"zoemend" geluid interieur ventilatie

Forumindex Forums Modellen Astra "zoemend" geluid interieur ventilatie

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273665
    gwn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2012

      Hallo forumleden,

      Afgelopen tijd gemerkt dat er een irritant brommend / zoemend geluid te horen is als de interieurventilator aanstaat.

      Enkele weken geleden de ventilator eens uitgebouwd en schoongemaakt. Er lag een klein zwart stukje plastic in de ventilator, ik kon toen niet plaatsen van waar dit was en hoe dit er kwam maar het geluid was erna een tijdje weg.

      Nadat de irritante bijgeluiden vaker even terug kwamen gisteren nog eens de ventilator verwijderd. Het volgende is me toen opgevallen:

      – boven de ventilator zit als ik het goed heb de klep die regelt of je lucht van buiten neemt of binnen circulatie. Op het punt waar het motortje bevestigd zit is het plastic afgebroken en zit de klep dus los aan die zijde en werkt deze niet meer.
      (Ik vind dat niet zo erg want gebruik zelden / nooit de binnen circulatie)

      Ik kreeg deze klep ook met geen mogelijkheid uit de houder zeg maar, ook niet toen ik het motortje even losgehaald heb.

      Is dit makkelijk te vervangen of moet hiervoor een hele hoop losgemaakt worden? Ik heb dit nu opgelost door 2 kleine gaatjes in de klep te maken en deze vast te zetten aan het rooster met een ijzerdraadje. Het irritante zoem geluid is nu weg, omdat de klep nu niet meer net aan de ventilator komt.

      Is dit trouwens een bekend euvel?

      Bedankt
      groet
      ricardo

      #18297573
      TedMechanic
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2007

        Bij de mijne was die klep ook losgebroken van het motortje. Ik heb het opgelost door de klep tegen dat rooster te zetten (zodat die dus altijd op “frisse lucht” staat) en door dat rooster een parker met een grote ring in de klep te draaien. Dat leek mij de meest robuuste oplossing, zonder een nieuwe klep of motortje te moeten halen.

        #18297574
        gwn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2012

          ik heb de klep nu ook vastgezet, echter ga ik dat motortje straks ook even uittrekken om schade daaraan te voorkomen…

          maar ik vraag me af of het duur is en redelijk makkelijk om het te herstellen….

          #18297575
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Stekker van het motortje halen, hoef je verder niks aan te doen.

            #18297576
            gwn
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2012

              Ik bedoelde eigenlijk om het te repareren…

              #18297577
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Oke, omdat je zei dat je het toch bijna niet gebruikt.

                #18297578
                gwn
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2012

                  Klopt maar als t enigszins snel en goedkoop te fixen is heeft dat de voorkeur:)

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.