Zafira Z16XE LPG met vreemde storingen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira Z16XE LPG met vreemde storingen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18352242
    Zafari1.6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2018

      Heren,

      Het is inmiddels een lang verhaal maar misschien zijn hier gasten die wat hulp kunnen bieden.

      Het betreft dus een Zafira 1.6 op LPG met Z16XE motor, sinds 1,5 jaar in mijn bezit maar sinds een maand of twee rare storingen.

      Het begon ermee dat de motor, na rijden op LPG soms niet meer warm wilde starten. Startmotor draait wel gewoon maar motor slaat niet aan. Na een uur wachten (als de motor echt weer behoorlijk koud was) startte ie gewoon meteen. Het vreemde was dat ie dit probleem de ene keer wel had en de andere keer niet. Hij sloeg meteen aan, of helemaal niet.

      In eerste instantie bougies vervangen (mocht wel weer eens maar zagen er niet vreemd/versleten uit) en bobine vervangen. Hielp niet.

      Omdat het zich eerst alleen voordeed na rijden op LPG dacht ik dat het in de LPG-installatie moest zitten. Dus ik naar Verdampere en er een gereviseerde verdamper in laten zetten (hij dacht dat de oude lekte, met als gevolg een verkeerd mengsel met benzine én LPG) Ook heeft hij de verdeler wat schoongemaakt (niet gereviseerd). Probleem weg voor een dag of vier (kon dus toeval zijn). Probleem kwam gewoon weer terug.

      In de loop der weken vooral op benzine gereden. Dat ging eerst nog prima maar later ging dat ook problemen geven. Starten lukte dan ook steeds vaker niet en de auto ging uitvallen. Dat gebeurde vooral na een stuk op de snelweg, bijvoorbeeld bij het nemen van een afrit of remmen voor een file. Meestal was ie dan met moeite weer te starten. Dat leek vaker te lukken als ie op benzine stond. De laatste keer was ie echt niet meer te starten. Werd vervolgens weggesleept en in de garage waar ie naartoe gesleept werd hebben ze (zonder overleg of vragen over het probleem) de brandstofpomp vervangen, terwijl de auto bij het uitvallen op LPG reed. Vreemde keuze dus, en het hielp ook geen zak (570 euro voor Jan met de korte).

      Bij het verlaten van de garage sprong het motorstoringslampje aan. Meteen terug, uitgelezen: lambdasone (Ik was er niet bij, weet niet welke code precies). Garagist zegt dat het niks is, haalt de storing eruit en stuurt mijn vrouw weg. Die avond (na ca 150km rijden) wil zij koud starten. Dat lukt maar na een paar meter rijden valt de motor uit. Ze krijgt ‘m met veel moeite gestart. Motorstoringslampje gaat weer branden en de auto loopt heel slecht en rijdt heel schokkerig (noodloop?). Ze laat hem warmdraaien en rijdt zonder problemen 100km naar huis. Volgende dag is de auto niet te starten (koud). Dag daarna weer wel, lijkt niets aan de hand, stuk gereden en weer voor de deur gezet. Vervolgens is ie warm niet meer te starten. De drie dagen daarna helemaal niet te starten (koud).

      Vandaag op advies van mijn eigen garage heb ik de krukassensor vervangen. Daarna startte ie bij poging 1 (na 5 seconden ofzo). Vervolgens even getest op benzine, niets meer aan de hand. Uurtje gereden en warme start ging ook top. Vervolgens weer op LPG geprobeerd. Rijden ging prima. Warm starten lukt weer niet, ook niet bij knop omzetten naar benzine. Uur later koud starten lukt ook niet.

      Vervangen zijn dus: bougies, bobine, luchtfilter, LPG-verdamper, brandstofpomp benzine, krukassensor.

      Mijn vraag aan jullie: wat kan dit zijn? Probleem lijkt sterker aanwezig bij/na rijden op LPG maar niet alleen maar dan.

      Ik heb begrepen dat een storing in/kapotte lambdasonde hooguit kan zorgen voor noodloop maar niet voor uitvallen/niet aanslaan. Die storing wordt dus waarschijnlijk ergens anders door veroorzaakt, maar waardoor? Nokkenassensor? Injectoren? Ik weet het niet meer… Mijn eigen garage zit 25 km verderop dus zolang de auto niet start kunnen ze weinig voor me betekenen qua uitlezen enz… Ik heb daar zelf de apparatuur niet voor.

      Sorry voor het lange verhaal. Wie suggesties of antwoorden heeft, ik lees ze graag.

       

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.