Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Voor degene die een gelijkaardig probleem zouden hebben sluit ik hiermee dit topic even af ;)
In mijn geval was het probleem te wijten aan de actuator van de turbo zelf.
Als de motor werdt aangezet kwam de actuator niet volledig naar boven, trok je hier even aan kwam hij wel volledig uit, maar dus niet op eigen “kracht”.
Hierdoor werdt bij aansturing de de wastegate dus niet volledig aanstuurde, wat gedetecteerd wordt door de sensor.Heb lang gezocht maar uiteindelijk een andere actuator gevonden en vervangen.
Heeft me 90€ gekost en wat handigheid, i.p.v. een nieuwe turbo aan 1050€24 november 2015 om 19:28 In reactie op: Had enough of fake opcom? Lets repair it, from v6 to v5 #18263005Jammer :p
24 november 2015 om 17:17 In reactie op: Had enough of fake opcom? Lets repair it, from v6 to v5 #18263003pictures are gone?
@63wilfred wrote:
@AL corsa wrote:
Voor de personen die zoeken naar de Nederlandstalige software, wordt eerst lid van de opel-forum.nl Facebook groep.
https://www.facebook.com/groups/OpelForum/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dan kan je bij bestanden op-com NL.rar downloaden. (versie 2010)ik heb geen facebook :shock: :( :D
Je kan altijd een profiel maken, is even gemakkelijk als het account dat je voor het forum hebt gemaakt.
Voor de personen die zoeken naar de Nederlandstalige software, wordt eerst lid van de opel-forum.nl Facebook groep.
https://www.facebook.com/groups/OpelForum/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dan kan je bij bestanden op-com NL.rar downloaden. (versie 2010)Hier kan je ook een nieuwere versie vinden, wel in het Engels (versie 2012)
OPCOM 120309aIk heb de actuator eens van de turbo gehaald om deze te testen.
Dit is het type turbo dat ik heb, “55225439”
Inden ik druk zet op de actuator zal deze juist naar binnen proberen gaan (maar in rust positie staat hij al op het maximum om die kant uit te gaan). Pas als er een vacuum wordt aangesloten zal deze naar buiten gaan en “werken”
Op de volgende manier dus:
Als ik info opzoek over actuators van turbo’s kom ik steeds types uit waar de aansluiting van de actuator aan de andere kant zit, en deze lijken dan ook omgekeerd te werken. Door druk op de actuator te zetten zal de arm bewegen.
Op zich zou dit geen probleem moeten zijn.Nu om te testen of deze goed werkt heb ik de wagen laten draaien, waardoor de actuator bediend wordt. Maar deze lijkt mij niet genoeg bedient te worden. Als ik dan voeding van de solenoid (die tussen de drukleiding van de actuator zit) even loskoppel en dan weer insteek, beweegt de actuator de ene moment meer dan anders. (3-4cm ipv 1-2cm).
Ik heb dit getest met de actuator nog ontkoppeld van de turbo (zonder dat de wastegate bediend wordt)Wat kan ik best doen om verder de “fout” te zoeken?
Ik denk dat het aan de wastegate ligt maar ik ben nog niet zeker.
Overigens kan ik nergens deze wastegate vinden… Het lijkt een model dat zeer weinig gebruikt wordt.6 september 2015 om 21:28 In reactie op: Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom #18293648Ik heb ondertussen zelf de stuurkolom vervangen.
Gekocht via eBay en laten overkomen van VK, (kwam uit een afgeschreven 2014 Corsa D met 2.000 mijl op de teller)
Alles werkt weer zoals het hoort. Heeft me 95€ gekost.
Moet juist mijn stuur nog eens laten uitlijnen. Dat staat nu ongeveer 45graden naar linksHeb mezelf een opcom aangeschaft en de foutcodes uitgelezen,
P0299 – *(Engine Underboost)
(00) – Not presentP003A – *(Turbocharger Vane Position Not Learned)
(00) – Not present
Over de p0299 heb ik het volgende gevonden, http://www.obd-codes.com/p0299″ onclick=”window.open(this.href);return false;
En P003A op http://workshop-manuals.com” onclick=”window.open(this.href);return false;)
DTC P0299 00: Engine Underboost
DTC P003A 00: Turbocharger Vane Position Not Learned26 augustus 2015 om 11:35 In reactie op: Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom #18293647Heb de foutcodes uitgelezen,
B2810 – *(Steering wheel controls Entertainment Circuit Malfunction)
(08) – Not presentC0545 – *(Steering Wheel Torque Sensor Malfunction)
(1F) – Not presentC0545 – Steering Torque Sensor Plausibility Error
(08) – Not present
De herstelde kabel bleek dus inderdaad van de airco te zijn, dit heeft dus niets meer met het stuur te maken.
Eergisteren heb ik geen enkel probleem gehad met het stuur, gisteren heb ik echter niets anders dan problemen gehad… Meerder keren (ongeveer 6x) is de stuurbekrachtiging uitgevallen en (bijna elke keer) van zelf weer aangesprongen, dit op een rit van slechts 5km. Zelfs op een recht stuk kwam dit eens niet terug, bij het uitzetten en opnieuw aanzetten van de motor was dit wel weer opgelost.De wagen gaat inderdaad in noodloop. En gas bijgeven maakt dus niet meer uit, maximum dat hij wilt draaien is +- 3250 toeren. (en aan een veel kleiner koppel)
Foutcodes heb ik momenteel niet, zal het nog eens laten uitlezen bij de garage.
Wel ik dacht dat de turbo werd uitgeschakeld doordat ik met de obd de turbodruk kan volgen bij het rijden. Wanneer de noodloop wordt ingeschakeld zakt deze druk meteen van (ik dacht 4-6) tot zo goed als 0.16 augustus 2015 om 21:04 In reactie op: Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom #18293646@ MarkVectra93
Weet ik, maar om 1 of andere reden wilt de mijne de codes zelf niet lezen :???:@ SimpleFace
Ne hoor, ik heb de herstelde kabel langs een andere weg laten lopen zodat dit niet meer kon gebeuren.
Wel voor het herstellen van die kabel had ik veel last van de stuurbekrachtiging die wegviel. Meestal kwam die direct weer terug, of in slechtste geval moest ik de motor uit- en weer aanzetten.
En nadat ik de kabel had hersteld. Heb ik een dag geen problemen gehad, dan de 2de dag moest ik door kasseien rijden en begonnen de problemen weer. Vreemd genoeg kwam er nu wel de melding van de stuurbekrachtiging op het dashboard.Ik heb de methode met gas en rem induwen geprobeerd maar kreeg geen codes terug. Als de stuurbekrachtiging weer inschakelt verdwijnt de melding wel telkens.
@ Vannos
Ik heb momenteel geen idee van de foutcode. (laat ik zo meteen weten)
Ik heb een OBD2 lezer, ik kan er mee de sensors enz. mee uitlezen maar bij het lezen van de code’s krijg ik de melding dat er geen aanwezig zijn in het geheugen. Ik heb hierover al de info ontvangen dat ik misschien een andere nodig heb.
Er is mij gezegd dat de wastegate zelf zou kapot zijn, en dit niet apart kan gemaakt worden.@ corsabc20xe
Een eco stand is er niet op mijn model. De motor blijft dus gewoon draaien bij het stoppen.
En dat is inderdaad wat mijn probleem, ik twijfel of deze effectief wel kapot is. Dat het geen ander probleem is.Ik vind het ook vreemd dat de motor weer meteen normaal trekt als ik de reset doe met die obd2 lezer. (kan ik tijdens het rijden gewoon wissen)
Ik las wel iets van een manier om de code’s uit te lezen door rem en gas in te houden, contact aan te zetten en dan te tellen hoeveel keer de motor indicator oplicht. Ga dat zo eens proberen.
16 augustus 2015 om 13:10 In reactie op: Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom #18293643Ik denk nu ook wel dat het idd elektrisch zal zijn, bedankt.
Ik heb een obd2 meter maar krijg daarmee helaas niet meer uit dan sensor data, fout codes wilt deze mij helaas niet geven (was nu ook een goedkoop ding ;) )
Ik zou graag langskomen om uit te laten lezen, helaas ben ik zelf van belgië en zal het daarvoor waarschijnlijk te lang rijden zijn :p
Ik las wel iets van een manier om de code’s uit te lezen door rem en gas in te houden, contact aan te zetten en dan te tellen hoeveel keer de motor indicator oplicht. Ga dat zo eens proberen.15 augustus 2015 om 21:12 In reactie op: Corsa D stuurbekrachtiging elektrisch? Herstellen stuurkolom #18293641Ja hij heeft airco, hoewel deze wel niet veel meer geeft :p (laat ik volgende week bijvullen)
De kabel is hersteld en heb ik uiteraard een andere kant laten lopen ;)
Deze foto is niet van de mijne maar exact zelfde model.
Ik veronderstel dat je zoekt naar een dop om de hydraulische olie bij te vullen? Die heb ik zelf ook niet gevonden en daarmee gingen we er van uit dat het elektrisch was.
Het was echter zeer vreemd dat het probleem een volledige dag weg was toen de kabel hersteld was.
Onder het dashboard zie ik een stuurkolom die er zo uit ziet.
De component met K3 op is dacht ik de elektrische motor.
-
AuteurBerichten