Corsa D motormanagement lampje P0036 foutcode

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa D motormanagement lampje P0036 foutcode

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18377623
    corsad030
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 June 2020

      Hallo allemaal,
      Ik heb een Corsa D 1.2 , bouwjaar 2010. En zoals de titel al zegt brandt het motormanagement lampje. Met zo’n goedkope obd apparaatje heb ik gescand op foutcodes en kreeg ik P0036, HO2S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 2. Na even zoeken vond ik dat een van de onderstaande dingen de oorzaak zou moeten zijn:

      -Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
      -Bedrading en/of aansluitingen defect
      -Lambda-sensor defect
      -ECU defect

      Ik heb niet het idee dat lambdasonde defect is, deze is in februari al vervangen en bij de obd scan geeft hij ook signaal (zie afbeelding van sensor signaal, rit van 18 minuten). Voordat ik overga tot het laten testen van de bedrading of sensor, wil ik de zekering testen. Alleen zie ik in de handleiding niets staan over deze zekering. Iemand een idee hoe ik de positie van de zekering kan vinden? Tips of ideeën voor een andere aanpak zijn ook welkom.

      O2sensor graph

      #18377791
      richardschaeks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2008

        Kan toch de lamda zijn, voorverwarming van deze sonde werkt niet/ kapot. Redelijk vaak voorkomend probleem met deze sonde. Sonde werkt gewoon als deze al een beetje warm is door de uitlaatwarmte( daardoor meet jij goede waardes), is helaas apk afkeur tegenwoordig.

         

        Heb je deze sonde toen voor een orgineel bosch vervangen met dezelfde kabellengte?

        #18378055
        corsad030
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 June 2020

          Ik heb de sensor laten vervangen door de garage. Heb nog even gezocht naar facturen of andere papieren, maar helaas niets waar iets over het type sensor staat vermeld. Heb je trouwens een idee van hoe ik de zekering van de sensor kan vinden?

          #18383951
          corsad030
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 June 2020

            Inmiddels heb ik de sonde vervangen met een originele (gebruikte) sonde. De sonde die er eerst in zat is niet het origineel van Opel maar onderstaande van Bosch.

            https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/8446849?gclsrc=aw.ds&&gshp=1&gclid=CjwKCAjwmf_4BRABEiwAGhDfSSWyzBDCHvcXUjUM-Rfprw3vCSJKl60TgQDC1YR6_RwqWRr-NlpYtxoCm3oQAvD_BwE

            Helaas heeft dat niets geholpen, na resetten en even te hebben gereden brandde het lampje weer. Ik heb nu een andere OBD scanner waardoor ik geen grafiek kan uploaden van het signaal. Maar het ging om een rit van 13 minuten, aan het begin is het signaal 1,275v (net als op de grafiek van de vorige lambdasonde), na 5 minuten rijden begint het signaal te dalen. Tegen het einde van de rit bereikt het een signaal van 0,75v en bij stilstand stijgt het weer snel richting de 1,275v. Zowel Sensor 1 als Sensor 2 beginnen vanaf 1,275 volt en dat daalt naarmate de sensor warmer wordt.

            Naast de P0036 foutcode geeft de scanner ook de volgende pending codes (minder ernstig, motormanagementlampje wordt waarschijnlijk niet hierdoor getriggerd)

            P0138 O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage (Bank1, Sensor2)
            P0140 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank1, Sensor2)
            P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank1, Sensor2)
            P0054 HO2S Heater Resistance (Bank1, Sensor2)

            Van de Iambdasonde die eruit is gehaald heb ik de weerstand tussen de twee witte kabels (de heater-kabels) gemeten, dit was 9.6 ohm en bij de nieuwe sonde was dat 8,7 ohm. Ik las ergens dat een nieuwe sonde (niet specifiek mijn model) 9 ohm moet meten. Naast het feit dat de foutmelding is teruggekomen wijst dit er dus niet op dat er iets mis was met de oude lambdasonde. Valt er verder iets van deze info af te leiden? En zo niet wat zou ik nu het beste kunnen doen?

            #18384229
            corsad030
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 June 2020

              Mocht het meer inzicht geven, bijgevoegd foto’s van de freeze frame data van de P0036 foutcode.

              WhatsApp Image 2020-07-30 at 22.59.12WhatsApp Image 2020-07-30 at 22.59.12 (4)WhatsApp Image 2020-07-30 at 22.59.12 (1)WhatsApp Image 2020-07-30 at 22.59.12 (2)WhatsApp Image 2020-07-30 at 22.59.12 (3)

              #18384284
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Is niet gewoon de verkeerde sonde vervangen? Waar zit deze sonde die je hebt vervangen, je hebt er namelijk 2.

                #18384315
                corsad030
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 June 2020

                  Dit is de sensor aan de onderkant, foutcodes geven sensor 2 aan

                  #18386966
                  corsad030
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 June 2020

                    Ik heb ook sensor 1 losgekoppeld om te kijken wat er dan gebeurt, vervolgens kreeg ik foutcodes van sensor 1. De foutcodes van sensor 2 gaan dus ook echt over sensor 2 lijkt me

                    #18386972
                    corsad030
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 June 2020

                      Ik heb gekeken naar sensor 1 en het signaal dat het OBD apparaat ontvangt. Ik merk dat als ik gas geef en dan het gas loslaat ik voor sensor 1 even (1 of 2 sec) een signaal van 0v ontvang en daarna fluctueert het wee.

                      Verder heb ik toen ik de connector van sensor 1 had losgekoppeld, de spanning gemeten tussen de aard en signaal kabel. Als de motor uitstond was dit 0v en zodra de motor ging draaien was dit tussen de 0v en 1v. Maar het live data van het OBD apparaat geeft 1,275v als de motor uitstaat en een flucturend signaal tussen 0 en 1,275 v als de motor draait. Ik heb van sensor 2 het signaal niet direct vanaf de connector gemeten maar op het OBD apparaat begint die ook vanaf 1,275v. Het lijkt mij dat daar iets mis is, maar dan zou ik ook een foutmelding van sensor 1 moeten krijgen toch? Iemand een idee wat verder te doen?

                      #18387014
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Lamda vervangen door een universele in plaats van orgineel exemplaar?

                        #18387027
                        corsad030
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 June 2020

                          Nee heb het laten vervangen met een originele (gebruikte) sonde

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.