Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Zafira Z18XE P0170 + inhouden
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 december 2018om 00:03 door ZakhooiTM.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2017 om 20:59 #18340676
Beste Opel Forummers, na een tijdje probleemvrij rijden is er weer een probleem bij gekomen.
Met koude motor houdt mijn Zafira extreem veel in, de auto komt nauwelijks vooruit, let wel op hij bokt niet, hij gaat gewoon bijna niet vooruit, alsof ie bijna geen benzine krijgt. Wat vreemd is: de eerste 80% van het gaspedaal indrukken kruipt ie vooruit, maar wanneer je het pedaal helemaal indrukt gaat ie wel normaal vooruit. Met warme motor is dit probleem veel en veel minder (de auto is rijdbaar) maar je merkt wel, vooral als je veel gas geeft dat de motor inhoudt. Dit probleem heb je dus eigenlijk pas de eerste paar 100 meter en daarna wordt het veel minder.
Het motorstoringslampje is maar 2x tot nu toe aan gegaan, lampje gaat aan bij een lange rit op de snelweg. Ik heb hem 2x uitgelezen / gereset en beide keren was het P0170 en mengsel te arm met nog wat tekst erbij. Niets anders.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
17 maart 2017 om 21:01 #18340678Stekker van de luchtmassameter af halen en gaan rijden, 99% zeker dat ie dan een heel stuk beter rijdt, zo ja luchtmassameter meter vervangen.
21 maart 2017 om 15:11 #18340909Ok geprobeerd:
Eerste keer hield de motor de eerste 50 meter enorm in (dus alsof er niks veranderd was), daarna reed ie veel beter. Beetje rondgereden maar het lijkt erop dat ie totaal niet meer inhoud.
De tweede keer vandaag zelfde geprobeerd, de eerste 50 meters reed ie juist perfect, maar daarna leek het alsof ie heel licht ging inhouden. Misschien is er ook een ander probleem (zoals carterventilatie verstopt oid??). Voor de goede orde: hij rijd beter zonder LMM dan met… Voor de zekerheid ga ik vanavond even de Lmm er weer op koppelen, even foutcodes verwijderen en dan kijken wat ie doet.
Kan ik nu concluderen dat de LMM stuk is? En moet er een originele op? Want ik heb gehoord dat deze type motor geen aftermarket LMM lust?
21 maart 2017 om 16:18 #18340915Met warm motor, idle, geen ventilator lopen, hoveel kg/h uw lmm zien?
22 maart 2017 om 19:30 #18340987Ik heb de LMM weer aangekoppeld, storing verwijderd (die opkwam na verwijdering LMM). Geen andere storingen in het geheugen aanwezig trouwens.
MAF (g/s) deze waarde schommelt tussen de 1.64 en 1.90, alle electrische apparatuur is uitgeschakeld (verlichting, verwarming, int. ventilator etc.).
Hij reed overigens prima zonder inhouden. Heb hem ook even tot 6000 tpm doorgetrokken maar voelde niets vreemds… Nu weer met koude motor even kijken wat ie gaat doen.
22 maart 2017 om 19:45 #183409901.64 g/s = 5.904 kg/h
1.90 g/s = 6.84 kg/h
Niet Goednormaal je moet zien tussen 8 – 11 kg/h
Storing: LEAN EXHAUST.
Clearing the Fault Memory fixes Nothing
28 juni 2017 om 20:27 #18345240Heb dit zelfde probleem ook met mijn corsa c Gsi
Als ik hem start dan gaat ie eerst richting de 2000 toeren en dan zakt ie langzaam terug naar normaal toerental en met overschakelen doet ie dat ook en dat is zeer hinderlijk!
De mijne geeft ook P0170 houd in tot 80% gasgeven en plankgas doet ie het goed!
Af en toe loopt ie met koudstart op 3 poten maar dat is na 20 sec weer over!
Hier dus ook lmm kapot ????? Reed zonder lmm wel beter!8 september 2017 om 18:26 #18347995Kan ik voor deze auto een aftermarket VDO-Siemens kopen? Wat nu in de auto zit staat ook Siemens op. Ik dacht dat de Z18XE erg gevoelig was voor aftermarket LMMetjes…
De reden is :
https://www.porza.nl/luchtmassameter-vdo-5wk9606z
Hiero te bestellen voor 99 euro, en is dit de juiste? Volgens het OE nummer wel?
Edit:
Heb de VDO web catalogus bekeken en volgens de catalogus klopt het nummer.
8 september 2017 om 18:52 #18347996Vdo is ex siemens. Dus ok.
12 september 2017 om 21:49 #18348116Probleem is opgelost.
Ik heb ipv een VDO lmm een originele Saab LMM gekregen (waarom weet ik niet, VDO was niet leverbaar denk ik maar goed), Saab was GM net als Opel dus waarschijnlijk precies hetzelfde als wat Opel origineel heeft gebruikt (Siemens dus).
Auto rijdt weer helemaal goed. Grootste verschil is boven de 2500 tpm houdt de motor niet meer in. Hij trekt gewoon door tot het rode gebied. Ik heb de auto echt uitgebreid uitgeprobeerd ook even de 160+ aangetikt.
In ruststand varieert de MAf waarden tussen 2.20 en 2.50. Dat is een heel groot verschil met de 1.50/1.60 max 1.90.
Het verschil tussen oude LMM en nieuwe is echt enorm. De auto heeft eindelijk weer trekkracht, en als je gaat doortrekken lijkt het niet alsof iemand de handrem heeft aangetrokken.
Bedankt liviu2004 voor alle hulp!
28 december 2018 om 19:54 #18362708En zo zij we weer eind 2018 met een identiek probleem. Welke onderdeelnummers had je en heb je gekregen. En waar gekocht? Grt. Guido
29 december 2018 om 00:03 #18362716Denk dat de Brezan of Rijsbergen deze luchtmassameters prima kan leveren, als het maar Valeo, VDO of van de Opel dealer komt, De rest wijkt te veel af van wat het hoort te zijn
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.