Zafira Z18XE P0170 + inhouden

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Zafira Z18XE P0170 + inhouden

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340676
    rofl
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 September 2004

      Beste Opel Forummers, na een tijdje probleemvrij rijden is er weer een probleem bij gekomen.

      Met koude motor houdt mijn Zafira extreem veel in, de auto komt nauwelijks vooruit, let wel op hij bokt niet, hij gaat gewoon bijna niet vooruit, alsof ie bijna geen benzine krijgt. Wat vreemd is: de eerste 80% van het gaspedaal indrukken kruipt ie vooruit, maar wanneer je het pedaal helemaal indrukt gaat ie wel normaal vooruit. Met warme motor is dit probleem veel en veel minder (de auto is rijdbaar) maar je merkt wel, vooral als je veel gas geeft dat de motor inhoudt. Dit probleem heb je dus eigenlijk pas de eerste paar 100 meter en daarna wordt het veel minder.

      Het motorstoringslampje is maar 2x tot nu toe aan gegaan, lampje gaat aan bij een lange rit op de snelweg. Ik heb hem 2x uitgelezen / gereset en beide keren was het P0170 en mengsel te arm met nog wat tekst erbij. Niets anders.

      Iemand een idee wat dit kan zijn?

      #18340678
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Stekker van de luchtmassameter af halen en gaan rijden, 99% zeker dat ie dan een heel stuk beter rijdt, zo ja luchtmassameter meter vervangen.

        #18340909
        rofl
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 September 2004

          Ok geprobeerd:

          Eerste keer hield de motor de eerste 50 meter enorm in (dus alsof er niks veranderd was), daarna reed ie veel beter. Beetje rondgereden maar het lijkt erop dat ie totaal niet meer inhoud.

          De tweede keer vandaag zelfde geprobeerd, de eerste 50 meters reed ie juist perfect, maar daarna leek het alsof ie heel licht ging inhouden. Misschien is er ook een ander probleem (zoals carterventilatie verstopt oid??). Voor de goede orde: hij rijd beter zonder LMM dan met… Voor de zekerheid ga ik vanavond even de Lmm er weer op koppelen, even foutcodes verwijderen en dan kijken wat ie doet.

          Kan ik nu concluderen dat de LMM stuk is? En moet er een originele op? Want ik heb gehoord dat deze type motor geen aftermarket LMM lust?

          #18340915
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Met warm motor, idle, geen ventilator lopen, hoveel kg/h uw lmm zien?

            #18340987
            rofl
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 September 2004

              Ik heb de LMM weer aangekoppeld, storing verwijderd (die opkwam na verwijdering LMM). Geen andere storingen in het geheugen aanwezig trouwens.

              MAF (g/s) deze waarde schommelt tussen de 1.64 en 1.90, alle electrische apparatuur is uitgeschakeld (verlichting, verwarming, int. ventilator etc.).

              Hij reed overigens prima zonder inhouden. Heb hem ook even tot 6000 tpm doorgetrokken maar voelde niets vreemds… Nu weer met koude motor even kijken wat ie gaat doen.

              #18340990
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                1.64 g/s = 5.904 kg/h
                1.90 g/s = 6.84 kg/h
                Niet Goed

                normaal je moet zien tussen 8 – 11 kg/h

                Storing: LEAN EXHAUST.

                Clearing the Fault Memory fixes Nothing

                #18345240
                Lexmaul-corsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 June 2017

                  Heb dit zelfde probleem ook met mijn corsa c Gsi
                  Als ik hem start dan gaat ie eerst richting de 2000 toeren en dan zakt ie langzaam terug naar normaal toerental en met overschakelen doet ie dat ook en dat is zeer hinderlijk!
                  De mijne geeft ook P0170 houd in tot 80% gasgeven en plankgas doet ie het goed!
                  Af en toe loopt ie met koudstart op 3 poten maar dat is na 20 sec weer over!
                  Hier dus ook lmm kapot ????? Reed zonder lmm wel beter!

                  #18347995
                  rofl
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 September 2004

                    Kan ik voor deze auto een aftermarket VDO-Siemens kopen? Wat nu in de auto zit staat ook Siemens op. Ik dacht dat de Z18XE erg gevoelig was voor aftermarket LMMetjes…

                    De reden is :

                    https://www.porza.nl/luchtmassameter-vdo-5wk9606z

                    Hiero te bestellen voor 99 euro, en is dit de juiste? Volgens het OE nummer wel?

                    Edit:

                    Heb de VDO web catalogus bekeken en volgens de catalogus klopt het nummer.

                    #18347996
                    liviu2004
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 April 2014

                      Vdo is ex siemens. Dus ok.

                      #18348116
                      rofl
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 September 2004

                        Probleem is opgelost.

                        Ik heb ipv een VDO lmm een originele Saab LMM gekregen (waarom weet ik niet, VDO was niet leverbaar denk ik maar goed), Saab was GM net als Opel dus waarschijnlijk precies hetzelfde als wat Opel origineel heeft gebruikt (Siemens dus).

                        Auto rijdt weer helemaal goed. Grootste verschil is boven de 2500 tpm houdt de motor niet meer in. Hij trekt gewoon door tot het rode gebied. Ik heb de auto echt uitgebreid uitgeprobeerd ook even de 160+ aangetikt.

                        In ruststand varieert de MAf waarden tussen 2.20 en 2.50. Dat is een heel groot verschil met de 1.50/1.60 max 1.90.

                        Het verschil tussen oude LMM en nieuwe is echt enorm. De auto heeft eindelijk weer trekkracht, en als je gaat doortrekken lijkt het niet alsof iemand de handrem heeft aangetrokken.

                        Bedankt liviu2004 voor alle hulp!

                        #18362708
                        MantasticB1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 October 2006

                          En zo zij we weer eind 2018 met een identiek probleem. Welke onderdeelnummers had je en heb je gekregen. En waar gekocht? Grt. Guido

                          #18362716
                          ZakhooiTM
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 November 2013

                            Denk dat de Brezan of Rijsbergen deze luchtmassameters prima kan leveren, als het maar Valeo, VDO of van de Opel dealer komt, De rest wijkt te veel af van wat het hoort te zijn

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.