Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik had ook het contactslot van een Zafira A 2001 willen vervangen, echter heeft dit schakelblokje géén stekker zoals in het filmpje hierboven. De kabel lijkt door te lopen naar de zekeringkast / ECU?
Iemand die de contactslot schakelaar van een Zafira A reeds heeft vervangen, en weet waar ik de kabel moet afkoppelen (ik ben geen voorstander van kabels doorknippen en nieuwe kabels aankrimpen/solderen)
Klinkt als te weinig olie of sterk vervuilde olie in je versnellingsbak?
@D.J.R. wrote:
HOW-TO Contactslot vervangen Vectra b1 b2.
Cilinder vervangen.
Stap 1: Verwijder de plus kabel van je accu.
Stap 2:Demonteer boven en onder kappen.
3 schroefjes onderkap en 2 schroefjes achter je stuur.
Stap 3: Demonteer je stuur (is alles beter te bekijken)
Airbag zit vast met 2 torxs schroefjes aan de achterzijde van je stuur.
Borging van je airbag stekkertje los halen daarna stekker geheel verwijderen.
Vergeet niet stekkertje claxon of stuurbediening los te halen.
Borging ring achter de moer om buigen daarna moer eraf draaien.
Hopelijk zit je stuur niet te vast op de as anders poelie trekker gebruiken.
Stap 4: Verwijder je airbag lint/klokring 4 klipjes op de hoeken.
Stekkertje aan achterzijde ring ook los halen.
Stap 5: Kapje achter je airbag lint/klokring weg halen dmv 2 schroefjes.
Stap 6: Steek je sleutel in contactslot en draai deze op accu stand. sleutel moet recht tegen over een inkeeping staan van het contactslot.
Nu kan de blokkeringspal vrij lopen.
Stap 7: Pak een koploze spijker van 1,9mm x 39mm ongeveer.
Als het goed is zie je boven in linker kant een gaatje zitten.
Steek daar je koploze spijker in en duw het aan zodat de blokkering volledig word weg geduwd.
Tegelijk trek je aan de sleutel en als goed is heb je je cilinder er uit.
Stap 8: steek je sleutel nu in de nieuwe cilinder en draai hem weer in de stand als je het bij de oude gedaan hebt.
Cilinder kan er maar op 1 manier in.
Stap 9: Stuurslot blokkering naar beneden duwen met een platte schroeven draaier.
In het huis zie je achterin een blokkering zitten van je stuur slot.
Bij mij zat ie in de weg en heb hem naar beneden geduwd met een schroeven draaier.
Stap 10: Schuif nu je nieuwe cilinder het huis in en als goed is zit ie meteen goed als je je sleutel weer kan draaien.
Zo niet steek dan nog ff de spijker in het gaatje.
Kan zijn dat de stekker + binnenwerk aan de andere kant van stuurhuis er af moet.
Maar let op er komen contactjes en een veertje mee maar terug zetten valt mee.
Als je dat gedaan hebt zie je de pen van de cilinder dan is ie helemaal vrij.
Stap 11: Alles weer op bouwen als je de sleutel weer kan rond draaien.Als er nog vragen zijn stuur me dan een mail dan help ik je verder.
Overigens 2 uurtjes werk.
Cilinder met code bij de VOD besteld 107,95.
DirkjanIk volgde de beschrijving van Dirkjan, maar ik kreeg het stuur zelf niet los.. toen maar gaan puzzelen, en zie mijn vorige bericht..
Edit, Airbag losgekregen, stuur niet.. maarrrrr: het is me heel erg goed gelukt zonder het stuur te verwijderen..
Voor Dirkjan: in plaats van die spijker heb ik een stuk 2.5mm2 installatiedraad (gestript) gebruikt.. wanneer de zwarte kappen zijn verwijderd, kun je er net bij met het koperdraad.. heel misschien dat je de draad, wanneer ie deels in het unlock-gat zit, iets bijbuigen met een lang smal tangetje, en de draad dan iets verder doordrukken.. toen kwam de cilinder er zo uit knallen.. daarna heb ik met een schroevendraaier de stuurblokkering ontgrendeld (gewoon in het gat waar de nieuwe cilinder hierna inkomt, het palletje volledig naar beneden drukken, goed zichtbaar. Nieuwe cilinder erin, en WOOHOO het is gelukt..
maar het was me noooooit gelukt zonder de HowTo van Dirkjan,, KLASSE king: :wors
Geweldig forum dit.. Mocht iemand in Twente nou eens hetzelfde probleem hebben, wil ik graag helpen mocht het diegene niet lukken.. btje als dank voor de informatie op dit forum!
Dirkjan: PM
achterklep slot vind ik ook niet heel erg belangrijk, idd cv. mocht ik nergens een nieuwe vinden, zoek ik wel op de sloop en tsjah dan maar meteen goed, alle sloten vervangen..
@Andreas.Berger wrote:
sleutel idd niet terug draaien naar de 0 stand, dan kan je het vergeten, dan kom je het hele contacthuis ook aan het vervangen, ik heb de sleutel ook erop gelaten en een ander sloten setje kunnen bemachtigen, en toen de cillinder over gezet, en mijn eigen transponder mee over gezet in de sleutel, en die van mij werkt weer 100% ;)
Een goede en snelle reactie.. Dit ga ik dan ook maar proberen.. Heb 2 opel dealers gebeld, maar die leveren geen losse cilinders meer, alleen complete contacthuis, wat natuurlijk veel gaat kosten.. Dus maar even op de sloop kijken, denk ik.. (vandaar ook de vraag naar het adres van de leverancier die Dirkjan heeft gebruikt)..
Opel garage adviseerde me idd ook om het slot te koelen (freeze-spray, gelukkig bij de hand) maar dit heeft helaas niet gewerkt.. ook liters WD40 hielpen mij niet. met veel geweld heeft de ANWB de sleutel nog eens om kunnen draaien, maar adviseerde me de sleutel er niet uit te halen.. NU kan ik er nog mee rijden, dat wil ik even zo houden tot ik een vervangende cilinder heb gevonden.. dus nu durf ik m niet echt meer te verwijderen.. sleutel vertoond wel wat slijtage (bladert iets af zeg maar).. eigenlijk wil ik m er wel even uithalen, maar het risico….. HELP
@D.J.R. wrote:
Dat probleem heb ik ook gehad.
Bij mij was het dat ik de sleutel wel/niet kon om draaien en op een dag dat het helemaal niet meer kon draaien.
Heb toen voor 107 euro een nieuw cilinder besteld bij de VOD en er in gezet.
Voor dat je hem er in zet goed schoonmaken van binnen.
In het begin ging het niet helemaal soepel maar nu loopt het perfect.Dus alleen cilinder bestellen.
Dirkjan
Hoi Dirkjan,
ik heb exact hetzelfde probleem, zojuist ANWB erbij gehad, die heeft m nu weer ff om kunnen draaien.. Nu moet ik dus ergens een nieuwe cilinder vandaan halen. Heb je een adres voor mij waar ik die kan bestellen?
Alvast bedankt!
-
AuteurBerichten