Bert1001

Aangemaakte reacties

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014 #18070328
    Bert1001
      Lid sinds:
      7 August 2011

      Politiek Nederland is toch voor 1 Europa. Waarom dan allemaal nieuwe, ingewikkelde regels bedenken die alleen voor Nederland gelden?
      Waarom wordt er niet gekeken naar bijvoorbeeld Duitsland, waar de economie veel beter is.

      In dit land is al een goed uitgedachte regeling voor oldtimers, namelijk het H-Kenzeichen.
      Voertuigen ouder dan 30 jaar kunnen hiervoor in aanmerking komen, voorwaarde is dat ze minimaal in “staat 2” moeten zijn.
      Het voertuig met H-kenzeichen kost je 191 euro per jaar en dan mag je het hele jaar ermee rijden.
      Omdat het voertuig minimaal in staat 2 moet zijn, heeft dit voor de politiek ook voordelen. Er komt meer werk, de voertuigen moeten gekeurd worden voor in welke staat ze verkeren, er moeten nieuwe kentekenplaten gedrukt worden, auto- en carrosseriebedrijven zullen meer werk krijgen om de voertuigen in goede staat te maken, de “oude troep” verdwijnt van de straat etc. etc.
      De meetings zullen blijven bestaan, waardoor gemeentes ook hun voordeel kunnen doen, door verschillende inkomsten zoals toerisme, horeca gelegenheden etc.

      Dus waarom allemaal nieuwe, ingewikkelde, moeilijke plannen bedenken die alleen voor Nederland gelden, terwijl er al goed uitgedachte plannen aanwezig zijn in een groot, economisch sterk land als Duitsland.

      In reactie op: 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt* #17962912
      Bert1001
        Lid sinds:
        7 August 2011

        Motor start en loopt weer op benzine!!

        Wat het nou precies is geweest weet ik helaas niet. Ik heb zo’n beetje de hele kabelboom losgehaald en gecontroleerd. Ook heb ik alle componenten gecontroleerd en ook heb ik de ECU uit elkaar gehaald en gekeken als ik er wat aan kon zien.
        Deze was wel een beetje vochtig.
        Na een paar uur deze in huis neergelegd te hebben dacht ik, laat ik alles maar weer aansluiten en dan nog 1 test doen, kijken naar de voltage die op pen 10 staat (temperatuursensor).
        Toen ik alles weer aangesloten had, draaide ik de sleutel om en toen sloeg de motor in 1 keer aan.

        Dat was vrijdagavond en sindsdien doet hij het nog steeds goed.
        Misschien blijft het goed, maar kan ook zo maar zijn dat hij het morgen niet meer goed doet.
        Dit omdat ik niet precies weet wat het nou is geweest.
        Misschien wel dat alles stekkers los zijn geweest, dat de ECU uit elkaar is geweest en een paar uur in de warmte heeft gelegen. Vaag in ieder geval.

        Die kabel van de ECU naar de LHM waar ik aan twijfelde, daar ben ik achter gekomen dat dat normaal is.
        Ik had een site gevonden waar opstond hoe ik alles kon doormeten van LE-Jetronic en ook de waardes ervan etc.

        Dus zo’n beetje alles door gemeten wat er te meten valt en dat klopte allemaal.
        Behalve van de temperatuursensor. De spanningwaardes vanuit de ECU wel te verstaan.
        Dat vind ik wel heel vreemd, want de weerstandswaarden van de sensor, gemeten op de ECU zijn goed.
        Er staat namelijk dat op aansluiting 5 en 10 bij koude motor ongeveer 3,6 – 3,9 volt moet zijn en bij warme motor 0,3 – 0,6 volt.
        Als ik meet, dan heb ik bij koude motor ongeveer 6 – 7 volt en bij warme motor ongeveer 2,5 volt.

        Dus heel andere waardes dan op die site staan. Ik betwijfel als die waardes kloppen.
        Maar ik kan nergens op internet o.i.d. hier iets verder van vinden.
        Ik zit nu dus te twijfelen, zijn die waardes van die site wel goed? en als dat zo is, dan heb ik een te rijk mengsel en zit die fout dan in de ECU?
        Of zijn die waardes verkeerd op die site en is er verder niks aan de hand.

        Dus enigste wat ik nog heel graag zal willen weten, is de correcte spanningswaarden tussen aasluiting 10 en 5.
        Misschien dat een forumlid zo vriendelijk wil zijn om dit van zijn of haar auto te meten.

        In reactie op: 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt* #17962911
        Bert1001
          Lid sinds:
          7 August 2011

          Thanks voor de reacties.

          Volgens mij ben ik een stap verder gekomen.
          Ik zag een zelfde probleem in de rubriek “Manta”
          Ik heb de stekker van de LHM losgehaald en toen starte de motor en bleef die lopen als ik wat gas bij gaf. Als ik gaspedaal loslaat dan slaat die weer af. De motor loop natuurlijk beroerd omdat de stekker van de LHM er niet op zit, maar hij deed het in ieder geval.
          Als ik de stekker er weer op doe, dan slaat die af en slaat die met starten ook niet meer aan.

          Daarna Ik heb de LHM losgehaald en deze schoongemaakt. Gasstuk en luchtfilterbak heb ik losgehaald van de LHM en even voor het testen eraf gelaten. De stekker heb ik toen weer aangesloten.
          Daarna met starten sloeg de motor aan en liep goed, na ongeveer 10 – 15 seconden sloeg die weer af en kreeg ik hem niet meer aan de praat.
          Het brandstofrelais los getrokken en na even doorstarten sloeg de motor aan en liep goed voor een paar seconden totdat de benzine op was uit het spruitstuk/cilinders.

          Daarna maar weer de stekker van de LHM losgehaald en toen sloeg die weer aan maar wel beroerd lopen.

          Kabels heb ik gemeten volgens info van site Manta Blog.
          Tussen stekker 8 en 9 was 137 ohm (Koud) Er staat dat deze tussen de 160 en 3300 ohm moet zijn. (in ander schema staat dat dit tussen de 160 en 300 ohm is).
          Dat is maar een klein verschil, dus weet niet als dat kwaad kan.
          Daarna heb ik gemeten tussen stekker 8 en 9 van ECU en de stekker van LHM
          Tussen aansluiting 8 van ECU en 8 van LHM had ik 0 ohm staan.
          En bij stekker 9 had ik 2 draden waar 0 ohm op stonden. Op aansluiting 9 en 5 van de stekker LHM.
          Aansluiting 5 is massa, als ik het goed zie op het schema. Dus dat komt niet goed volgens mij.

          Lijkt me dat hij ergens massa sluiting heeft. Maar waar?
          Ik heb alle stekkers losgehaald waar de kabel van aansluiting 9 op ECU aan vastzit. DUs de regelluchtklep, de gasklep schakelaar, de injectoren en LHM.
          Hij blijft 0 ohm houden.
          Als ik de brandstofrelais loshaal, dan heb ik 70 ohm en alle stekkers weer vast, behalve de brandstofrelais, dan staat er nog 29 ohm op.

          Lijkt me toch niet echt goed dat diie kabel bijna geen weerstand heeft met massa.

          Misschien dat iemand anders met dit systeem zijn waardes kan meten? Dan weet ik zeker als ik het hier verder in moet zoeken of niet.

          In reactie op: 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt* #17962905
          Bert1001
            Lid sinds:
            7 August 2011

            De stekker van de koudstart-injector los halen had ik ook al geprobeerd, hielp niks helaas.

            Als de injectoren lekken o.i.d. komt dit wel vaker voor bij dit type?
            En hoe kan ik dat het beste controleren?

            In reactie op: 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt* #17962903
            Bert1001
              Lid sinds:
              7 August 2011

              Vandaag de temperatuursensor doorgemeten.
              Ik heb gemeten op de stekker van de ECU, aansluiting 10 en 5.
              Koud 2,6 Kohm en warm 500 ohm (gemeten na ongeveer 15 minuten na ermee gereden te hebben).
              Deze waardes komen overeen met de fabrieksgegevens.
              Dus volgens mij kan ik de temperatuursensor uitsluiten.

              De motor is nu koud of warm niet meer te starten op benzine, verzuipt gelijk.

              Het is trouwens een LE-Jetronic, geen L-Jetronic wat ik eerder noemde.

              Wat kan het nog meer zijn? Het dubbelrelais?? zit die hier wel op trouwens??

              In reactie op: 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt* #17962899
              Bert1001
                Lid sinds:
                7 August 2011

                Dankjewel voor je reactie!

                Ik heb niet echt veel tijd om met mijn Rekord bezig te gaan, vandaar dat het soms wat langer duurt dat ik een reactie plaats.

                Maar ik ben al wat wijzer geworden inmiddels.
                De motor slaat nu nog minder goed aan op benzine. Vandaag helemaal niet, terwijl ik de auto een dag niet heb gebruikt.
                Toen heb ik gekeken als er wel een vonk komt. Hij vonkt goed.
                Ook komt er benzine.

                Maar toen ik de bougies eruit haalde zag ik dat deze kletsnat waren van de benzine en toen ik met een lampje in de cilinders keek zag ik dat de zuigers ook kletsnat van de benzine waren.
                Dus de motor verzuipt zich, waardoor deze niet wil aanslaan.

                Bougies droog gemaakt en een paar uur uit de motor gelaten, zodat de benzine kon verdampen uit de cilinders.
                Ik las op internet dat ik de auto ook gelijk op LPG kon laten starten door op de brandstofkeuzeschakelaar het knopje in de LPG stand een paar seconden vast te houden zodat het oranje lampje continu gaat branden i.p.v. knipperen.

                Dus na een paar uur de bougies weer in de motor gezet en op LPG gestart d.m.v. de bovenstaande manier.
                Hij sloeg in 1 tik aan!

                Nu weet ik dus dat probleem is dat de motor verzuipt.
                Nu alleen nog de oorzaak vinden.
                Heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt?
                Ik zat te denken aan een paar dingen, lekkende injectoren, LHM defect, of dat potje waar je het over hebt die de brandstofdruk regelt. Ik had gelezen dat het membraan wat daar inzit stuk kan zijn waardoor er benzine ergens in kan lekken.
                Maar goed, ik weet niet echt hoe ik deze dingen kan testen.

                Ik weet niet als er een benzineafsluiter opzit. Ook niet als de injectoren en/of de brandstofpomp wordt afgesloten op LPG.
                Hier heb ik nog niet naar gekeken. Ik ben niet echt bekend met L-jetronic systemen.
                En het helpt ook niet echt dat er niet veel onderdelen van te vinden zijn, waardoor ik het 1 en ander even snel kan uitwisselen, of goedkoop aan kan komen.

                Alle hulp is welkom.

                In reactie op: Corsa b 97 problemen met rijden #17909649
                Bert1001
                  Lid sinds:
                  7 August 2011

                  Het kan zijn dat de katalysator verstopt zit.
                  Gooi die eens los van de voorpijp en ga dan even stukje proberen.
                  Maakt wel veel lawaai :)

                  In reactie op: 3 gang Automaat "probleempje" #17894326
                  Bert1001
                    Lid sinds:
                    7 August 2011

                    Dank voor de reacties.
                    Ik ben er nog niet mee bezig geweest, omdat ik eerst ben begonnen om nieuwe platen in het binnenscherm te lassen bij de beide veerpoten.
                    Apk is namelijk binnenkort verlopen en dit moet eerst even klaar.
                    Vandaag cd’tje binnen gekregen met werkplaatshandboek van Rekord.

                    Nu las ik dat de Lockup pas inschakelt bij verschillende factoren, o.a.
                    – De rijsnelheid bedraagt meer dan 70 km/h (wordt gemeten door middel van drukregelaarschakelaar in de bak)
                    – De koelvloeistof-temperatuur is hoger dan 75 graden Celcius
                    – De onderdruk van de motor is hoger dan 90 mbar

                    Gisteren even opnieuw goed opgelet wat de bak nu precies doet.
                    Wat eerst even het belangrijkste probleem is, is dat de Lockup in “warme” situatie al inschakelt rond de 40 km/h
                    Dus niet zoals in het werkplaatshandboek staat, vanaf 70 km/h
                    Bij koude situatie heb ik dit probleem dus niet. De bak schakelt dan gewoon goed. Ik dacht eerst dat die te snel schakelde, maar dat is nader gezien niet zo.
                    Dus bij koude omstandigheden werkt de bak prima.
                    Dus dan denk ik dat de koelvloeistof temp. zender goed is, want als de bak warm is, dan schakelt de Lockup in, maar wel dus veel te vroeg.
                    Volgens mij is dan het meest logische wat niet goed werkt, de “drukregelaarschakelaar” die in de bak zit.
                    Deze is te testen staat in het boek.
                    Maar heeft iemand op dit forum hier toevallig al problemen mee gehad?

                    Er is trouwens wel een 2.0s blok ingekomen ipv een 2.0E (begin dit jaar door de vorige eigenaar)
                    De injectie is gewoon overgezet.
                    Zal dit misschien ook een probleem kunnen veroorzaken hiermee?
                    Dacht het zelf niet, maar je weet het maar nooit. Vandaar dat ik het hier op dit forum vraag, ivm dat iemand dit misschien ook heeft gehad :)

                    Ik zal in ieder geval als ik het laswerk klaar heb, de vacuüm slangen controleren.

                    In reactie op: 3 gang Automaat "probleempje" #17894322
                    Bert1001
                      Lid sinds:
                      7 August 2011

                      Ok, de filter zal ik binnenkort wel even vervangen.
                      Ik had 1 gezien op internet, weet iemand als dat de juiste is?
                      Bij AMtrans.nl Filterkit voor TH180/3L30
                      Ik heb waarschijnlijk de TH180C, omdat ik een lockup heb.
                      Maar dacht dat de filters hetzelfde zijn.
                      Of als iemand anders wat weet waar ik ze kan bestellen voor weinig.

                      Wat ik bedoelde met de afstelling van de kabel, daarmee bedoel ik het probleem dat de bak te vroeg opschakeld in het algemeen. Dus ook als die koud is.
                      Ook dat de kickdown te snel komt vind ik.
                      Het andere probleem, dat die bokt met schakelen bij warme bak en dat de lockup zo vroeg inschakeld staat daar los van.

                      Ik ben wel benieuwd naar wie ook zo’n 3 gang automaat hebben, hoe die schakelt.
                      Kunnen jullie me dat vertellen? bij welke toeren en snelheden die schakelt etc. etc.

                      In reactie op: 3 gang Automaat "probleempje" #17894320
                      Bert1001
                        Lid sinds:
                        7 August 2011

                        Ja helaas, het oliepeil van de bak is goed bij warm en koud, dat was ook het eerste wat ik heb gecontroleerd.
                        En de olie ziet er nog mooi helder en rood uit.

                        Vandaag eerst eens even wat nieuwe plaatjes in lassen bij beide veerpoten, zodat er een nieuwe apk op kan.

                        In reactie op: rekord 2.2 valt uit #17902595
                        Bert1001
                          Lid sinds:
                          7 August 2011

                          Is het een injectiemotor?
                          Zo ja, BDP sensor misschien.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)