Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira Tourer CNG telkens motorvermogen beperkt en dringend service nodig
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 oktober 2022om 10:28 door Menno Dijkstra.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2021 om 11:22 #18422857
Allen,
Zoals de titel al zegt de auto valt steeds uit.
Nieuwe bobine heeft even geholpen maar nu is het weer.
De auto is van 2013 en heeft het eigenlijk, we hebben hem nu 5 jaar, aldoor gehad. Het kost ons handen vol met geld maar het probleem wordt niet opgelost.
We dachten misschien ligt je aan CNG maar nu een tijdje gereden met enkel benzine -> zelfde probleem.
Motor slaat af. Loopt heel onregelmatig en trilt.
Opel dealer Deventer kan het niet vinden.
Wat zou het kunnen zijn? Iemand gelijksoortige ervaringen?
Groet,
Menno Dijkstra
14 juni 2021 om 19:35 #18422905Foutcodes ?
Gr,
The Duke15 juni 2021 om 09:21 #18422950P2279 Aanzuigsysteem Component lek.
Hij geeft meer gehad. Maar vanmorgen was het deze. Die andere kan ik nu niet achterhalen. Die zouden kunnen zijn opgelost met de nieuwe bobine.
15 juni 2021 om 11:33 #18422959Welk motortype heb je?
15 juni 2021 om 11:47 #18422961Het is een 1.6 op CNG.
15 juni 2021 om 19:53 #18422984Zafira C op CNG is een A16XNT of B16XNT zie ik op internet.
15 juni 2021 om 19:58 #18422989<p style=”text-align: left;”></p>
15 juni 2021 om 20:03 #18422991Net het boekje bekeken. Het is inderdaad een A16XNT20SS2026
15 juni 2021 om 20:17 #18422992Ik ken dit motortype niet goed, dus kan niet echt goed helpen.
Zou het kunnen dat je een vacuumlek hebt, bijvoorbeeld richting je tankontluchting/afzuiging ? Soms zit daar een elektronisch klepje tussen, het lijkt me dat hij die wanneer hij een code geeft, het ook iets moet zijn dat de ECU meet / kan zien en constateert dat hij nu buiten specificatie gaat.
Gr,
The Duke15 juni 2021 om 20:29 #18422994Hallo The Duke,
Bedankt voor het meedenken.
Het moet zoiets zijn. Kan dat ook bij CNG of heb je vacuüm alleen bij benzine nodig. De auto geeft de melding zowel bij benzine (na reset) als bij gas. Zoals je wel zult begrijpen ben ik nogal een leek.
Groet,
<p style=”text-align: left;”>Menno</p>15 juni 2021 om 20:32 #18422995<p style=”text-align: left;”>Opel kon het zelf ook lastig vinden. Nu zit ik bij een universele garage. We zijn aan het zoeken. Lastig. Vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag. Zoeken kost heel veel geld.</p>
Groet,
Menno
22 juni 2021 om 09:34 #18423661Hallo The Duke,
Wanneer de meldingen worden gereset doet de auto het weer een tijdje. In het begin kon dat maanden duren. Nu is het weken en soms dagen. Kan het dan nog wel iets mechanisch zijn? Of moet het dan computer gerelateerd / electrisch zijn? Wat denk jij?
Groet,
Menno
22 juni 2021 om 12:02 #18423678De melding zegt:
<span style=”text-decoration: underline;”>Aanzuigsysteem</span>
<span style=”text-decoration: underline;”>Component lek</span>
22 juni 2021 om 12:39 #18423684Lek gaan zoeken!
Begin bij gasklephuis; daar seal (o-ring) vervangen. Vervolgens inlaatspruitstuk bekijken. Wil dat niet, dan de het inlaatsysteem uitroken (https://www.youtube.com/watch?v=QlUt0Y99_as).
Overigens is een code niet altijd heilig! Hij geeft misschien code P2279, maar het kan ook (nog) wat anders zijn. Het is jammer, dat je alle codes niet hebt opgeschreven. Soms haal je uit meerdere codes een hele ander oplossing. Een les voor de volgende keer!
Die suggestie van vacuümslang van de benzinedamp afzuiging is ook een goede. Daar kan de motor ook heel beroerd van lopen! Bij mij was een stuk slang van 5cm ingescheurd. Nieuw stuk erop en hij loopt weer zoals een 1.8 moet lopen!
22 juni 2021 om 15:53 #18423695Motor is grotendeels gelijk aan de A16LEL, dus storingen zijn ook ongeveer gelijk. Ik verwacht dat het een ontstekingsprobleem is.
22 juni 2021 om 17:24 #18423716Hallo The Duke,
Wanneer de meldingen worden gereset doet de auto het weer een tijdje. In het begin kon dat maanden duren. Nu is het weken en soms dagen. Kan het dan nog wel iets mechanisch zijn? Of moet het dan computer gerelateerd / electrisch zijn? Wat denk jij?
Ik zou om te beginnen de andere heren die reageren en meer ervaring met dit type hebben volgen, maar kan volgens mij nog steeds iets mechanisch zijn.
Ik had bijvoorbeeld een steeds terugkerende code in sommige periodes en dan weer een tijd niet, maar kwam naar 1,5 jaar uiteindelijk continue . Bleek uiteindelijk een rubberen bochtje van een vacuumslang te zijn met een scheurtje erin en soms ging dat scheurtje een beetje open staan (temperatuur/vocht/zeg het maar) en soms niet .Gr,
The Duke22 juni 2021 om 18:03 #18423718Thanks The Duke,
Vacuüm is inmiddels getest. Daar lijkt het niet aan te liggen.
Computer (ECU) is ook gecheckt. Ligt het vaak niet aan zei de specialist. En nu dus ook niet.
Morgen gaan we de egr schoonmaken en de ontsteking checken. Uitsluiten! Als dat het niet is (ik heb het gevoel dat het de ontsteking is) dan weten we het ff niet meer.<span style=”text-align: center;”>i</span>
<span style=”text-align: center;”>Misschien stiekem toch zo’n slangetje.</span>
Groet,
Menno
29 november 2021 om 12:27 #18447146Hallo,
Het probleem is er nog steeds.
Wellicht ga ik de auto een paar dagen inleveren zodat de garage er mee kan rijden en meer tijd aan de diagnose kan besteden. Gaat geld kosten!!
De codes zijn nu p0221, p02111 en p2279.
Er is nog een code maar die heeft met de sleutel te maken. Transponder sleutel defect p0513 (ik heb de behuizing vervangen en een nieuwe baard laten slijpen). Ik neem aan dat dit er niets mee te maken.
De codes zeggen:
p0221 Gaskleppositiesensor 2, component defect.
p2111 Gasklep stuureenheid, component blijf geopend.
p2279 Aanzuigsysteem, component lek.
p0513 Transponder-sleutel, incorrect.
Overigens is het gasklephuis augustus 2020 bij Opel vervangen.
Iemand nog een idee?
Groet,
Menno
5 oktober 2022 om 10:28 #18482108Hallo,
Ik rij nog steeds en de resets woeden nu door mezelf gedaan.
Inmiddels zit er troep in de koelvloeistof (mayonaise) maar de olie(dop) is schoon.
De codes zijn nog steeds p0221, p02111 en p2279.
De codes zeggen:
p0221 Gaskleppositiesensor 2, component defect.
p2111 Gasklep stuureenheid, component blijf geopend.
p2279 Aanzuigsysteem, component lek.
Overigens is het gasklephuis augustus 2020 bij Opel vervangen.
Heeft iemand nog een idee of ervaring hiermee?
Groet,
Menno
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.