Zafira Tourer CNG telkens motorvermogen beperkt en dringend service nodig

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira Tourer CNG telkens motorvermogen beperkt en dringend service nodig

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #18422857
    Menno Dijkstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2021

      Allen,

       

      Zoals de titel al zegt de auto valt steeds uit.

      Nieuwe bobine heeft even geholpen maar nu is het weer.

      De auto is van 2013 en heeft het eigenlijk, we hebben hem nu 5 jaar, aldoor gehad. Het kost ons handen vol met geld maar het probleem wordt niet opgelost.

      We dachten misschien ligt je aan CNG maar nu een tijdje gereden met enkel benzine -> zelfde probleem.

      Motor slaat af. Loopt heel onregelmatig en trilt.

      Opel dealer Deventer kan het niet vinden.

      Wat zou het kunnen zijn? Iemand gelijksoortige ervaringen?

       

      Groet,

       

      Menno Dijkstra

      #18422905
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Foutcodes ?

        Gr,
        The Duke

        #18422950
        Menno Dijkstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2021

          P2279 Aanzuigsysteem Component lek.

           

          Hij geeft meer gehad. Maar vanmorgen was het deze. Die andere kan ik nu niet achterhalen. Die zouden kunnen zijn opgelost met de nieuwe bobine.

          #18422959
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Welk motortype heb je?

            #18422961
            Menno Dijkstra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 June 2021

              Het is een 1.6 op CNG.

               

               

              #18422984
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                Zafira C op CNG is een A16XNT of B16XNT zie ik op internet.

                #18422989
                Menno Dijkstra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 June 2021

                  <p style=”text-align: left;”>16237798695857684769466856532738</p>

                  #18422991
                  Menno Dijkstra
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 June 2021

                    Net het boekje bekeken. Het is inderdaad een A16XNT20SS2026

                    #18422992
                    the-duke
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2007

                      Ik ken dit motortype niet goed, dus kan niet echt goed helpen.

                      Zou het kunnen dat je een vacuumlek hebt, bijvoorbeeld richting je tankontluchting/afzuiging ? Soms zit daar een elektronisch klepje tussen, het lijkt me dat hij die wanneer hij een code geeft, het ook iets moet zijn dat de ECU meet / kan zien en constateert dat hij nu buiten specificatie gaat.

                      Gr,
                      The Duke

                      #18422994
                      Menno Dijkstra
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 June 2021

                        Hallo The Duke,

                        Bedankt voor het meedenken.

                        Het moet zoiets zijn. Kan dat ook bij CNG of heb je vacuüm alleen bij benzine nodig. De auto geeft de melding zowel bij benzine (na reset) als bij gas. Zoals je wel zult begrijpen ben ik nogal een leek. :wacko:

                        Groet,
                        <p style=”text-align: left;”>Menno</p>

                        #18422995
                        Menno Dijkstra
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 June 2021

                          <p style=”text-align: left;”>Opel kon het zelf ook lastig vinden. Nu zit ik bij een universele garage. We zijn aan het zoeken. Lastig. Vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag. Zoeken kost heel veel geld.</p>
                           

                          Groet,

                           

                          Menno

                          #18423661
                          Menno Dijkstra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 June 2021

                            Hallo The Duke,

                             

                            Wanneer de meldingen worden gereset doet de auto het weer een tijdje. In het begin kon dat maanden duren. Nu is het weken en soms dagen. Kan het dan nog wel iets mechanisch zijn? Of moet het dan computer gerelateerd / electrisch zijn? Wat denk jij?

                             

                            Groet,

                             

                            Menno

                            #18423678
                            Menno Dijkstra
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 June 2021

                              De melding zegt:

                              <span style=”text-decoration: underline;”>Aanzuigsysteem</span>

                              <span style=”text-decoration: underline;”>Component lek</span>

                              #18423684
                              biomus
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 May 2020

                                Lek gaan zoeken!

                                Begin bij gasklephuis; daar seal (o-ring) vervangen. Vervolgens inlaatspruitstuk bekijken. Wil dat niet, dan de het inlaatsysteem uitroken (https://www.youtube.com/watch?v=QlUt0Y99_as).

                                Overigens is een code niet altijd heilig! Hij geeft misschien code P2279, maar het kan ook (nog) wat anders zijn. Het is jammer, dat je alle codes niet hebt opgeschreven. Soms haal je uit meerdere codes een hele ander oplossing. Een les voor de volgende keer!

                                Die suggestie van vacuümslang van de benzinedamp afzuiging is ook een goede. Daar kan de motor ook heel beroerd van lopen! Bij mij was een stuk slang van 5cm ingescheurd. Nieuw stuk erop en hij loopt weer zoals een 1.8 moet lopen!

                                #18423695
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Motor is grotendeels gelijk aan de A16LEL, dus storingen zijn ook ongeveer gelijk. Ik verwacht dat het een ontstekingsprobleem is.

                                  #18423716
                                  the-duke
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 August 2007

                                    Hallo The Duke,

                                     

                                    Wanneer de meldingen worden gereset doet de auto het weer een tijdje. In het begin kon dat maanden duren. Nu is het weken en soms dagen. Kan het dan nog wel iets mechanisch zijn? Of moet het dan computer gerelateerd / electrisch zijn? Wat denk jij?

                                    Ik zou om te beginnen de andere heren die reageren en meer ervaring met dit type hebben volgen, maar kan volgens mij nog steeds iets mechanisch zijn.
                                    Ik had bijvoorbeeld een steeds terugkerende code in sommige periodes en dan weer een tijd niet, maar kwam naar 1,5 jaar uiteindelijk continue . Bleek uiteindelijk een rubberen bochtje van een vacuumslang te zijn met een scheurtje erin en soms ging dat scheurtje een beetje open staan (temperatuur/vocht/zeg het maar) en soms niet .

                                    Gr,
                                    The Duke

                                    #18423718
                                    Menno Dijkstra
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 June 2021

                                      Thanks The Duke,

                                       

                                      Vacuüm is inmiddels getest. Daar lijkt het niet aan te liggen.

                                      Computer (ECU) is ook gecheckt. Ligt het vaak niet aan zei de specialist. En nu dus ook niet.

                                      Morgen gaan we de egr schoonmaken en de ontsteking checken. Uitsluiten! Als dat het niet is (ik heb het gevoel dat het de  ontsteking is) dan weten we het ff niet meer.<span style=”text-align: center;”>i</span>

                                      <span style=”text-align: center;”>Misschien stiekem toch zo’n slangetje.</span>

                                      Groet,

                                      Menno

                                      #18447146
                                      Menno Dijkstra
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 June 2021

                                        Hallo,

                                        Het probleem is er nog steeds.

                                        Wellicht ga ik de auto een paar dagen inleveren zodat de garage er mee kan rijden en meer tijd aan de diagnose kan besteden. Gaat geld kosten!!

                                        De codes zijn nu p0221, p02111 en p2279.

                                        Er is nog een code maar die heeft met de sleutel te maken. Transponder sleutel defect p0513 (ik heb de behuizing vervangen en een nieuwe baard laten slijpen). Ik neem aan dat dit er niets mee te maken.

                                         

                                        De codes zeggen:

                                        p0221 Gaskleppositiesensor 2, component defect.

                                        p2111 Gasklep stuureenheid, component blijf geopend.

                                        p2279 Aanzuigsysteem, component lek.

                                        p0513 Transponder-sleutel, incorrect.

                                        Overigens is het gasklephuis augustus 2020 bij Opel vervangen.

                                        Iemand nog een idee?

                                        Groet,

                                         

                                        Menno

                                        #18482108
                                        Menno Dijkstra
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 June 2021

                                          Hallo,

                                          Ik rij nog steeds en de resets woeden nu door mezelf gedaan.

                                          Inmiddels zit er troep in de koelvloeistof (mayonaise) maar de olie(dop) is schoon.

                                          De codes zijn nog steeds p0221, p02111 en p2279.

                                          De codes zeggen:

                                          p0221 Gaskleppositiesensor 2, component defect.

                                          p2111 Gasklep stuureenheid, component blijf geopend.

                                          p2279 Aanzuigsysteem, component lek.

                                           

                                          Overigens is het gasklephuis augustus 2020 bij Opel vervangen.

                                          Heeft iemand nog een idee of ervaring hiermee?

                                          Groet,

                                           

                                          Menno

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.