Soms (zoals in dit geval) heb je geen keus, de motor stopte onmiddelijk na het stilzetten van de wagen.
Opzich ook niet raar al je totaal geen compressie meer hebt.
Het is idd raadzaam om je motor geleidelijk aan te laten afkoelen, dit omdat de onderdelen van een motor tov elkaar, een ander uitzetting coëfficient hebben.
Dit houdt dus in dat het ene onderdeel sneller uitzet en krimpt dan het andere onderdeel.
Hierdoor krijg je dat het materiaal broos kan worden en/of scheuren.
Als je de mogelijkheid hebt om geleidelijk af te laten koelen moet je dat zeker niet nalaten.
Het is misschien een idee om voor ogen te houden, dat als je op je dashbord rode lampjes ziet branden, motor uitschakelen (bijv te lage oliedruk, laderij, remmerij enz…)
En andere situatie’s als warmlopers (kokers) aan de kant gaan staan om af te laten koelen, wel met draaiende motor. (en controleren of de radiateurfan draait) komt nogal regelmatig voor dat deze fans niet meer functioneren doordat bijv. een thermostaat defect is, of dat de fan vast zit omdat deze misschien niet regelmatig in beweging is.