Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nee heb het laten vervangen met een originele (gebruikte) sonde
Ik heb gekeken naar sensor 1 en het signaal dat het OBD apparaat ontvangt. Ik merk dat als ik gas geef en dan het gas loslaat ik voor sensor 1 even (1 of 2 sec) een signaal van 0v ontvang en daarna fluctueert het wee.
Verder heb ik toen ik de connector van sensor 1 had losgekoppeld, de spanning gemeten tussen de aard en signaal kabel. Als de motor uitstond was dit 0v en zodra de motor ging draaien was dit tussen de 0v en 1v. Maar het live data van het OBD apparaat geeft 1,275v als de motor uitstaat en een flucturend signaal tussen 0 en 1,275 v als de motor draait. Ik heb van sensor 2 het signaal niet direct vanaf de connector gemeten maar op het OBD apparaat begint die ook vanaf 1,275v. Het lijkt mij dat daar iets mis is, maar dan zou ik ook een foutmelding van sensor 1 moeten krijgen toch? Iemand een idee wat verder te doen?
Ik heb ook sensor 1 losgekoppeld om te kijken wat er dan gebeurt, vervolgens kreeg ik foutcodes van sensor 1. De foutcodes van sensor 2 gaan dus ook echt over sensor 2 lijkt me
Dit is de sensor aan de onderkant, foutcodes geven sensor 2 aan
Mocht het meer inzicht geven, bijgevoegd foto’s van de freeze frame data van de P0036 foutcode.
Inmiddels heb ik de sonde vervangen met een originele (gebruikte) sonde. De sonde die er eerst in zat is niet het origineel van Opel maar onderstaande van Bosch.
Helaas heeft dat niets geholpen, na resetten en even te hebben gereden brandde het lampje weer. Ik heb nu een andere OBD scanner waardoor ik geen grafiek kan uploaden van het signaal. Maar het ging om een rit van 13 minuten, aan het begin is het signaal 1,275v (net als op de grafiek van de vorige lambdasonde), na 5 minuten rijden begint het signaal te dalen. Tegen het einde van de rit bereikt het een signaal van 0,75v en bij stilstand stijgt het weer snel richting de 1,275v. Zowel Sensor 1 als Sensor 2 beginnen vanaf 1,275 volt en dat daalt naarmate de sensor warmer wordt.
Naast de P0036 foutcode geeft de scanner ook de volgende pending codes (minder ernstig, motormanagementlampje wordt waarschijnlijk niet hierdoor getriggerd)
P0138 O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor2)
P0140 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank1, Sensor2)
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank1, Sensor2)
P0054 HO2S Heater Resistance (Bank1, Sensor2)Van de Iambdasonde die eruit is gehaald heb ik de weerstand tussen de twee witte kabels (de heater-kabels) gemeten, dit was 9.6 ohm en bij de nieuwe sonde was dat 8,7 ohm. Ik las ergens dat een nieuwe sonde (niet specifiek mijn model) 9 ohm moet meten. Naast het feit dat de foutmelding is teruggekomen wijst dit er dus niet op dat er iets mis was met de oude lambdasonde. Valt er verder iets van deze info af te leiden? En zo niet wat zou ik nu het beste kunnen doen?
Ik heb de sensor laten vervangen door de garage. Heb nog even gezocht naar facturen of andere papieren, maar helaas niets waar iets over het type sensor staat vermeld. Heb je trouwens een idee van hoe ik de zekering van de sensor kan vinden?
-
AuteurBerichten