zijn speicale LPG bougies.
Ja hoor, ook die is al een keer vervangen. Geen 2e hands ofzo, een nieuwe bobine.
-
AuteurBerichten