x1.7dtl schade tot nu toe met pics

Forumindex Forums Techniek Overige motor types x1.7dtl schade tot nu toe met pics

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206153
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Iemand bij mij in de fam heeft een kapotte astra g
    Nou is het voor mij ene leuke uitdaging om hem weer aan de praat tekrijgen,een leuke leerzamen uitdaging :thumbup

    Wat hij vertelde: dat hij ree en plots schoot de temp tot in het rood,met veel rook onwikkeling uit zijn uitlaat toen hij op de vluchtstrook stond viel zijn motor onmiddelijk uit,wou ook niet meer starten toen het motortje afgekoeld was .

    Ik heb inmiddels de auto bij mijn werk gezet waar ik de werkzaamheden ook ga uit voeren.Nou keek ik meteen in de koelvloeistof potje die dus ook helemaal leeg was.
    ik denk dat de koppakking of de kop gescheurd is!

    wat denken jullie ?
    zo ja dat de kop gescheurd is of de pakking wat moet ik allemaal vernieuwen?
    (er komt ook meteen maar een nieuwe distributie set op laatst gedaan 123400 staat nu op 200000)
    Alle tips zijn welkom
    astra g vraagbaak is ook onderweg voor de info enz

    jeffrey

    #17325283
    -GUNS-C20XE
    • Topics 1
    • Reacties 88
    Lid sinds:
    27 July 2006

    9 van de 10 keer is bij zo’n X17DTL (soft turbo diesel van opel) de kop gescheurd!:thumbdown
    Kop demonteren en laten afpersen bij een revisie bedrijf lijkt mij verstandig.

    Ja een nieuwe d-riem set is wel verstandig maar neem ook meteen de waterpomp mee.;)

    #17325284
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    heb zo ik alles om te bestellen?

    1x olie filter
    1x koppakking
    10x cilinderkop bouten
    1x distributiesnaar
    1xspanrol+looprol
    1x waterpomp

    Wat kost een kop reparatie +- ?
    En hoe weet ik welke koppakking kwa dikte ?
    En welke olie is aan teraden ?

    jeffrey

    #17325285
    -GUNS-C20XE
    • Topics 1
    • Reacties 88
    Lid sinds:
    27 July 2006

    in-uitlaat pakking
    voorpijp pakking en bouten
    klepdeksel pakking
    3 boutjes waterpomp en afdicht ring
    nokkenas tandwielbout
    bout omlooprol
    bout spanrol
    vloeibaar pakking nokkenashuis
    koelvloeistof

    kosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
    koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
    olie half syntheet 10W40

    #17325286
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    -GUNS-C20XE bedankt :wors

    Nu kan ik alles bestellen en hoef ik niet 10 keer naar de auto materiaalen zaak te rijden :D

    jeffrey

    #17325287
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Ik heb de vraagbaak binnen

    Nou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
    zo als

    meetklok=mkm-571-b
    distributie timinggereedschap=km-661-1
    steunplaat=km-661-2
    blokkeerpen krukas=km-951
    blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011

    Heb ik al deze gereedschappen nodig
    of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjes

    zo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)

    wie kan mij dat vertellen :D

    grtjs jeffrey

    #17325288
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Niemand ?!?:(

    #17325289
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    voor afstellen is wel n trukje

    alles heeft merk tekens behalve de nokken as

    echter als je de nokkenas zo zet
    dat van de eerste cilinder(vanaf distrinutie zijde)

    de beide nokken gelijke ver omhoog staan
    dan staat de nokkenas op tijd;);)

    #17325290
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    Origineel gepost door -GUNS-C20XE
    in-uitlaat pakking
    voorpijp pakking en bouten
    klepdeksel pakking
    3 boutjes waterpomp en afdicht ring
    nokkenas tandwielbout
    bout omlooprol
    bout spanrol
    vloeibaar pakking nokkenashuis
    koelvloeistof

    kosten kop is verschillend evt ruilkop (maar eerst testen)
    koppakking zie je aan gaatjes in rand (zelf nemen we de middelste dikte)
    olie half syntheet 10W40

    ook nog ff de brandplaatjes van je verstuivers meenemen
    ;);)

    #17325291
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    Origineel gepost door jef
    Ik heb de vraagbaak binnen

    Nou heb je volgens het boek speciaal gereedschap nodig
    zo als

    meetklok=mkm-571-b
    distributie timinggereedschap=km-661-1
    steunplaat=km-661-2
    blokkeerpen krukas=km-951
    blokkeerpen inspuitpompriemwiel=km-6011

    Heb ik al deze gereedschappen nodig
    of zijn er voor sommigen ook andere optie/truukjes

    zo als dat je met de distributie de timing regelt met de markering op de polie’s/nokkenas tandwielen die je gelijk zet met de markering op het blok (c20xe als voorbeeld)

    wie kan mij dat vertellen :D

    grtjs jeffrey

    als je hem laat afpersen moeten de vestuivers der ook uit hiervoor heb ik ooit n speciale dop gekocht

    die zul jij ook nodig zijn;)

    #17325292
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    bedankt voor de info :thumbup

    Maar wat zijn brandplaatjes kan dat nog een anderenaam hebben

    grtjs jeffrey

    #17325293
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Schade tot nu toe de tandwiel van de waterpomp licht er af met de kapotte lagers enz er zijn 3 inlaat tuimelaars gebroken.nu nog ff kijken wat er meer kapot is.

    jeffrey

    #17325294
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    vraag

    Ik haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?

    Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
    is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?

    jeffrey

    #17325295
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    Origineel gepost door jef
    vraag

    Ik haalde een hydro stoter uit de kop en nu kon ik hem uit elkaar halen, is dat normaal of is het dekseltje gewoon lam?

    Toen ik hem weer in elkaar had bleef hij gewoon zitten
    is dat goed of moet ik nu dingen vernieuwen?

    jeffrey

    tuimelaartjes hoief je niet nieuwen voor te halen

    heb hier nog n aantal nieuwen liggen die ik nooit weer gebruik

    kunnen voor jou zijn teab;)

    stoters kunnen wel uitelkaar
    kun je inderdaad ook weer in elkaar steken en opnieuw gebruiken

    beter is nieuwen maar ok dat kost n paar centen

    wel ff omdenken dat je de stoters helemaal leegknijpt voor je de motor weer in elkaar steekt

    dus ff tussen de bamkschroef
    (met n stel spanplaatjes tegen beschadigen)

    brandplaatje is het koperen ringetje wat onder je verstuiver moet;)

    #17325296
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Een paar pic’s





    De tandwiel is van de waterpomp eraf gelopen :o
    De kop pakking kwam er zwaar uiteen gevallen ertussen uit
    En de kleppen hebben de zuigers ook een tikje gegeven :hmmz (de kleppen waren nog recht volgens een maatje )
    Kon met het oog geen scheurtje zien in de kop Zal hem nog eens grondig schoon maken :D

    wat mij ook opviel dat alles bagger vet was :thumbdown

    jeffrey

    #17325297
    RonaldH
    • Topics 63
    • Reacties 4148
    Lid sinds:
    30 June 2004

    hoor je wel vaker dat dat tandwiel los gaat zitten :thumbdown

    #17325298
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    vraagje alle schoepen zijn van de water pomp af geslagen
    wat is hier de meest voor de hand kwa oplossingen om het eruit tekrijgen
    ik dacht zelf aan een flex staafje met een maag neetje en dan maar die stuk kunnen op zoeken

    jeffrey

    #17325299
    Astra__G
    • Topics 0
    • Reacties 37
    Lid sinds:
    11 August 2005

    Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.

    Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
    Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.

    Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.

    Greetzz Astra_G

    #17325300
    Astra__G
    • Topics 0
    • Reacties 37
    Lid sinds:
    11 August 2005

    Origineel gepost door Astra__G
    Heb een vraag aangezien het hier om een warm gelopen motor gaat. Is mss wel een beetje -offtopic, maar om er nu een nieuw topic over te starten is mss zonde.

    Ik heb laatst met iemand gesproken en die zei me dat wanneer je meter in 1 keer het rode inschiet dat je dan nooit je motor uit moet zetten maar juist moet zorgen dat ie aan de praat blijft. En ondertussen dat de motor nog draait moet je water of koelvloeistof of wat je dan ook bij de hand hebt toe voegen via je koelreservoir om zo de temp van de motor omlaag te brengen.
    Want wanneer je de motor uitzet met warme (lees meter in het rood) motor, dan kost het je zeker de kop.

    Wat is hier van waar, want ik was altijd in de veronderstelling: meter het rood in, motor uit om verdere schade te voorkomen en nu hoor ik dat je zo juist de schade maakt.

    Greetzz Astra_G

    Niemand?? :(

    Greetzz

    #17325301
    Askitt
    • Topics 1
    • Reacties 2
    Lid sinds:
    20 November 2007

    Soms (zoals in dit geval) heb je geen keus, de motor stopte onmiddelijk na het stilzetten van de wagen.

    Opzich ook niet raar al je totaal geen compressie meer hebt.

    Het is idd raadzaam om je motor geleidelijk aan te laten afkoelen, dit omdat de onderdelen van een motor tov elkaar, een ander uitzetting coëfficient hebben.
    Dit houdt dus in dat het ene onderdeel sneller uitzet en krimpt dan het andere onderdeel.
    Hierdoor krijg je dat het materiaal broos kan worden en/of scheuren.

    Als je de mogelijkheid hebt om geleidelijk af te laten koelen moet je dat zeker niet nalaten.

    Het is misschien een idee om voor ogen te houden, dat als je op je dashbord rode lampjes ziet branden, motor uitschakelen (bijv te lage oliedruk, laderij, remmerij enz…)

    En andere situatie’s als warmlopers (kokers) aan de kant gaan staan om af te laten koelen, wel met draaiende motor. (en controleren of de radiateurfan draait) komt nogal regelmatig voor dat deze fans niet meer functioneren doordat bijv. een thermostaat defect is, of dat de fan vast zit omdat deze misschien niet regelmatig in beweging is.

    #17325302
    imported_jef
    • Topics 12
    • Reacties 44
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Hey askitt

    Jij reageerd wel op een hele oude topic laatst beandwoord op 8 okt 2006;)
    Deze Auto in kwestie doet het nog steeds wonder boven wonder:D

    jeffrey

    #17325303
    wagnas
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 1166
    Lid sinds:
    10 May 2007

    Ik rijd een Astra 1.7DTi als normale auto (Corsa is geheel hobby), maar ben niet zo technisch op motorenvlak.

    Ik denk dus als er ooit wat gebeurt (hoop het niet overigens) met rode lampjes branden op dashboard, meteen naar de kant te gaan en de motor af te zetten.:(

    En steeds naar de Opel dealer jaarlijks voor gedegen onderhoud. Zelf niet knutselen aan dit alles.

    Jef, succes met repareren van het motorblok, het is een hele toer die weer op gang te brengen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.