zwakke punten f20 versnellingsbak?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) zwakke punten f20 versnellingsbak?

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265361
    drakos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 December 2010

      ik ben benieuwd op welke punten de bakken het meestal begeven?

      rij nu met een gekietelde x30 ervoor (en 4×4 + puckplaat) en bak houd het prima :hmmz
      maar de vraag is dus niet of hij kapot gaat…. maar wanneer :angel
      reden dat ik niet met een f28 ga rijden is het gewicht en overbrengingen en mijn huidige koppeling

      ben dus een 2e bak aan het bouwen.. planning is om 1e en 2 recht te gaan rijden en de rest standaard (tenzij hier nog nieuwe dingen uitkomen)

      alle input word gewaardeerd, ook de pechgevallen of lostaande defecten

      tevens heb ik nog een 3.72 vertanding (as+kroonwiel) liggen die ik graag wil ruilen voor een 3.42 (kadet gsi)

      #18229537
      DaveAutocross
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 August 2010

        Ik rij er mee in de cross en daar worden ze wel flink op de proef gesteld maar de keren dat ik er een kapot reed waren het meestal verschillende oorzaken.
        – dikke as midden in het diff gebroken
        – tanden afgebroken van de 2e versnelling (denk niet dat dit de zwakste versnelling is maar bij ons in de cross de meest gebruikte/misbruikte)
        – price as gebroken.

        Dus ik denk dat een f20 bak niet echt een bepaald zwak punt heeft en denk dat hij ook best wel wat vermogen aan kan op de weg.
        Zolang hij niet echt mishandeld word zoals in de cross kan hij best veel vermogen aan.

        En als je nog een 3.42 overbrenging zoekt kan ik je ook wel helpen

        #18229538
        drakos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 December 2010

          dat is info waar ik wat aan heb.. thanx (en je hebt pm)

          toen ik de bak er net achter plakte hoorde ik aan alle kanten comentaar dat hij direct kapot zou lopen..
          nu rag ik mijn bak niet af maar makkelijk heeft ie het ook niet met de puckplaat, korte schakelweg,weerstand van de 4×4 en het koppel van de v6 maar is nog geen kraakje uitgekomen,
          denk inderdaad dat een goede bak best wat aankan.

          daarom bouw ik ook weer een 2e erbij met voor de zekerheid rechte 1 en 2, het liefste zou ik de 3 ook doen maar aangezien je daar vaak in rijd is dat voor het comfort niet fijn.

          nog meer ervaringen/tips zijn zeker welkom.

          #18229539
          DaveAutocross
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 August 2010

            Nee denk zeker niet dat hij snel kapot zal gaan, als je er redelijk normaal mee doet zeker niet.

            En een rechte 1 en 2 zullen zeker goed zijn omdat dit toch de versnellingen zijn waar hij het normaal zwaar mee heeft qua vermogen wat er op de tandwielen komt in deze versnellingen.

            Voor de rest kan ik je weinig tips gegeven alleen wat eigen ervaringen

            #18229540
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              De bak kan 270nm verdragen. Ofwel dat is ongeveer wat hij standaard levert de x30xe, je rijd niet continu met dat koppel ofwel zo snel zal die niet stuk gaan.

              Als er snel wat stuk zou gaan is het het diffrentieel omdat jij ook nog 4×4 hebt word deze extra belast.

              #18229541
              freek corsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 December 2004

                Mijn ervaringen:

                – differentieel stuk, uitgesleten door te veel en te lang wielsnelheid verschil.

                – 2, 3, 4 en 5e versnelling heb ik al eens stuk gezien bij de verschillende F versnellingsbakken.
                (dit was bij dragracen met dragslicks, met cinterplaat koppeling, met hoog vermogen)

                Advies: sper differentieel gebruiken.

                #18229542
                drakos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 December 2010

                  info :wors thanx

                  hoe zit het met de price as? die van mijn f20 is hol en terugtrekbaar.(wel goud met koppeling vervangen trouwens 20min werk king: ) kan dit nog een punt worden? e.v. later type f20 erin of f18 een optie?

                  kwa diff, in de f20 4×4 bakken zit een f28 diff, hier maak ik me voorlopig nog geen zorgen over. vraag me ook af of een sper de 4×4 leuk vind (of eerder andersom)

                  #18229543
                  kadett4x4
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 July 2004

                    Heb toch al zeker een jaar of 6 met een f20 4×4 bak gereden in mijn kadett 4×4, en heb hem echt niet altijd gestreeld.
                    heeft ook meerdere keren zijn off road momenten gehad, en op de weg moest hij het ook kunnen.
                    heb er in die jaren 2 goed bewerkte, en een redelijk standaard xe achter gehad, en nooit geen problemen gehad.
                    bak is van 91, en heeft nu net iets meer als 100.000 achter de kiezen.
                    en schakelt nog boterzacht
                    heb hem nog te koop staan, maar als hij niet verkocht word, blijft hij als reserve voor als de f28 het ooit begeeft.
                    wij hebben ook met f20 bakken gecrosst waar ong 2 ton mee gereden was, en toen nog 3 seizoenen cross mee gereden.
                    en niet kapot, dus je kunt geluk hebben, of pech.

                    groeten.

                    #18229544
                    modfreak
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      meestal gaat het denk ik dan ook mis als je vol mis schakelt Met een Sper krijgen de aandrijf assen het wat meer op de sode, gelukkig zijn die niet zo kostbaar…. tov van die van mij ;)
                      Maar goed 215pk en 270Nm ? dat valt toch wel mee ? het is vaak het koppel wat ze pijn doet

                      #18229545
                      drakos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 December 2010

                        zit nu op de grens inderdaad, zal het nu met normaal rijden wel een tijdje blijven overleven.

                        probleem is dat er een turboset in de maak is die het vermogen een 75pk omhoog gaat gooien, dan zit ik ver over de grens :angel

                        #18229546
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Tweede versnelling gaat stuk op de dragstip, omdat die as hol is, dan gaan de tandwielen wijken en hoppa tandjes eraf.

                          Maar goed heb ze ook heel zien blijven tot 300pk, maar stuk zien gaan bij 500.

                          #18229547
                          drakos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 December 2010

                            waarschijnlijk bedoel je het andersom ;)

                            maar heb hier hetzelfde probleem, bij de 3e versnelling zitten er wat beschadigingen op. huidige binnenwerk gaat dus de container in.

                            is het een optie om de priceas van een f18 erin te zetten? en de vertanding van een f20 erop te zetten?
                            of zijn er ook f20 varianten waarvan de priceas massief is?

                            #18229548
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Aangepastebak.nl verkoopt volgens mij een as uit 1 stuk met daarop direct de 1 en 2 gefreesd.

                              #18229549
                              drakos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 December 2010

                                heb ik al contact mee gehad.. die hebben een versterkte priceas met orginele verzwaarde vertanding (of e.v. recht)

                                mooi spul maar erg prijzig

                                zoek dus eerst nog naar een goedkopere oplossing, vandaar dat ik naar de price van een f18 zat te kijken… geen idee alleen of dat over te zeten is (zoiezo zal ik dan 3 en 4 uit die bak moeten halen aangezien die vast zitten)

                                #18229550
                                corsaboy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  pak dan een complete f18 bak…
                                  Want de behuizing is verder gelijk.

                                  270nm kan een f20 bak met gemak hebben.
                                  Ik draai er van 1800 -5500 rpm 440nm op van 5500 tot 6800 zakt het terug naar 390nm

                                  Dikke slicks, vaste 6 puck koppelingsplaat, veel burnouts en hard schakelen.

                                  Tja ze willen wel eens stuk gaan.
                                  Mijn vorige bak ligt bij een ander forumlid (baal nu dat ik die bak heb verkocht :( )
                                  Verder een bakje of 3 gesloopt de laatste tijd.

                                  Maar ze kunnen heel wat hebben

                                  #18229551
                                  drakos
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 December 2010

                                    ben gebonden aan het f20 huis aangezien die 4×4 is..

                                    maar het komt er eigenlijk op neer dat een nette bak met nieuwe lagers het best wel uit moet houden als ik niet te gek doe.

                                    ik ga nog wel kijken of ik ergens een f18 kan scoren om te zien of die priceas uitwisselbaar is..
                                    verder na wat speurwerk schijnt de d20 bak van een deawoo bijna identiek te zijn aan de f20 maar dan met massiefe priceas, ook het uitzoeken waard

                                    #18229552
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      er zijn inderdaad onderdelen van een d20 bak over te zetten op een f20.
                                      Zo heb ik een aantal kasteelmoeren gekocht voor de d20 welke gelijk zijn aan de f20.

                                      Als het klopt mbt de massieve as, laat het dan weten.
                                      Want dan moet ik ook ff een aantal d20 bakken op de kop tikken.

                                      Doordat de as van een f20 hol is kan deze idd wat minder hebben waardoor er nog wel eens tanden sneuvelen.

                                      #18229553
                                      Noordpoolgsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 March 2009

                                        Ghehe marcel Ronde of vierkante balen :jerry

                                        Deawoo f16 heeft geen masieffe as dat weet ik al wel.
                                        een deawoo nuburia ofzoiets was dat blik

                                        #18229554
                                        corsaboy
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          hahahaha
                                          king:

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.