x1.7dtl schade tot nu toe met pics

Forumindex Forums Techniek Overige motor types x1.7dtl schade tot nu toe met pics

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206153
    imported_jef
      Lid sinds:
      1 July 2004

      Iemand bij mij in de fam heeft een kapotte astra g
      Nou is het voor mij ene leuke uitdaging om hem weer aan de praat tekrijgen,een leuke leerzamen uitdaging :thumbup

      Wat hij vertelde: dat hij ree en plots schoot de temp tot in het rood,met veel rook onwikkeling uit zijn uitlaat toen hij op de vluchtstrook stond viel zijn motor onmiddelijk uit,wou ook niet meer starten toen het motortje afgekoeld was .

      Ik heb inmiddels de auto bij mijn werk gezet waar ik de werkzaamheden ook ga uit voeren.Nou keek ik meteen in de koelvloeistof potje die dus ook helemaal leeg was.
      ik denk dat de koppakking of de kop gescheurd is!

      wat denken jullie ?
      zo ja dat de kop gescheurd is of de pakking wat moet ik allemaal vernieuwen?
      (er komt ook meteen maar een nieuwe distributie set op laatst gedaan 123400 staat nu op 200000)
      Alle tips zijn welkom
      astra g vraagbaak is ook onderweg voor de info enz

      jeffrey

      #17325283
      -GUNS-C20XE
        Lid sinds:
        27 July 2006

        9 van de 10 keer is bij zo’n X17DTL (soft turbo diesel van opel) de kop gescheurd!:thumbdown
        Kop demonteren en laten afpersen bij een revisie bedrijf lijkt mij verstandig.

        Ja een nieuwe d-riem set is wel verstandig maar neem ook meteen de waterpomp mee.;)

        #17325284
        imported_jef
          Lid sinds:
          1 July 2004

          heb zo ik alles om te bestellen?

          1x olie filter
          1x koppakking
          10x cilinderkop bouten
          1x distributiesnaar
          1xspanrol+looprol
          1x waterpomp

          Wat kost een kop reparatie +- ?
          En hoe weet ik welke koppakking kwa dikte ?
          En welke olie is aan teraden ?

          jeffrey

          #17325285
          -GUNS-C20XE
            Lid sinds:
            27 July 2006

            in-uitlaat pakking
            voorpijp pakking en bouten
            klepdeksel pakking
            3 boutjes waterpomp en afdicht ring
            nokkenas tandwielbout
            bout omlooprol
            bout spanrol
            vloeibaar pakking nokkenashuis
            koelvloeistof

            kosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
            koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
            olie half syntheet 10W40

            #17325286
            imported_jef
              Lid sinds:
              1 July 2004

              -GUNS-C20XE bedankt :wors

              Nu kan ik alles bestellen en hoef ik niet 10 keer naar de auto materiaalen zaak te rijden :D

              jeffrey

              #17325287
              imported_jef
                Lid sinds:
                1 July 2004

                Ik heb de vraagbaak binnen

                Nou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
                zo als

                meetklok=mkm-571-b
                distributie timinggereedschap=km-661-1
                steunplaat=km-661-2
                blokkeerpen krukas=km-951
                blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011

                Heb ik al deze gereedschappen nodig
                of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjes

                zo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)

                wie kan mij dat vertellen :D

                grtjs jeffrey

                #17325288
                imported_jef
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  Niemand ?!?:(

                  #17325289
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    voor afstellen is wel n trukje

                    alles heeft merk tekens behalve de nokken as

                    echter als je de nokkenas zo zet
                    dat van de eerste cilinder(vanaf distrinutie zijde)

                    de beide nokken gelijke ver omhoog staan
                    dan staat de nokkenas op tijd;);)

                    #17325290
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Origineel gepost door -GUNS-C20XE
                      in-uitlaat pakking
                      voorpijp pakking en bouten
                      klepdeksel pakking
                      3 boutjes waterpomp en afdicht ring
                      nokkenas tandwielbout
                      bout omlooprol
                      bout spanrol
                      vloeibaar pakking nokkenashuis
                      koelvloeistof

                      kosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
                      koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
                      olie half syntheet 10W40

                      ook nog ff de brandplaatjes van je verstuivers meenemen
                      ;);)

                      #17325291
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Origineel gepost door jef
                        Ik heb de vraagbaak binnen

                        Nou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
                        zo als

                        meetklok=mkm-571-b
                        distributie timinggereedschap=km-661-1
                        steunplaat=km-661-2
                        blokkeerpen krukas=km-951
                        blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011

                        Heb ik al deze gereedschappen nodig
                        of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjes

                        zo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)

                        wie kan mij dat vertellen :D

                        grtjs jeffrey

                        als je hem laat afpersen moeten de vestuivers der ook uit hiervoor heb ik ooit n speciale dop gekocht

                        die zul jij ook nodig zijn;)

                        #17325292
                        imported_jef
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          bedankt voor de info :thumbup

                          Maar wat zijn brandplaatjes kan dat nog een anderenaam hebben

                          grtjs jeffrey

                          #17325293
                          imported_jef
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            Schade tot nu toe de tandwiel van de waterpomp licht er af met de kapotte lagers enz er zijn 3 inlaat tuimelaars gebroken.nu nog ff kijken wat er meer kapot is.

                            jeffrey

                            #17325294
                            imported_jef
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              vraag

                              Ik haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?

                              Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
                              is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?

                              jeffrey

                              #17325295
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Origineel gepost door jef
                                vraag

                                Ik haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?

                                Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
                                is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?

                                jeffrey

                                tuimelaartjes hoief je niet nieuwen voor te halen

                                heb hier nog n aantal nieuwen liggen die ik nooit weer gebruik

                                kunnen voor jou zijn teab;)

                                stoters kunnen wel uitelkaar
                                kun je inderdaad ook weer in elkaar steken en opnieuw gebruiken

                                beter is nieuwen maar ok dat kost n paar centen

                                wel ff omdenken dat je de stoters helemaal leegknijpt voor je de motor weer in elkaar steekt

                                dus ff tussen de bamkschroef
                                (met n stel spanplaatjes tegen beschadigen)

                                brandplaatje is het koperen ringetje wat onder je verstuiver moet;)

                                #17325296
                                imported_jef
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  Een paar pic’s





                                  De tandwiel is van de waterpomp eraf gelopen :o
                                  De kop pakking kwam er zwaar uiteen gevallen ertussen uit
                                  En de kleppen hebben de zuigers ook een tikje gegeven :hmmz (de kleppen waren nog recht volgens een maatje )
                                  Kon met het oog geen scheurtje zien in de kop Zal hem nog eens grondig schoon maken :D

                                  wat mij ook opviel dat alles bagger vet was :thumbdown

                                  jeffrey

                                  #17325297
                                  RonaldH
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    hoor je wel vaker dat dat tandwiel los gaat zitten :thumbdown

                                    #17325298
                                    imported_jef
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      vraagje alle schoepen zijn van de water pomp af geslagen
                                      wat is hier de meest voor de hand kwa oplossingen om het eruit tekrijgen
                                      ik dacht zelf aan een flex staafje met een maag neetje en dan maar die stuk kunnen op zoeken

                                      jeffrey

                                      #17325299
                                      Astra__G
                                        Lid sinds:
                                        11 August 2005

                                        Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.

                                        Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
                                        Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.

                                        Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.

                                        Greetzz Astra_G

                                        #17325300
                                        Astra__G
                                          Lid sinds:
                                          11 August 2005

                                          Origineel gepost door Astra__G
                                          Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.

                                          Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
                                          Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.

                                          Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.

                                          Greetzz Astra_G

                                          Niemand?? :(

                                          Greetzz

                                          #17325301
                                          Askitt
                                            Lid sinds:
                                            20 November 2007

                                            Soms (zoals in dit geval) heb je geen keus, de motor stopte onmiddelijk na het stilzetten van de wagen.

                                            Opzich ook niet raar al je totaal geen compressie meer hebt.

                                            Het is idd raadzaam om je motor geleidelijk aan te laten afkoelen, dit omdat de onderdelen van een motor tov elkaar, een ander uitzetting coëfficient hebben.
                                            Dit houdt dus in dat het ene onderdeel sneller uitzet en krimpt dan het andere onderdeel.
                                            Hierdoor krijg je dat het materiaal broos kan worden en/of scheuren.

                                            Als je de mogelijkheid hebt om geleidelijk af te laten koelen moet je dat zeker niet nalaten.

                                            Het is misschien een idee om voor ogen te houden, dat als je op je dashbord rode lampjes ziet branden, motor uitschakelen (bijv te lage oliedruk, laderij, remmerij enz…)

                                            En andere situatie’s als warmlopers (kokers) aan de kant gaan staan om af te laten koelen, wel met draaiende motor. (en controleren of de radiateurfan draait) komt nogal regelmatig voor dat deze fans niet meer functioneren doordat bijv. een thermostaat defect is, of dat de fan vast zit omdat deze misschien niet regelmatig in beweging is.

                                            #17325302
                                            imported_jef
                                              Lid sinds:
                                              1 July 2004

                                              Hey askitt

                                              Jij reageerd wel op een hele oude topic laatst beandwoord op 8 okt 2006;)
                                              Deze Auto in kwestie doet het nog steeds wonder boven wonder:D

                                              jeffrey

                                              #17325303
                                              wagnas
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 May 2007

                                                Ik rijd een Astra 1.7DTi als normale auto (Corsa is geheel hobby), maar ben niet zo technisch op motorenvlak.

                                                Ik denk dus als er ooit wat gebeurt (hoop het niet overigens) met rode lampjes branden op dashboard, meteen naar de kant te gaan en de motor af te zetten.:(

                                                En steeds naar de Opel dealer jaarlijks voor gedegen onderhoud. Zelf niet knutselen aan dit alles.

                                                Jef, succes met repareren van het motorblok, het is een hele toer die weer op gang te brengen.

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.