Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
<p style=”text-align: center;”>Oorzaak was een defecte ECU. Laten repareren bij ACTronics via een garage. Was niet meteen in 1 keer helemaal goed, maar na opnieuw opsturen (onder garantie) wel. Geen foutcodes meer en Auto rijdt weer supergoed.</p>
9 mei 2024 om 21:27 In reactie op: Waar zitten de achterlicht zekeringen van een Astra G 1.8 benzine bj 2003 #18552423Volgens mijn Haynes boekje zou dat moeten zijn:
F7, 10A, RH parking, tail and number plate lights
F25, 10A, LH parking, tail and number plate lights
Probeer het eens op topautoparts punt nl. Ik kocht daar voor E 145 een vervangende kat (merk BM Catalyst) voor mijn Zafira. Voor mijn oude kreeg ik E 200 terug bij een recyclebedrijf. Ik had ook nog arbeidsloon, dus net geen winst, maar ook niet veel verlies gelukkig.
Ik gok dat het toen de lambdasonde was? Een terugkoppeling is altijd fijn voor mede-opelaars
Beste Zafira A 2002,
Het gaatje dat er al in zit is standaard plm 1 mm. Dat verstopt erg snel. Vaak is het gaatje zo verstopt, dat het de eerste keer niet eens als gaatje te herkennen is. Het gaatje moet dus ietsje groter worden. De meeste forumtoppers adviseren 1,5 mm. Als je wat zoekt op het forum, zul je hier meer informatie over vinden.
Heb je al eens een injector cleaner gebruikt? Werkt reinigend op sommige delen van de motor. Doe ik een keer per jaar en dat bevalt erg goed.
Kijk ook eens of je inlaatspruitstuk niet lek is.
En heb je ooit al eens je bougies vervangen?
Vriendelijke groet,
BlueZaf
Beste Zafira A 2002,
Je zegt dat je gasklephuis schoon is. Heb je hem er ook afgehaald en gekeken of het piepkleine gaatje (ik meen dat dat voor de carterontluchting is) van 1 mm nog open is? Zo nee, dan met een metaalboortje open boren. En iets vergroten tot 1.5 mm. Is een veel toegepaste fix
Aan je foto kan ik zien dat je auto vorig jaar waarschijnlijk de 250.000 km gepasseerd is. Dan is mijn vraag: zit er nog de eerste luchtmassameter in? Of de tweede, die er rond de 125.000 km in gegaan is?
De LMM van dit type auto gaat meestal ongeveer 110.000 a 125.000 km mee. Zit de eerste of 2e er in, dan bestaat de kans dat je weer toe bent aan een nieuwe. Als je de LMM (ook wel Mass Airflow Sensor of MAF genoemd) vervangt, vervang dan ook meteen het luchtfilter.
Maar ga altijd eerst na of alle slangen heel zijn en dingen goed vast zitten. Zit de luchtslang ergens niet goed vast bijvoorbeeld, dan zuigt de auto valse lucht en rijdt die vaak ook niet goed.
Mijn eerste nieuwe LMM kreeg mijn Zaf bij plm 118.000km. Ik zit nu op het dubbele en bij mij begon hij ook weer, net als na 118.000 km, een beetje fluffig te rijden (te weinig directe respons op het gespedaal).
LMM vervangen en rijdt nu al weer stukken beter.
Als je de LMM vervangt, koop dan een originele van Siemens / VDO. Dit type auto’s is erg kieskeurig. Een goede voor een normaal bedrag koop je bijv bij Porza.
En niet vergeten: na het vervangen van LMM en luchtfilter wel even door iemand met een tech 2 de inleerwaardes laten resetten.
Beste Zafira A 2002,
Een niet (goed) reagerend gaspedaal kan vele oorzaken hebben.
Hoe heb je de auto uitgelezen? Bij een garage met Tech2 of zelf met de pedaal-methode? Ik vind het best vreemd dat je geen foutcode hebt.
Beschrijf svp voor mij en alle echte monteurs wanneer het euvel optreedt. Vooral bij koude motor, in de eerste paar meters of kilometers? En alleen nu last van met het warme weer, of al langer?
Hoeveel kilometer heeft je blok gelopen? Met die info kunnen we soms ook wat op deze site.
Vriendelijke groet,
BlueZaf
Beste Zafira A 2002,
Grote kans dat je geen egr klep hebt. Zelf heb ik een Zafira A uit 2004, ook een Z18XE. Die heeft ook geen egr klep. Met egr kleppen waren altijd veel problemen. Daarom is Opel op een gegeven moment zelfs met een soort blindpakking gekomen om de egr plek te kunnen verwijderen en “af te doppen”. De latere Z18XE’s kwamen af fabriek zonder egr.
Vriendelijke groet,
Johan
Goedemiddag allemaal. Ik ben de blije bezitter van een Opel Zafira uit 2004. Ja, je hebt wel eens (meestal kleine) mankementjes, maar over het algemeen ben ik nog steeds zeer tevreden met deze Opel. Nu lijkt het erop dat ik aan een nieuwe koppakking moet. In de vloeistof in het reservoir is licht bruin/beige korrelige drap te zien. Zie foto. Klassiek gevalletje koppakking toch?
-
AuteurBerichten