Turbo kapot? Vervangen?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Turbo kapot? Vervangen?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273147
    AL corsa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 August 2015

      Beste forumleden.
      Ik zit momenteel met de keuze om dij de garage de hele turbo te laten vervangen of hier eerst zelf nog wat verder in te kijken.
      Meestal als je tussen de 3.000 en 4.000 toeren zou gaan valt de auto in veiligheid en schakelt de turbo uit. (ik kan met een obd2 meter de computer resetten en dan is alles weer “normaal”)

      Bij de garage dachten ze eerst dat er een sensor van de turbo kapot was. Dit bleek hierna toch niet het probleem te zijn.
      Dan kreeg ik te horen dat de wastegate van de turbo kapot zou zijn, oplossing: de hele turbo vervangen. Omdat ik al enkele keren ben moeten terug gaan zou dit mij in totaal nog eens een 1050€ extra kosten.

      Ik rij met een Corsa D 1.3 CDTi 16_V ecoFLEX, deze heeft volgens de handleiding ofwel de A13DTE Z13DTE A13DTR motor.
      Waar zou ik hievoor eventueel een turbo voor kunnen vinden?
      En zijn er tips om dit te vervangen of andere aanbevelingen.
      De handigheid om dit zelf te doen heb ik wel, maar ik heb niet veel kennis over waar je dit soort onderdelen voor auto’s kunt halen enz…

      Alle hulp is welkom.

      #18293579
      Vannos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 November 2010

        En wat is de foutcode ?

        Bedoelen ze de wastegate zelf. of de Actuator die hem bediend ?

        #18293580
        corsabc20xe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 June 2011

          Zet aub die eco stand uit. Dat als je bij een stoplicht aankomt dat de motor uit gaat. Dit kost je je startmotor en turbo. En zit erop om uitstoot normen te halen. Lekker belangrijk dus. Wat betreft de turbo als je hem wil laten vv is dit geen gek bedrag. Aangezien een gereviseerde ongeveer 600,- kost en dan nog de montage en olie wissel. Als je het zelf kan zou ik de oude demonteren en na laten kijken. Dit kan je een hoop geld schelen. Het is namelijk maar de vraag of dat je turbo wel kapot is begrijp ik zo. De wastegate kan je testen met lucht druk. Dan kan je dus zien of deze wel bediend wordt. Dit gebeurt bij ongeveer 0.6 bar en zou je dus met een fietspomp en stuk oud ventiel kunnen testen. Als je druk zet op de actuator dan zou het stangetje naar de wastegate moeten bewegen.

          #18293581
          AL corsa
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 August 2015

            @ Vannos
            Ik heb momenteel geen idee van de foutcode. (laat ik zo meteen weten)
            Ik heb een OBD2 lezer, ik kan er mee de sensors enz. mee uitlezen maar bij het lezen van de code’s krijg ik de melding dat er geen aanwezig zijn in het geheugen. Ik heb hierover al de info ontvangen dat ik misschien een andere nodig heb.
            Er is mij gezegd dat de wastegate zelf zou kapot zijn, en dit niet apart kan gemaakt worden.

            @ corsabc20xe
            Een eco stand is er niet op mijn model. De motor blijft dus gewoon draaien bij het stoppen.
            En dat is inderdaad wat mijn probleem, ik twijfel of deze effectief wel kapot is. Dat het geen ander probleem is.

            Ik vind het ook vreemd dat de motor weer meteen normaal trekt als ik de reset doe met die obd2 lezer. (kan ik tijdens het rijden gewoon wissen)

            Ik las wel iets van een manier om de code’s uit te lezen door rem en gas in te houden, contact aan te zetten en dan te tellen hoeveel keer de motor indicator oplicht. Ga dat zo eens proberen.

            #18293582
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              kun je wel verder dan 3000 of 4000 toeren door trekken als de turbo door de ECU uit geschakeld wordt?? hiermee bedoel ik dan of de auto in de noodloop gaat

              als je auto in noodloop gaat dan hoeft het niet alleen aan de turbo of iets gerelateerd te liggen…. nadeel is dan dat de zoektocht groter wordt..

              #18293583
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Kapotte turbo komt maar weinig voor, wat zijn de Exacte foutcodes als ik vragen mag.

                Bij motor in noodloop word de turbo overigens niet “uitgeschakeld” dat kan niet omdat deze door de uitlaatgassen word aangedreven draait deze altijd.

                Enige wat er gebeurt is dat de motor met een gereduceert vermogen gaat draaien.
                Dat gebeurt door minder brandstof te geven en alle afstellingen heel veilig te zetten.

                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                #18293584
                AL corsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 August 2015

                  De wagen gaat inderdaad in noodloop. En gas bijgeven maakt dus niet meer uit, maximum dat hij wilt draaien is +- 3250 toeren. (en aan een veel kleiner koppel)

                  Foutcodes heb ik momenteel niet, zal het nog eens laten uitlezen bij de garage.
                  Wel ik dacht dat de turbo werd uitgeschakeld doordat ik met de obd de turbodruk kan volgen bij het rijden. Wanneer de noodloop wordt ingeschakeld zakt deze druk meteen van (ik dacht 4-6) tot zo goed als 0.

                  #18293585
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    ik denk dat je beter tech 2 kunt aansluiten of opcom dan een obd.. ik denk dat je dan iets meer info op je scherm krijgt ook al is er geen foutmelding..

                    dit ook i.v.m. waardes die die software kan meten en ik denk een OBD niet…

                    #18293586
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Dat klopt helemaal Bart.

                      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                      #18293587
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        AL Corsa:
                        Noodloop betekend foutcodes.
                        Als je tester ze niet ziet gebruik je waarschijnlijk een niet opel specifieke tester.

                        Zoals ik al zei, een andere turbo zal je probleem niet oplossen in alle waarschijnlijkheid.

                        Kan je beter dat geld direct aan mij geven :p

                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        #18293588
                        AL corsa
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 August 2015

                          Heb mezelf een opcom aangeschaft en de foutcodes uitgelezen,


                          P0299 – *(Engine Underboost)
                          (00) – Not present

                          P003A – *(Turbocharger Vane Position Not Learned)
                          (00) – Not present



                          Over de p0299 heb ik het volgende gevonden, http://www.obd-codes.com/p0299″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                          En P003A op http://workshop-manuals.com” onclick=”window.open(this.href);return false;)
                          DTC P0299 00: Engine Underboost
                          DTC P003A 00: Turbocharger Vane Position Not Learned

                          #18293589
                          AL corsa
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 August 2015

                            Ik heb de actuator eens van de turbo gehaald om deze te testen.
                            Dit is het type turbo dat ik heb, “55225439”

                            Inden ik druk zet op de actuator zal deze juist naar binnen proberen gaan (maar in rust positie staat hij al op het maximum om die kant uit te gaan). Pas als er een vacuum wordt aangesloten zal deze naar buiten gaan en “werken”
                            Op de volgende manier dus:
                            Als ik info opzoek over actuators van turbo’s kom ik steeds types uit waar de aansluiting van de actuator aan de andere kant zit, en deze lijken dan ook omgekeerd te werken. Door druk op de actuator te zetten zal de arm bewegen.
                            Op zich zou dit geen probleem moeten zijn.

                            Nu om te testen of deze goed werkt heb ik de wagen laten draaien, waardoor de actuator bediend wordt. Maar deze lijkt mij niet genoeg bedient te worden. Als ik dan voeding van de solenoid (die tussen de drukleiding van de actuator zit) even loskoppel en dan weer insteek, beweegt de actuator de ene moment meer dan anders. (3-4cm ipv 1-2cm).
                            Ik heb dit getest met de actuator nog ontkoppeld van de turbo (zonder dat de wastegate bediend wordt)

                            Wat kan ik best doen om verder de “fout” te zoeken?
                            Ik denk dat het aan de wastegate ligt maar ik ben nog niet zeker.
                            Overigens kan ik nergens deze wastegate vinden… Het lijkt een model dat zeer weinig gebruikt wordt.

                            #18293590
                            AL corsa
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 August 2015

                              Voor degene die een gelijkaardig probleem zouden hebben sluit ik hiermee dit topic even af ;)

                              In mijn geval was het probleem te wijten aan de actuator van de turbo zelf.
                              Als de motor werdt aangezet kwam de actuator niet volledig naar boven, trok je hier even aan kwam hij wel volledig uit, maar dus niet op eigen “kracht”.
                              Hierdoor werdt bij aansturing de de wastegate dus niet volledig aanstuurde, wat gedetecteerd wordt door de sensor.

                              Heb lang gezocht maar uiteindelijk een andere actuator gevonden en vervangen.
                              Heeft me 90€ gekost en wat handigheid, i.p.v. een nieuwe turbo aan 1050€

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.