boomerang

Aangemaakte reacties

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk? #18324931
    boomerang
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 October 2011

      Tja, dat is in ons gezin al jaren onderwerp van gesprek, “gaaf of verschrikkelijk”.
      Vanaf mijn vroege jeugd ben ik opgegroeid met Opel, doordat mijn vader altijd vol overtuiging Opels gebruikte voor zijn rijschool.
      De eerste die ik me bewust kan herinneren was de Manta A, later kwamen er diverse B’s.
      Zelf starte ik met een C- coupe, later Manta A met zespitter, een naar commodore omgebouwde D Rekord en heel veel jaren Monza.
      Later ook nog Calibra’s, 16v, V6, Turbo 4×4 en daarna nog een paar V zessen.
      Toen de Senator B uitkwam en later de 24v, verslond ik de testverslagen in de diverse bladen, die heel vaak de Senator als winnaar bestempelden.
      Maar het was destijds een onbereikbare auto.
      Nu, heel veel jaren later, staat er een 1990 CD 24V in onze garage.
      Ik heb hem een aantal jaren geleden in een opwelling gekocht van de familie van de eerste eigenaar, uit de boedel van de erfenis, in de regio Basel.
      Met de trein heen gereden, met de auto terug.
      Eerste indruk; wat een onderschatte auto is dit, hij kan zich zelfs meten met heel wat jongere auto’s!
      Zakelijk reden we toen een Audi A5 coupe van een jaar oud, maar qua comfort kon die zeker niet tegen de Sennie op.
      De “dode” en inspiratieloze A5 is inmiddels verdwenen, de Sennie is er nog steeds.
      We hebben de Senator een jaar zakelijk gereden (35% bijtelling over de taxatiewaarde is interessant) maar mijn vrouw kon ondanks het vrijwel nieuwe interieur, de stilte en het comfort, niet wennen aan het uiterlijk….
      Ook wilde ik de lage km stand graag behouden, staat nu op 89k KMS, dus staat de Senator inmiddels in een droge stalling vooral te wachten……..op een incidenteel “uitje”.
      Afgelopen zaterdag heb ik hem nog even mee gehad naar de oldtimerdag in Ruinerwold.
      Heerlijk, wat zoeft zo’n wagen nog steeds gladjes en soepel over de wegen!

      Ondertussen had ik wél een briefje achter de ruit gelegd met de notitie dat we graag een nieuwe eigenaar/liefhebber zouden vinden voor de Senator, want de auto zou eigenlijk wat vaker moeten rijden en verdient wat meer, dan stilletjes onder een hoes, ergens in een loods te staan….
      Wie een serieuze liefhebber kent die de auto zal koesteren, graag contact.
      Gasten die willen gaan racen of de wagen willen pimpen, niet reageren aub.

      Hier samen met de Monza van mijn zoon en de Kadett van een neef, op weg naar Romijn:

      Absoluut roestvrij, echt, ze zijn er dus toch, hier de meest beruchte balk boven de achterbrug:

      En dit is een kijkje aan de binnenkant van de wielkastrand, foto genomen via de opening van uitgenomen tankklep:

      boomerang
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 October 2011

        Heb verloopkabel er bij, werkt gewoon.
        Kan immers ook gewoon in abs en motorstuurapp.
        Alleen lukt die airbag niet.

        In reactie op: Big opel forum down? #18236328
        boomerang
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 October 2011

          Een admin moet betrokken, enthousiast en gedreven zijn.
          Is men dat niet (meer), moet het stokje worden overgegeven aan iemand die dat allemaal wél is.

          Wat nú gebeurd kan gewoon niet, dit is absurd.
          Gewoon een week lang alles weg, zonder het kleinste bericht.
          En mocht het met financien te maken hebben; gewoon een kleine jaarlijkse bijdrage vragen voor onderhoud/kosten.
          Zo gaat het op andere fora waar ik aktief ben ook, geen enkel probleem.
          Zelfs wanneer er iets ergs gebeurt met een voor het forum belangrijk persoon, hoort er iemand klaar te staan om de boel in ieder geval in de lucht te houden.
          Het is maar net hoe serieus men een forum neemt.
          Wees er van overtuigd, dat voor velen een forum hét grote kennis/relatie-portaal is geworden!
          Een autoclub kan sowieso niet meer zonder.

          In reactie op: Big opel forum down? #18236310
          boomerang
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 October 2011

            Erg triest trouwens!
            Dit is toch absurd mensen.
            Nog nooit meegemaakt met een forum.
            Spam heeft toch ieder forum wel eens mee te maken?
            Stuur sowieso minimaal eerst een berichtje naar de forumleden voordat je “down” gaat.
            Beetje onprofessioneel zo.

            In reactie op: show hier je big opel #17345669
            boomerang
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 October 2011

              @boomerang wrote:

              Deze Senator CD 24V kocht ik vorig jaar (in een opwelling) in Freiburg uit een erfenis, van een makelaar.
              Die moest de complete boedel verkopen, waaronder deze prachtige auto.
              De 84 jaar oude eigenaar moest in het ziekenhuis worden opgenomen en had de wagen door zijn zoon nog naar de Opeldealer laten brengen voor een grote beurt, zodat hij na de ziekenhuisopname weer eens kon gaan rijden.
              Maar zover is het niet meer gekomen.

              Een paar feiten: bj 1990, aantoonbare km stand 86.000 km, alle opties behalve leer EN…GEEN roest, helemaal nergens, ook niet onder de akkubak, niet in de wielkastranden, niet achter de achterbumper, in de balken boven de achterveren, NERGENS.
              Dit allemaal dankzij een effectieve ML behandeling in een ver verleden.
              Echt overal zit was, tot in de verste hoekjes.

              Ondertussen toch het een en ander gedaan:

              Olie en filter bak vervangen, diff olie vervangen, kop nagetrokken ivm minieme olielekkage tussen kop en blok ( met dank aan info op senator monza.de), beide motorrubbers vervangen door nieuwe hydrolagers van dieselversie ( opel classicparts heeft er nog een paar, groene versie), versnellingsbaksteunrubber vervangen, tussenlagerrubber cardanas vervangen, koppelstangen stabi vervangen, bumperlijst ra vervangen, accu vervangen, warmtewisselaar kachel vervangen (lekte), airco omgebouwd naar R134 a incl nieuwe compressor en droger, rubbertjes, spoelbeurt enz enz, stuurapparaat cruiscontrole doorgesoldeerd en elco’s vervangen (zagende snelheidsregeling) en natuurlijk alle motor gerelateerde zaken (olie bougies filters)

              Affijn, ipv de A5, hebben we dit jaar de Senator mee genomen naar ons vakantie adres.
              WAT EEN GEWELDIGE AUTO, zo’n Senator B.
              Hier een kiekje van de Sennie aan het Lago di Orta.

              Veel plezier gehad van het “ride control” onderstel.
              De comfort stand functioneert perfect bij een slecht wegdek.
              Komt in Italie goed van pas dus.

              Ondertussen toch lang gezocht naar een beter passende oplossing voor de wielen.
              De wens was wielen te gebruiken met een design dat zo dicht mogelijk het origineel benaderde.
              Volgens mij heb ik dat aardig weten te bereiken met deze set.

              In reactie op: OPel Senator B foto #18207353
              boomerang
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 October 2011

                O ja, op het OHF kreeg ik de tip om de HD variant van de onderste draagarmen te bestellen van het merk Meyle.
                Die zouden rubbers hebben met een hogere shore waarde. ( stugger)
                Dat zou betekenen dat de draagarmen minder bewegingsvrijheid hebben en de geometrie van de wielstanden minder laten varieren bij zijdelingse belastind.
                Even uitzoeken of dat verhaal klopt.

                In reactie op: OPel Senator B foto #18207352
                boomerang
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 October 2011

                  Schuifbouten voldoen perfect.
                  De conus om de bout zoekt feilloos zijn plek en de bout zorgt net als anders voor de klemming.
                  Bouten met een vaste conus hebben juist vaak de neiging te gaan vreten in de velgsparingen.
                  De enige echte Bottleneck is om een perfecte centrering te krijgen.
                  Maar dat gaat mbv de draaibank wel lukken.

                  In reactie op: OPel Senator B foto #18207349
                  boomerang
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 October 2011

                    Hoe/waar heb je de sensoren voor park assist geplaatst?
                    In het onderste zwarte gedeelte van de bumper?

                    Gebruik jij de wagen ook in de wintermaanden?
                    Wanneer er gestrooid wordt zou ik hem toch echt laten staan, zonde van zo’n mooi exemplaar!

                    mbt de wielen: volgens mij zijn ze slechts 15 inch origineel hoor.
                    Die van mij wel iig.
                    17 inch geeft een flinke optische verbetering maar is eigenlijk ook meteen het maximum; wanneer je groter gaat, neigt het een beetje naar “fout”.
                    Verder blijkt in de praktijk zelfs met 17 inch al, dat de erg weke wielophanging er voor zorgt dat de wagen zoekerig wordt bij spoorvorming.
                    Breder dan 225 banden is daarom sowieso niet aan te raden.
                    Wat ik daar aan moet doen weet ik nog niet.
                    Wellicht zijn er stuggere draagarmrubbers verkrijgbaar ergens.

                    Ondertussen ben ik bezig met BBS look-alikes.
                    Past niet zo maar, er moeten centreerringen gedraaid worden en schuifbouten gebruikt worden.
                    Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

                    Begin maar vast met sparen! ;)

                    In reactie op: OPel Senator B foto #18207347
                    boomerang
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 October 2011

                      Erg mooie wagen !
                      Zie ik het goed dat ie gewone tellers heeft ipv lcd?

                      Goed om te zien dat er méér liefhebbers zijn nog serieus geld willen betalen voor een Senator.

                      Ook bij jouw exemplaar vallen me weer de relatief kleine wielen op.
                      Wat zou ik graag deze wielen in een 17 inch variant monteren.
                      Heb nu 17 inch Azevs gemonteerd, maar dat is het ook net niet, al komen ze uit die tijd.
                      Het enige wat qua styling in de buurt komt zijn de superkostbare BBSen.

                      In reactie op: Mijn Senator 24v #18190554
                      boomerang
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 October 2011

                        Nog even een commentaartje op GSE;

                        Mijn CD 24V automaat heeft bij import een kentekengewicht gekregen van 1440 kg………..
                        Vraag niet hoe het kan, geniet er van ;)
                        Da’s best gunstig, 65 euro/maand.
                        Dat samen met een verbruik van zo’n 1:10 maakt dat ik helemaal niet zo duur rij eigenlijk.

                        In reactie op: Mijn Senator 24v #18190550
                        boomerang
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 October 2011

                          Tja, een auto van meer dan 20 jaar is natuurlijk zelden foutloos.
                          Aan de andere kant heb ik behalve de accu nog geen enkel onverwacht defect gehad.
                          Wel veel preventief onderhoud/herstel gedaan, wellicht is dat een voordeel.
                          Het ligt er aan met welke insteek je aan zo’n auto begint.
                          Mijn insteek was simpel; In nieuwstaat brengen.
                          Grootste investering: airco ombouwen naar R34, met o.a. nieuwe compressor, droger.

                          Maar een lage km stand (87k km) helpt vast ook.

                          In reactie op: Mijn Senator 24v #18190548
                          boomerang
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 October 2011

                            Eens met Peter,

                            Een goede B-senator 24V rijdt grandioos en haalt 1:10 wanneer je normaal rijdt.
                            Tip voor de zelfstandigen onder ons: Zakelijk rijden en bijtellen onder de 35% regeling (van de DAGWAARDE)
                            Zeer interessant.
                            Btw op brandstof/reparaties onderdelen enz. te verrekenen, kosten aftrekbaar, afschrijving NUL.
                            Daardoor fin ruimte voor serieus onderhoud.
                            Onze Sennie is een topper, man wat rij ik graag in dat ding!
                            En omdat ie roestvrij is en moet blijven, blijft hij bij slecht weer en winterse omstandigheden (zout) lekker binnen.
                            Dan mag de A5 zout happen.
                            Dat zal em leren!

                            In reactie op: show hier je big opel #17345658
                            boomerang
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 October 2011

                              Ondertussen prakkezeer ik me rot over mogelijkheden de voorkant van de auto stijver te maken, waardoor de boel minder torst en het risico op de veel voorkomende ruitbreuk geminimaliseerd kan worden.
                              Een veerpootbrug zit er al tussen, maar ik vrees dat dit niet voldoende is om de boel ” vierkant ” te houden.
                              Vooral het MET KIT GEMONTEERDE (!) schutbord zie ik als een structureel probleem voor de verticale stijfheid van de koets aan de voorkant.

                              In reactie op: show hier je big opel #17345656
                              boomerang
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 October 2011

                                Deze Senator CD 24V kocht ik vorig jaar (in een opwelling) in Freiburg uit een erfenis, van een makelaar.
                                Die moest de complete boedel verkopen, waaronder deze prachtige auto.
                                De 84 jaar oude eigenaar moest in het ziekenhuis worden opgenomen en had de wagen door zijn zoon nog naar de Opeldealer laten brengen voor een grote beurt, zodat hij na de ziekenhuisopname weer eens kon gaan rijden.
                                Maar zover is het niet meer gekomen.

                                Een paar feiten: bj 1990, aantoonbare km stand 86.000 km, alle opties behalve leer EN…GEEN roest, helemaal nergens, ook niet onder de akkubak, niet in de wielkastranden, niet achter de achterbumper, in de balken boven de achterveren, NERGENS.
                                Dit allemaal dankzij een effectieve ML behandeling in een ver verleden.
                                Echt overal zit was, tot in de verste hoekjes.

                                Ondertussen toch het een en ander gedaan:

                                Olie en filter bak vervangen, diff olie vervangen, kop nagetrokken ivm minieme olielekkage tussen kop en blok ( met dank aan info op senator monza.de), beide motorrubbers vervangen door nieuwe hydrolagers van dieselversie ( opel classicparts heeft er nog een paar, groene versie), versnellingsbaksteunrubber vervangen, tussenlagerrubber cardanas vervangen, koppelstangen stabi vervangen, bumperlijst ra vervangen, accu vervangen, warmtewisselaar kachel vervangen (lekte), airco omgebouwd naar R134 a incl nieuwe compressor en droger, rubbertjes, spoelbeurt enz enz, stuurapparaat cruiscontrole doorgesoldeerd en elco’s vervangen (zagende snelheidsregeling) en natuurlijk alle motor gerelateerde zaken (olie bougies filters)

                                Affijn, ipv de A5, hebben we dit jaar de Senator mee genomen naar ons vakantie adres.
                                WAT EEN GEWELDIGE AUTO, zo’n Senator B.
                                Hier een kiekje van de Sennie aan het Lago di Orta.

                                Veel plezier gehad van het “ride control” onderstel.
                                De comfort stand functioneert perfect bij een slecht wegdek.
                                Komt in Italie goed van pas dus.

                                In reactie op: Distributie 3.0SE #17995859
                                boomerang
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 October 2011

                                  Blijft grappig om te lezen, deze discussie.
                                  Niet dat het er echt toe doet, maar toch even mijn idee over de kwestie.
                                  Zo’n beetje rond de tijd dat ik in m’n laatste opels reed (Calibra’s V6 en Turbo) stond de lijn 24V middenin het leven.
                                  In die tijd hoorde je alleen maar lofzangen over die motor en vreemd genoeg is dat zelfs 20 jaar later niet veel anders.
                                  Het enige wat we nu vaststellen en van een aantal mensen steeds opnieuw horen, is dat de beschikbaarheid van een typisch slijtagedeel van deze motor, de beruchte distributiedelen, problematisch is.
                                  Maar het blijft een fantastische motor die zich zelfs nu nog kan meten met actuele zescilinders.
                                  Qua loopcultuur, draaimomentcurve en efficientie is de C30NE gewoon geen partij en qua techniek eigenlijk een neanderthaler ivm de SE.
                                  Toch heeft de NE natuurlijk zijn charme, juist door die eenvoud en probleemloze onderdelenvoorziening.

                                  Mijn zoon wil iets anders in z’n 2.5i Monza bouwen, wil erg graag een SE, maar het wordt toch echt een NE ivm zijn beperkte budget, waarin geen ruimte is voor kostbare tegenvallers.
                                  Naar mijn overtuiging ís het ook gewoon vaak een kwestie van budget, hoewel er natuurlijk ook echte “hardcore CIH- fans” bestaan.
                                  Kan je een eventuele tegenvaller gemakkelijk betalen of heb je meteen de financiële middelen een goede 24v te voorzien van nieuwe distributiespullen; gewoon zo’n 24V aanschaffen.
                                  Zijn de financiën wat beperkter en durf je geen gokje te wagen, gewoon een fijne NE inbouwen.
                                  Overigens vind ik het qua onderdeelkosten (24V) allemaal wel meevallen als je het vergelijkt met andere moderne motoren.
                                  Met onze Maser zijn we wel andere bedragen gewend….

                                  Uit puur sentiment kocht ik een poosje geleden een Senator B 24V in duitsland (Ulm) eigenlijk alleen voor de motor/bak. (Om ooit te dienen in onze GSE coupe aut.)
                                  De wagen kwam aantoonbaar van 1e eigenaar en werd na diens overlijden aangeboden door de zoon.
                                  Rot als een mispel, maar met alle boekjes/ onderhoudspapieren er bij en aantoonbaar 112 k kms.
                                  Opnieuw was ik verbijsterd door de onvoorstelbaar fraaie loopcultuur van deze motoren.
                                  Overigens denk ik dat er inmiddels inderdaad veel ziekgetrapte blokken op de markt zijn, die je beter kan mijden.
                                  Toch heb ik onlangs nóg een keer bewezen dat het kan: in Freiburg opnieuw een CD 24V gevonden, nu met 88k kms.
                                  De 84 jarige eigenaar was overleden en de erfenis, waaronder o.a. deze werkelijk roestvrije Senator, werd via een familiemakelaar te koop aangeboden.
                                  Geen koopje trouwens, alhoewel….
                                  Want opnieuw verbazing, niet alleen over die zijdezacht draaiende 24V, maar ook over het waanzinnige rijcomfort van deze opels.
                                  Daar kan zelfs onze Audi A5 niet tegenop!
                                  Deze Senator is zo gaaf en in erfecte staat, dat ie gewoon compleet bewaard wordt en mischien in de zomer eens “mee uit” mag.

                                  Even terug; mijn sympathie voor beide motoren is groot, al is ook voor mij de 24V de begeerlijkste van de twee.
                                  Maar ik zie geen enkele reden om de één, nog de andere motor neer te sabelen.

                                  In reactie op: Show hier je origineel Nederlandse Monza A1 / A2!! #17486649
                                  boomerang
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 October 2011

                                    Na maanden noeste arbeid eindelijk klaar.
                                    In nieuwstaat verkerende A2 met 51 k km’s.
                                    Extreem weinig roest ook op de bekende plaatsen:

                                    Interieur ziet er ook nog als nieuw uit, feestje!
                                    Heeft 7 jaar stil gestaan voor wij de wagen kochten.
                                    Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de lage km stand, maar ook voor een aantal problemen.
                                    De lastigste was een fluitje in het diff bij 60 km/u, veroorzaakt door roestvorming in de loopringen van de pignonlagers.
                                    Je kon precies zien waar de olie niet had gestaan en waar wel.
                                    Na vervanging is alles heerlijk stil.


                                    We hebben de complete vooras
                                    vernieuwd
                                    en alle rubbers vervangen, rondom alle schokbrekers, draagarmen en veerpoten gestraald en naar de 24v remmerij omgebouwd.
                                    Komende winter gaan we hetzelfde doen met de achteras, want de veerschotels op de draagarmen zijn ook niet roestvrij meer.
                                    De balken en de carrosserie verkeren daar trouwens in een uitmuntende staat gelukkig.

                                    In reactie op: Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE #17765875
                                    boomerang
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 October 2011

                                      Zelf ben ik ook aan het kijken wat er aangepast moet worden.
                                      In mijn geval gaat het om de LE Jetronic variant van de 2.5.
                                      @GSE wrote:

                                      Mechanisch is het 1 op 1 dwz alles past 100% blok enz is precies hetzelfde,op een oogje voor de krukaspositie sensor na en de oliedruk meter die vooraan zit ipv achteraan zoals bij de Monza/Sennie blokken en de waterpomp is iets anders (wel geen blok met multiriem nemen dit is wat meer ombouw werk dus een blok voor 1990 deze hadden gewoon een V-snaar na 90 hadden ze een multi riem) ik zou gewoon je eigen inlaat systeem gebruiken kan wel, maar de diameters van de inlaatbuizen zijn duidelijk kleiner bij de 25E.anders moet je de motronic mee over nemen,en das wat meer werk en niet echt zinvol als je op LPG rijd.
                                      En je eigen uitlaatspruitstuk weer gebruiken de voorpijp aansluiting is nl anders bij een C30NE.

                                      Je moet alleen de computer en luchtweger van een 30E nemen,dan krijgt je motor voldoende benzine als je op benzine wilt rijden,op een 2500E luchtweger en computer loopt het ook maar net niet zoals het hoort.
                                      Is het werkelijk anders en zo ja, op welke punten? Bij de oude L-jetronic worden bv voor de computers dezelfde nummers aangegeven voor de 25 en 30.
                                      Overigens is het onderdeelnummer van de brandstofdrukregelaar bij de 30 wél anders dan bij de 25

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)